Van de redactie

Avatar van Team Mijnzzp

Als ondernemer is het vandaag de dag ondenkbaar dat je niet over één of meerdere bedrijfsprofielen beschikt. Er zijn diverse soorten websites te vinden waarbij het mogelijk is om gratis of betaalde bedrijfsprofielen aan te maken. Het aanmaken van een bedrijfsprofiel is meestal niet heel moeilijk. Het kan een goede marketingstrategie zijn als het op de juiste manier gebeurt. Bij bedrijfsprofielen is het belangrijk dat ze volledig ingevuld zijn en dat de geboden informatie actueel is. Bedrijfsprofielen die niet volledig zijn of geen duidelijke informatie bieden kunnen een ondernemer omzet kosten, omdat klanten dan verder kijken bij een ander bedrijf. Eventuele klanten zoeken meestal via zoekmachines, zoals Google, naar informatie. De kans is groot dat ze uitkomen op een van de vele bedrijvenwebsites. Wanneer uw bedrijf hier niet tussen staat zullen de meeste klanten u ook niet vinden, wat een gemiste kan voor de ondernemer is. Zorg er dan ook voor dat uw bedrijf online vindbaar is zodat u geen omzet misloopt.

Wat is het nut van bedrijfsprofielen

Bedrijfsprofielen zijn een toegevoegde waarde wanneer het aankomt op de online vindbaarheid van bedrijven. Ook marketingtechnisch gezien kunnen bedrijfsprofielen nuttig zijn, omdat het via de meeste bedrijfsprofielen mogelijk is producten of diensten op een ruime manier onder de aandacht te brengen bij mogelijke klanten. Daarnaast is het aanmaken van diverse bedrijfsprofielen goed voor de online vindbaarheid van uw website binnen de diverse zoekmachines.

Mogelijke klanten zoeken in de meeste gevallen op een ruime manier naar informatie over bepaalde diensten of producten, en niet direct via een gerichte website. Het gebruik van zoekmachines komt dan ook veel voor. De zoekmachines laten over het algemeen de grootste en betere website als eerste zien als zoekresultaat. Dit kan bijvoorbeeld een bedrijvenwebsite zijn of een ander soort website waar veel informatie te vinden is. Het is daarom erg belangrijk om als ondernemer vindbaar te zijn op dit soort websites. Wanneer een bedrijf op een goede manier gebruik maakt van bedrijfsprofielen kunnen er redelijk veel bezoekers binnengehaald worden, zonder dat de ondernemer hiervoor hoeft te betalen.

Hoe maak je een goed bedrijfsprofiel

Een bedrijfsprofiel moet zakelijk overkomen en in eerste instantie korte informatieve informatie bieden. Dit betekent bijvoorbeeld dat op de overzichtspagina een korte uitleg staat over wat uw bedrijf precies doet. Op een mogelijke andere pagina of op uw eigen website kan meer gerichte informatie geplaatst worden, zoals over specifieke onderwerpen. Wanneer u zelf niet goed bent in het schrijven van reclameteksten is het de overweging waard om een copywriter in te huren. Een copywriter is gespecialiseerd in het schrijven van reclameteksten.

Zorg ervoor dat alle informatie die belangrijk is ook aanwezig is, zoals het Kamer van Koophandel nummer, belastingnummer, bedrijfsadres en natuurlijk het internetadres. Ook is het aan te raden om de kernpunten van uw bedrijf extra aan te halen. Kernpunten zijn bijvoorbeeld wat uw bedrijf precies doet, wat uw expertise precies is en hoe u klanten gericht kunt helpen.

Bedrijfsprofiel als marketing

Marketingtechnisch gezien kan het aanmaken van een bedrijfsprofiel interessant zijn, omdat er met de diverse bedrijfsprofielen een grote doelgroep bereikt kan worden. Wie bedrijfsprofielen marketingtechnisch wil gaan inzetten moet zich wel goed beseffen dat het actueel houden van bedrijfsprofielen redelijk veel werk kan zijn. Wanneer u geen tijd heeft om regelmatig diverse bedrijfsprofielen bij te werken is het verstandig om het aantal bedrijfsprofielen te beperken of de werkzaamheden uit te besteden. Bedrijvenwebsites veranderen meestal regelmatig en het blijven controleren van de gegevens, de teksten en eventuele foto's of video's is dan ook belangrijk.

De grotere bedrijven hebben in veel gevallen speciaal aangestelde medewerkers in dienst die de diverse bedrijvenwebsites en de sociale media beheren. Kleinere ondernemers hebben dit niet en zullen dit in de meeste gevallen zelf moeten doen. Het is dan ook aan te raden om een lijst bij te houden met de diverse bedrijfsprofielen, zodat deze makkelijk terug te vinden zijn.

Wat is belangrijk bij het maken van een bedrijfsprofiel

In de eerste plaats is het belangrijk dat een bedrijfsprofiel volledig en juist is. Dit betekent dat alle bedrijfsgegevens opgenomen worden, zodat mogelijke klanten een duidelijk beeld krijgen van het bedrijf. Daarnaast is het belangrijk dat teksten zakelijk overkomen en dat ze kort zijn. Lange teksten hebben over het algemeen geen toegevoegde waarde, omdat mogelijke klanten zich alleen aan het oriënteren zijn. Op uw eigen website of op een extra pagina van het bedrijfsprofiel kan wel uitgebreidere informatie geboden worden.

Controleer bedrijfsprofielen regelmatig op juistheid. Bedrijven zijn niet statisch en ondergaan veranderingen die van invloed kunnen zijn op de gegevens. Ook het controleren van linken is belangrijk, omdat niet werkende linken op een bedrijfsprofiel niet zorgvuldig overkomen.

Bedrijfsprofielen en sociale media

Veel ondernemers kiezen er voor om gebruik te maken van diverse soorten sociale media om reclame te maken voor hun bedrijf. Sociale media is een krachtig middel om aandacht te vragen voor uw onderneming als het op een goede manier ingezet wordt. Echter zijn er ook veel profielen van bedrijven te vinden die niet meer actief zijn, omdat ze wellicht niet langer het nut inzien van de sociale media.

Wanneer u niet langer gebruik wenst te maken van sociale media verwijder dan ook uw account. Lege profielen of profielen die al een langere periode niet onderhouden worden geven over het algemeen geen goede indruk. Sociale media is voor veel bedrijven nuttig, maar niet voor alle bedrijven. Wanneer u eigenlijk niet weet wat u precies moet plaatsen, begin er dan ook niet aan. Er zijn overigens ook bedrijven te vinden die uw bedrijf kunnen promoten op sociale media, afhankelijk van uw eigen wensen en budget.

Mijnzzp.nl