Een goed CRM-systeem is onmisbaar voor elke organisatie. Het zorgt ervoor dat alle informatie over klanten en prospects centraal worden opgeslagen. Hierdoor heb je altijd een actueel overzicht van je klantenbestand, wat erg belangrijk is om succesvol te zijn in marketing en e-commerce. CRM staat voor Customer Relationship Management is voor grote bedrijven en kleine bedrijven belangrijk. Met een CRM-systeem ben je in staat doelgericht nieuwe klanten te benaderen en kun je zeer effectief upselling en cross selling toepassen. In dit artikel lees je meer over de voordelen van een CRM-systeem en waarom het zo belangrijk is voor elke organisatie. Wij proberen de veelgestelde vragen over CRM-systemen te beantwoorden
Een CRM-systeem zorgt ervoor dat je klanten beter leert kennen. Je hebt alle informatie over hen bij de hand en kunt gemakkelijk zien hoe ze met jouw bedrijf in contact zijn gekomen. Ook kun je zien welke producten of diensten ze hebben afgenomen en hoe vaak ze contact met je opnemen. Dit geeft je veel inzicht in wat er bij je klanten leeft en wat hun behoeften zijn. Hiervoor ben je wel goede CRM-software voor nodig. Het is ook mogelijk om administratieve taken te koppelen aan een CRM-systeem. Zo heb je een complete CRM oplossing die je breed kunt inzetten.
Inhoudsopgave:
- Customer Relationship Management toepassen
- CRM koppeling maken met de boekhouding
- Online boekhouden en CRM
- Beter inspelen op de behoeften van je klant
- Waarom een crm systeem belangrijk is voor bedrijven?
- Zzp Customer Relationship Management
- Verkoopkansen nieuwe leads: CRM-systeem
- CRM-systeem: communicatie en verkopers
- Verschillende CRM-systemen
- Beheer van communicatie
- CRM-software en online boekhouding
Customer Relationship Management toepassen
Een CRM oplossing kan organisaties helpen bij het effectiever werken. Door doelgericht e-mails te versturen kun je bijvoorbeeld nieuwe producten onder de aandacht brengen of mogelijke nieuwe klanten benaderen. Bij het toepassen van CRM staat de klant centraal en probeer je precies in te spelen op de behoefte van de klant. Dit doe je onder andere door het verzamelen en analyseren van klantgegevens. Met een goed crm systeem ben je ook in staat om te zoeken naar mogelijke nieuwe leads. De nieuwe leads kunnen bijvoorbeeld gevonden worden door websites gegevens te analyseren of het verzamelen van e-mailadressen.
Customer Relationship Management koppeling maken met de boekhouding
Het is door middel van een CRM koppeling mogelijk om eenvoudig gegevens uit andere systemen te importeren waardoor er een centrale database ontstaat. Dit bespaart heel wat tijd en moeite, want je hoeft niet alles handmatig in te voeren. Bovendien kunnen de gegevens die je importeert direct in je CRM-systeem worden gebruikt. Zo kun je bijvoorbeeld een mailinglist importeren en deze meteen gebruiken voor een marketingcampagne. Een CRM-systeem helpt je dus om effectiever te werken. Ook het up-to-date houden van je klantenbestand is een stuk eenvoudiger, want wanneer er iets verandert in het adres of telefoonnummer van een klant, wordt dit automatisch aangepast. Het is tegenwoordig ook mogelijk om een koppeling te maken met boekhoudsystemen.
Online boekhouden en CRM
Boekhoudsoftware en CRM zijn twee belangrijke systemen voor ondernemers. Het is dan ook logisch dat er steeds meer bedrijven zijn die deze twee systemen met elkaar integreren. Hierdoor kun je eenvoudig financiële gegevens importeren en synchroniseren. Dit is erg handig, want je hebt dan alle informatie in één systeem. Ook kun je eenvoudiger rapportages maken en deze delen met andere medewerkers.
Beter inspelen op de behoeften van je klant
Wanneer je alle informatie over je klanten in één systeem hebt, is het makkelijker om hierop in te spelen. Je kunt bijvoorbeeld een nieuwsbrief sturen naar al je klanten die recent een aankoop hebben gedaan, of een korting aanbieden aan klanten die al lang geen contact meer met je hebben gehad. Dit soort acties zorgen ervoor dat je klanten langer verbonden blijven met de organisatie. Een CRM-systeem helpt je dus om beter te communiceren met je klanten, en ze beter te leren kennen. Op deze manier kun je inspelen op hun behoeften en de klanten een betere service bieden. Dit is een belangrijke stap in het behoud van klanten, en je zult merken dat je bedrijf hierdoor groeit.
Waarom een crm systeem belangrijk is voor bedrijven?
Een CRM-systeem is om verschillende redenen belangrijk. Denk alleen al aan de nieuwe verkoopkansen die er ontstaan door het verzamelen van gegevens en aan betere klantrelaties die er ontstaan waardoor je wellicht meer kunt verkopen. Ook bespaar je kostbare tijd omdat je zeer doelgericht te werk gaat. Je hebt namelijk al een compleet beeld van leads of klanten. Door het volledig beeld ontstaan er nieuwe mogelijkheden en heb je op ieder moment beter inzicht. Alle belangrijke informatie staat met een CRM-systeem in één systeem en je mist hierdoor geen contactmomenten. Dit is vooral belangrijk wanneer we het hebben over grote bedrijven met verschillende afdelingen. Dit zijn enkele directe voordelen van CRM.
Zzp Customer Relationship Management
Ook voor zzp'ers kunnen crm systemen belangrijk zijn. Vooral voor dienstverlenende zzp'ers die met veel klanten te maken hebben is een goed CRM-systeem onmisbaar. Het is onmogelijk om alle contactmomenten te onthouden. Wanneer je gebruikmaakt van een CRM-systeem kun je alle klantgegevens op een centrale plek behoren. Dit helpt je in de toekomst ook weer met de persoonlijke benadering omdat je alle belangrijke gemaakte afspraken nog weet. Een CRM-systeem zorgt er dus voor dat je geen gegevens meer kwijtraakt of simpelweg vergeet. Dit kan al helemaal belangrijk zijn wanneer je bedrijf groeit. In dat geval kun jij en andere de klantgegevens op elkaar afstemmen.
Verkoopkansen nieuwe leads: CRM-systeem
Als ondernemer ben je waarschijnlijk iedere dag bezig met het genereren van nieuwe verkoopkansen door het verzamelen van leads. Wanneer je gebruikmaakt van een CRM-systeem kun je een database opbouwen met nuttige en vooral waardevolle data. Dit is ook precies de reden dat veel e-commercebedrijven vragen om je gegevens. Deze gegevens worden opgeslagen in CRM-software. Heb jij vorige jaar een nieuwe laptop gekocht, dan is de kans groot dat je dit jaar een mail zal ontvangen met de opvolger van de laptop. Dit is een sterk voorbeeld van een gerichte lead opvolgen. Een ander voorbeeld is een herinneringsmail met het bijwerken van de verzekeringspolis. Met een CRM-systeem kun je dus warme leads genereren en zijn de verkoopkansen groot te noemen van leads.
CRM-systeem: communicatie en verkopers
Voor verkopers is een CRM-systeem onmisbaar. Er kan zeer gerichte communicatie opgezet worden die ook meteen inhoudelijk te maken is. Je beschikt over alle eerdere contacten en je weet wie de klant is. Het onderhouden van relaties is daarom zo belangrijk. Binnen het verkoopproces zijn CRM-systemen dan ook belangrijk. Ook worden de bedrijfsprocessen geoptimaliseerd door de automatisering en kun je gericht marketing toepassen. Bovendien zijn de klantinteracties gericht en daardoor ook goedkoper uitvoerbaar. Dit is niet alleen belangrijk voor salesmanagers, het verkoopteam maar ook voor klantenservicemedewerkers.
Verschillende CRM-systemen
Er zijn verschillende CRM-systemen op de markt en sommige belangrijkste functies kunnen op elkaar afgestemd worden. Marketingdata en klantgegevens kunnen elkaar bijvoorbeeld versterken en ook zeker aanvullend zijn. Hierdoor krijg je beter inzicht en elke klant krijgt een eigen profiel. De belangrijkste functies zijn gescheiden van elkaar en komen alleen samen waar nodig. Denk bijvoorbeeld aan een klantendatabase waaruit je e-mails kunt halen om cross selling toe te passen. Een Customer Relationship Management systeem kan ook zeker toegepast worden bij bestaande klanten. Het is wel belangrijk om je te houden aan de AVG-regels. Het zomaar mailen van bestaande relaties voor een ander doel is niet zomaar toegestaan.
Beheer van communicatie
Om CRM effectief toe te passen is het belangrijk om alle gegevens duidelijk op te slaan in een CRM-systeem. Denk bijvoorbeeld aan informatie verkregen uit telefoongesprekken of aan de eerder verzonden mails. Als vormen van contact leveren op een bepaalde manier data op. Vanuit de geschiedenis kun je op een later moment gebruiken. Denk bijvoorbeeld ook aan eerder offertes die op een later moment kunt gebruiken om de dienstverlening verder te vergroten.
CRM-software en online boekhouding
Alles wat je nodig hebt, is een compleet online boekhoudprogramma. Hiermee kun je een CRM-systeem koppelen aan de boekhouding. Als zzp'er kun je ook relatiebeheer toepassen en je bedrijf verder laten groeien. Je krijgt een compleet beeld van je klanten en je kunt de klanten sneller helpen. Het belangrijkste voordelen is dat je alle belangrijke informatie op de juiste manier opgeslagen hebt staan en je snel kunt inspelen op de behoeften van de klant. CRM helpt dus bij het gericht communiceren met klanten. Een geautomatiseerd verkoopproces bespaart natuurlijk ook veel kostbare tijd en de interactie is zeer gericht met klanten.
Ook zzp'ers kunnen gebruikmaken van online boekhouden inclusief CRM.
De meeste boekhoudsoftware maakt het mogelijk om koppelingen te maken. Dit werkt extra snel en voorkomt overbodige handelingen.
Mijnzzp.nl