Relatiegeschenken specialist

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Team Mijnzzp

Inhoudsopgave
Beroep relatiegeschenken specialist
Groothandel in relatiegeschenken starten
Relatiegeschenk aannemen
Waarom relatiegeschenken uitdelen
Doelstelling relatiegeschenken:
Film over relatiegeschenken:
Opleidingen tot relatiegeschenken specialist
Bedrijven waar een relatiegeschenken specialist werkzaam kan zijn
Competenties relatiegeschenken specialist
Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als relatiegeschenken specialist
Arbeidsvoorwaarden en salaris relatiegeschenken specialist
Eigen bedrijf starten als Relatiegeschenken specialist
Boekhoudprogramma vergelijken Relatiegeschenken specialist

Beroep relatiegeschenken specialist

Een relatiegeschenken specialist is iemand die zich gespecialiseerd heeft in het ontwerpen, maken en verkopen van relatiegeschenken. In veel gevallen dienen relatiegeschenken als promotiemateriaal, omdat relatiegeschenken meestal voorzien zijn van een reclametekst. Denk bijvoorbeeld aan pennen, aanstekers, klokken, kantoorbenodigdheden, gereedschap en andere producten. Relatiegeschenken worden meestal uitgedeeld om reclame te maken voor de organisatie. Relatiegeschenken zijn populair binnen het bedrijfsleven, omdat relatiegeschenken meestal niet kostbaar zijn. Daarnaast is het geven van relatiegeschenken een effectieve manier om reclame maken. Hoe duur een relatiegeschenk precies mag zijn is voor iedereen persoonlijk en kan per organisatie verschillen. Over het algemeen zijn relatiegeschenken niet kostbaar, maar duurdere relatiegeschenken zijn geen uitzondering. De kosten van relatiegeschenken kunnen ook per doel verschillen. Als het om promotiedoeleinden gaat, is de massa meestal belangrijker. Denk bijvoorbeeld aan het massaal inkopen van bedrijfspennen, die voorzien zijn van een logo. Dit soort pennen wordt meestal ruim uitgedeeld om reclame te maken. Binnen Nederland zijn er veel bedrijven actief op het gebied van relatiegeschenken. Meestal beschikken relatiegeschenken bedrijven over een groot assortiment van verschillende relatiegeschenken. Populaire relatiegeschenken zijn wegwerpaanstekers, pennen, flesopeners, tassen, notitieboekjes, USB-sticks. Duurdere en luxere relatiegeschenken zijn bijvoorbeeld draadloze opladers, keramische koffiemokken, tafellampen of schrijfsets. Het beroep relatiegeschenken specialist moet verder vrij algemeen gezien worden, omdat er veel verschillende relatiegeschenken zijn. Een relatiegeschenk hoeft geen drukwerk te betreffen, omdat ook een goed stuk vlees of wijn gezien kan worden als relatiegeschenk. In alle gevallen moeten relatiegeschenken gezien worden als cadeau om reclame te maken voor de organisatie.

Groothandel in relatiegeschenken starten

Een relatiegeschenken specialist is dus een groothandelaar, die zich gespecialiseerd heeft in ontwerpen, maken en verkopen van relatiegeschenken. Een relatiegeschenken specialist zal zich meestal alleen richten op ondernemers en niet op particulieren. Relatiegeschenken worden meestal gegeven om reclame te maken voor de organisatie of om iemand een blijk van waardering te geven. Als we spreken van relatiegeschenken bestaat er wel een belangrijk verschil tussen reclame maken en het bedanken van mensen. Het reclame maken door middel van relatiegeschenken moet eerder gezien worden als promotiewerkzaamheden. Promotieartikelen zijn vaak pennen, aanstekers en notitieboekjes, die uitgedeeld worden om reclame te maken. Het persoonlijk bedanken van mensen door middel van relatiegeschenken moet eerder gezien worden als persoonlijk cadeau. Dit soort relatiegeschenken is over het algemeen bijzonderder en mag meestal meer kosten. Denk hierbij aan wijn, kaas, vlees of aan een bijzonder horloge. Dit soort bijzondere relatiegeschenken worden meestal gegeven door de directeur of een manager. Promotieartikelen worden meestal uitgedeeld door vertegenwoordigers.

Relatiegeschenk aannemen

Relatiegeschenken kunnen in sommige gevallen tot integriteitskwesties leiden. De meeste grote organisaties beschikken over een integriteitsbeleid waaraan medewerkers zich moeten houden. Denk bijvoorbeeld aan ambtenaren die te maken kunnen krijgen met lobbyisten. Om iedere verdenking van omkoping te voorkomen is het belangrijk om precies te vermelden welke relatiegeschenken aangenomen zijn en wat de waarde hiervan is. Ook voor politici is het belangrijk om transparant te zijn over relatiegeschenken. In de praktijk komt het regelmatig voor dat bestuurders of andere invloedrijke mensen in de problemen komen door het aannemen van te dure relatiegeschenken. In soort gevallen hebben we het meestal wel over de duurdere relatiegeschenken, omdat de belangen groot zijn. Ook binnen het bedrijfsleven kan het belangrijk zijn om te vermelden welke relatiegeschenken zijn aangenomen om problemen te voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan bedrijven die onder toezicht staan van een toezichthouder.

Waarom relatiegeschenken uitdelen

Relatiegeschenken zijn promotieartikelen, die bij het vaak uitdelen extra kracht krijgen door de herhaling. Met andere woorden zullen mensen een bedrijf niet snel vergeten, omdat het bedrijf in het geheugen blijft hangen van mensen door de herhaling. Binnen de reclamewereld wordt herhaling aangemerkt als de belangrijkste factor om op een goede manier reclame te kunnen maken. Met andere woorden is het erg belangrijk dat mensen een bedrijfsnaam of ander soort reclame blijven zien. Ook herhaling van bedrijfslogo's werkt marketingtechnisch gezien heel goed.

Doelstelling relatiegeschenken:

  • Het aanzetten tot verkoop.
  • Het doorvoeren van herhaling (reclame maken).
  • Het promoten van diensten en/of producten.
  • Het uitspreken van waardering.
  • Het vergroten van de naamsbekendheid.
  • Het verhogen van klantenbinding.

Film over relatiegeschenken:

Opleidingen tot relatiegeschenken specialist

Er bestaan geen specifieke opleidingen als relatiegeschenken specialist. De meest voor de hand liggende opleiding als relatiegeschenken specialist is een opleiding gericht op de grafische sector, zoals de Mbo-opleiding Grafisch vormgever of de Mbo-opleiding Allround Signmaker. Welke opleiding het beste past is persoonlijk, omdat het beroep relatiegeschenken specialist heel ruim gezien moet worden. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Als startende zzp'er, is het belangrijk om de zzp administratie op een goede manier op te zetten voor je eigen bedrijf. Dit kan tegenwoordig het beste bereikt worden door het gebruik van online boekhouden. Hiervoor is het wel belangrijk om eerst de verschillende zzp boekhoudpakketten met elkaar te vergelijken. Zo kom je uiteindelijk tot het beste boekhoudprogramma zzp.

Bedrijven waar een relatiegeschenken specialist werkzaam kan zijn

Een relatiegeschenken specialist is werkzaam voor een relatiegeschenken bedrijf. Relatiegeschenken bedrijven zijn meestal op een brede manier gespecialiseerd in het ontwerpen, maken en verkopen van promotieartikelen. Daarnaast is het mogelijk dat een relatiegeschenken specialist werkzaam is als ondernemer. De meeste relatiegeschenken bedrijven beschikken tegenwoordig ook over een eigen webshop, waarbinnen alle artikelen aangeboden worden. In dat geval kan ook de benaming internetondernemer van toepassing zijn.

Competenties relatiegeschenken specialist

De belangrijkste competentie van een relatiegeschenken specialist is de vakinhoudelijke kennis van de marketingbranche en drukwerkbranche. Daarnaast is het erg belangrijk dat een relatiegeschenken specialist beschikt over een commerciële instelling. Ook communicatie in het algemeen kan aangemerkt worden als belangrijke competentie, omdat reclame maken alles te maken heeft met goede communicatie. Een andere belangrijke competentie als relatiegeschenken specialist is dat een relatiegeschenken specialist gezien kan worden als echte netwerker. Ook ICT-kennis kan aangemerkt worden als belangrijke competentie, omdat de meeste relatiegeschenken bedrijven vaak gebruik zullen maken van online activiteiten, zoals het werken via een webshop. Algemeen belangrijke woorden zijn innovatie, presteren, service, dienstverlening, plannen en organiseren.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als relatiegeschenken specialist

Het arbeidsmarktperspectief van een relatiegeschenken specialist is niet zomaar aan te geven, omdat het beroep relatiegeschenken specialist niet specifiek genoeg is. Het werken als drukker kan bijvoorbeeld niet zomaar vergeleken worden met het werken als verkoopadviseur. Ook is het niet mogelijk om specifieke doorgroeimogelijkheden te benoemen. De doorgroeimogelijkheden zijn over het algemeen sterk afhankelijk van het opleidingsniveau en je eigen competenties. In het algemeen kan het doorgroeien gezien worden in het opbouwen van een succesvol bedrijf.

Arbeidsvoorwaarden en salaris relatiegeschenken specialist

Er zijn geen specifieke voorbeelden te geven van de arbeidsvoorwaarden als relatiegeschenken specialist, omdat je in verschillende functies werkzaam kan zijn voor uiteenlopende soorten bedrijven. Ook het geven van een salarisindicatie is voor dit beroep niet mogelijk, omdat het salaris sterk afhankelijk zal zijn van je opleidingsniveau en verdere verantwoordelijkheden.

Eigen bedrijf starten als Relatiegeschenken specialist

Als startende zzp'er is het, na de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK), ook belangrijk om na te denken over de juiste verzekeringen. Afhankelijk van het type bedrijf en werkzaamheden kunnen verschillende belangrijke verzekeringen relevant zijn als Relatiegeschenken specialist, waaronder:

Boekhoudprogramma vergelijken Relatiegeschenken specialist

Gebruik een online boekhoudprogramma voor uw adminstratie. Mijnzzp.nl helpt u als Relatiegeschenken specialist bij het maken van een keuze uit de verschillende programma's.

Klik hier om boekhoudsoftware te vergelijken voor een Relatiegeschenken specialist.

Mijnzzp.nl