Team Mijnzzp

Advertorial plaatsen

Gesponsorde content is voor online marketeers, webmasters en andere bedrijven een belangrijk onderdeel van de marketingstrategie. Het vertonen van reclame gebeurt allang niet meer alleen met banners. Het plaatsen van een advertorial op andere websites is niet meer weg te denken uit de hedendaagse marketing.

Advertorials vormen een effectieve manier om de juiste doelgroep te benaderen. Maar hoe ziet een goede advertorial eruit? Aan welke eisen moet een advertorial voldoen?

Wat is een advertorial?

Een advertorial is een commerciële uiting in de vorm van een inhoudelijk artikel, waarbij de tekst vooral informerend is. Een advertorial bevat altijd een commerciële boodschap, waarmee het de commerciële tegenhanger vormt van een editorial. Een editorial is altijd onafhankelijk, maar een advertorial niet. Niet voor niets vormt ‘advertorial’ een combinatie van de woorden ‘advertisement’ en ‘editorial’.

Met een advertorial kun je adverteren voor een bepaald product of dienst, in de vorm van een commerciële tekst. Toch biedt een advertorial meerwaarde voor de lezer, omdat de tekst geschreven is als redactioneel artikel. De lezer is zich er daardoor niet altijd van bewust dat het om reclame gaat, het artikel voelt betrouwbaar aan. Betaalde content, die door de doelgroep gelezen wordt als redactioneel artikel. Wat wil je nog meer?

Gesponsorde content kan offline worden ingezet, bijvoorbeeld door middel van artikelen in tijdschriften, kranten en nieuwsbrieven. Maar advertorials zijn ook ontzettend nuttig om online in te zetten. Het is een effectieve marketingtool om een specifieke doelgroep te bereiken, bijvoorbeeld via blogs met een specifiek thema. Daarbij wordt tegelijkertijd gewerkt aan linkbuilding: het versterken van je positie in zoekmachines als Google.

Is een gastblog dan hetzelfde als een advertorial? Nee. Hoewel de twee op elkaar lijken, zijn er een aantal belangrijke verschillen. Een gastblog wordt geschreven door iemand die geen deel uitmaakt van de blog, hier staat meestal geen financiële vergoeding tegenover.

Ben je op zoek naar mogelijkheden om een advertorial te plaatsen? Lees dan over de zaken waarop je moet letten bij het vinden van een geschikte website of platform voor je gesponsorde content.

De regels rond reclame: waar moet je op letten?

Het grote voordeel van een advertorial is dat de lezer zich er niet altijd bewust van is dat het om gesponsorde content gaat. Daarmee komt het artikel betrouwbaar over. Toch is het wel belangrijk om lezers hierop te wijzen, volgens de Nederlandse regelgeving voor reclame. Helaas zijn niet alle website-eigenaren zich hiervan bewust en gebeurt dit niet door iedereen.

Volgens de Reclame Code moet een advertentie of commerciële uiting als zodanig herkenbaar zijn. Een advertorial is en blijft een vorm van reclame. Daarom moet er altijd vermeld worden dat het gaat om een advertorial of gesponsorde content.

Zo is de lezer zich ervan bewust dat het geen redactionele content betreft en dat het artikel wellicht niet geheel objectief is. Tegenwoordig wordt ook de afkorting ADV of zelfs de hashtag #adv geaccepteerd als markering van gesponsorde content.

Voor de lezer moet de identiteit van de adverteerder duidelijk herkenbaar zijn. Het is niet verplicht om de naam van de adverteerder expliciet in de gesponsorde content op te nemen. Wel moet er een duidelijke verwijzing zijn naar de afzender van de advertentie, bijvoorbeeld met een verwijzing naar de website van de adverteerder of een bedrijfslogo. Zo kan de lezer achterhalen wie de advertentie heeft geplaatst.

Nofollow-links Google

Naast problemen met de Stichting Reclame Code, kan het onjuist vermelden van gesponsorde content ook leiden tot problemen met Google. Google wil het gebruik van advertorials voor linkbuilding voorkomen.

Google geeft de voorkeur aan ‘objectieve’ content, in plaats van commerciële content. Het plaatsen van advertorials op je website kan daarom worden afgestraft, doordat Google je website lastiger vindbaar maakt. Dat wil je natuurlijk te allen tijde voorkomen!

Officieel vraagt Google om links naar advertorials te markeren als ‘nofollow-link’ of ‘niet-volgen-link’. Op deze manier wordt de link niet gevolgd door de searchbot van Google en wordt er geen waarde toegekend aan je pagina. Hiermee is de link dus ook niet van waarde voor je backlinkprofiel.

Werken aan linkbuilding is juist zo’n interessant voordeel van het plaatsen van advertorials. Daarom zien we in de praktijk dat weinig bedrijven voldoen aan deze nofollow-eis van Google. Toch is het belangrijk om je bewust te zijn van dit standpunt van Google op het gebied van commerciële content.

Advertorials kunnen negatief werken

Er is nog een manier waarop advertorials een negatieve invloed kunnen hebben op de zoekmachine-positie van je website. Als echte blogger weet je precies hoe search engine optimization (SEO) werkt. Ook bij advertorials zijn de SEO richtlijnen van belang.

Dat betekent dat het slim is om alleen advertorials te plaatsen die relevant zijn voor je website. Gaat je blog over zwangerschap en moederschap? Dan heeft het waarschijnlijk weinig zin om een advertorial te plaatsen over de nieuwste BMW. Dat doe je liever op een autoblog.

Net als bij je website geldt bij advertorials: relevantie telt. Vanzelfsprekend moet de kwaliteit van de blogs altijd goed zijn, of het nu een advertorial of redactioneel artikel betreft.

Daarnaast moet de verhouding tussen gesponsorde en niet-commerciële content goed in balans zijn. Een website met alleen maar betaalde blogs, zal door Google herkend en bestraft worden. Zorg er daarom altijd voor dat er ook voldoende eigen blogs geplaatst worden.

Voor het eerst een advertorial plaatsen

Plaats je voor het eerst een advertorial op een andere website of blog? Stel dan duidelijke voorwaarden op over deze samenwerking.

Er bestaan verschillende vormen van samenwerking tussen bedrijven, adverteerders en bloggers. Vaak stelt de blogger in een mediakit vast welke voorwaarden er gelden. Zo staan sommige bloggers misschien niet open voor barterdeals, of gelden er juist voordelige tarieven bij een langdurige samenwerking.

Het is belangrijk om een duidelijke overeenkomst op te stellen, waarin alle afspraken rondom plaatsing van de advertorial worden vastgelegd. Zo weet iedereen waar hij of zij aan toe is.

Advertorial schrijven: waar moet je op letten?

Wanneer je overtuigd bent van het inzetten van advertorials, wil je natuurlijk zelf aan de slag. Maar waar moet je precies op letten wanneer je een advertorial schrijft? En is er eigenlijk een verschil tussen een advertorial en een advertentie?

Een advertorial is geen advertentie

Het is goed om je te realiseren dat een advertorial wel degelijk afwijkt van een advertentie. Hoewel een advertorial een commerciële inslag heeft, is het doel van een advertorial niet direct om een product of dienst te verkopen.

Waar een advertentie daadwerkelijk gericht is op aansporen van de klant tot een bepaalde actie, bijvoorbeeld een product of dienst afnemen, wordt een advertorial juist ingezet om lezers inhoudelijk te informeren. Natuurlijk kunnen er links worden opgenomen die verwijzen naar het uiteindelijke doel, maar in eerste instantie is een advertorial een informerende tekst.

Een advertorial moet naast inhoudelijke informatie, ook waarde toevoegen voor de lezer. Dat betekent dat de tekst niet alleen maar positief hoeft te zijn. Juist door persoonlijke ervaringen of emoties in het artikel te verwerken, komt de tekst eerlijk en betrouwbaar over op de lezer.

Tips voor een goede advertorial

Zorg voor een verhaal dat informeert en lekker leest. Probeer gelikte slogans zoveel mogelijk te voorkomen, zodat het artikel authentiek overkomt. Het gevoel van “Wij van WC-Eend adviseren WC-Eend” wil je voorkomen. Consumenten prikken daar snel doorheen en zullen dan snel stoppen met lezen.

Het helpt om een advertorial te zien als een gesprek met je doelgroep. Wat wil je hen vertellen? Wat is het verhaal achter je bedrijf, je visie? Waarom ben jij gepassioneerd over dit product of deze dienst? Wanneer je jouw oprechte enthousiasme deelt, spreekt dat veel meer tot de verbeelding dan een gladde verkooptekst.

Gebruik je citaten in je verhaal? Kies dan ook voor echte uitspraken van echte mensen, zorg voor spreektaal. Lezers herkennen verzonnen, gemaakte quotes. Daadwerkelijke citaten zijn misschien niet altijd perfect, maar verhogen wel de objectiviteit van je artikel.

Laat daarom ook eens iemand van buiten het bedrijf aan het woord. Een klant, een bedrijfsrelatie. Juist wanneer zo’n verhaal ook een kritische noot bevat, stijgt de geloofwaardigheid van het bedrijf.

Hoewel het doel van een advertorial iets subtieler is dan van een advertentie, hoop je de lezer na het lezen van het artikel wel aan te sporen tot het ondernemen van een actie. Sluit de advertorial daarom af met een call-to-action. Ga nu zelf aan de slag met je advertorial, veel succes!

Mijnzzp.nl