Promotiemedewerker

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een promotiemedewerker is verantwoordelijk voor het promoten van diensten of producten aan mensen. In het kort kunnen we de werkzaamheden van een promotiemedewerker het beste omschrijven als het promoten van diensten of producten met als doel de bekendheid op een positieve manier te beïnvloeden. Daarnaast kan een promotiemedewerker verantwoordelijk zijn voor het geven van informatie over diensten en/of producten. Promotiewerkzaamheden komen vaak voor in winkelcentrums, tijdens evenementen en op beurzen. Het zijn vooral de grotere bedrijven die gebruik maken van promotiemedewerkers om een dienst of product onder de aandacht te brengen van consumenten. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een bedrijf een nieuw artikel in zijn assortiment opgenomen heeft dat nog niet bekend is bij mensen. Een ander voorbeeld is dat er een nieuwe winkel geopend is en het winkelend publiek de winkel niet weet te vinden. Maar ook speciale acties kunnen door promotiemedewerkers onder de aandacht gebracht worden bij consumenten. Promotiewerkzaamheden maken meestal een belangrijk onderdeel uit van de marketingstrategie. Ook het geven van tijdelijke aantrekkelijke kortingen zal in veel gevallen gecombineerd worden met promotiewerkzaamheden. Om als promotiemedewerker te kunnen werken zijn een aantal zaken belangrijk. Denk hierbij aan enthousiasme, flexibiliteit, energie, passie en aan motivatie. De werkzaamheden van een promotiemedewerker zijn verder niet heel moeilijk maar vragen wel om de juiste instelling. Het werken als promotiemedewerker is meestal iets voor studenten. Soms komt het voor dat promotiemedewerkers een pak of bedrijfskleding dragen voor de promotiewerkzaamheden, om zo beter herkenbaar te zijn. Daarnaast kan het voorkomen dat promotiemedewerkers voorzien worden van reclameborden. Als een promotiemedewerker reclameborden draagt spreekt men ook wel van een sandwichman of sandwichvrouw.

Een promotiemedewerker is dus verantwoordelijk voor het promoten van diensten en/of producten. Dit heeft meestal betrekking op de retailsector, echter komen promotiemedewerkers ook binnen andere branches voor. Denk bijvoorbeeld ook aan de bekende grid-girls, die verantwoordelijk zijn voor het promoten van race evenementen. De werkzaamheden van een promotiemedewerker zijn niet ingewikkeld maar kunnen wel om specifieke kennis vragen, afhankelijk van de werkzaamheden. In de meeste gevallen zal een promotiemedewerker een korte cursus krijgen, waarbinnen het product of de dienst uitgelegd wordt. Het promoten van een dienst of product vraagt in sommige gevallen ook om mensen die beschikken over commerciële vaardigheden. Zoals eerder omschreven kan een promotiemedewerker ook voorzien worden van reclameborden om de campagne extra kracht te geven. In dat geval kan de benaming sandwichman van toepassing zijn op een promotiemedewerker. Als promotiemedewerker zal je in de meeste gevallen werkzaam zijn voor een marketingsbureau en ingezet worden op verschillende locaties. Denk bijvoorbeeld aan winkels, supermarkten en aan beurzen. Ook campagneleiders van politieke partijen maken regelmatig gebruik maken van promotiemedewerkers om bepaalde punten onder de aandacht te brengen van mensen.

Werken als promotiemedewerker

De meeste promotiemedewerkers die werkzaam zijn voor een marketingsbureau krijgen iedere keer te maken met verschillende marketingactiviteiten. Denk bijvoorbeeld aan het demonstreren van nieuwe make-up, drankjes of hapjes aan consumenten. Als een promotiemedewerker ook verantwoordelijk is voor het demonstreren van producten kan ook de benaming demonstratiemedewerker van toepassing zijn. De inhoudelijke werkzaamheden van een demonstratiemedewerker gaan verder dan alleen het promoten van producten. In dat geval is het meestal belangrijk dat je beschikt over voldoende productkennis. Demonstratiemedewerker zijn vooral werkzaam binnen de voedingsbranche en de huishoudelijke sector. In alle gevallen worden de werkzaamheden uitgevoerd om de naamsbekendheid van een product of dienst te vergroten.

Wat doet een promotiemedewerker:

  • Het promoten van diensten en producten
  • Het uitdelen van folders en kortingsbonnen
  • Het uitleggen van diensten en producten
  • Het enthousiasmeren van consumenten
  • Het vergroten van de naamsbekendheid

Product promotie:

Opleidingen tot promotiemedewerker

Er bestaan geen opleidingen tot promotiemedewerker, omdat promotiewerkzaamheden aangemerkt kunnen worden als ongeschoolde arbeid. Met andere woorden kan iedereen werkzaam zijn als promotiemedewerker. Wel kan het zijn dat er intern een korte cursus gegeven wordt om je klaar te stomen voor de werkzaamheden. Promotiemedewerkers zijn vaak jongeren, die wat extra willen verdienen. In sommige gevallen kan het wel belangrijk zijn dat een promotiemedewerker over bepaalde kwaliteiten beschikt. Denk bijvoorbeeld aan middenstanders, die een bekend model willen inhuren. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Ook de boekhouding is belangrijk als ondernemer.

Bedrijven waar een promotiemedewerker werkzaam kan zijn

Een promotiemedewerker is over het algemeen werkzaam voor een promotiebedrijf, dat promotiewerkzaamheden aanbiedt aan verschillende opdrachtgevers. Het is mogelijk dat een promotiemedewerker werkzaam is als oproepkracht of via een uitzendorganisatie. Als promotiemedewerker kan je op verschillende manieren werkzaam zijn, omdat het beroep verder geen vaste vorm kent wat betreft werkzaamheden en opdrachtgevers.

Competenties promotiemedewerker

De belangrijkste competentie van een promotiemedewerker is motivatie, omdat je verantwoordelijk bent voor het enthousiasmeren van consumenten. Het is dan ook belangrijk dat je spontaan en vrolijk overkomt om een merk of artikel te kunnen promoten. Een andere belangrijke competentie is communicatie, omdat je meestal met verschillende mensen te maken krijgt. Algemeen belangrijke woorden zijn productkennis, energie, flexibiliteit, passie, zichtbaarheid, zelfstandigheid, plannen en organiseren.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als promotiemedewerker

Het arbeidsmarktperspectief van een promotiemedewerker is over het algemeen redelijk goed te noemen. Wel moet het beroep promotiemedewerker in de meeste gevallen gezien worden als ongeschoolde arbeid dat vooral geschikt is voor studenten, die wat extra inkomen willen verdienen. Dit hoeft niet altijd het geval te zijn, omdat ook oudere mensen ingezet kunnen worden voor promotiewerkzaamheden. Als promotiemedewerker zijn er verder geen echte doorgroeimogelijkheden, anders dan het volgen van opleidingen waardoor er wel doorgroeimogelijkheden kunnen ontstaan. In de meeste gevallen moeten promotiewerkzaamheden gezien worden als een bijbaan zonder dat er sprake is van mogelijke doorgroeimogelijkheden.

Arbeidsvoorwaarden en salaris promotiemedewerker

Als promotiemedewerker verdien je doorgaans het minimumloon of iets daarboven. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van je leeftijd, dienstjaren en verdere eisen die er gesteld worden. Als promotiemedewerker kan je geen echt vast inkomen verdienen. Het werk moet gezien worden als bijbaan.

Mijnzzp.nl