Team Mijnzzp

Influencer

Advertorials zijn de afgelopen jaren steeds populairder geworden. Met een advertorial kun je veel meer bereiken dan met traditionele reclame. Het is een goedkopere en effectievere manier om mensen te informeren over jouw merk of product. Advertorials zijn advertenties die op het internet verschijnen in de vorm van redactionele artikelen, maar waarin sprake is van een commerciële boodschap. Dit artikel gaat in op verschillende platforms voor advertorials en wat de voordelen hiervan zijn.

Wat is native advertising

Het plaatsen van advertorials noemt men ook wel blogmarketing of advertorial marketing. Deze advertenties worden namelijk verstopt in het blog. Een andere benaming hiervoor is soms ook wel native advertising. Native advertising is de laatste jaren steeds populairder geworden. Dit komt doordat internetgebruikers hierdoor meer betrokken raken bij het product dat wordt aangeprezen. Bovendien zijn er tegenwoordig veel verschillende platforms waarop advertorials kunnen worden geplaatst. Bij native advertising is het wel belangrijk om je te richten op de juiste doelgroep. Vaak worden advertorials opgenomen als redactioneel artikel, met of zonder vermelding van gesponsorde content. Het is belangrijk dat een advertorial redactioneel karakter heeft.

Voordelen van native advertising voor de adverteerder?

Een native advertentie ken verschillende voordelen voor de adverteerder. Doordat een native advertentie zich volledig aansluit op het medium waarop hij verschijnt, bereik je als marketeer namelijk betere resultaten dan met een traditionele display-advertentie. Zo verhoogt een native advertentie ook meer betrokkenheid voor de adverteerder. En dat is precies waar je als marketeer wilt scoren: meer bezoekers op jouw website of de website van de klant.

Een ander groot voordeel van advertorials is dat ze een beter resultaat opleveren in termen van conversie. Dit heeft te maken met de manier waarop een native advertentie wordt weergegeven: namelijk als content en niet als reclameboodschap. Hierdoor hebben bezoekers minder snel de indruk dat het om een advertentie gaat.

Native advertenties kunnen niet worden geblokkeerd!

Een niet te onderkennen voordeel van advertorials is de privacy-kwestie. Advertorials op websites, blogsites en social media kunnen niet worden geblokkeerd door adblockers, terwijl gewone advertenties wel geblokkeerd kunnen worden door adblockers. Dit betekent dat advertorials onbeperkt door kunnen gaan, terwijl het wel echt een advertentie is.

Advertorials en linkbuilding

Native advertising heeft ook vaak als doel het verkrijgen van relevante backlinks. Dit gaat vaak om relevante backlinks die niet op een andere manier te verkrijgen zijn. Hierdoor kan de autoriteit van de website een flinke boost krijgen. De meeste online marketeers zoeken hiervoor een passende externe partij. Het aantal links binnen een advertorial is meestal beperkt tot maximaal twee of drie backlinks. Het verkrijgen van voldoende externe links kan enorm helpen bij het verkrijgen van hoge autoriteit binnen de zoekmachines. Binnen je linkbuilding strategie mag een advertorial plaatsen binnen verschillende extra kanalen niet ontbreken.

Vormen van native advertising

De meest bekende vorm van native advertising is content marketing. Daarnaast heeft native advertising betrekking op gepromote video's, afbeeldingen, muziek, reviews, en andere vormen van media-uitingen die tot de noemer content behoren. Content marketing heeft dus niet alleen betrekking op geschreven artikelen. Native advertising is een marketingvorm die veel mogelijkheden biedt voor bedrijven. Het maakt daarom niet uit of je kiest voor adverteren in de vorm van tekst, video's, foto's of andere vormen van content. Zolang het maar gaat om kwalitatieve content. Met betrekking tot externe linkbuilding zal er in de meeste gevallen gekozen worden voor blogmarketing.

Kwalitatieve content

Een redactionele invalshoek is belangrijk wanneer we het hebben over native marketing. De betreffende website moet bovendien passen bij de dienst of product dat je probeert te verkopen. Dit is erg belangrijk om het aantal leads of de conversie te kunnen verhogen. Een redactioneel artikel geschreven door de redactie moet dus van kwaliteit zijn om dit te kunnen bereiken. Een online-advertentie door middel van een advertorial moet daarnaast bij de doelgroep passen. Dit overigens zo bij alle vormen van online marketing.

Advertorial schrijven

Het is belangrijk om op de branded content vorm te letten bij het maken van een advertorial. Branded content heeft betrekking op het maken van passende content, waar elk onderdeel gerelateerd is aan het merk. Het maakt verder niet uit welke marketing mix je gaat toepassen. Alle blogs, video's en andere uitingen moeten passen bij het merk. Bij branded content is het de bedoeling dat de reclame-uitingen samensmelten met de inhoud van de content. Branded content kan dus niet gezien worden als gewone advertentie, waarbij de commerciële uiting belangrijker is.

Belangrijke succesfactor

De belangrijkste succesfactor bij advertorials draait om het verhogen van de attentiewaarde. De attentiewaarde hoger krijgen is alleen mogelijk wanneer het je lukt om de juiste doelgroep aan te spreken. Attentiewaarde heeft betrekking op het succes van een communicatie-uiting. Het doel is dus het verkrijgen en houden van aandacht.

Hoe hoger de attentiewaarde, hoe groter het succes van je advertorial. Andere factoren die van invloed zijn op de waardering voor een uiting (communicatie) zijn: relevantie, leeftijd en gender van de doelgroep, doelgroepafstemming en boodschap-positie. Het is daarom zo belangrijk om eerst de doelgroep van je product of dienst te onderzoeken. Overigens kan ook passend beeldmateriaal hieraan een belangrijke bijdrage leveren. Het redactionele karakter bepaalt ook voor een groot deel de succesfactor.

SEO en content-platforms

Het is geen geheim dat SEO en content marketing niet los van elkaar gezien kunnen worden. Voor het opbouwen van autoriteit binnen de belangrijkste zoekmachines van de wereld is het van essentieel belang om regelmatig content te publiceren. Blogs zijn hier een goed voorbeeld van, maar ook andere platforms kunnen gebruikt worden zoals social media kanalen. Social media kanalen en sociale media kent verschillende voordelen. Wel is het belangrijk om binnen alle vormen van content marketing op het gewenste zoekwoord gevonden te worden. Hiervoor zul je eerst een zoekwoorden onderzoek moeten uitvoeren. Dit is ook belangrijk wanneer je gewone facebook advertising gaat toepassen.

Platforms voor advertorials

Er zijn verschillende platforms voor advertorials waarop publishers en adverteerders zich kunnen aanmelden voor gesponsorde artikelen. Hierop staat meestal omschreven over hoe je advertorials kunt schrijven, publiceren en laten beoordelen door de opdrachtgever. Advertorials zijn vrij te schrijven door de blogger, maar het is fijner als er een template of richtlijnen worden gegeven. Ook kan op deze platforms gevraagd worden om plagiaatcontrole uit te voeren. Ook andere vormen van een samenwerking is meestal mogelijk, zoals influencer marketing.

Blogger of influencer

De termen blogger en influencer worden nogal eens door elkaar gebruikt. Maar wat zijn nu eigenlijk de verschillen? Een blogger is iemand die graag schrijft over een onderwerp waarover hij of zij kennis heeft. Een influencer hoeft geen blogger te zijn, maar is bijvoorbeeld bekend vanwege zijn of haar Instagram-pagina. Dit kan een belangrijke afweging zijn om je in te schrijven bij een platform. Een platform voor influencers kan minder belangstelling hebben voor bloggers. Vanzelfsprekend kan ook een blogger in sommige gevallen aangemerkt worden als influencer. In dat geval moet je wel over veel online autoriteit beschikken met je blog.

Bekende platforms voor bloggers en influencers zijn:

Betaalde blog netwerken

Betaalde blog plaatsing is op verschillende manieren mogelijk. Het beste is om je als blogger in te schrijven op verschillende platforms. Wel is het zo dat lang niet alle blognetwerken even actief zijn. Daarnaast zul je de concurrentie niet moeten onderschat. Op een campagne binnen Hulc kunnen bijvoorbeeld zomaar honderd of meer voorstellen gedaan worden.

Bloggers rechtstreeks benaderen

Bekende bloggers zijn meestal niet alleen afhankelijk blogplatforms, maar worden ook rechtstreeks benaderd voor opdrachten door online-marketingbureaus. Een online-marketingbureau werkt meestal in opdracht voor verschillende klanten. Een online-marketingbureau kan dus meerdere bloggers benaderen voor een opdracht. Online adverteren en link building is binnen de meeste online-marketingbureaus een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden. Online adverteren heeft in steeds meer gevallen betrekking op native advertising.

Blogsites voor advertorials

Het zoeken naar een geschikte website gaat meestal niet vanzelf. Het verschilt per bedrijf of het zinvol is om naar blogsites te zoeken. Het vinden van een geschikte zakelijke website is bijvoorbeeld een stuk lastiger, omdat er minder zakelijke websites zijn. Daarnaast zul je zelf ook onderzoek moeten doen met betrekking tot de autoriteit van de blogsite. In sommige gevallen zul je ook een begeleidende tekst moeten aanleveren voor de blogger of gastblogger. De begeleidende tekst moet voldoende bruikbare informatie bevatten, zodat de blogger met de opdracht kan starten. Het redactionele karakter bepaalt voor een groot deel het succes van de opdracht.

Populariteit van advertorials

Advertorials zijn heel erg populair onder adverteerders en schrijvers. Ze worden vaak gebruikt om hun artikelen te promoten, zodat ze meer bezoekers aantrekken en betere resultaten behalen met het verkopen van hun product of dienst. Een online-advertentie door advertorial plaatsing komt dan ook steeds vaker voor. Binnen de wereld van online marketing werk native advertising zeer goed. Wel is het belangrijk om native advertising toe te passen in redactionele vorm. Redactionele vorm wil inhouden dat het artikel past bij de website, zodat mensen denken dat het een informatief artikel is.

Advertorial zelf schrijven of laten doen?

Een online-marketingbureau kan zelf het artikel schrijven, of dit laten doen door een freelancer. Voor veel online-marketingbureaus is het te duur om zelf in contentmarketing te investeren, omdat ze hun focus legden op andere onderwerpen zoals SEM (zoekmachine marketing). Er zijn veel freelancers en studenten die artikelen willen schrijven. In dat geval moet je de juiste input aanleveren en kun je het artikel laten schrijven voor een bedrag.

Wat is een redactioneel geschreven artikel?

Een redactioneel geschreven artikel is een artikel geschreven door de redactie van een nieuwssite of blogsite. Redactionele artikelen kunnen objectief of niet objectief zijn. Een advertorial zal in sommige gevallen objectief geschreven worden. Een advertorial is namelijk geen reclame.

Wat is het verschil tussen een advertentie en een advertorial?

Bij een advertentie is het voor de lezers of kijkers meteen duidelijk dat het om een promotie van een dienst of product gaat. Bij een advertorial is dit niet het geval. Een advertorial zal meestal op een onopvallende manier opgenomen worden in een redactioneel artikel met passend beeldmateriaal.

Native advertising

Native advertising kan dus op een brede manier ingezet worden om de attentiewaarde hoger te krijgen. Native advertising is een specifieke specialisatie binnen de marketing en kan enorm helpen bij goede linkbuilding. Native advertising heeft dus niet alleen betrekking op het verkopen van producten of diensten. De artikelen moeten bruikbare informatie bevatten en een redactionele invalshoek hebben.

Welke opdrachten kunnen je beter niet aannemen als blogger?

Bloggen en gastbloggen is leuk, echter kan het ook voorkomen dat je een opdracht krijgt waar je als blogger niet direct raad mee weet. Wanneer een opdrachtgever te complexe eisen heeft, of als je eigenlijk niet helemaal weet wat de bedoeling is, zou je kunnen overwegen om af te zien van de opdracht. Ook het opnemen van slechte backlinks kan een belangrijke reden zijn om een opdracht af te slaan. Er zijn meestal voldoende volgende samenwerkingsmogelijkheden te vinden als blogger.

Wanneer ben je interessant voor adverteerders?

Dat is afhankelijk van het bereik, autoriteit en onderwerp van je blogsite. Het zijn vooral niche bloggers die al snel de aandacht kunnen trekken van adverteerders. Dat komt doordat ze over specifieke onderwerpen bloggen. Denk aan een beautyblogger die schrijft over nagellak of aan een foodblogger die schrijft over gerechten. Als je over dergelijke onderwerpen blogt, ben jij al snel interessant voor adverteerders. Ook het aantal unieke bezoekers per maand kan een belangrijke factor zijn. Zorg als blogger ook voor een goede media-kit.

Waarom een nicheblog?

Als nicheblogger kun je laten zien dat je over echte expertise beschikt. Daarnaast worden blogs binnen een nichemarkt in de meeste gevallen beter geïndexeerd door zoekmachines. Dit komt om dat Google je blog beter zal begrijpen door de vaste onderwerpen. Het is dus niet slim om over losse onderwerpen te gaan bloggen. De paid media zoekt het liefst naar blogs binnen een specifieke niche. De advertorial verwijst dan ook naar een passende andere website binnen de niche. Dit is dus een win, win situatie.

Online marketing strategie

Blogmarketing is een specifieke specialisatie binnen de online marketing. Online marketing zelf is veel breder dan alleen advertorials plaatsen. Denk bijvoorbeeld ook aan social media marketing, SEO en aan e-mailmarketing. Echter een bijkomend voordeel van blogmarketing is dat het je kan helpen om jouw webwinkel of website te promoten binnen de zoekmachines (SEO). Een advertorial verwijst in bijna alle gevallen met een backlink door naar je site en dat is goed voor je link building. Deze verschillende extra kanalen helpen je site meer autoriteit op te bouwen.

Mijnzzp.nl