Team Mijnzzp

Merkschoenen

Inkomen via je eigen blog (of vlog) verdienen

Stel je bent eindelijk klaar met je eigen blog of vlog pagina. Je hebt een idee waar het over moet gaan. Wat nu? Hoe verdien je daar een leuk bedrag aan passief inkomen mee? Naast het maken van leuke en aansprekende blogs en/of vlogs met veel bezoekers kan je ervoor kiezen om producten van fabrikanten of dienstverleners aan te prijzen op jouw blog of vlog. Nog belangrijker is het om je daar goed voor laten te betalen door de fabrikanten of dienstverleners. Kortom, je kan gesponsorde content (ook wel advertorials genoemd) aanprijzen. Een advertorial is een advertentie die wordt gepresenteerd als een redactioneel artikel. Je brengt producten of diensten onder de aandacht van jouw volgers.

Waarom plaatsen bedrijven graag gesponsorde content

Heerlijk helder .... De meeste mensen weten wat er op de stippellijn hoort te staan. Het biermerk Heineken natuurlijk. Heineken is één van de bekendste biermerken ter wereld. Een briljante strategie van het biermerk om naamsbekendheid in Nederland te verkrijgen was deze drie H's advertentie. Als een consument een keuze moet maken is de kans groter als hij het merk goed kent, en de naam vaker heeft gehoord. Dit komt door de voortdurende reclames en zichtbaarheid van het merk op internet en televisie. Om hun online zichtbaarheid en naamsbekendheid te vergroten hebben veel merken een advertentiebudget. Het voordeel van bedrijven om te kiezen voor bloggers heeft te maken met de doelgroep van het bedrijf en de blogger. Vaak hebben zij dezelfde doelgroep. Door de blogger reclame e laten maken voor een bepaald product of dienst is dus zeer gerichte reclame.

Gesponsorde content en backlinks

Als blogger is het belangrijk om gevonden te worden. Daarnaast is het belangrijk dat mensen jouw teksten ook daadwerkelijk lezen. Dat wil een bedrijf ook heel graag. Zeker als het bedrijf nog niet heel erg bekend is. Als je als blogger goed gevonden kan worden op het internet en Google kan je aanvragen krijgen van bedrijven om hun producten en diensten aan te prijzen. Dit kan door bijvoorbeeld een review van een product te geven voor jouw volgers of het product openlijk in je blog te noemen.

Hoe wordt een bedrijf snel gevonden?

Onder andere door; influencers die de naam van het bedrijf noemen. Als je een bepaald onderwerp opzoekt in een zoekmachine, zoals Google, krijg je de tien beste resultaten die voldoen aan het zoekwoord. Over het algemeen kijken mensen niet verder dan de eerste tien resultaten. Het is dus belangrijk voor veel bedrijven om in de top tien van Google te komen. Google ranked resultaten aan de hand van vermeldingen van het zoekwoord in de tekst en titel en het aantal backlinks. Een backlink is een verwijzing in de tekst waar (als je daarop klikt) je doorgestuurd wordt naar een andere website. Dat wil niet zeggen dat hoe meer zoekwoorden in de tekst een hoger resultaat oplevert. Google kan namelijk heel goed teksten onderscheiden die onlogisch en reclame zijn en daadwerkelijk goede teksten. Dat betekent dat een tekst ongeveer en maximaal 4% zoekwoorden mag bestaan.

Hoe krijg je aanvragen om gesponsorde content te plaatsen

Als je een YouTube-kanaal hebt met ruim 100.000 abonnees verdien je al snel veel geld. Men zegt duizenden euro’s per sponsoring. Ook een blog met dagelijks veel views van geïnteresseerde consumenten is populair bij bedrijven, om daar hun gerichte reclamecampagne te laten uitkomen. Dus simpelweg moet je heel wat volgers hebben, wil je aanvragen krijgen voor gesponsorde content. Bedrijven vallen echter niet over elkaar heen om jou een lucratieve deal te helpen. Bedrijven zijn voorzichtig. Bedrijven kijken naar het volgende om te bepalen of jij de geschikte influencer bent:

Zorg voor een uitgebreid profiel op sociale media met jouw email en beroep; influenceer

Veel bedrijven zoeken vaak naar manieren om hun product aan de man te brengen op sociale media. Dat betekent dan ook dat je goed vindbaar moet zijn op veel sociale media. Om je hierbij te helpen heeft Google bijvoorbeeld 'Google Ads'. Hiermee kan je opzoeken hoe vaak een woord is ingetypt in de zoekmachine. Als je die woorden zo'n vier procent van je tekst laat terugkomen maak je zeker mee kans dat mensen en bedrijven je vinden.

Hoeveel volgers heb je en waar komen die volgers vandaan?

Je kan heel veel volgers hebben, maar bedrijven willen een specifieke doelgroep. Als negentig procent van jouw volgers of lezers uit andere niet Nederlandse landen komen terwijl jij alleen Nederlands schrijft en leest ben je verdacht en zal een bedrijf jou niet kiezen.

Vals spelen helpt niets

Soms kom je reviews tegen op het internet waar een luchtje aanzit. Reacties die uit één niet te controleren achteraf dorp afkomstig zijn. In Rusland kan je zelfs likes kopen voor je website of post. Bedrijven letten hier echter tegenwoordig goed op. Als het verdacht lijkt, is het waarschijnlijk ook terecht. In marketingland zeggen ze ook wel dat een groei van 10.000 volgers in één dag alleen mogelijk is als je een ster uit Temptation Island bent. Je geld steken in handeltjes die je gouden bergen beloven door vals te spelen zijn de enige winnaars in dat geval. Jij zal het in ieder geval niet zijn.

Echte volgers en nep- volgers

Ook het aantal likes en volgers is belangrijk. Bedrijven letten daarop. Als je bijvoorbeeld 100.000 volgers hebt, maar als je een foto plaatst op sociale media en je krijgt slechts honderd likes is er iets mis. Dan denken bedrijven al snel dat je de volgers gekocht hebt en eigenlijk helemaal niet geïnteresseerd. Zo is dat ook bij de ratio tussen volgers en het aantal mensen dat de influencer zelf volgt. Als de influencer 10.000 volgers heeft en de influencer zelf 12.000 mensen volgt gaan bedrijven er al vanuit dat de mensen die de influencer volgen niet geïnteresseerd zijn in de onderwerpen waar de influencer het over heeft.

Wat kan je vragen voor gesponsorde content?

Als je denkt dat je al in de eerste maand van je blog of vlog al aanvragen krijgt voor gesponsorde content en duizenden euro's gaat verdienen heb je het mis. Sommige van de grootste vloggers zijn al jaren bezig om te zijn waar ze nu zijn. Youtuber Enzo Knol bijvoorbeeld, die vanaf zijn 21ste leeftijd video’s post over zijn leven o0p Toutube is het ultieme voorbeeld voor veel jeugdige bloggers en vloggers. Met zijn 214 miljoen views op Youtube blijft er rond de 300.000 euro over voor zichzelf. Daarnaast verdient hij ook nog eens 50.000 euro aan zijn kledinglijn via Youtube. Bloggers zijn minder populair als deze vlogger, maar kunnen evengoed gevraagd worden voor gesponsorde content Dit kan een paar tientjes opleveren tot honderden euro's.

Moet je melden dat het om gesponsorde content gaat?

Om heel kort te zijn is het antwoord 'JA'. De richtlijn van Google is heel duidelijk. Bij het gesponsorde product of dienst moet een vermelding staan dat dit een gesponsorde inhoud is. Zonder vermelding kan het voorkomen dat Google je zal straffen. Je blog kan niet meer vindbaar in de zoekmachine Google zijn. Daarnaast is er ook Nederlandse wetgeving met betrekking tot het plaatsen van gesponsorde content. Het is dus belangrijk dat je dit ook op je blog kenbaar maakt.

Meer aanvragen ontvangen om gesponsorde content te plaatsen

Hoe meer gesponsorde content je hebt hoe meer je verdient. Maar hoe breng je deze aanvragen binnen? Moet je die kopen of ervoor smeken? Nee, Je moet opvallen en gevonden worden. Hoe doe je dat? Veel kan al gewonnen worden door je vindbaarheid te verbeteren en op te vallen. Dit kan je op twee manieren doen. Je kan je website of vlog SEO maken en je kan opvallen. SEO betekend Search Engine Optimalization (zoekmachine optimalisatie). Simpelweg betekent dit dat je wilt dat jouw website of Vlog bij de top tien in Google komt als mensen een bepaald zoekwoord invullen. Daarnaast moet je bij jouw doelgroep en daarmee ook bij het bedrijf opvallen. Let wel op dat je geen extreme stunts uit gaat halen die wettelijk strafbaar zijn. Bedrijven worden namelijk niet graag geassocieerd met mensen die de wet breken.

Meer aanvragen ontvangen via blogplatforms

Tegenwoordig zijn er vele sites die gespecialiseerd zijn in één onderwerp. Vaak zijn deze sites bezocht door veel mensen die daar ook in hun werk mee bezig zijn. Als blogger kan je daar van profiteren. Als je aan hun eisen voldoet kan jouw blog daar geplaatst worden. Het voordeel is dan dat je je specifiek richt op jouw onderwerp waar bedrijven die met dit onderwerp te maken hebben ook zijn. Sterker nog, veel van deze websites hebben hun eigen nieuwsbrief waarin ook jouw artikel onder jouw naam kan worden geplaatst. Hierdoor kom je direct in contact met vele potentiële opdrachtgevers waarvoor jij gesponsorde content kan leveren.

Met een blog of vlog geld verdienen is niet zo makkelijk als het lijkt. Je hebt een goed idee nodig waarmee je veel volgers krijgt en bereikt. Bedrijven gebruiken vaak graag bloggers en vloggers omdat ze dan gericht reclame maken naar hun (en ook jouw) doelgroep. Hiervoor zoeken ze vaak bloggers (of ook wel influencers) die heel veel volgers hebben. De gesponsorde content op jouw blog kan een bespreking of review zijn maar kan ook een backlink zijn waardoor lezers als ze op de link klikken direct doorgestuurd worden naar jouw sponsor.

Om aanvragen voor gesponsorde content te krijgen is het belangrijk dat je goed gevonden kan worden. Het liefst zodat je beter gevonden kan worden dan het bedrijf dat jou sponsort. Naast het gevonden kunnen worden kan je nog meer doen. Belangrijk tegenwoordig zijn ook de blogplatforms over diverse onderwerpen. Als je daar ook jouw teksten kan plaatsen wordt je sneller gevonden door bedrijven die geïnteresseerd zijn in jouw een sponsorcontract aan te bieden. Hoe dan ook De kernwoorden voor iemand met een eigen blog die daar ook geld mee wil verdienen zijn zichtbaarheid en bekendheid. Veel succes.

Mijnzzp.nl