Avatar van Team Mijnzzp

Blogger

Wie een blog onder de aandacht wil brengen, moet absoluut nadenken over een passende contentmarketingstrategie. Een belangrijk onderdeel hiervan is het regelmatig plaatsen van blogs op externe websites en social media. Het doel ervan is domeinautoriteit op te bouwen door dit op sites te doen die op de eerste pagina van Google verschijnen.

Blogs zijn bovendien goed voor het opbouwen van je merk én zoekmachineoptimalisatie (SEO). Maar wat is nu de beste plek om je blog te plaatsen en welke contentmarketingstrategie komt daarbij kijken? Want een blog kan nog zo goed zijn, maar als niemand ‘m ziet...

De basis van een goede contentmarketingstrategie

Een goede contentmarketingstrategie houdt in dat je waardevolle en relevante content plaatst op plekken waar jouw doelgroep zich bevindt. Het is daarom belangrijk dat je relevante websites zoekt die bij je doelgroep passen, om jouw content daar onder de aandacht brengen.

Hierbij kun je denken aan een business-to-business-website (B2B) of een geschikte business-to-consumer-website (B2C). Daarbij hangt er natuurlijk maar net vanaf of je bedrijven of consumenten wil bereiken met je content. Vergeet niet je eigen website effectief te gebruiken binnen je strategie.

Naast waardevolle en relevante content plaatsen, is een goede contentmarketingstrategie ook voorzien van een goede call-to-action. Je wil je lezers aanzetten tot actie. Dit kun je in een blog doen met daarin goede links naar je producten óf door in het midden of aan het einde van de tekst een goede cta-button te plaatsen. Dit zijn buttons als Koop Nu, In winkelmandje, Maak nu een afspraak of Vraag een gesprek aan.

Of links naar jouw blogs op andere sites komen te staan, is volledig van jou afhankelijk. Schrijf je goede blogposts, dan zijn mensen sneller geneigd om dit te delen op hun social media of eigen website. Je kunt er ook voor kiezen om contact te zoeken met bedrijven om links ruilen óf je kiest ervoor om te gastbloggen. Hierbij schrijf je blogs voor andere sites en dat is grotendeels waar deze blog over gaat.

Heb je een eigen website, plaats je actief op externe platforms en weet je je doelgroep al te bereiken? Mooi, dan ben je al een heel eind. Potentiële klanten zitten ook op social media. Vergeet daarom niet die kanalen zo in te richten zodat ze goed passen bij je contentmarketingstrategie. Op LinkedIn kun je naast artikelen ook simpele berichten met daarin je kennis en expertise delen én je kunt er reageren op anderen. Facebook en Instagram zijn ook nog steeds veel gebruikte socials, maar onderzoek bij ieder kanaal goed of jouw doelgroep daar zit en maak op basis daarvan weloverwogen keuzes.

Is een contentmarketingstrategie belangrijk?

Ja, een contentmarketingstrategie is heel belangrijk. Tegenwoordig maken bijna alle bedrijven gebruik van verschillende strategieën op dat vlak. Er is niet slechts één strategie. Het gaat om:

  • het vergroten van online zichtbaarheid;
  • linkbuilding zodat de autoriteit van je eigen website verbetert;
  • het verbeteren van je SEO;
  • verhogen van je naamsbekendheid;
  • het beter leren kennen van jouw doelgroep.

Al deze dingen samen zorgen ervoor dat je klanten binnenhaalt.

Als zzp’er is natuurlijk verstandig om een eigen website te hebben en daar te bloggen. Zo verbeter je je SEO en word je door meer mensen gevonden. Door blogs ook extern te plaatsen met een link naar je eigen website, wordt de kwaliteit van je website beter en word je nóg beter gevonden.

Houd er binnen je strategie wel rekening mee dat de blogs die je op je eigen site plaatst een andere inhoud hebben dan de blogs die je elders plaatst. Google straft dubbele content namelijk af door je lager te ranken.

De juiste websites zoeken voor je blog

Je kunt er natuurlijk voor kiezen om een blogpagina aan te maken op je eigen website en daar alle content te plaatsen, maar het is hard werken om ervoor te zorgen dat jouw site genoeg autoriteit krijgt om vindbaar te worden. Je kunt natuurlijk flink inzetten op linkbuilding en ervoor zorgen dat relevante sites naar jouw blogs of website linken. Maar het is ook zeker verstandig om op andere relevante plekken blogs te plaatsen.

Voorbeeld: je bent zzp’er in de zorg en werkt als verpleegkundige in de ouderenzorg. Je kunt best goed schrijven en besluit in te zetten op online zichtbaarheid. Je schrijft blogs op je eigen website, maar merkt dat het tot nu toe niet zoveel uithaalt. Een goede strategie zou dan zijn om je blogs ergens anders te plaatsen. Dit kan op de website van een toonaangevende krant zijn, maar ook op niche-websites voor jouw doelgroep. En dan zijn er nog algemene externe platformen waar je blogs kunt plaatsen.

Daarbij is het verstandig om een website te vinden die binnen je niche past. Kijk meteen ook even naar de autoriteit van die site, zodat je weet hoe waardevol het is om je blog daar te plaatsen. Websites met een hoge autoriteit zijn namelijk waardevoller om blogs met een link naar je eigen website te plaatsen.

Houd er rekening mee dat als je besluit te gaan betalen, deze websites vaak duurder zijn en dat je dus iets meer moet neerleggen voor zichtbaarheid op een website met een goede domeinautoriteit (DA).

Hoeveel blogs plaats je voor resultaat?

Er is eigenlijk geen eenduidig antwoord op de vraag hoeveel blogs er nodig zijn voor resultaat. Dat hangt af van verschillende factoren. Een blog op een externe website met een hoge autoriteit geeft veel linkwaarde. Maar dan gaat het wel om slechts één blog. Je kunt er ook voor kiezen om meerdere blogs te plaatsen op verschillende websites met een lagere autoriteit. Dat betekent wel dat je verschillende blogs plaatst, en niet één en dezelfde blog meerdere keren publiceert. Houd er binnen je strategie rekening mee dat je in sommige gevallen moet betalen om je blogs te plaatsen.

Populariteit contentmarketing

Veel bedrijven zweren tegenwoordig bij goede contentmarketing. De meeste online bedrijven, groot en klein, maken er gebruik van. Een groot voordeel van online content plaatsen, is dat het blijft staan. Het is permanent. Er zijn nog veel andere voordelen vergeleken met andere reclamevormen. Denk aan:

  • minder kosten;
  • je hebt zelf de controle 
  • én je wordt beter gevonden op Google.

Die minder kosten komen voort uit lagere advertentiekosten, omdat je de boel zelf in handen houdt. Je hebt meer controle omdat jij de content maakt en als expert op jouw vakgebied precies weet waar je klant behoefte aan heeft. Google waardeert dat.

Uit onderzoek van het Content Marketing Institute blijkt dat bedrijven die goede content bieden, meer betrokken klanten hebben. Content zien zij vaak als nuttig en als goed voor het imago, omdat het kennis uitstraalt. Inhoudelijke artikelen hebben de voorkeur boven advertenties. Daarnaast blijkt content juist nu datgene te zijn dat consumenten tot een aankoop beweegt. Het is dan ook geen wonder dat de contentmarketingtrends dit jaar gaan over kwalitatieve, gepersonaliseerde en authentieke content.

Content plaatsen op externe platformen

Externe platforms zijn sites waar jouw vakgenoten, mede-experts of redacties blogs of artikelen plaatsen. LinkedIn Pulse is een goed voorbeeld van een extern platform. Daar bevinden zich collega’s of algemeen geïnteresseerden in jouw vakgebied die jouw blogs kunnen lezen. Voor marketingexperts die externe blogs willen plaatsen, zijn sites als Frankwatching en Marketing Tribune interessant.

Wie een blog wil laten plaatsen op externe websites, heeft veel mogelijkheden. Er zijn diverse platforms die benaderd kunnen worden en in sommige gevallen kom je al ver met een persoonlijk berichtje naar de webmaster. Vaak vragen webmasters wel een vergoeding voor een gastblog op hun site. Hoeveel dit kost is afhankelijk van de autoriteit van die website, maar gemiddeld zal het zo’n 200 tot 400 euro per artikel kosten. Wil je plaatsing op een grote website? Dan ben al snel een paar duizend euro kwijt.

Heb je een LinkedIn-profiel, dan is een blog al snel geplaatst. Je hoeft hier niemand voor te benaderen, omdat je vrij bent om te doen wat je wilt met je eigen profiel. En als dat artikelen zijn, dan kun je die volop delen.

Medium, een website die ook wel omschreven wordt als een mix van blogplatform en sociaal netwerk, kan ook een belangrijk extern platform voor je worden. Op het platform vind je journalisten, bloggers, bedrijven en merken die allen hun content daar delen. En dat kun jij ook doen. Waarom zou je dat doen? Omdat Medium een groot platform is met miljoenen maandelijkse bezoekers. Je moet maandelijks of jaarlijks een klein bedrag neerleggen, maar als je er één nieuwe klant door binnenhaalt, dan heb je die kosten alweer terugverdiend.

Wist je dat je ook op Mijnzzp kunt gastbloggen? Dit noemen wij native advertising. Alle artikelen worden op de voorpagina geplaatst onder de noemer weblog “van de redactie”. Er zijn dus tal van mogelijkheden om blogs te plaatsen. Twijfel niet en ga snel aan de slag met je eerste artikel. Want content is king!

Mijnzzp.nl