Team Mijnzzp

SEO en Google

Zoekmachine optimalisatie is voor je bedrijf belangrijk om klanten via het organische zoekverkeer aan te trekken. Bij het invoeren van een zoekopdracht in de zoekmachine komt er een lijst met resultaten tevoorschijn. Je bedrijf trekt meer klanten aan als jouw website bovenaan deze organische zoekresultaten in Google verschijnt. De concurrentie is echter hevig en het is een constante strijd om te stijgen en je plek te behouden. Aangezien er allerlei onderdelen zijn die voor optimalisatie in aanmerking komen, is het mogelijk om een SEO-specialist in te schakelen.

Inhoudsopgave
SEO-expert inhuren
Technische optimalisatie of zoekmachine optimalisatie
Contentmarketing en linkbuilding
Voordelen inhuren seo specialist
SEO-specialist inhuren
Verschil tussen een online marketeer en een seo specialist?
SEO zelf doen of uitbesteden?
SEO-specialist inhuren of in dienst nemen?
Waarom veel bedrijven SEO zelf in handen willen nemen?
Wat doet een SEO-specialist precies?
Wat doet een SEO-expert allemaal:
Wat doet een SEO expert niet?

SEO-expert inhuren

Een SEO-expert richt zich specifiek op het verbeteren van je positie in de zoekmachine. Dat is een verschil met bijvoorbeeld een online marketingbedrijf dat een nog veel breder gebied beslaat en waar SEO weer een onderdeel vormt van het totaalplaatje. Er zijn wat dat betreft voor een SEO-specialist een drietal fundamenten te onderscheiden, namelijk technische optimalisatie, content optimalisatie en het verhogen van de website autoriteit door middel van linkbuilding.

Een online marketeer kan dus niet zomaar aangemerkt worden als een SEO-expert. Een online marketeer kan geheel andere manieren inzetten om de autoriteit van je website te verhogen. Een online marketeer kan zich daarnaast ook alleen richten op het verhogen van de conversie. Lang niet alle online marketeers kunnen aangemerkt worden als SEO-expert. Daarnaast betreft online marketing een andere tak van sport binnen de IT-wereld. Online marketing is een vak apart en draait vooral om het inzetten van de juiste tools.

Technische optimalisatie of zoekmachine optimalisatie

Een van de SEO-fundamenten betreft de technische optimalisatie van je website. Als de technische kant goed in elkaar zit dan vergroot je daarmee de gebruiksvriendelijkheid en het gemak voor bezoekers. Bovendien is het voor de spiders van de zoekmachine die je website crawlen eenvoudig om alle webpagina’s te bekijken en te indexeren. Een ander aspect van de technische kant is het optimaliseren van de laadsnelheid, zodat bezoekers niet afhaken als het te lang duurt. Zoekmachine optimalisatie is heel erg belangrijk om de concurrenten voor te blijven. De concurrenten zijn in de meeste gevallen ook actief bezig met zoekmachineoptimalisatie.

Zoekmachine optimalisatie heeft alles te maken met online autoriteit en SEO-strategie. Een SEO-strategie kan bijvoorbeeld inhouden het regelmatig plaatsen van unieke en vooral goede nieuwe content. Het is in dat geval belangrijk om je te richten op relevante bezoekers. Wanneer je relevante bezoekers weet te bereiken, ben je automatisch ook met conversie optimalisatie bezig.

Het regelmatig plaatsen van nieuwe content verhoogt de organische vindbaarheid. Google ziet unieke content als waardevol, en zal hierdoor de organische posities van de verschillende pagina's verhogen. Dit betreft trouwens wel een lange termijn strategie.

Contentmarketing en linkbuilding

Het optimaliseren van content is eveneens een fundament voor SEO en in het verlengde daarvan linkbuilding, want ook daarin speelt content een rol. Het is belangrijk om bezoekers content te bieden dat waardevol is en daarbij is het van belang dat de content zo in elkaar steekt dat de robots de inhoud kunnen bepalen. Daarom is het aanhouden van structuur belangrijk net als het gebruik van de juiste zoekwoorden.

Bij linkbuilding zorg je voor content met daarin een link naar je website die je op andere websites laat plaatsten, zoals op een relevantie website met een hoge autoriteit. Je kan natuurlijk zelf aan de slag met de optimalisatie, maar het ook overlaten aan een SEO-expert.

Door middel van content en linkbuilding is het mogelijk om een bepaalde pagina meer autoriteit te geven. Pagina-autoriteit kan voor bedrijven heel erg belangrijk zijn. Het gaat in dat geval specifiek om de positie en ranking van een pagina. Denk bijvoorbeeld aan de pagina waarop potentiële klanten op binnenkomen. Het doel is de potentiële klanten over te halen tot het nemen van actie. Binnen de e-commerce is dit echt belangrijk. Het verkrijgen van meer leads is niet makkelijk voor bedrijven.

Voordelen inhuren seo specialist

SEO-specialisten zijn gespecialiseerd in het opzetten van een gedegen strategie om hoger in de zoekmachines te komen met je website. Een seo specialist zorgt er dan ook voor dat alle laatste ontwikkelingen toegepast worden om de online vindbaarheid te vergroten. Er zijn vandaag de dag veel seo specialisten die zich gespecialiseerd hebben in technische seo. Zonder technische seo kennis is het haast onmogelijk om de positie of ranking van je website of webshop te doen laten toenemen. De techniek gaat tegenwoordig verder dan het alleen toepassen van de juiste zoekwoorden. Optimaliseren heeft bijvoorbeeld ook betrekking op off-page optimalisatie. SEO-optimalisatie heeft daarnaast betrekking op de gehele website.

SEO-specialist inhuren

Een seo specialist inhuren is voor bedrijven in de meeste gevallen slim. Bedrijven zijn sterk afhankelijk van het algoritme van Google. De meeste seo experts maken een passend voorstel op basis van de techniek die ingezet moet worden. Een ervaren seo specialist weet meestal precies welke SEO-tools ingezet moeten worden om te scoren binnen het algoritme van Google.

SEO bestaat voor een groot deel uit het toepassen van de juiste techniek. SEO-experts weten precies om welke techniek het gaat. Bij het inhuren van een seo specialist is het wel belangrijk om te kijken of de seo expert op de hoogte is van alle nieuwste technieken, zodat je je website of webwinkel bovenaan kunt krijgen in het algoritme van Google. SEO (zoekmachine optimalisatie) is een van de belangrijkste aspecten van online marketing.

Het is een langdurig proces dat websites en webwinkels helpt om hoger te scoren in de resultaten van Google, Yahoo en Bing. Een seo specialist inhuren is vooral slim wanneer je op een brede manier met het optimaliseren van je website bezig bent. Een freelance seo specialist zoeken is niet heel moeilijk. Er zijn veel seo specialisten te vinden die kunnen helpen.

Verschil tussen een online marketeer en een seo specialist?

Online marketing en het toepassen van een SEO-strategie kan niet zomaar met elkaar vergeleken worden. SEO-specialisten kijken veel meer naar de techniek van de website. Online marketing draait veel meer om het benaderen van de juiste doelgroep voor je product of dienst. Online marketing en SEO hebben vanzelfsprekend wel grote raakvlakken met elkaar. Een expert kan natuurlijk ook gespecialiseerd zijn in beide disciplines. Een seo specialist houdt zich in de kern wel meer bezig met SEO. Een SEO-specialist inhuren hoeft dus niet direct te maken hebben met marketing. Voor e-commerce bedrijven, is marketing net zo belangrijk als SEO.

SEO zelf doen of uitbesteden?

SEO uitbesteden aan een seo consultant is in de meeste gevallen effectiever dan het zelf werken aan SEO. SEO uitbesteden heeft natuurlijk ook te maken met het beschikbare budget als ondernemer. Een freelance seo specialist kan afhankelijk van het doel redelijk veel kosten. Een groot voordeel hiervan is wel dat de laatste SEO-tools op de juiste manieren ingezet worden. Een SEO-consultant weet precies wat er allemaal gedaan moet worden. Hiervoor zal wel eerst een analyse gemaakt moeten worden van de website. Dit heeft ook betrekking op alle relevante zoekwoorden.

SEO-specialist inhuren of in dienst nemen?

Een freelance seo specialist inhuren heeft voor de meeste bedrijven de voorkeur. Het zijn alleen de grote webwinkels die zelf een SEO-specialist op de loonlijst hebben staan. In alle andere gevallen is het inhuren van een freelance seo specialist slimmer en eenvoudiger. SEO uitbesteden komt tegenwoordig veel voor. Een ander voordeel is dat SEO steeds verandert. Het is dus belangrijk dat een SEO-specialist op de hoogte blijft van de laatste mogelijkheden. Wanneer SEO en marketing gecombineerd worden, kan dit vroeg of laat een probleem opleveren met betrekking tot de actuele kennis van SEO.

Waarom veel bedrijven SEO zelf in handen willen nemen?

SEO uitbesteden als ondernemer kan gevaarlijk zijn. Een ingehuurde SEO-specialist kan bijvoorbeeld te druk zijn met andere projecten. In dat geval loop je het risico dat andere opdrachtgevers voorrang krijgen. Het binnenhouden van alle SEO-kennis kan voor bedrijven belangrijk zijn. In dat geval weet je zeker dat er geen problemen kunnen ontstaan. Dit is ook meteen de belangrijkste reden dat je niet afhankelijk moet zijn van externe programmeurs. Een ander voordeel is dat je zaken snel geregeld kunt krijgen. Bij een externe organisatie kan dit lastiger zijn.

Wat doet een SEO-specialist precies?

Een SEO-specialist is gespecialiseerd in het toepassen van alle technieken om het organisch verkeer van je website te doen laten toenemen. SEO heeft dus geen betrekking op betaalde mogelijkheden om het aantal bezoekers van je website te doen laten toenemen. In dat geval hebben we het over een online marketeer of een SEA specialist. Een online marketeer kijkt bijvoorbeeld veel meer naar het aantal relevante websites die naar je website linken. De nadruk ligt hier echter veel meer op het marketing aspect. SEA staat voor Search Engine Advertising en gaat over het kopen van advertenties op Google.

Een SEO-specialist zorgt ervoor dat het aantal organische bezoekers van je website groeit. Potentiële klanten die je website bezoeken moeten natuurlijk ook je product of dienst afnemen. In dat geval hebben we het weer over conversie optimalisatie. Als bedrijf heb je in de meeste gevallen te maken met een sterk concurrerende markt waarbinnen je actief bent.

Het is de SEO-specialist die precies weet hoe je SEO moet toepassen om de concurrente voor te blijven. Een SEO-specialist kan de omzet op langer termijn fors doen toenemen. Vanzelfsprekend draait het behalen van meer omzet niet alleen om SEO. Het is wel belangrijk dat een SEO-expert over voldoende ervaring bezit.

Wat doet een SEO-expert allemaal:

  • Verbeteren van posities in zoekmachines, met name door technische verbeteringen;
  • Volgen van SEO-trends en het toepassen hiervan;
  • Het optimaliseren van snelheid van de website, webshop en app;
  • Het actief werken aan de gebruiksvriendelijkheid;
  • Het voorkomen van keuzestress (te veel dingen op een pagina);
  • Het inrichten van de website of webshop volgens de richtlijnen van Google;
  • Het optimaliseren van de opbouw (landingpagina's, URL's enz.);
  • Het testen van de software.

Wat doet een SEO expert niet?

Een goede SEO-expert past geen truckjes toe om het algoritme van Google te misleiden. Google houdt er niet van als mensen proberen om Google te misleiden. Een andere website kan wellicht hogere scoren binnen Google, echter alleen als de juiste technieken worden toegepast. Bovenaan in Google staan is soms ook mogelijk door truckjes toe te passen. Dit soort websites zullen in de meeste gevallen vroeg of laat geheel verdwijnen uit de zoekresultaten.

In de meeste gevallen ziet Google ongeoorloofde praktijken binnen enkele dagen. De tijd dat je ongestraft SEO-trucjes kon toepassen is niet meer. SEO draait tegenwoordig om het toevoegen van kwaliteit en waarde. Daarnaast verandert SEO ook ieder jaar. Google brengt meerdere updates per jaar uit, waarbinnen belangrijke SEO punten kunnen veranderen. SEO is dan ook niet klaar met het optimaliseren van je website. Het kan zomaar zijn dat je volgend jaar weer opnieuw moet kijken naar je SEO strategie.

Mijnzzp.nl