Team Mijnzzp

Werknemer in overal

Bij het starten van een bedrijf bedenk je een bedrijfsnaam en wil je natuurlijk ook een huisstijl creëren. Een huisstijl is belangrijk voor je bedrijf, want die zorgt in de eerste plaats voor herkenbaarheid. Denk maar aan een logo dat in beeld in gedachten bij mensen blijft hangen. Of aan het kleurgebruik op je website en visitekaartjes. Jouw huisstijl is de manier waarop jij het bedrijf aan de buitenwereld presenteert. Er zijn daarin drie elementen te onderscheiden, namelijk design, communicatie en gedrag. Zzp'ers met een duidelijke eigen huisstijl hebben over het algemeen meer succes. De herkenbaarheid als bedrijf is dan ook belangrijk als ondernemer.

Hieruit bestaat een professionele huisstijl

Om tot een ideale huisstijl te komen, zijn er meerdere aspecten van belang. Het gaat dan om het logo net als om typografie, kleur, vorm, taal en beeld. Het bedrijfslogo is te zien als een beeldmerk of woordmerk, maar een combinatie kan ook. Jouw bedrijfsidentiteit is herkenbaar in een goed logo. Typografie staat voor het lettertype, waarbij je bijvoorbeeld een zakelijk lettertype gebruikt. Of misschien wel een ouderwets lettertype als je een vintage webshop hebt. De kleurkeuze is eveneens van belang, want kleuren roepen associaties op. Het design laat zien of je bijvoorbeeld creatief bent of heel zakelijk. Bij beeld valt er te denken aan een symbool of een pictogram en bij taal is de tone of voice van belang.

Consistentie in de huisstijl

Het ideale van een huisstijl is dat deze overal in is door te voeren. Bijvoorbeeld op de facturen die je stuurt, maar ook op je bedrijfswagen en zelfs op bedrijfskleding. Consistentie in de huisstijl zorgt voor herkenbaarheid. Heb je een bedrijfspand dan trek je de lijn van de huisstijl natuurlijk ook door in de belettering van de gevel. Ook online is het belangrijk de consistentie in de huisstijl door te zetten, zoals op social media, website en in nieuwsbrieven.

Een huisstijl versterkt je bedrijfsidentiteit en maakt bovendien het onderscheid ten opzichte van concurrenten. Bovendien bouw je als startend bedrijf met een herkenbare huisstijl ook een professioneel bedrijfsimage op. Het wekt vertrouwen bij klanten als de huisstijl van een bedrijf overal in is terug te zien. Ben je creatief dan ontwikkel je zelf een huisstijl, maar er zijn ook professionals die het graag voor je doen. Het is in ieder geval belangrijk om goed na te denken over de huisstijl. Er zijn redelijk veel bedrijven die hiermee kunnen helpen.

Lees ook: Voordelen en impact buitenreclame zzp

Mijnzzp.nl