Logistiek manager

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een logistiek manager is verantwoordelijk voor het optimaliseren en bewaken van logistieke processen. Een belangrijk punt als logistiek manager is het zo efficiënt mogelijk aansturen van logistieke processen. Als logistiek manager heb je te maken met verschillende werkzaamheden, die in het kort neerkomen op het organiseren, plannen, controleren en uitvoeren van logistieke processen. Als logistiek manager geef je leiding aan alle medewerkers die werkzaam zijn op de transportafdeling. Medewerkers die werkzaam zijn op de transportafdeling zijn verantwoordelijk voor het maken van de planning, het opvragen van offertes en administratieve werkzaamheden. Daarnaast kan een logistiek manager verantwoordelijk zijn voor het aansturen van logistiek medewerkers. Logistiek medewerkers zijn werkzaam zijn binnen het distributiecentrum. Als logistiek manager heb je ook te maken met de directie, de financieel manager en externe bedrijven. Het is niet zo dat een logistiek manager alleen werkzaam kan zijn voor expediteurs of transporteurs. Denk bijvoorbeeld ook aan bedrijven, die intern veel te maken hebben met logistieke processen, zoals een landelijke winkelketen, webwinkel of fabrikant. Als logistiek manager kan je dus voor verschillende bedrijven werkzaam zijn. De werkzaamheden hebben wel altijd met logistiek te maken op managementniveau. Als logistiek manager ben je de leidinggevende van verschillende medewerkers, zoals van transportplanners, administratief medewerkers, logistiek analisten en voorraadbeheerders. Al deze medewerkers hebben een specifieke taak binnen de organisatie en rapporteren aan de logistiek manager. De logistiek manager zelf bewaakt de efficiëntie, de kwaliteit, de processen en de doelstelling van de organisatie. Ook het onderhandelen met toeleveranciers en opdrachtgevers behoort tot de werkzaamheden van de logistiek manager. Het is ook de logistiek manager die waakt over de werkvoorschriften, kwaliteitseisen, normen en richtlijnen.

Een logistiek manager is dus verantwoordelijk voor het bewaken en organiseren van alle logistieke processen binnen de organisatie. In veel gevallen kan een logistiek manager aangemerkt worden als operationeel manager. Als logistiek manager geef je leiding aan alle medewerkers binnen de transportafdeling, zoals de logistiek analisten, transportplanners, voorraadbeheerders, administratief medewerkers en de contractmanager. Afhankelijk van de organisatie kan een logistiek manager ook verantwoordelijk zijn voor het aansturen van de logistiek medewerkers. Denk hierbij aan de ladders en lossers, inpakkers en aan de heftruckchauffeurs. Daarnaast heeft een logistiek manager in veel gevallen te maken met externe medewerkers. Denk hierbij aan zelfstandig werkende koeriers of aan vrachtwagenchauffeurs. Het is ook de logistiek manager die verantwoordelijk is voor het maken van de personeelsplanning en het registeren van ziekmeldingen. Andere werkzaamheden kunnen zijn het houden van functioneringsgesprekken, het mogelijke maken van trainingen en het waken over de werksfeer. De belangrijkste werkzaamheden van een logistiek manager hebben te maken met voortgangsbewaking. Het waken over de efficiënte speelt binnen de logistieke sector een belangrijke rol, die niet onderschat moet worden.

Wat doet een logistiek manager

Zoals eerder omschreven is het niet zo dat een logistiek manager alleen werkzaam kan zijn voor expediteurs of transporteurs. Denk ook aan grote winkelketens, die beschikken over een eigen distributiecentrum. Vanuit het distributiecentrum worden alle winkels in het land bevoorraad. Het is de afdeling logistiek die de planning maakt om de juiste goederen op het juiste moment in de winkels te krijgen. Dit klinkt makkelijk maar dat is het in veel gevallen niet, omdat lang niet iedere winkel de behoefte heeft aan dezelfde goederen. Daarnaast kan er sprake zijn van een lokale actie, waardoor er extra goederen aangeleverd moeten worden. Om de juiste goederen en hoeveelheden aan te kunnen leveren moet er een samenspel zijn tussen de winkels en het hoofdkantoor. Als logistiek manager ben je dus iedere dag in de om de juiste planning te maken waarbij efficiënte een belangrijke rol speelt. Als logistiek manager zal je ook regelmatig overleggen met de directie en de financieel manager.

Werkzaamheden van een logistiek manager:

  • Het mogelijk maken van trainingen en coachen van medewerkers
  • Het waken over de efficiënte van logistieke processen
  • Het eventueel aansturen van logistiek medewerkers
  • Het overleggen met de directie en andere managers
  • Het strategische plannen van logistieke processen
  • Het waken over de doelstellingen en kwaliteit
  • Het monitoren van logistieke processen
  • Het onderhandelen met externe partijen
  • Het aansturen van de transportafdeling
  • Het maken van de personeelsplanning
  • Het analyseren van rapporten en data

Informatiefilm over een logistiek manager:

Opleidingen tot logistiek manager

Wie een carrière ambieert als logistiek manager kan het beste kiezen voor de Hbo-opleiding bedrijfskunde MER. De Hbo-opleiding bedrijfskunde MER zal afhankelijk van de vooropleidingen ongeveer vier jaar in beslag nemen. Tijdens de opleiding is er veel aandacht voor bedrijfseconomie, administratie, vervoerseconomie, productietechnieken en voor vreemde talen. Ook is er veel aandacht voor internationaal recht waarmee transporteurs te maken hebben. Vanzelfsprekend is het worden van logistiek manager niet alleen afhankelijk van de opleidingen. Een logistiek manager moet over leidinggevende capaciteiten beschikken om werkzaam te kunnen zijn als manager. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Ook de boekhouding is belangrijk als ondernemer.

Bedrijven waar een logistiek manager werkzaam kan zijn

Een logistiek manager zal in de meeste gevallen werkzaam zijn voor een transportbedrijf of expediteur. Daarnaast kan een logistiek manager werkzaam zijn voor bedrijven die intern veel te maken hebben met logistieke processen. Denk bijvoorbeeld aan webwinkels, fabrikanten, groothandels en aan landelijke bouwmarkten. Zoals eerder omschreven komt het beroep logistiek manager binnen verschillende bedrijven voor.

Competenties logistiek manager

De belangrijkste competentie van een logistiek manager is dat je beschikt over leidinggevende capaciteiten. Daarnaast moet je beschikken over kennis van logistieke processen. Omdat een logistiek manager met verschillende medewerkers, managers, de directie en externe partijen te maken heeft moet je beschikken over goede communicatieve vaardigheden. Ook het kunnen inspireren en coachen van personeelsleden is belangrijk. Een andere belangrijke competentie kan het netwerken zijn. Algemeen belangrijke woorden zijn onderhandelen, delegeren, controleren, motiveren, overleggen, samenwerken, kwaliteit, efficiënte, statistieken, analyseren, plannen en organiseren.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als logistiek manager

Het arbeidsmarktperspectief van een logistiek manager is goed te noemen. Er zijn regelmatig vacatures te vinden voor de functie logistiek manager. Wel betreft het een functie, waarbinnen kennis en ervaring een belangrijke rol spelen. Met andere woorden kan niet iedereen zomaar logistiek manager worden. De doorgroeimogelijkheden van een logistiek manager zijn over het algemeen beperkt. Wel is het denkbaar dat een ervaren logistiek manager kan doorgroeien tot een groter bedrijf, waardoor de verantwoordelijkheden verder toenemen.

Arbeidsvoorwaarden en salaris logistiek manager

Een logistiek manager zal in de meeste gevallen onder de cao transport en logistiek vallen, waarbinnen de arbeidsvoorwaarden geregeld zijn afhankelijk van de werkgever. Een logistiek manager zal in de meeste gevallen een salaris verdienen tussen de 3500 en 4500 euro bruto per maand, afhankelijk van leeftijd, opleidingen en verdere verantwoordelijkheden.

Mijnzzp.nl