Als ondernemer is het vandaag de dag ondenkbaar dat je niet over één of meerdere bedrijfsprofielen beschikt. Er zijn diverse soorten websites te vinden waarbij het mogelijk is om gratis of betaalde bedrijfsprofielen aan te maken. Het aanmaken van een bedrijfsprofiel is meestal niet moeilijk. Het kan een goede marketingstrategie zijn als het op de juiste manier gebeurt. Bij bedrijfsprofielen is het belangrijk dat ze volledig zijn en dat de geboden informatie actueel is. Bedrijfsprofielen die niet volledig zijn of geen duidelijke informatie bieden kunnen een ondernemer omzet kosten, omdat klanten dan verder kijken bij een ander bedrijf. Eventuele klanten zoeken meestal via zoekmachines, zoals Google, naar informatie. De kans is groot dat ze uitkomen op een van de vele bedrijvenwebsites. Wanneer je bedrijf hier niet tussen staat zullen de meeste klanten je ook niet vinden, wat een gemiste kans voor de ondernemer is. Zorg er dan ook voor dat je bedrijf online vindbaar is zodat je geen omzet misloopt.
Wat is het nut van bedrijfsprofielen
Bedrijfsprofielen zijn een toegevoegde waarde wanneer het aankomt op de online vindbaarheid van bedrijven. Ook marketingtechnisch gezien kunnen bedrijfsprofielen nuttig zijn, omdat het via de meeste bedrijfsprofielen mogelijk is producten of diensten op een ruime manier onder de aandacht te brengen bij mogelijke klanten. Ook is het aanmaken van diverse bedrijfsprofielen goed voor de online vindbaarheid van je website binnen de zoekmachines.
Potentiële klanten zoeken in de meeste gevallen op een ruime manier naar informatie over bepaalde diensten of producten, en niet direct via een gerichte website. Het gebruik van zoekmachines komt dan ook veel voor. De zoekmachines laten over het algemeen de grotere en betere websites als eerste zien in de zoekresultaten. Dit kan bijvoorbeeld een bedrijvenwebsite zijn of een andere website waarop veel informatie te vinden is. Het is daarom erg belangrijk om als ondernemer vindbaar te zijn op dit soort websites. Wanneer een bedrijf op een goede manier gebruikmaakt van bedrijfsprofielen kunnen er redelijk veel bezoekers binnengehaald worden, zonder dat de ondernemer hiervoor hoeft te betalen.
Hoe maak je een goed bedrijfsprofiel
Een bedrijfsprofiel moet zakelijk overkomen en in eerste instantie korte informatieve informatie bieden. Dit betekent bijvoorbeeld dat op de overzichtspagina een korte uitleg staat over wat het bedrijf doet. Op een mogelijke andere pagina of op de eigen website kan meer gerichte informatie geplaatst worden, zoals over specifieke onderwerpen. Wanneer je zelf niet goed bent in het schrijven van reclameteksten is het de overweging waard om een copywriter in te huren. Een copywriter is gespecialiseerd in het schrijven van reclameteksten.
Zorg ervoor dat alle informatie die belangrijk is ook aanwezig is, zoals het Kamer van Koophandel nummer, belastingnummer, bedrijfsadres en natuurlijk het internetadres. Ook is het aan te raden om de kernpunten van het bedrijf extra aan te halen. Kernpunten zijn bijvoorbeeld wat je bedrijf precies doet, wat de expertise precies is en hoe je klanten gericht kunt helpen. Ook kan er bijvoorbeeld extra aandacht zijn voor duurzaamheid.
Bedrijfsprofiel als marketing
Marketingtechnisch gezien kan het aanmaken van een bedrijfsprofiel interessant zijn, omdat met een bedrijfsprofiel een grote doelgroep bereikt kan worden. Wie bedrijfsprofielen marketingtechnisch wil gaan inzetten moet zich wel goed beseffen dat het actueel houden van bedrijfsprofielen redelijk veel werk kan zijn. Bedrijvenwebsites veranderen meestal regelmatig en het blijven controleren van de gegevens, de teksten en eventuele foto's of video's is dan ook belangrijk.
De grotere bedrijven hebben in veel gevallen speciaal aangestelde medewerkers in dienst die de diverse bedrijvenwebsites en de sociale media beheren. Kleine ondernemers hebben dit niet en zullen dit in de meeste gevallen zelf moeten doen. Het is dan ook aan te raden om een lijst bij te houden met de diverse bedrijfsprofielen, zodat deze makkelijk terug te vinden zijn.
Wat is belangrijk bij het maken van een bedrijfsprofiel
In de eerste plaats is het belangrijk dat een bedrijfsprofiel volledig en juist is. Dit betekent dat alle bedrijfsgegevens opgenomen worden, zodat mogelijke klanten een duidelijk beeld krijgen van het bedrijf. Daarnaast is het belangrijk dat teksten zakelijk overkomen en dat ze kort zijn. Lange teksten hebben over het algemeen geen toegevoegde waarde, omdat mogelijke klanten zich alleen aan het oriënteren zijn. Op de eigen website of op een extra pagina kan wel uitgebreidere informatie geboden worden.
Controleer bedrijfsprofielen regelmatig op juistheid. Bedrijven zijn niet statisch en ondergaan veranderingen die van invloed kunnen zijn op de gegevens. Ook het controleren van linken is belangrijk, omdat niet werkende linken op een bedrijfsprofiel niet zorgvuldig overkomen.
Bedrijfsprofielen en sociale media
Veel ondernemers kiezen er voor om gebruik te maken van diverse soorten sociale media om reclame te maken voor hun bedrijf. Sociale media is een krachtig middel om aandacht te vragen voor je onderneming als het op een goede manier ingezet wordt. Echter, zijn er ook veel profielen van bedrijven te vinden die niet meer actief zijn, omdat ze wellicht niet langer het nut inzien van de sociale media.
Wanneer je niet langer gebruik wenst te maken van sociale media verwijder dan ook het account. Lege profielen of profielen die al een langere periode niet onderhouden worden geven over het algemeen geen goede indruk. Sociale media is voor veel bedrijven nuttig, maar niet voor alle bedrijven. Wanneer je eigenlijk niet weet wat je precies moet plaatsen, begin er dan ook niet aan. Er zijn overigens ook bedrijven te vinden die je bedrijf kunnen promoten op sociale media, afhankelijk van je eigen wensen en budget.
Mijnzzp.nl