Team Mijnzzp

Leads binnenhalen

Niet iedereen begrijpt wat het verschil is tussen lead genereren en klanten aantrekken. Lead genereren betekent dat je één of meer gegevens van een potentiële klant ontvangt, zodat je ze later kan benaderen met product- of dienstaanbiedingen. Klanten aantrekken houdt in dat je hen nu al benaderd met marketing activiteiten. Deze blog gaat over online leads generen!

Wat is een lead?

Een lead is iemand die een website heeft bezocht. Deze persoon is op je website geweest en heeft jouw pagina's bekeken. Als deze persoon zich aanmeldt voor een webinar, dan noemen we dat lead genereren.

Hoe krijg ik meer leads?

De beste manier om leads te vergaren is heel eenvoudig: biedt een kwalitatieve excellente dienst aan. Daarna volgen de leads vaak vanzelf. Voor nieuwe bedrijven die net op de markt zijn kan dit moeilijk zijn omdat er nog weinig naamsbekendheid is. Daarom zijn er veel bedrijven die leads proberen te vergaren door middel van Google Ads. Deze advertenties worden weergegeven als de zoekwoorden voorafgaand aan de zoekopdracht bij Google. Hieronder staan enkele belangrijke tips om meer leads te kunnen genereren:

  • Verbeteren zoekmachine optimalisatie (SEO).
  • Het gebruik van social media kan helpen om leads te genereren.
  • Contentmarketing is ook zeker een goede manier om meer online leads te genereren.
  • Experimenteren met verschillende marketing tools om zo tot de beste resultaten te komen.
  • Een lead magnet is ook zeker een manier waarmee je meer leads gaat genereren!

Wat is leadgeneratie?

De eerste stap naar meer online lead genereren is om een grote doelgroep te benaderen. Dit kan door middel van fysieke public relations communicatie of online marketing zoals Social media, advertenties en contentmarketing. Het gaat erom dat je zo veel mogelijk van de potentiële klanten bereikt om ze over te halen om op jouw website in te loggen en/of e-mailadres achter te laten. In het Engels wordt dit ook wel lead generation genoemd.

Social Media kan een uitstekende manier zijn om leads te vergaren en nieuwe klanten aan je bedrijf te binden, maar het is ook belangrijk dat je op de juiste plekken staat. Het is zeker de moeite waard om te kijken naar social media kanalen als LinkedIn, Twitter en Facebook.

Genereer kwalitatieve leads

Een waardevolle lead is iemand die geïnteresseerd is in jouw product of dienst en bereid is om de eerste stap te nemen, zoals het gebruiken van je product of dienst. Ze helpen om verdere groei te versnellen door meer potentiële klantengroepen aan te boren, zoals het doen van een klantenonderzoek of het sluiten van nieuwe deals. Het is belangrijk om in jouw lead generatie strategie te investeren, omdat je hiermee zowel bestaande als potentiële klantengroepen kunt bereiken.

Genereer meer leads door het conversiepad te verbeteren

Een conversiepad is de weg die bezoekers van je website nemen, van de website naar het contactformulier. Conversiepads zijn er in verschillende varianten: van één pagina tot meerdere pagina's met een grote berg aan informatie.

Het gemiddelde conversiepad bestaat uit 3 stappen:

  • 1) Eerste pagina met doelstelling en interessegebied.
  • 2) 2e pagina waarbij je "ja" of "nee" kan klikken om verder te gaan.
  • 3) 3e pagina met het contactformulier.

Zorg ervoor dat je website in staat is om mensen naar de volgende pagina's te begeleiden. Zelfs als een gebruiker één van de stappen overslaat, moet hij of zij op een makkelijke manier verder kunnen gaan binnen je website.

Voorkomen dat gebruikers van je website weglopen is belangrijk om meer leads te genereren! Je moet ervoor zorgen dat mensen echt verder kunnen op de manier die voor hen het beste werkt en waar ze op dat moment voor in de stemming zijn.

Kwalitatieve leads genereren met kwalitatieve content

Kwalitatieve content is essentieel om kwalitatieve leads te generen. Er zit wel een verschil tussen kwaliteit en gewoon iets op het internet plaatsen. Daarom is het belangrijk om content aan te bieden die relevant voor je doelgroep is, maar ook interessant.

Een goede content marketeer kan je hierbij helpen, maar als het niet duidelijk is wat er geschreven moet worden dan kun jij ook zelf aan de slag gaan met schrijven voor eigen websites en blogs. Het is belangrijk om een aantal van deze tips te onthouden wanneer je jouw content schrijft: - Hanteer slimme keywords, maar gebruik ze niet als rode draad in het stuk.

Voeg links toe aan bronnen waar iets meer over het geschreven te vinden is, maar zorg dat dit relevant is voor jouw doelgroep. Let er op dat de content goed geschreven is met een duidelijke stijl.

  • Plaats relevante links naar andere artikelen of pagina's van jouw website in je blogpost, zodat lezers gemakkelijk verder kunnen lezen.
  • Zorg dat de headings duidelijk genoeg zijn om lezers een beter idee te geven over wat ze kunnen verwachten bij het lezen.
  • Ook video's kunnen goed werken om je blogpost inhoud te geven.
  • Schrijf voor mensen, niet alleen voor zoekmachines. Zorg ervoor dat jouw content interessant is.

Analyseren van data

Je kunt je data analyseren om inzicht te krijgen in wat de interesses zijn van je doelgroep en zo een betere voorspelling maken over welke content ze willen zien. Je kunt het zelf doen of de helpende hand inschakelen van een expert. Er zijn diverse apps die je met je data kunnen helpen om erachter te komen wat wel en niet werkt. Het blijven optimaliseren van je website is natuurlijk belangrijk.

Potentiële klanten benaderen

Om potentiële klanten te benaderen kan het waardevol om een weggever te maken, zoals een e-book. Ook kun je een lead magnet maken, zoals een video of infographic. Dit soort items zijn goed om meer leads te genereren. Vooral e-books zijn tegenwoordig populair te noemen. Het maken van een e-book kan in sommige gevallen wel veel werk zijn. Daarnaast is het ook belangrijk om je e-book actueel te houden. Ook het aanbieden van een gratis proefperiode voor je dienst werkt goed.

Gouden tips

Er zijn geen gouden tips wanneer het aankomt op het binnenhalen van goede leads. Je moet je eigen strategie ontwikkelen en dit is per bedrijf verschillend. Probeer het zelf uit, maar neem regelmatig de tijd om jouw resultaten te analyseren op basis van data of feedback. In de praktijk is het zo dat je ook regelmatig te maken zal krijgen met slechte leads. Het omzetten van slechte leads naar goede leads is alleen mogelijk door het analyseren van je data. Ook het blijven verbeteren van conversiegerichte landingspagina's is belangrijk. Het optimaliseren van landingspagina's is ook alleen mogelijk door het verkrijgen van voldoende data.

Call to action

Een call to action is een oproep die doeltreffend is. Het is bedoeld om het doel van de website te bereiken, bijvoorbeeld om contact met je te maken voor jouw gratis offerte of het aanschaf van je product. Een call to action kan variëren in soort: "probeer nu gratis uit", "start hier", "vind out more". Een call to action zal oftewel direct zijn of indirect. Er wordt vaak gekozen voor een oproep die concreet is.

Inbound marketing

Inbound marketing gaat ervan uit dat mensen doelgericht op zoek gaan naar producten en diensten. Met andere woorden weten de bezoekers al welke producten er aangeboden worden. Het overtuigen door middel van traditionele marketingmethodes hoeft niet meer.

Inbound marketing probeert het aankoopproces te versnellen door middel van contentmarketing. Contentmarketing is het aanbieden van relevante en interessante inhoud op een slimme manier, waardoor de bezoekers meer vertrouwen krijgen in het product, en hierdoor online een aankoop doet. Bij inbound marketing is het wel heel erg belangrijk om gebruik te maken van relevante content.

Bij inbound marketing blijft het belangrijk om aan je call to actions te blijven werken. Het voorkomen dat bezoekers je website verlaten zonder formulier in te vullen, of iets te kopen is belangrijk. Bezoekers die je site verlaten zonder actie moeten aangemerkt worden als slechte lead. Inbound marketing werkt in de meeste gevallen heel goed wanneer het bestaande klanten betreft. Dit zijn vaak mensen die ook al bekend zijn met één of meerdere landingspagina op je website.

Conversiepercentage verhogen

Conversiepercentage is het percentage van alle bezoekers dat op uw website actief contact met u opneemt, door bijvoorbeeld iets te kopen of een vraag te stellen. Dit is vaak het meest belangrijke meetpunt om in de gaten te houden. Het is dus goed om te weten hoeveel bezoekers er actief contact opnemen met je. Houd het conversiepercentage bij en richt je vervolgens op een groter percentage, door de juiste content aan te bieden via social media of voor uw doelgroep relevante content te schrijven. Schrijf en publiceer regelmatig nieuwe artikelen, zodat je bezoekers terugkomen op uw website en een actie ondernemen.

Goede landingspagina gebruiken

Landingspagina's zijn websitepages die bezoekers kunnen oproepen om contact met je op te nemen of voor aankopen van een product of de dienst. Deze pagina's moeten dienstverlenend en aantrekkelijk zijn. Houd er rekening mee dat de landingspagina een bepaald verhaal verteld, of bijvoorbeeld een vraag stelt om zo te beslissen of de bezoeker het product of dienst wil. Een goede landingspagina moet niet te moeilijk zijn om op te klikken, maar ook echt bij je doelgroep passen en zoekmachinevriendelijk zijn.

Juiste bezoekers binnenhalen

Een goede marketingstrategie is het aanspreekpunt voor de juiste doelgroep. Als je hier geen aandacht aan besteedt, dan is het zeer waarschijnlijk dat je niet succesvol bent in je marketing. Je moet ervoor zorgen dat je website relevante content aanbiedt die bij iedereen past, en een prikkelende belofte heeft. Een uitdaging is ook om bezoekers naar je website te leiden door middel van social media. Het binnenhalen van de juiste bezoekers die overgaan tot actie is niet makkelijk. Het gebruiken van de juiste kanalen is hierbij belangrijk. Het verhogen van de conversie is meestal alleen mogelijk door het benaderen van de juiste doelgroep.

Campagnes maken

Campagnes zijn meestal één van de activiteiten waaraan marketingbedrijven gaan werken. Een campagne is eigenlijk de doelstelling voor het uitvoeren van bepaalde activiteiten. Het maken van goede en effectieve campagnes is belangrijk om je online vindbaarheid te verhogen. Het is dus belangrijk om campagnes te maken voor verschillende doelgroepen.

Wie is je potentiële klant

Je potentiële klant is de persoon die je welkom heet op je webpagina (bijvoorbeeld via een landingspagina) en hier actief contact mee opneemt. Dit kan ook zijn door bijvoorbeeld iets te kopen of vragen te stellen. Hoeveel bezoekers deze actie ondernemen is ook bepalend. Het is dus belangrijk om te weten wie je potentiële klant is, door middel van bijvoorbeeld het uitvoeren van gespreksgroepen. Aan de hand daarvan kan een goede doelgroep worden gedefinieerd.

Wat is lead scoring?

Lead scoring is het aantal stappen dat een lead zet om te komen tot de verkoop. Hoe meer stappen, hoe groter de kans op succes is voor je marketingstrategie. Het is belangrijk om te bepalen hoeveel stappen dit zijn en welke klantengroep het meest gemotiveerd wordt door deze activiteit. Hoe meer moeite een potentiele lead neemt, hoe hoger de lead scoring is.

Wat is lead nurturing

Lead nurturing is eigenlijk datgene wat voorbereidt op de verkoop en datgene wat ervoor zorgt dat bezoekers die eerder weigerden contact op te nemen, uiteindelijk wel bereid zijn contact op te nemen. Er zijn verschillende methodes om lead nurturing te doen, zoals het schrijven van een e-mail of het aanbieden van een gratis e-book.

Gewenste resultaat behalen

Om een gewenst resultaat te behalen, is het nuttig om opnieuw jouw doelgroep-profiel en marketingstrategie te herzien. Schrijf een blog of lees onder andere blogs om inspiratie op te doen. Het is verstandig om de webpagina's ieder kwartaal, binnen een marketingstrategie te herzien. Er is veel veranderd in de afgelopen jaren, dus het kan nuttig zijn om eens te kijken wat er nieuw en effectief is. Voldoende kwalitatieve leads genereren is vaak een kwestie van proberen en blijven verbeteren.

Gegenereerde leads

Wanneer je leads genereert, is het verstandig om je gegenereerde leads actief te monitoren. Je kan dan bijvoorbeeld proberen om de doelgroep van de lead te ontdekken. Als je dit weet, dan kan je ook op een gerichte manier meer leads genereren. Ook het actief volgen van gegenereerde leads via social media kan waardevolle informatie opleveren. Hierdoor kan je mogelijk nog meer leads genereren. Het is in alle gevallen belangrijk om de juiste focus te houden bij het ontdekken van mogelijke nieuwe leads.

Mijnzzp.nl