SEO specialist

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Team Mijnzzp

Inhoudsopgave
Beroep SEO-specialist
Allround beroep als SEO-specialist
SEO teksten schrijven
Linkbuilding toepassen
Kosten SEO specialist
Is zoekmachine optimalisatie belangrijk?
Zelf meer bezoekers trekken
Zoekwoordonderzoek uitvoeren
Wat doet een seo specialist?
Werken als SEO-specialist
Beroepsfilm SEO specialist:
Opleidingen tot SEO specialist
Bedrijven waar een SEO specialist werkzaam kan zijn
Competenties SEO specialist
Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als SEO specialist
Arbeidsvoorwaarden en salaris SEO specialist
Eigen bedrijf starten als SEO specialist
Boekhoudprogramma vergelijken SEO specialist

Beroep SEO-specialist

Een SEO-specialist is gespecialiseerd in het vindbaar maken van content artikelen of het vindbaar maken van websites. SEO betekent Search Engine Optimisation, in het Nederlands spreekt men vaak van zoekmachine optimalisatie. SEO is eigenlijk iets wat iedere websitebouwer en webmaster moet kennen. In het kort komt SEO erop neer dat een website zoekmachine vriendelijk is, en gevonden kan worden door zoekmachines. Het zijn de SEO-specialisten, die zich hierin gespecialiseerd hebben. Het op de juiste manier toepassen van Search Engine Optimisation, zodat dit uiteindelijk ook echt effectief is, klinkt misschien makkelijk, maar dat is het meestal niet. Vooral het gevonden worden bij de populaire zoektermen kan een echte opgave zijn voor een SEO-specialist. Als we het hebben over Search Engine Optimisation speelt niet alleen de technische kant mee om vindbaar te worden op het internet, maar juist ook de structuuropbouw van content. Het beroep SEO-specialist kan betrekking hebben op verschillende soorten ICT-specialisten, zoals een programmeur of een copywriter. Wie één website heeft wil ook bezoekers krijgen op zijn website. Of de website nu een hobby uitbeeldt, of van een bedrijf is, het doel is bezoekers krijgen. Vooral voor bedrijven is het heel belangrijk om bovenaan de zoekresultaten te komen te staan. Namelijk hoe meer bezoekers, hoe meer kans op zaken, hoe hoger de omzet. Mogelijke klanten zoeken tegenwoordig bijna allemaal eerst op het internet naar bedrijven. Het is daarom zo belangrijk om online vindbaar te zijn. Wie met zijn bedrijf gevonden wil worden op het internet zal zijn website goed moeten onderhouden om blijvend gevonden te worden. Het beroep SEO-specialist moet, zoals eerder omschreven, wel vrij algemeen gezien worden, omdat een SEO-specialist ook gespecialiseerd kan zijn in andere ICT-werkzaamheden.

Allround beroep als SEO-specialist

Een SEO-specialist zal in de meeste gevallen aangemerkt moeten worden als online-marketeer of als webmaster. Het bouwen van een website is iets wat de meeste ICT-specialisten wel kunnen, maar met het bouwen van een website is een website nog niet klaar. Het doel is bezoekers trekken naar een website en zo een bedrijf onder de aandacht te brengen, en misschien wel verkoop te realiseren via de website. Een mooie website alleen is eigenlijk niks zonder bezoekers. Het genereren van bezoekers naar een website gaat niet vanzelf. Een SEO-specialist weet wat er gedaan moet worden om bezoekers te trekken. Allereerst is het belangrijk om het doel van de website vast te stellen en aan de hand hiervan te gaan bepalen, wat er moet gebeuren. Het is dat iemand specifiek op één of twéé zoekwoorden gevonden wil worden, of dat de website-eigenaar juist via foto's gevonden wil worden. Unieke mooie foto's helpen ook om bezoekers te krijgen. Een SEO-specialist is geen tovenaar, die binnen een paar dagen honderden bezoekers via organische manieren kan aantrekken. Zoekmachines hebben doorgaans een paar weken nodig voordat nieuwe resultaten in hun zoekmachines worden opgenomen, dit is wel afhankelijk van de website, omdat grote website vaker bezoek zullen krijgen van zoekmachines om te indexeren.

Websites die nooit vernieuwen zullen ook minder vaak geïndexeerd worden door de zoekmachines. Ook het bovenaan de zoekopdrachten komen te staan met veel voorkomende woorden is eigenlijk niet te doen voor kleine websites. Als een aannemer een website wil bouwen, dan zal hij of zij merken dat het woord aannemer veel gebruikt wordt en de aannemerij dus niet zomaar met zijn website bovenaan komt te staan. Wat een SEO specialist in dit geval wel zou kunnen adviseren is bijvoorbeeld om zich te richten op de zoekwoorden "Aannemer Lutjebroek". Door twéé woorden te combineren is de kans al een stuk groter dat de website gevonden gaat worden.

SEO teksten schrijven

Wie artikelen wil gaan schrijven voor op een website moet een aantal spelregels onthouden. Het kopiëren van teksten of stukken van teksten heeft geen zin. Zoekmachines straffen dit af, omdat ze de tekst al kennen van een andere website. Een artikel moet minimaal honderd woorden lang zijn om interessant gevonden te worden door de zoekmachines. Door het toepassen van langere teksten kan een zoekmachine de tekst op een goede manier indexeren. Schrijf geen artikelen die aan één stuk zijn doorgeschreven. Maak losse teksten en geef de teksten een duidelijke kop, zodat de teksten goed geïndexeerd kunnen worden. Door het maken van losse teksten kan een zoekmachine bepaalde teksten drie keer indexeren op verschillende zoekwoorden. Bij een lange tekst is de kans groot dat deze, maar op één manier gevonden wordt. De kopteksten kunnen het beste vet uitgedrukt worden en de echte belangrijke kopteksten mogen wel met grotere letter geplaatst worden.

Linkbuilding toepassen

Ook is het aan te raden om relevante links te plaatsen in de tekst. Overdrijf hier niet mee en hou het bij ongeveer drie links in een tekst van honderd woorden. Controleer ook regelmatig of de links nog werken. Het kan zijn dat de eigenaar van de uitgaande link iets veranderd heeft of dat de website niet meer bestaat. Als u zelf een website heeft met veel pagina's is het ook goed om intern te linken, zodat bezoekers langer op de website blijven hangen. Een andere optie is het zoeken naar relevantie websites waarmee gelinkt kan worden, waardoor de SEO waarde zal toenemen. Een gespecialiseerde SEO tekstschrijver kan ook gezien worden als copywriter. Een copywriter is een tekstschrijver, die zich gespecialiseerd heeft in het schrijven van reclameartikelen.

Kosten SEO specialist

Om te beginnen is het belangrijk om een SEO specialist bij het inhuren te zien als een investering. Er zijn bedrijven die SEO optimalisatie aanbieden bij het bouwen van een website. Anderen hebben zich op optimalisatie gespecialiseerd en doen niks anders. Er gaan veel fabeltjes rond van mensen die beweren honderden bezoekers per dag te genereren. Deze specialisten kan je maar beter links laten liggen want dat kan bijna niet. Natuurlijk zijn honderden unieke bezoekers per dag wel mogelijk, maar dan hebben we het vaak over de grotere websites die professioneel beheerd worden door een team van specialisten. De meeste SEO specialisten zullen eerst een website bekijken en dan met een plan van aanpak komen, wat dan gezien kan worden als een offerte. De kosten zullen duidelijk vermeld worden, evenals wat de opdrachtgever precies kan verwachten. Natuurlijk zijn de kosten erg afhankelijk van de wensen van de opdrachtgever, zoals alleen bepaalde zoekwoorden optimaliseren of dat de SEO specialist hele teksten moet schrijven voor een website. Het beheren van een website is veel werk en moet eigenlijk dagelijks gedaan worden om blijvend bezoekers te trekken.

Is zoekmachine optimalisatie belangrijk?

Of zoekmachine optimalisatie belangrijk is voor iemand is natuurlijk persoonlijk, maar voor de meeste websites is het zeker wel belangrijk. Natuurlijk kan er ook betaald worden om gevonden te worden, maar de kosten hiervoor zijn hoog. Het optimaliseren van een website is zelfs voor een specialist veel werk, en is eigenlijk nooit klaar. Er zijn ongeveer 200 punten die bepalen hoe een website of pagina binnen een website gewaardeerd wordt, die samen de vindbaarheid van een website bepalen. De zoekmachines maken nooit bekend hoe ze precies werken, maar er zijn genoeg belangrijk punten te vinden om een goede website te kunnen bouwen. Naast het maken van een technisch goede website met relevante informatie is het ook belangrijk om links te krijgen van andere websites. Maar ook de aanwezigheid op andere bekende websites, zoals de sociale media websites is belangrijk. De zoekmachines vinden het erg belangrijk om te zien wat andere mensen van bepaalde artikelen of nieuwsfeitjes vinden.

Zelf meer bezoekers trekken

Om zelfstandig meer bezoekers te krijgen op je website is het belangrijk om actief om te gaan met je website. Het regelmatig vernieuwen of uitbreiden van relevantie informatie is eigenlijk de belangrijkste factor die zal bepalen of er meer bezoekers komen op je website. Ook het plaatsen van unieke foto's op je website kan veel bezoekers trekken naar een website. Het krijgen van bezoekers op een website gaat nooit vanzelf, en kost doorgaans veel tijd.

Zoekwoordonderzoek uitvoeren

Zoekmachine optimalisatie heeft direct te maken met het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek. Het hoger komen in de organische zoekresultaten is meestal alleen mogelijk door heel gericht te werk te gaan. Afhankelijk van de gewenste posities kan het ook belangrijk zijn om het doel op andere manieren te bereiken. Een goede seo expert kan hierbij hulpvol zijn. Een seo expert weet alles van search engine optimization en hoe je de gewenste positie kunt bereiken.

De seo expert begint eerst met te kijken naar de concurrentie. Hij probeert dan zoekwoorden te vinden met een lagere concurrentie die toch een hoog zoekvolume hebben. De seo expert zal dan proberen deze trefwoorden op de juiste plaatsen op de website te zetten. Door dit te doen is het mogelijk de kansen te vergroten en succesvol te worden. Ook technische aspecten en on page ranking factoren kunnen een belangrijk onderdeel uitmaken van de zichtbaarheid. Een seo specialist moet dan ook over de nodige kennis beschikken en op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen. Binnen de online marketing is up-to-date blijven erg belangrijk. Overigens is online marketing breder dan het alleen toepassen van zoekmachine optimalisatie. Online marketing heeft bijvoorbeeld ook betrekking op conversie optimalisatie.

Wat doet een seo specialist?

Een SEO-specialist, ook wel bekend als een zoekmachineoptimalisatie-specialist, is verantwoordelijk voor het verbeteren van de zichtbaarheid en het verkeer van een website in zoekmachines zoals Google. Hun doel is om de website hoger te laten ranken in de organische (niet-betaalde) zoekresultaten, wat kan leiden tot meer relevante bezoekers en potentiële klanten. De taken van een SEO-specialist kunnen onder meer de volgende aspecten omvatten:

  • Zoekwoordanalyse: Een SEO-specialist voert onderzoek uit om relevante zoekwoorden en zoektermen te identificeren die gebruikers mogelijk gebruiken bij het zoeken naar producten, diensten of informatie die verband houden met de website. Ze analyseren zoekvolumes, concurrentie en zoekwoordrelevantie.
  • On-page optimalisatie: Dit omvat het optimaliseren van verschillende elementen op de website zelf, zoals het verbeteren van de paginatitels, meta-beschrijvingen, URL-structuur, interne links en het optimaliseren van de content met behulp van de geselecteerde zoekwoorden.
  • Technische SEO: Een SEO-specialist richt zich ook op technische aspecten van een website, zoals het optimaliseren van de laadsnelheid, het verbeteren van de website-architectuur, het oplossen van crawlfouten, het implementeren van gestructureerde gegevens en het optimaliseren van de mobiele bruikbaarheid.
  • Linkbuilding: Het verkrijgen van hoogwaardige backlinks naar de website is een belangrijk onderdeel van SEO. Een SEO-specialist kan strategieën ontwikkelen en implementeren om links van relevante en betrouwbare websites te verkrijgen, wat de autoriteit en geloofwaardigheid van de website kan vergroten.
  • Analyse en rapportage: Een SEO-specialist maakt gebruik van tools zoals Google Analytics om het verkeer, de rankings en het gedrag van gebruikers op de website te analyseren. Ze kunnen rapporten genereren om de prestaties te meten en aanbevelingen te doen voor verdere optimalisatie.
  • Up-to-date blijven: Aangezien SEO voortdurend evolueert, is het essentieel voor een SEO-specialist om op de hoogte te blijven van de laatste trends, algoritme-updates en best practices op het gebied van zoekmachineoptimalisatie. Ze moeten hun kennis en vaardigheden voortdurend blijven ontwikkelen en aanpassen aan veranderingen in de industrie.

Werken als SEO-specialist

Het uiteindelijke doel van een SEO-specialist is om de online zichtbaarheid van een website te vergroten, de gebruikerservaring te verbeteren, de relevantie voor zoekopdrachten te verhogen en uiteindelijk meer organisch verkeer en conversies te genereren. Hiervoor zal een SEO-specialist over een brede vakinhoudelijke kennis van SEO moeten beschikken.

Beroepsfilm SEO specialist:

Opleidingen tot SEO specialist

Er bestaan geen landelijke opleidingsmogelijkheden voor het beroep SEO-specialist. Wel zijn er door het hele land cursussen te vinden voor mensen die zich willen specialiseren op SEO-gebied. Over het algemeen moet een SEO-specialist gezien worden als allround ICT-medewerker, die kan beschikken over verschillende soorten opleidingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een programmeur, websitebouwer of aan een copywriter, die in de meeste gevallen allemaal aangemerkt kunnen worden als SEO-specialist. Deze verschillende vaklieden kunnen over verschillende opleidingen beschikken. SEO heeft, zoals eerder omschreven, niet alleen te maken met het bouwen van een goed geoptimaliseerde website, omdat ook teksten en afbeeldingen een belangrijk onderdeel van de SEO-waarde uitmaken. Het is dan ook niet mogelijk om een specifieke opleiding te benoemen, omdat de werkzaamheden van een SEO-specialist breder gezien moeten worden dan één specifieke opleiding. Een goede SEO-specialist is dan ook gespecialiseerd binnen meerdere vakgebieden, die de uiteindelijke vindbaarheid van websites en webartikelen zullen bepalen. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Wanneer je een eigen bedrijf gaat starten als zzp'er, dan krijg je ook te maken met het bijhouden van de boekhouding. Hiervoor kun je gebruikmaken van een goed online boekhoudprogramma.

Bedrijven waar een SEO specialist werkzaam kan zijn

Over het algemeen is het zo dat de meeste SEO-specialisten werkzaam zijn als ondernemer. Een SEO-specialist kan dus in veel gevallen gezien worden als internetondernemer, die wellicht ook andere diensten kan aanbieden. In de meeste gevallen moet het beroep SEO-specialist gezien worden als aanvulling op andere beroepen, echter kan een SEO-specialist in sommige gevallen ook aangemerkt worden als fulltime SEO-specialist. Fulltime werkende SEO-specialisten zijn bijvoorbeeld webanalisten, copywriters of andere soorten online-marketeers. In sommige gevallen kan een SEO-specialist ook aangemerkt worden als consultant. Er zijn redelijk veel bedrijven die gebruikmaken van consultants, omdat het vindbaar maken van websites specialistische werkzaamheden betreft. Zoals eerder omschreven zijn lang niet alle SEO-specialisten fulltime werkzaam als SEO-specialist, omdat de meeste SEO-specialisten gezien moeten worden als allround ICT-medewerkers. Het is dus goed denkbaar dat een SEO-specialist ook gezien kan worden als programmeur.

Competenties SEO specialist

De belangrijkste competentie van een SEO-specialist is dat een SEO-specialist gezien kan worden als allround ICT-medewerker, omdat het vindbaar maken van websites niet alleen te maken heeft met het optimaliseren van websites. Zoals eerder omschreven moet het beroep SEO-specialist veel breder gezien worden dan alleen het kunnen programmeren. Als SEO specialist is het belangrijk dat je constant aan het monitoren bent hoe een bepaalde pagina of website gevonden wordt in de zoekresultaten, en hoe je dit kan verbeteren. Het op een goede manier kunnen analyseren is dus belangrijk als SEO-specialist. Omdat een SEO-specialist over het algemeen veel met verschillende opdrachtgevers te maken krijgt kan communicatie aangemerkt worden als belangrijke competentie. Daarnaast is het belangrijk dat een SEO-specialist beschikt over creativiteit, omdat het vindbaar maken van websites een kwestie van proberen is. Algemeen belangrijke woorden zijn inspiratie, motivatie, kennis, flexibiliteit, doorzettingsvermogen, analytisch en zelfstandigheid. Als je als SEO-specialist werkzaam bent als ondernemer is het ook belangrijk dat je beschikt over een commerciële instelling. Ook het kunnen netwerken is in dat geval aan te merken als belangrijke competentie.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als SEO specialist

Het arbeidsmarktperspectief voor een SEO-specialist is niet echt van toepassing, omdat veel SEO-specialisten werkzaam zijn als ondernemer en niet in loondienst. Als goede SEO-specialist zal het verkrijgen van werk in loondienst over het algemeen niet heel moeilijk zijn, omdat de meeste bedrijven zitten te springen om goede ICT-medewerkers. Zoals eerder omschreven moet het werken als SEO-specialist in de meeste gevallen gezien worden als een aanvulling op een ander beroep. De doorgroeimogelijkheden van een SEO-specialist kunnen gezien worden in het opbouwen van een goede naam, waardoor het aantal opdrachten zal toenemen. Omdat de werkzaamheden van een SEO-specialist voor veel bedrijven belangrijk zijn kan een goede SEO-specialist ook fulltime werkzaam zijn als SEO-specialist. Het beroep SEO-specialist is wel een beroep waarbinnen resultaten tellen. Met andere woorden zal een SEO-specialist zichzelf wel moeten kunnen bewijzen, door het overleggen van pakkende statistieken.

Arbeidsvoorwaarden en salaris SEO specialist

Er zijn geen specifieke arbeidsvoorwaarden aan te geven voor dit beroep, omdat het niet veel voorkomt en over het algemeen de meeste SEO specialisten werkzaam zijn als zelfstandig ondernemer en dus zelf hun arbeidsvoorwaarden zullen bepalen. Een SEO specialist die in loondienst werkzaam is zal doorgaans tussen de 2000 en 3500 euro bruto per maand verdienen, afhankelijk van de leeftijd en verantwoordelijkheden. Maar zoals eerder gemeld zullen de meeste SEO specialisten werkzaam zijn als zelfstandig ondernemer en ook andere werkzaamheden uitvoeren, zoals het bouwen van websites voor klanten. Een zelfstandig werkende programmeur of SEO specialist kan doorgaans stukken meer verdienen dan in loondienst, mits er voldoende opdrachten binnen gehaald kunnen worden. Het binnenhalen van voldoende opdrachten is niet altijd even makkelijk, omdat de concurrentie binnen de IT-wereld groot te noemen is. Met SEO is over het algemeen voldoende te verdienen, omdat het meestal om een langer proces gaat dat niet binnen één maand klaar zal zijn.

Eigen bedrijf starten als SEO specialist

Als startende zzp'er is het, na de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK), ook belangrijk om na te denken over de juiste verzekeringen. Afhankelijk van het type bedrijf en werkzaamheden kunnen verschillende belangrijke verzekeringen relevant zijn als SEO specialist, waaronder:

Boekhoudprogramma vergelijken SEO specialist

Gebruik een online boekhoudprogramma voor uw adminstratie. Mijnzzp.nl helpt u als SEO specialist bij het maken van een keuze uit de verschillende programma's.

Klik hier om boekhoudsoftware te vergelijken voor een SEO specialist.

Mijnzzp.nl