Modefotograaf

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een modefotograaf is een fotograaf die zich gespecialiseerd heeft in modefotografie. Het maken van goede modefoto's is belangrijk voor bedrijven die actief zijn binnen de modebranche, omdat goede modefoto's voor een belangrijk deel bijdragen aan de uiteindelijke verkoopcijfers van de betreffende modeartikelen. Als modefotograaf ben je dan ook werkzaam in de wereld van de haute couture, fashion en lifestyle. De werkzaamheden van een modefotograaf bestaan over het algemeen uit het maken van foto's van losse kleding en accessoires en uit het maken van foto's tijdens modeshows. Als modefotograaf zal je in de meeste gevallen werkzaam zijn als zelfstandig ondernemer, en zal je voor verschillende modemerken actief zijn. Mode en fotografie kunnen niet zonder elkaar, omdat binnen de fashion wereld het reclame maken onmisbaar is. Bijna alle modebedrijven en kledingbedrijven maken dan ook gebruik van speciale modefotografen, die modefoto's maken voor de betreffende modebedrijven. Naast het maken van de modefoto's is het meestal de modefotograaf die de foto's zal bewerken. Het beroep modefotograaf moet verder wel vrij algemeen gezien worden, omdat er verschillende modebedrijven zijn, die ook op verschillende manieren werkzaam kunnen zijn. Daarnaast bestaat er een belangrijk verschil tussen algemene textielbedrijven en haute couture fashion. Lang niet alle retailers maken gebruik van modefotografen, omdat ook interne medewerkers verantwoordelijk kunnen zijn voor het fotograferen van nieuwe collecties. Denk bijvoorbeeld aan aan medewerkers die nieuwe kleding fotograferen voor een webshop. Dit soort werkzaamheden wordt meestal niet uitgevoerd door een modefotograaf. Een modefotograaf is over algemeen alleen verantwoordelijk voor het fotograferen van bijzondere modeartikelen, die gebruikt worden in reclamefolders of op een website. Dit betreft meestal modekleding en accessoires, die aangemerkt moet worden als haute couture, fashion of lifestyle.

Een modefotograaf kan dus op verschillende manieren werkzaam zijn, afhankelijk van de soort opdrachtgever en soort modekleding. Het fotograferen van modekleding wordt vaak in een studio gedaan waar de omstandigheden ideaal zijn, zoals belichting en achtergrond. Maar ook het fotograferen op locatie, zoals bij een modeshow, komt regelmatig voor. In veel gevallen zal de modekleding gefotografeerd worden om in modebladen te plaatsen. Daarnaast kunnen de foto's voor een eigen website gebruikt worden. Modekleding en andere modeartikelen worden in veel gevallen gedragen door modellen, die in opdracht werkzaam zijn voor de modeontwerper of retailer. Het is niet zo dat een modefotograaf alleen modekleding fotografeert. Een modefotograaf kan ook verantwoordelijk zijn voor het fotograferen van losse modeartikelen. Denk bijvoorbeeld aan lingerie, schoenen, tassen, hoeden en andere losse accessoires. Een modefotograaf krijgt vaak te maken met verschillende soorten modekleding en modellen, die gefotografeerd moeten worden op een dag. Ook zullen er gedurende de dag veel verschillende modellen langskomen. Dit is vaak het geval, omdat modellen verschillend zijn en speciaal komen voor een bepaald onderdeel van de modekleding. Zo kan het voorkomen dat een model mooie voeten heeft en dus alleen voor de schoenen komt en een ander model speciaal langskomt voor het ondergoed.

Modekleding fotograferen

Het fotograferen van modekleding is een specialisatie, die niet onderschat moet worden. Modefotografie is voor retailers en modeontwerpers belangrijk, omdat goede modefoto's kleding kunnen maken of breken. Dit is ook meteen de belangrijkste reden dat niet iedereen zomaar werkzaam kan zijn als professioneel modefotograaf. De meeste opdrachtgevers hechten veel waarde aan een goede modefotograaf. Een modefotograaf kan niet alleen aangemerkt worden als fotograaf. Een modefotograaf moet ook aangemerkt worden als stylist, image consultant en als trendwatcher. Met andere woorden moet een modefotograaf op een brede manier gespecialiseerd zijn binnen de haute couture, fashion en lifestyle. Zoals eerder omschreven is een modefotograaf alleen verantwoordelijk voor het fotograferen van bijzondere modekleding en modeartikelen. Een modefotograaf kan dus niet vergeleken worden met een productfotograaf. Productiefotografie heeft meestal betrekking op het fotograferen van kleding voor een webshop. Dit betreft geheel andere werkzaamheden. Productfotografie kan ook gedaan worden door interne medewerkers.

Modekleding en modeartikelen fotograferen

Modekleding en modeartikelen worden gefotografeerd, omdat de foto's gebruikt worden voor de marketing. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het reclame maken via reclamefolders, social media, YouTube en aan de televisie. Omdat dit meestal kostbare campagnes betreft zal er een modefotograaf ingehuurd worden. Het is de modefotograaf, die alle foto's op de juiste manier neemt en het is de modefotograaf, die de foto's eventueel zal bewerken. Het bewerken van foto's noemt men ook wel het retoucheren. Het retoucheren komt veel voor bij afbeeldingen, zoals foto's. Als modefotograaf zal je over het algemeen over veel inspiratie moeten beschikken, omdat modefoto's pakkende foto's moeten zijn. Denk bijvoorbeeld aan het maken van bijzondere modefoto's binnen een industriële omgeving.

De modefotograaf:

Opleidingen tot modefotograaf

Er zijn geen specifieke opleidingsmogelijkheden om als modefotograaf te kunnen werken. Wel zijn er zowel op Mbo-niveau als op Hbo-niveau opleidingsmogelijkheden voor het beroep fotograaf. Op het Mbo kan je starten met de opleiding medewerker fotografie op niveau twee, en vervolgens de Mbo-opleiding fotograaf volgen op niveau vier. De opleiding tot fotograaf via de Mbo-school zal doorgaans vier jaar in beslag nemen en stoomt je klaar als fotograaf. Wie daarna nog verder wil leren kan het beste de particuliere Hbo-opleiding aan de fotovakschool volgen. De richting  fotografische vormgeving is zowel in een tweejarige studie te volgen als in een vierjarige studie. Tijdens de opleiding zal je ook werken en, afhankelijk van de gekozen studie, één of twee dagen in de week naar school gaan voor de theorie. Tijdens de opleiding fotograaf is er onder meer aandacht voor de volgende vakken: portretfotografie, belichting, montage, analoge technieken, digitale technieken, cameratechniek en creativiteit. Maar natuurlijk leer je ook werken met de meest bekende fotoprogramma's om je foto's te kunnen bewerken. Als fotograaf speelt de computer tegenwoordig een belangrijke rol binnen het vak. Na je opleiding zijn er als fotograaf diverse specialisaties mogelijk waar je je op kan richten, afhankelijk van je eigen wensen als fotograaf. Er zijn ook voldoende opleidingsmogelijkheden bij particuliere instellingen voor het beroep modefotograaf. Ook de boekhouding is belangrijk als ondernemer. Zie ook de website fotodevakman voor de nieuwste fotografie producten.

Bedrijven waar een modefotograaf werkzaam kan zijn

In de meeste gevallen zal een modefotograaf aangemerkt moeten worden als ondernemer, die voor verschillende opdrachtgevers werkzaam is. De meeste modebedrijven en modeontwerpers maken gebruik van freelancers, die in opdracht de modekleding en modeartikelen fotograferen. Net zo als andere fotografen werken de meeste fotografen tegenwoordig als ondernemer en niet in loondienst. Zoals eerder omschreven kan productfotografie van kleding niet zomaar aangemerkt worden als modefotografie.

Competenties modefotograaf

De belangrijkste competentie van een modefotograaf is de algemene kennis van fotografie. Daarnaast moet een modefotograaf beschikken over voldoende affiniteit met de modebranche. Ook communicatie moet aangemerkt worden als belangrijke competentie, omdat je te maken hebt met verschillende opdrachtgevers, die allemaal hun eigen specifieke wensen hebben. Ook zal een modefotograaf over veel inspiratie en motivatie moeten beschikken. Als je werkzaam bent als ondernemer zal je ook over een commerciële instelling moeten beschikken. Ook het netwerken is in dat geval belangrijk om de juiste mensen te leren kennen. Algemeen belangrijke woorden zijn creativiteit, artistiek, trends, inzicht, flexibiliteit, doorzettingsvermogen, passie, plannen, organiseren, overleggen en stressbestendigheid.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als modefotograaf

Het arbeidsmarktperspectief van een modefotograaf is niet echt van toepassing, omdat de meeste modefotografen aangemerkt moeten worden als ondernemer. Een ondernemer zal zijn eigen arbeidsmarktperspectief moeten bepalen door het binnenhalen van voldoende opdrachten. Zoals eerder omschreven komt het beroep fotograaf bijna niet meer voor in loondienst. De doorgroeimogelijkheden van een modefotograaf moeten gezien worden in het opbouwen van een goede naam, waardoor het aantal opdrachten zal toenemen. Ook het geven van fotografie cursussen behoort tot de mogelijkheden als je beschikt over voldoende ervaring en vakkennis. Verdere doorgroeimogelijkheden zijn er eigenlijk niet als modefotograaf.

Arbeidsvoorwaarden en salaris modefotograaf

Er zijn geen specifieke arbeidsvoorwaarden aan te geven voor het beroep modefotograaf, omdat de werkgevers over het algemeen te verschillend zullen zijn. Zo zal een modefotograaf van een groot kledingmerk meer verdienen dan die bij een klein merk. Als zelfstandig werkende modefotograaf bepaal je natuurlijk je eigen arbeidsvoorwaarden. Een modefotograaf in loondienst zal doorgaans tussen de 2000 en 2800 euro bruto per maand verdienen, afhankelijk van zijn leeftijd, opleiding, bekendheid en verantwoordelijkheden. Een zelfstandig werkende modefotograaf werkt doorgaans in opdracht tegen een vaste vergoeding. De concurrentie onder de modefotografen is wel groot te noemen, wat de overlevingskansen als modefotograaf moeilijk kunnen maken. Het is dan ook belangrijk om je te onderscheiden van andere modefotografen.

Mijnzzp.nl