Team Mijnzzp

Website

Voor de meeste online-ondernemers is het verhogen van de website autoriteit een belangrijk doel. Een hogere autoriteit betekent namelijk een hogere waarde in de ogen van Google. Dit leidt op zijn beurt weer tot betere zoekresultaten en meer bezoekers. Er zijn echter veel verschillende factoren die bijdragen aan de autoriteit van een website. In dit artikel bespreken we daarom de belangrijkste manieren waarop je jouw website autoriteit kunt verhogen.

De eerste stap is het identificeren van de factoren die bijdragen aan de autoriteit van jouw website. Dit kan je doen door te kijken naar de zogeheten domain rating-score van jouw website. Dit is een getal tussen de 0 en 100 waarbij 100 de hoogst mogelijke score is. Hoe hoger jouw domain rating, hoe groter de kans dat jouw website hoog in de zoekresultaten zal worden weergegeven.

Inhoudsopgave
Het gaat niet om het aantal backlinks
Autoriteit opbouwen draait ook om:
Hoe verhoog je de domain rating?
Welke factoren zijn van invloed op de domain rating-score:
Google autoriteit en Domain Rating
Niemand wil een link opnemen
Mogelijkheden om aan backlinks te komen?
Draait autoriteit dan alleen om backlinks?

Belangrijk om te weten is dat het niet alleen gaat om het aantal backlinks. Ook de kwaliteit van de links is van groot belang. Een link van een hoogwaardige website zal meer waarde toevoegen aan jouw website dan een link van een minder relevante website. Daarnaast is het zo dat de domain rating niks te maken heeft met Google. Het is een getal dat wordt bepaald door de software van Ahrefs. Er zijn wel veel webmasters die geloven dat een hoge domain rating-score ook betekent dat je website hoog in de zoekresultaten zal worden weergegeven.

Autoriteit opbouwen draait ook om:

  • De leeftijd van de website;
  • Het aantal webpagina’s;
  • De SEO waarde van de webpagina's
  • De sociale signalen (aantal likes, shares, etc.);
  • Het gebruiksgemak van de website;
  • Hoelang bezoekers blijven hangen;
  • Hoe vaak bezoekers terugkomen.

Hoe verhoog je de domain rating?

Een manier om de autoriteit van jouw website te vergroten is door meer backlinks naar jouw website toe te voegen. Backlinks zijn links van andere websites die naar jouw website leiden. Hoe meer backlinks, hoe groter de kans is dat jouw website hoog in de zoekresultaten zal worden weergegeven. Dit komt doordat Google jouw website als relevante bron zal beschouwen wanneer er voldoende websites naar jouw website linken.

Om ervoor te zorgen dat andere websites naar jouw website linken is het belangrijk om goede en interessante content te publiceren. Wanneer je regelmatig goede content plaatst zullen andere websites jouw content vroeg of laat gaan linken. Dit is een goede manier om meer backlinks naar je website te krijgen. Dit noemt men in de praktijk ook wel het verdienen van backlinks. Het verdienen van backlinks is overigens niet makkelijk.

Welke factoren zijn van invloed op de domain rating-score:

  • De autoriteit van de backlinks;
  • De relevantie van de backlinks;
  • Het aantal unieke backlinks (verschillende domeinen)
  • Het spamgehalte van de website;
  • Het aantal backlinks;

Google autoriteit en Domain Rating

Het is dus belangrijk om te begrijpen dat de domain rating-score niet direct van invloed is op de positie in Google. Wel is het zo dat een hogere domain rating-score er vaak voor zorgt dat je website ook hoger in de zoekresultaten zal worden weergegeven. In de kern komt het er dus op neer dat een hoge domain rating-score betekent dat je website veel autoriteit heeft. Dit is weer van groot belang voor de positie in Google.

Het is wel zo dat er handige webmasters zijn die een hogere domain rating-score kunnen bereiken door valse technieken toe te passen. Dit is iets waar je dus voor moet oppassen. Het is niet verstandig om alleen te kijken naar de domain rating van een website. Het is veel belangrijker om naar de trust flow van een website te kijken. Dit is een belangrijke indicator die aangeeft hoe betrouwbaar een website is.

Het kan een behoorlijke frustratie zijn wanneer je jaren werkt aan de autoriteit van je website en er nog steeds geen resultaat is. Het kan dan helpen om eens te kijken naar het linkprofiel van jouw concurrenten. Wanneer je weet welke links zij hebben kun je proberen deze links ook te verkrijgen. In de praktijk is het zo dat bijna niemand een link opneemt naar je website wanneer er niks voor terugkomt. In die gevallen is het natuurlijk mogelijk om een gastblog aan te bieden.

Er zijn ook manieren om gratis waardevolle backlinks te verkrijgen. Denk bijvoorbeeld aan bedrijvengidsen, zoals Google Mijn Bedrijf. Daarnaast kun je eventueel gebruikmaken van advertorials. Dit zijn unieke artikelen die je plaatst op een andere website met als doel het krijgen van backlinks. Dit zijn meestal backlinks die op een andere manier niet te verkrijgen zijn.

Nee, autoriteit draait niet alleen om backlinks. Autoriteit heeft ook te maken met andere factoren, zoals:

  • Het maken van unieke en vooral waardevolle content;
  • Het SEO optimaliseren van je website;
  • Hoe betrokken de bezoekers zijn met je website.

Deze factoren zijn allemaal van invloed op de autoriteit van je website. Wanneer je meer bezoekers hebt die langer blijven hangen en vaker terugkomen is jouw website een relevantere bron voor Google. Dit betekent dat jouw website ook hoger in de zoekresultaten zal worden weergegeven. Het is zeker niet zo dat je de focus alleen moet leggen op het krijgen van backlinks. Wanneer je de focus legt op het maken van goede content en een optimale gebruikerservaring voor je bezoekers, dan zal dit uiteindelijk ook leiden tot meer backlinks.

Lees ook onze artikelen:

Mijnzzp.nl