Team Mijnzzp

Google

Er zijn veel webmasters die iedere dag hoger in Google proberen te komen met hun website? Gelukkig zijn er een aantal stappen die je kunt nemen om hoger in de zoekresultaten van Google te komen. Het scoren op de juiste zoekwoorden is voor de meeste mensen het belangrijkste onderwerp wanneer het gaat om zoekmachine optimalisatie. In dit artikel zetten we een aantal stappen voor je op een rij en geven ook nog wat extra tips waarmee jouw website hoger in Google kan komen te scoren. Vanzelfsprekend is het hoger scoren binnen Google in de meeste gevallen niet eenvoudig.

Inhoudsopgave
Google ziet alles
Stap 1: Maak je website zoekmachine vriendelijk
Is zoekmachine optimalisatie moeilijk?
Stap 2: Vergeet niet om je website te optimaliseren voor mobiel
Toggle navigation hoger scoren zoekresultaten
Stap 3: Maak gebruik van goede keywords
Wat zijn long tail zoekwoorden?
Gebruik gerelateerde zoekwoorden
Stap 4: Gebruik goede afbeeldingen
Stap 5: Gebruik goede headers
Stap 6: Gebruik goede meta teksten
Stap 7: Gebruik pakkende titels
Stap 8: Post geregeld nieuwe content op je website
Stap 9: Maak gebruik van social media om je diensten te promoten
Stap 10: Gebruik een zoekwoorden tool om keywords te controleren
Stap 11: Maak gebruik van de zoekwoorden tool op je website
Stap 12: Schrijf gastblogs voor andere websites
Stap 13: Maak gebruik van social media advertenties
Stap 14: Verhoog de autoriteit van je website
Maak gebruik van linkbuilding
Maak gebruik van Google's Disavow Tool
Stap 15: Blijf je website up-to-date houden
Stap 16: Analyseer je website regelmatig
Bouncepercentage verlagen van je website
Click through rate verhogen
Stap 17: Maak gebruik van ankerteksten
Stap 18: Bekijk een andere websites
Stap 19: Voeg meer pagina's aan je website toe
Stap 19: Overweeg het aanmaken van meerdere domeinen
Stap 20: Zoek naar de juiste seo tips
Geef de beste antwoorden
Bonus tips en nuttige tips
Hieronder nog wat gratis tips:
Conclusie

Google ziet alles

Als webmaster zijn er veel dingen die je zelf kunt uitvoeren om je website hoger in Google te laten scoren. Het allerbelangrijkste is echter dat je weet wat Google wel en niet ziet. Alle websites op het internet worden door Google geïndexeerd, dit betekent dat alle pagina’s van je website worden opgeslagen in de zoekmachine. Daarnaast kijkt Google ook naar je website-architectuur, ofwel hoe jouw website is opgebouwd. Heb je veel pagina’s die allemaal gelijk zijn aan elkaar? Dan kun je verwachten dat Google jouw website niet hoog zal ranken.

Stap 1: Maak je website zoekmachine vriendelijk

De eerste stap om hoger in Google te komen, is door je website zoekmachine vriendelijk te maken. Dit betekent dat je website gemaakt is volgens de richtlijnen van Google. Daarnaast is het belangrijk dat je pagina’s voldoende informatie bevatten, zoals een goede titel, beschrijving en keywords. Artikelen op je website moeten minimaal 300 woorden lang zijn. Pagina's met tussen de 1300 en 1500 woorden scoren binnen Google meestal het beste.

Is zoekmachine optimalisatie moeilijk?

Zoekmachine optimalisatie vraagt om kennis van SEO. Het is een vak apart en je moet er tijd in steken om het goed toe te passen. Gelukkig zijn er genoeg bronnen of seo specialisten beschikbaar die je hiermee kunnen helpen. De ranking van je website is sterk afhankelijk van zoekmachine optimalisatie als je gevonden wilt worden op de juiste zoekresultaten.

Stap 2: Vergeet niet om je website te optimaliseren voor mobiel

Een andere stap die je kunt nemen om hoger in Google te komen, is door je website te optimaliseren voor mobiel. Veel mensen zoeken nu via hun telefoon of tablet en daarom is het belangrijk dat jouw website hierop goed ingericht is. Je kunt dit het beste doen door je website te splitsen in twee versies: één voor desktop en één voor mobiel. Zorg ervoor dat je website mobielvriendelijk is en ook snel is. Wanneer je website mobielvriendelijk is, zal Google je hoger ranken in de zoekresultaten.

Toggle navigation hoger scoren zoekresultaten

Voor de mobiel kun je het beste gebruikmaken van toggle navigation. Toggle navigation maakt het mogelijk om menu's zoekmachine vriendelijk in te richten. Hierdoor kunnen gebruikers eenvoudiger navigeren binnen de website doordat alle nuttige informatie eenvoudig bereikbaar is.

Stap 3: Maak gebruik van goede keywords

Om hoger in Google te komen, is het belangrijk dat je goede keywords gebruikt. Maak hier een lijst van als onderdeel van de zoekmachine optimalisatie (SEO). Het is handig om te weten welke keywords populair zijn, maar ook moet je rekening houden met je eigen branche en doelgroep. Zoekmachine-algoritmes worden steeds slimmer in het herkennen van synoniemen, dus zorg ervoor dat je meerdere varianten van bepaalde keywords gebruikt. In de meeste gevallen kun je het beste gebruikmaken van long tail zoekwoorden.

Wat zijn long tail zoekwoorden?

Long tail zoekwoorden zijn varianten van keywords. Een long tail zoekwoord is onderdeel van een grotere keyword, bijvoorbeeld “hond” en “labrador retriever hond”. Steeds meer mensen gebruiken dit type zoektermen omdat ze weten dat deze gericht zijn op een bepaald product of dienst. Door gebruik te maken van long tail zoekwoorden, kun je hoger in Google komen met minder concurrentie.

Gebruik gerelateerde zoekwoorden

Kijk ook naar relevante zoektermen wanneer de concurrentie op bepaalde zoektermen groot is. Relevante zoekwoorden kun je eenvoudig vinden door een zoekterm binnen Google in te voeren. De belangrijke zoekwoorden zijn meestal onderaan de pagina te vinden van de zoekresultaten.

Stap 4: Gebruik goede afbeeldingen

Afbeeldingen spelen een belangrijke rol op je website en daarom is het belangrijk dat je goede afbeeldingen gebruikt. Niet alleen zijn afbeeldingen belangrijk voor je zoekwoorden, maar ook zorgt het ervoor dat mensen beter door jouw website kunnen navigeren. Maak wel alleen gebruik van rechtenvrije afbeeldingen. Ook YouTube video's embedden op je website werkt goed.

Stap 5: Gebruik goede headers

De header op je website is erg belangrijk, want deze zorgt ervoor dat mensen die jouw site bezoeken snel kunnen navigeren. Een goed ontworpen header helpt hierbij. Nog een stap om hoger in Google te komen, is door de headers zo goed mogelijk op te maken. Gebruik hierbij niet alleen uitgebreidere keywords en longtail woorden, maar ook leesbare afbeeldingen zijn belangrijk.

Stap 6: Gebruik goede meta teksten

Een andere stap om hoger in Google te komen, is door je meta omschrijving aan te passen. Deze zijn namelijk zichtbaar in de zoekresultaten en daardoor erg belangrijk. De meta tekst bevat de tekst die getoond wordt onderaan het zoekresultaat. Zorg ervoor dat deze zo aantrekkelijk mogelijk is en mensen ertoe zal verleiden om op je link te klikken. Een goede meta omschrijving kan een hogere positie opleveren in de zoekresultaten.

Stap 7: Gebruik pakkende titels

Je titels zijn erg belangrijk voor je website en daarom is het belangrijk dat je gebruikt maakt van pakkende titels. Zorg ervoor dat de teksten herkenbaar zijn voor de zoekmachines en mensen. Bekijk ook andere artikelen om tot de juiste titel te kunnen komen. Probeer wel het beste antwoord te geven in het artikel.

Stap 8: Post geregeld nieuwe content op je website

Plaats regelmatig nieuwe waardevolle informatie op je website, zodat jouw doelgroep weet dat er iets te vinden is. Hoe vaker je nieuwe waardevolle content plaatst, hoe hoger je in Google zult komen. Zoekmachines waarderen het wanneer een website geregeld nieuwe informatie publiceert en geven deze dan ook voorrang boven websites die niet veel van zich laten horen. Potentiële bezoekers komen hierdoor ook vaker terug op je website. Het is belangrijk om de betrokkenheid te behouden van je doelgroep.

Stap 9: Maak gebruik van social media om je diensten te promoten

Social media is erg belangrijk voor het onderhouden van contact met je doelgroep en biedt de mogelijkheid om jouw diensten te promoten. Het is daarom belangrijk om je hierop in te zetten en regelmatig nieuwe content de wereld in te sturen via social media kanalen.

Stap 10: Gebruik een zoekwoorden tool om keywords te controleren

Gebruik een zoekwoorden tool om te controleren of je gebruikmaakt van de juiste keywords. Deze tools laten zien welke zoekwoorden populair zijn en of ze goed geoptimaliseerd zijn voor de zoekmachines.

Stap 11: Maak gebruik van de zoekwoorden tool op je website

Je kunt ook een zoekwoorden tool op jouw eigen website plaatsen en hiermee de bezoekersaantallen meten. Door gebruik te maken van de tool, kun je precies zien welke pagina’s bezoekers het meest aanspreken en kan jij hierop inspelen door bijvoorbeeld inhoud toe te voegen of veranderingen aan te brengen.

Stap 12: Schrijf gastblogs voor andere websites

Schrijf gastblogs voor andere websites om zo je naamsbekendheid te vergroten en meer bezoekers naar je website te trekken. Gastbloggen zorgt ervoor dat je in contact komt met nieuwe mensen en laat zien wat voor kennis en ervaring je hebt.

Stap 13: Maak gebruik van social media advertenties

Maak gebruik van social media advertenties om de doelgroep te bereiken die je wilt aanspreken. Advertenties op social media kunnen erg effectief zijn en ervoor zorgen dat meer mensen naar je website worden geleid.

Stap 14: Verhoog de autoriteit van je website

Verhoog de autoriteit van je website door backlinks te genereren. Backlinks zijn links naar jouw website van andere websites en worden gezien als een waardering voor je website. Hoe meer backlinks je hebt, hoe hoger je in Google zult komen.

Maak gebruik van linkbuilding

Wanneer je wilt scoren op bepaalde zoekwoorden is het raadzaam om gebruik te maken van linkbuilding. Linkbuilding kan de ranking op een specifiek onderwerp enorm beïnvloeden. Ook het toepassen van artikel marketing en gastbloggen zijn nuttig om aan relevante backlinks te komen. Het scoren op belangrijke zoektermen is door middel van linkbuilding mogelijk. Dit kan de vindbaarheid van je website enorm verbeteren. Schrijf wel alleen waardevolle artikelen en gebruik unieke artikelen om te scoren op een zoekterm. Het is wel belangrijk om goed naar de Domain Rating en Trust Flow te kijken van een website.

Maak gebruik van Google's Disavow Tool

Slechte backlinks kunnen in sommige gevallen de ranking van je website negatief beïnvloeden. In dat geval is het aan te raden om gebruik te maken van de Disavow Tool van Google. Met deze tool kun je alle backlinks markeren die je wilt verwijderen en hiermee voorkomen dat je website negatief beïnvloed wordt.

Linkbuilding is slechts één onderdeel van de SEO-strategie, maar wel een erg belangrijk aspect! Linkbuilding kan jouw ranking in Google verbeteren en daardoor ook meer potentiële klanten bereiken.

Stap 15: Blijf je website up-to-date houden

Blijf je website up-to-date houden door regelmatig nieuwe content te plaatsen en deze te optimaliseren voor de zoekmachines. Door actief bezig te blijven met je website, zal deze hoger in Google komen en vroeg of laat meer bezoekers trekken.

Stap 16: Analyseer je website regelmatig

Maak gebruik van Google Search Console om te zien hoe je website scoort binnen de zoekresultaten. Uit Google Search Console kan je veel waardevolle informatie halen. Google Search Console maakt het bijvoorbeeld mogelijk om de gemiddelde positie te bekijken van de zoekresultaten en kan helpen met de vindbaarheid van zoektermen.

Bouncepercentage verlagen van je website

Wanneer veel bezoekers afhaken dan zal dit leiden tot een hoog bouncepercentage. Een hoog bouncepercentage met je website moet echt voorkomen worden. Hierdoor zul je steeds verder zakken binnen de zoekresultaten van Google. Probeer dus te achterhalen waarom bezoekers afhaken op je website. Test bijvoorbeeld verschillende pagina's zelf uit, of huur iemand in. Er zijn veel seo specialisten die hierbij kunnen helpen. Google analyseert onder andere hoe bezoekers reageren op je landingpagina's. Het aanpassen van de gebruiksvriendelijkheid zal Google belonen met een betere score en een hogere ranking.

Click through rate verhogen

De click through rate is een belangrijke graadmeter voor Google. Hoe hoger deze is, hoe beter je website scoort in de zoekresultaten. Je kunt ervoor zorgen dat de click through rate verhoogd wordt door het gebruiken van afbeeldingen, video's en andere media. Ook moet je ervoor zorgen dat de teksten aanspreken en voldoen aan de behoeften van bezoekers.

Stap 17: Maak gebruik van ankerteksten

Zorg voor een variatie aan ankerteksten binnen je webpagina's. Door verschillende soorten tekst aan een interne of externe link toe te voegen, zul je de vindbaarheid van die pagina's verbeteren. Door gebruik te maken van ankerteksten, kun je ook score op verschillende zoektermen. Een goede ankertekst kan zoekmachines helpen bij het uitvoeren van een zoekopdracht. Een ankertekst hoeft niet uit één woord te bestaan. Google kijkt vooral naar de relevantie van de ankertekst.

Stap 18: Bekijk een andere websites

Bekijk verschillende sites die scoren op hetzelfde zoekwoord. Onderzoek waarom ze scoren en probeer een aantal van die punten over te brengen op jouw website. Er zijn meestal verschillende redenen te vinden waarom andere websites wel goed gevonden worden op een zoekterm. Hiervoor kun je ook gebruikmaken van gratis seo tools. Meestal hoef je alleen de URL in te voeren om een website te analyseren. Soms zul je ook de gehele website moeten analyseren. In dat geval heb je niet genoeg aan een specifieke URL.

Stap 19: Voeg meer pagina's aan je website toe

Lezers komen alleen terug als ze iets interessants tegenkomen. Voeg daarom meer pagina's aan je website toe en zorg ervoor dat deze gevuld zijn met unieke content voor je lezers. Zorg er wel voor dat een pagina voldoende tekst bevat om je zoekwoord goed te kunnen benutten. Zorg er ook voor dat deze pagina's geoptimaliseerd zijn, en maak gebruik van ankerteksten. De ankertekst moet wel relevant zijn aan het zoekwoord.

Het schrijven van goede artikelen kan enorm helpen om te scoren op een zoekwoord. Ook is het belangrijk om op de juiste manier interne linkbuilding toe te passen. Hierdoor kan de autoriteit van je zoekwoord ook toenemen. De verschillende pagina's vragen wel om verschillende zoekwoorden. Het doel is dan het toepassen van verschillende zoekwoorden om het belangrijkste zoekwoord meer autoriteit te geven.

Stap 19: Overweeg het aanmaken van meerdere domeinen

Niet alle websites hebben hetzelfde doel. Een webshop is bijvoorbeeld geen informatieve website. Om toch autoriteit op te bouwen met je webshop, kun je ervoor zorgen dat je linkt naar je webshop vanaf een aparte domeinnaam. Op deze losstaande website kun je artikelen plaatsen over het betreffende onderwerp van de webshop. Mensen zien een webshop meestal niet als belangrijke bron voor informatie. Daarom kan het slim zijn om gebruik te maken van een losstaande website. Binnen een webshop kun je beter gebruikmaken van korte zinnen.

Stap 20: Zoek naar de juiste seo tips

Hoger in Google komen met je website heeft voor een belangrijk deel te maken met SEO. De beste SEO-techniek kan per domein verschillen. Een webshop en een algemene website kunnen niet zomaar met elkaar vergeleken worden. Een webshop zal zich bijvoorbeeld veel meer moeten richten op het verhogen van de conversie. Een algemene website zal juist meer aandacht moeten besteden aan het verhogen van de autoriteit. Google is slim genoeg om te beseffen dat beide websites verschillende doelen dienen.

Geef de beste antwoorden

Wanneer je hoog wil scoren binnen Google, is het belangrijk om goede antwoorden te geven op vragen van je lezers. Laat zien dat jij de expert bent die alle kennis in huis heeft en geef een duidelijk antwoord. Als er meerdere antwoorden mogelijk zijn, geef dan het beste antwoord. Dit toont aan dat je kennis van zaken hebt en de lezer serieus neemt. Wanneer je moeilijke woorden gebruikt, dan kan het raadzaam zijn om een aanvullend artikel te schrijven met extra verdieping. De pagina waarnaar je linkt, helpt ook weer bij het opbouwen van autoriteit. Zorg ervoor dat je pagina de beste informatie geeft over het specifieke onderwerp.

Bonus tips en nuttige tips

Het allerbelangrijkste is om goede content te maken. Zorg dat er genoeg informatie op de pagina's staat en dat de teksten goed zijn geoptimaliseerd voor het zoekwoord. Zorg er ook voor dat Google weet waarover de pagina gaat. Weet Google dit niet, dan wordt het artikel ook niet getoond op relevante zoektermen. Zorg er daarom voor dat elke pagina een duidelijk onderwerp heeft en dat je gebruikmaakt van ankerteksten, zodat Google weet waarover de tekst gaat.

Hieronder nog wat gratis tips:

  • Het scoren op zoekwoorden kost tijd. Meestal zul je veel content moeten maken over het onderwerp.
  • In de meeste gevallen kun je het beste gebruikmaken van longtail zoekwoorden. Longtail zoekwoorden zijn het laaghangende fruit binnen SEO.
  • Gevonden worden in Google kan verschillen per browser, computer of mobiel.
  • Google geeft tegenwoordig de voorkeur aan mobiel vriendelijke websites. Google spreekt ook wel van mobile first.
  • Zorg ervoor dat je website aan alle technische eisen voldoet.
  • Wanneer je een website hebt gemaakt, dan is deze nog lang niet zo goed als hij kan zijn. Website-optimalisatie gaat vaak pas na verloop van tijd meetbaar resultaat opleveren.
  • Ga alleen voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. Een goed artikel kan veel verkeer opleveren. Honderden slechte artikelen leveren meestal nauwelijks verkeer op.
  • Zorg ervoor dat je website snel is. Een langzame website zal minder bezoekers trekken dan een snelle website.
  • Gebruik social media om je content te verspreiden. Dit is nog steeds één van de beste manieren om je website onder de aandacht te brengen bij het grote publiek. Google kijkt ook naar de sociale activiteiten.
  • Kopieer geen content van andere websites. Het is belangrijk om unieke content te maken.

Conclusie

Er zijn veel manieren om hoger in Google te komen. Naast de technische optimalisatie van je website is het ook belangrijk om te werken aan de autoriteit van je website. Dit kan je bijvoorbeeld doen door het laten opnemen van relevante backlinks of door het schrijven van goede content. Een andere belangrijke factor is de mobiel vriendelijkheid van je website. Wanneer je website aan alle technische eisen voldoet, zal Google de website meestal hoger in de zoekresultaten laten verschijnen.

Lees ook ons artikel: Hoe krijg je meer bezoekers op je website? 11 tips

Mijnzzp.nl