Team Mijnzzp

Marketingplan maken

Een van de belangrijkste zaken die je kunt doen om meer omzet te maken met je onderneming is het verbeteren van je marketing. Marketing is niet alles, maar goede marketing kan enorm helpen bij het behalen van succes. Hieronder vind je 20 tips die ervoor kunnen zorgen dat jouw bedrijf echt veel vaker hogere conversies genereert.

Als ondernemer heb je marketing nodig om vraag en aanbod samen te brengen. Marketing is een belangrijk onderdeel van iedere organisatie. Hoe kan je marketing van jouw onderneming verbeteren? In dit artikel zullen we verschillen tips geven hoe jij je marketing kan verbeteren.

1. Zorg ervoor dat je website bekend is

Je website is een belangrijke factor in de marketing van je bedrijf. De meeste mensen zoeken op Google, YouTube of Pinterest voor producten of diensten. Het is belangrijk dat je website goed gevonden kan worden wanneer mensen op zoek zijn naar wat jij aanbiedt. Een eenvoudige manier om je website bekender te maken is door het plaatsen van nieuwsberichten op social media kanalen.

2. Val op in de massa

Om je bedrijf op te vallen in de massa heb je drie mogelijkheden:

  • Gebruik een pakkend logo, naam en slogans om je bedrijf te promoten. Daarnaast moet je een unieke strategie ontwikkelen om jezelf van anderen te onderscheiden. Doe dit door middel van e-mail marketing, blogs of video's. Vergeet niet dat er verschillende soorten social media zijn en dat ieder platform zijn eigen uitstraling en doelgroep heeft.
  • Gebruik de mogelijkheid om jouw product of dienst op een unieke manier te promoten. Probeer hierbij het beste uit je creativiteit te halen. Kies voor een originele en pakkende manier om zoveel mogelijk mensen te bereiken. Zodra de naam en herkenbaarheid van je product is opgebouwd, zal de verkoop voor het grootste gedeelte zelf gebeuren.
  • Maak een persoonlijk en effectief contact met je klant. Probeer in de communicatie altijd het gevoel van één-op-één te creëren, waardoor er meer vertrouwen zal ontstaan tussen jouw bedrijf en de klant.

3. Aandacht geven aan online zichtbaarheid

Het is belangrijk om je bedrijf goed te profileren op het internet. Het internet is vandaag de dag dé manier om snel en efficiënt in contact te komen met potentiële klanten. Door een goede website te maken die bovendien up-to-date is, zorg je ervoor dat potentiële klanten van over de hele wereld jouw bedrijf vinden. Hoe vaker mensen via internet op zoek gaan naar de specifieke producten en diensten die jouw onderneming aanbiedt, hoe groter het bereik van je bedrijf is. Verschillende manieren om de online zichtbaarheid te vergroten zijn:

  • Social media inzetten om je doelgroep te bereiken
  • Een online community opbouwen
  • Ontwikkel een goede contentstrategie
  • Je website zoekmachine vriendelijk te maken
  • Veel unieke content maken en plaatsen
  • Gebruiken van verschillende marketingstrategieën
  • Werken aan public relation
  • Bepaal de juiste doelgroep

Als je geïnteresseerd bent in het verbeteren van je marketing, dan is het belangrijk om eerst te bepalen welke doelgroep je bedient. Zorg ervoor dat je een diepgaand doelgroeponderzoek uitvoert zodat je weet hoe ze kunnen worden bereikt. Doe een markt- en concurrentieanalyse. Voor de lancering van je marketingcampagne, is het belangrijk om te weten hoe dit wordt gedaan door anderen in jouw branche. Je moet ook zeker kijken naar de verschillende marketingkanalen en de mogelijkheden om er gebruik van te maken. De meeste concurrenten bepalen eerst de doelgroep, om uiteindelijk het juiste publiek te kunnen bereiken.

4. Bepaal eerste de doelstelling

Je moet altijd weten waar je naartoe wilt, voordat je begint. Je moet een duidelijke doelstelling hebben. Een marketingplan is geen goed plan als je niet weet waarom deze bestaat en wat ermee bereikt wordt. Je moet ook weten welke resultaten je wilt bereiken en hoe dit gerealiseerd kan worden. Wanneer de doelstelling helder is, dan kun je beginnen met het formuleren van een marketingplan en marketingstrategie.

5. Maak een contentstrategie

Maak een blog en verzamel alle relevante informatie op één plek. Je kan dit doen door een blog op je website te maken die verwijst naar informatie en nieuws over jouw branche. Zorg ervoor dat jouw blog professioneel is en veel informatie bevat over je vakgebied. Bloggen zal de marketing van je onderneming verbeteren doordat het meer mensen bereikt die geïnteresseerd zijn in jouw producten en diensten. Tegenwoordig maakt content marketing een belangrijk onderdeel uit van je online zichtbaarheid. Zorg ervoor dat je blogs minimaal uit 400 woorden bestaan en focus je op de juiste woorden.

Bloggen is een geweldige manier om je bedrijf te promoten op het internet, maar blog niet alleen omdat je denkt dat het moet - doe iets origineels! Maak een blog die niemand anders heeft.

  • Blog over nieuwe ontwikkelingen in je branche. Als jij uitgebreid verslag doet van de toekomstige trends die een rol spelen in je vakgebied, dan word je een autoriteit in jouw branche.
  • Blog over wat andere mensen zeggen op het gebied van de technologie en nieuwe ontwikkelingen binnen jouw vakgebied.
  • Door een blog op je site te hebben zul je meer bezoekers krijgen, maar dat is niet genoeg om ze daadwerkelijk binnen te halen. Denk ook na over andere manieren om je bloggedeelte te promoten. Social media kan een goede optie zijn, maar ook de gebruikelijke mogelijkheden zoals het geven van interviews aan kranten of radio.
  • Als jij een blog schrijft, houd dan je doelgroep in gedachten. Het is belangrijk om de juiste informatie te delen.
  • Houd het simpel. Een blog met veel tekst en informatie is moeilijker om door te lezen dan een korte blog die de essentie behandelt.
  • Schrijf 's ochtends of in de avond, niet op het einde van de dag wanneer je moe bent.
  • Ontwikkel jouw technische vaardigheden en trends om te zorgen dat jouw blog informatief, interessant en inspirerend is voor je doelgroep!
  • Vergeet niet om aan je inbound marketing te werken.

6. Nieuwsbrieven en updates

Geef je klanten de mogelijkheid om zich aan te melden voor nieuwsbrieven of updates. Het doel van een nieuwsbrief is om informatie te delen met je klant. Het is een goede manier om je klant te betrekken bij de ontwikkeling van jouw bedrijf en het delen van nieuwe producten, diensten of andere informatie.

Nieuwsbrieven en e-mailmarketing maken een belangrijk onderdeel uit van de populairste marketingmethoden. Ze zijn eenvoudig in gebruik, relatief goedkoop en het format ervan kan gemakkelijk aangepast worden om je doelgroep te bereiken. Het heeft daarnaast de potentie om je marketingkanalen uit te breiden.

Hou ook bij hoeveel mensen zich inschrijven voor nieuwsbrieven en updates, welke tijdstippen van de week er het meest is ingeschreven en hoeveel inschrijvingen er per e-mailadres zijn. Deze informatie kan je helpen om de nieuwsbrieven te personaliseren, beter in te spelen op hun behoefte of ze naar andere soortgelijke klanten door te sturen. Bestaande klanten kun je bijvoorbeeld ook een directe boodschap mailen met een uniek aanbod.

7. Automatiseer je marketing

Je marketing kan je niet elke seconde van de dag volgen, maar dat is vaak wel nodig. Als jij niet elke keer de status van je e-mails, webpagina's en sociale media kan volgen, wees dan creatief; kijk naar mogelijkheden om dit proces te automatiseren. Er zijn verschillende manieren om je online marketing te automatiseren. Een daarvan is het gebruik van e-mailmarketing.

8. Bloggers en influencers

Neem contact op met bloggers en influencers uit jouw niche en vraag of zij een review van jouw product willen schrijven. Dit is de beste manier om meer bekendheid te genereren met je merk en waarde toe te voegen aan de content op het internet (in ieder geval als het goed gebeurt). De meeste bloggers plaatsen ook advertorials, dus als je bereid bent om te betalen zijn er veel mogelijkheden. Op deze manier komt jouw content hoger in Google terecht, wat ervoor zorgt dat meer mensen jouw pagina vinden. Dit kan effectief helpen bij het opbouwen van naamsbekendheid.

9. Bespaar niet op marketing

Het is niet slim om te besparen op je marketing, alhoewel het vaak wel gebeurt. Marketing is essentieel en het hoeft helemaal niet kostbaar te zijn. Marketing kan eigenlijk met ieder budget uitgevoerd worden, zolang je maar weet waar je op moet focussen en ook wat er voor nodig is om succesvol te zijn met jouw marketing. Dus bespaar niet op marketing!

Marketing kent verschillende mogelijkheden en kan in veel vormen uitgevoerd worden. Het is altijd slim om te zorgen dat jouw bedrijf goed gepromoot wordt, want je wilt toch dat de mensen weten welke producten en diensten jouw bedrijf aanbied. Het is slim om te investeren in goede marketing, want hierdoor ben je beter vindbaar in de verschillende online zoekmachines. Succes in marketing is ook afhankelijk van de teksten die je plaatst, want als jouw content goed en informatief is kunnen bezoekers en mogelijke nieuwe klanten er iets aan hebben.

10. Maak je bedrijf overal online zichtbaar

Online zichtbaarheid heeft niet alleen betrekking op social media. Je bedrijf moet overal online goed zichtbaar zijn. Start bijvoorbeeld met je website, bekijk de zoekmachine-optimalisatie ervan en pas het regelmatig aan. Als ondernemer kan je ook actief deelnemen aan forums of je bedrijf aanmelden bij bedrijvenwebsites binnen je niche. Hierdoor kan je als bedrijf aantrekkelijker worden binnen bepaalde doelgroepen en mogelijk meer online succes behalen.

11. Ook public relation is belangrijk

De meeste ondernemers richten zich vooral op het binnenhalen van een potentiële klant en vergeten de PR van de organisatie. Public relation heeft geen betrekking op marketing, echter kan een goede pr-campagne enorm helpen bij het opbouwen van de naamsbekendheid. Door goede public relation kan je niet alleen verder groeien, het ook zal helpen om dat proces te versnellen. Belangrijk om te weten is dat public relation niet gezien moet worden als reclame voor je diensten via, bijvoorbeeld het versturen van persberichten. Het opzetten van een pr-campagne kan overigens veel werk zijn.

12. SEO en SEA

SEO en SEA zijn manieren om je online marketing te verbeteren. Google is één van de grootste zoekbronnen op het Internet en is zeer waardevol. Deze zoekmachine is de belangrijkste bron voor content. Hoewel niemand echt weet wat bepalend is voor de ranking, heeft ieder bedrijf één ding gemeen: Google is belangrijk. Het is niet alleen belangrijk voor het vinden van relevante informatie, maar ook om meer bezoekers te krijgen. SEO is het optimaliseren van je website om hoger in de ranking voor bepaalde zoekwoorden te komen.

SEA heeft betrekking op beter vindbaar maken van een webpagina of website door middel van betaalde advertenties. Dit kan gedaan worden door Google Ads, Facebook Ads en bijvoorbeeld Twitter Ads. Door gebruik te maken van SEA, kun je meer potentiële klanten bereiken.

Data verzamelen en analyseren

Het plaatsen van advertenties op verschillende kanalen is in de meeste gevallen pas het begin. Het is nog veel belangrijker om alle verkregen data te analyseren, om de campagnes te kunnen verbeteren. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een advertentie niet goed werkt, en aangepast moet worden. Het is een kunst om reclame creatief te maken en op verschillende manieren in te zetten, maar door continu data bij te houden weet je precies welke kant je op moet gaan. Door het verzamelen van data en analyseren ervan, blijf jij de goede dingen doen om meer mensen te bereiken met je content of product. Hiervoor is het ook belangrijk om te bekijken welke zoekopdrachten mensen precies gebruiken. Ook het gericht laten maken van artikelen bij een advertentie, kan helpen bij het trekken van meer bezoekers.

13. Wees creatief in het stimuleren van verkopen

Het verhogen van de conversie of de omzet, is in de meeste gevallen alleen mogelijk door het genereren van meer leads. Dit kan je doen door het maken van een bepaald aanbod, of met behulp van vrijblijvende content. Het doel is in ieder geval het bereiken van meer potentiële klanten die overgaan tot het opvragen van informatie of het doen van een aankoop. Om een product of dienst onder de aandacht te kunnen brengen zijn er meer mogelijkheden dan alleen adverteren. Denk bijvoorbeeld aan het benaderen van een influencer, het maken van een YouTube kanaal of aan het op een goede manier gebruiken van hashtags. Hashtags worden vaak vergeten, maar kunnen zeer belangrijk zijn om een bericht onder aandacht te brengen. Wanneer mensen online zoekopdrachten gebruiken kunnen hashtags bepalen of ze een blog of bericht wel krijgen te zien, of niet.

14. Plaats meer dan alleen productfoto's

Zorg binnen je website of webshop niet alleen voor mooie productfoto's. Ook de productomschrijvingen en de reviews van anderen kunnen een belangrijke rol spelen bij het maken van een aankoop. Het is niet alleen goed om te weten wat je product inhoud, maar ook hoe dit werkt of waarom jij dit product wilt kopen. Door deze informatie te delen, kan je meer mensen bereiken en de omzet laten groeien. Ook het gebruiken van video's of bijvoorbeeld podcasts kan een bijdrage leveren om meer mensen te bereiken. Het verkopen van een product of dienst is niet alleen afhankelijk van een mooie foto. Een product of dienst verkopen doe je ook door het maken van goede artikelen en het inspelen op verschillende vormen van reclame maken. Maak gebruik van alle kanalen die je maar kan bedenken.

15. Wees authentiek

Het simpelweg nadoen van de concurrenten binnen de markt, is meestal niet genoeg om campagnes tot een succes te maken. Adverteren, het delen van content of het vinden van een goede match binnen de markt is soms lastig, en kan een uitdaging zijn. Een goed voorbeeld om de interactie met je doelgroep te verhogen is het maken authentieke campagnes. Hierbij is het belangrijk om reclame te creëren dat mensen aanspreekt. Reclame maken is meer dan het alleen maken van een simpele boodschap. Dit kan je ook doen door jezelf te profileren in de media. Door jezelf uit te drukken, kun je meer mensen bereiken. Reclameverhalen zijn vaak op een bepaalde manier gebaseerd, maar door jezelf te profileren in de media kan je reclame verhalen creëren die authentiek en herkenbaar is.

16. Offline marketing inzetten

Je hebt waarschijnlijk wel gehoord van online marketing, maar offline marketing is net zo goed belangrijk. Offline reclame kan worden gemaakt in de vorm van adverteren (met behulp van posters bijvoorbeeld), samenwerken met andere bedrijven en sponsoren enzovoort. Door samenwerking met andere bedrijven kun je een goed beeld geven van jouw product of dienst, en ook offline reclame maken. Door in te zetten op offline marketing kan je meer potentiële klanten bereiken waardoor de omzet toeneemt.

Verschillende vormen van offline marketing zijn:

  • Visitekaartjes maken
  • Folders, posters, brochures en reclameborden
  • Promotiemateriaal inzetten
  • Het bedrukken van bedrijfskleding
  • Bedrijfsvoertuigen voorzien van reclame
  • Billboards langs de snelwegen
  • Regionale of landelijke dagbladen
  • Vakbladen binnen je niche
  • Diensten aanbieden via andere ondernemers

17. Startende ondernemers

Startende ondernemers en start-ups willen in de meeste gevallen hun boodschap van de daken schreeuwen om zichtbaarheid te creëren. Dit kan op verschillende manieren, zowel online als offline. Door reclame te maken en het delen van jouw boodschap met de wereld, zorg je er voor dat meer potentiële klanten bereikt worden waardoor je omzet groeit. Enkele tips voor ondernemers die hun zichtbaarheid willen vergroten zijn:

  • Zoek media-aandacht
  • Benaderen andere ondernemers die over autoriteit beschikken
  • Zorg voor verschillende interviews (offline en online)
  • Bezoek verschillende evenementen en events binnen je niche
  • Werk samen met andere ondernemers
  • Het aanbieden van je diensten via collega-ondernemers
  • Bedenk welke kanalen het beste passen bij je bedrijf
  • Het overwegen om professionals in te huren (tijdsbesparing)
  • Vergeet niet wat de missie en visie van je onderneming is
  • Bedenk wat het juiste moment is voor je campagnes
  • Haal je bedrijfsnaam door alle zoekmachines heen (niet alleen Google)

18. Vergeet niet te netwerken als ondernemer

Het aantrekken van meer klanten heeft niet alleen betrekking op het benaderen van mogelijke nieuwe klanten. Denk juist ook aan het benaderen van ondernemers tijdens een netwerkborrel. Onderschat niet wat de kracht van netwerken kan zijn. Door ondernemers of investeerders die je tegenkomt op een netwerkborrel, om hun mening of advies te vragen kan jouw onderneming veel winst behalen. Het is daarom belangrijk dat je aanschuift bij andere ondernemers.

Enkele tips voor ondernemers die willen gaan netwerken zijn:

  • Netwerkborrels moeten niet gezien worden als verkooppraatjes
  • Netwerken draait om geven en nemen (niet alleen willen halen)
  • Maak vervolgafspraken bij interesse voor verdieping
  • Ondernemers, investeerders en business angels kunnen verschillende belangen hebben
  • Netwerkborrels worden tegenwoordig ook online gehouden
  • Ook koffiedrinken bij een ondernemer kan gezien worden als netwerken
  • Benader andere ondernemers voor een introductie
  • Zoek naar je juiste netwerkborrels binnen je nichemarkt

19. Maak een SWOT-analyse

SWOT staat voor:

Sterke kanten
Weaknesses: wat zijn zwakke kanten?
Opportunities: wat zijn je kansen?
Threats: wat zijn bedreigingen?

  • Het maken van een SWOT-analyse is heel belangrijk om een beter overzicht te krijgen van je onderneming. Hierdoor kun jij vervolgens de juiste stappen zetten om meer mensen met jouw product of dienst te bereiken. Een SWOT-analyse is eigenlijk opgebouwd uit een aantal verschillende onderdelen:
  • Strenge analyse van je doelgroep en klantengroep (profiel)
  • Zeer nauwkeurige analyse van de concurrentie (wat is hun voordeel, jij hebt dat ook nodig)
  • Inzicht in de eigen kracht en zwaktes van jouw onderneming (wat kan je goed, wat minder goed)
  • Zoeken naar mogelijkheden om nog beter te worden.

Enkele strategieën hiervoor zijn:

  • Het uitvoeren van een klanttevredenheidsonderzoek (wat kan je verbeteren)
  • Verder ontwikkelen op de product- of dienstenspecificaties (vervolg op SWOT-analyse)

20. Tips voor ondernemers die moeite hebben bij het bedenken van succesvolle marketingstrategieën.

  • Het gerichte opzetten van een marketingstrategie is in alle gevallen belangrijk. Hiervoor moet je de doelgroep kennen. Het lukraak inzetten van advertenties heeft geen zin en is niet effectief. Bepaal dus je doelgroep en bepaal hoe jouw product of dienst bij deze groep past. Het is ook van belang om het gedrag van klanten te analyseren.
  • Gebruik modellen voor je marketingstrategieën, zoals het STP-model. Dit is een leidraad voor het maken van je marketingstrategie en advertenties.
  • Bepaal je marketingbudget en hoe je dit het beste kan inzetten om meer rendement te halen uit het advertentiebudget.
  • Advertenties zijn snel, maar niet duurzaam. Een duurzame optie is het toepassen van content marketing. Dit is een strategie waarbij je gebruikmaakt van content om jouw doelgroep te bereiken.
  • Tevreden klanten kan je vaak ook inzetten om aan de naamsbekendheid te werken.

Mijnzzp.nl