Chauffeur exceptioneel transport

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een chauffeur exceptioneel transport is een vrachtwagenchauffeur die exceptioneel transport uitvoert. Exceptioneel transport heeft betrekking op transport dat de normale wetten en regels qua omvang, maten en gewichten overschrijdt. Om als chauffeur exceptioneel transport te mogen werken is in de meeste gevallen geen extra opleiding nodig, buiten de standaard opleidingseisen van een vrachtwagenchauffeur zoals het rijbewijs C, het rijbewijs E, het chauffeursdiploma en code 95. Toch bestaan er tegenwoordig wel speciale opleidingen voor het beroep chauffeur exceptioneel transport, omdat de werkzaamheden zo specifiek zijn. Wel is in de meeste gevallen een speciale ontheffing of vergunning van de wegbeheerder nodig om exceptioneel transport uit te mogen voeren. In de ontheffing of vergunning is bijvoorbeeld opgenomen op welk tijdstip het transport uitgevoerd mag worden, of en hoeveel transportbegeleiders er aanwezig moeten zijn en welke route er gereden moet worden. Ondanks dat een chauffeur exceptioneel transport geen extra opleidingen hoeft te volgen zal dit beroep zeker niet geschikt zijn voor alle beroepschauffeurs, omdat de werkzaamheden om een ervaren chauffeur vragen die beschikt over een groot verantwoordelijkheidsgevoel.

Exceptioneel transport heeft meestal betrekking op goederen die gemaakt worden door de industrie, zoals grote transformators, windmolens, betonelementen, machines of grote werktuigmachines. Deze goederen of machines zijn meestal zo groot dat ze niet op een normale manier vervoerd kunnen of mogen worden. Om deze goederen of machines toch veilig te kunnen vervoeren worden er speciale eisen gesteld door de wegbeheerder. Wat deze eisen precies zijn is sterk afhankelijk van het soort exceptioneel transport. Als het om zeer zware vrachten gaat is het bijvoorbeeld denkbaar dat bepaalde bruggen vermeden moeten worden. Bij extreem hoge lading kan het weer zijn dat tunnels vermeden moeten worden. Het is niet zo dat bij alle exceptionele transporten transportbegeleiders aanwezig moeten zijn, omdat dit afhankelijk is van het soort transport en de uiteindelijke vergunning of ontheffing.

AVET-regelgeving

De AVET-regelgeving heeft betrekking op exceptioneel transport. Binnen deze regelgeving is precies opgenomen wie welke verantwoordelijkheden draagt met betrekking tot exceptioneel transport. De afkorting AVET staat voor Voorwaarden Exceptioneel Vervoer. Binnen deze wetgeving is onder andere opgenomen welke verantwoordelijkheden de afzender en de ontvanger dragen met betrekking tot het vervoer. Met andere woorden moeten de afzender en ontvanger samen werken om het vervoer op een veilige manier mogelijk te maken. Dit heeft weer betrekking op mogelijke verzekeringen, het markeren van de bevestigingspunten, de hijspunten en het zwaartepunt zodat er op een veilige manier geladen en gelost kan worden. Deze voorzorgsmaatregelen en vooronderzoeken  moeten uitgevoerd worden en maken onderdeel uit van de eventuele ontheffing of vergunning van de wegbeheerder. De AVET-regelgeving is dus een belangrijk onderdeel binnen het exceptioneel transport, omdat door deze regelgeving het voor iedereen duidelijk is wat er precies vervoerd gaat worden en hoe dit precies vervoerd gaat worden.

Werken als chauffeur exceptioneel transport

Het werken als chauffeur exceptioneel transport kan niet zomaar vergeleken worden met het reguliere beroep vrachtwagenchauffeur, omdat de werkzaamheden wezenlijk anders zijn. Binnen de transportsector speelt tijd meestal een belangrijke rol om de kosten laag te kunnen houden. Echter speelt tijd als chauffeur exceptioneel transport meestal geen rol (relatief gezien), omdat het om zeer kostbare ladingen gaat. Als chauffeur exceptioneel transport is het juist veel belangrijker dat de lading onbeschadigd vervoerd wordt en dat er geen schade ontstaat aan de infrastructuur. Daarnaast speelt stuurmanskunst een belangrijke rol binnen het beroep, omdat het besturen van een exceptioneel transport vrachtwagen om bepaalde vaardigheden zal vragen. De belangrijkste vaardigheden zijn inzicht en ervaring.

Chauffeur exceptioneel transport:

Transport van windturbines:

Opleidingen tot chauffeur exceptioneel transport

Er worden diverse opleidingen aangeboden voor het beroep chauffeur exceptioneel transport, die gezien moeten worden als een aanvulling op de opleiding code 95. Het is overigens niet verplicht om deze opleiding te volgen, omdat beroepschauffeurs ook exceptioneel transport mogen uitvoeren als ze beschikken over het rijbewijs C, het rijbewijs E, het chauffeursdiploma en/of code95. Wel moet je minimaal 24 jaar oud zijn om als chauffeur exceptioneel transport te mogen werken. Tijdens de extra opleiding is er onder andere aandacht voor wettelijke bepalingen en voorschriften, voertuig en lading, het rijden met exceptionele lading, grensoverschrijdend vervoer, typen exceptioneel transport, techniek van het voertuig en de hydraulica van het voertuig. Ook de boekhouding is belangrijk als ondernemer.

Bedrijven waar een chauffeur exceptioneel transport werkzaam kan zijn

Als chauffeur exceptioneel transport werk je over het algemeen voor gespecialiseerde transportondernemers, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn. Het is bijvoorbeeld ook denkbaar dat je voor een betonfabriek werkzaam bent die regelmatig grote betonelementen vervoert.

Competenties chauffeur exceptioneel transport

De belangrijkste competentie als chauffeur exceptioneel transport is het inzicht met betrekking tot het veilig rijden, laden en lossen. Daarnaast moet je over een flexibele instelling beschikken en zal je stressbestendig moeten zijn. Ook speelt communicatie over het algemeen een belangrijke rol, omdat je ook te maken kan krijgen met speciale transportbegeleiders. Algemeen belangrijke woorden zijn samenwerken, geduld, verkeersinzicht, onafhankelijkheid en verantwoordelijkheidsgevoel.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als chauffeur exceptioneel transport

Het arbeidsmarktperspectief als chauffeur exceptioneel transport is over het algemeen matig te noemen. Er zijn relatief gezien niet heel veel gespecialiseerde transportondernemers die exceptioneel transport verzorgen, waardoor het vinden van een baan lastig kan zijn. Er bestaan geen echte doorgroeimogelijkheden als chauffeur exceptioneel transport.

Arbeidsvoorwaarden en salaris chauffeur exceptioneel transport

Als chauffeur exceptioneel transport zal je doorgaans onder de cao transport en logistiek vallen, waarbinnen de arbeidsvoorwaarden geregeld zullen zijn afhankelijk van de werkgever. Een chauffeur exceptioneel transport zal over het algemeen een salaris verdienen tussen de 1700 en 2500 euro bruto per maand, afhankelijk van leeftijd, opleidingen en verdere verantwoordelijkheden. Extra toeslagen zijn binnen dit beroep niet ondenkbaar, omdat de werkdagen lang en onregelmatig kunnen zijn.

Mijnzzp.nl