Kraanmachinist (haven)

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een kraanmachinist die werkzaam is binnen een havengebied is verantwoordelijk voor het lossen en/of laden van zeeschepen en/of binnenvaartschepen. Als kraanmachinist kan je werkzaam zijn op verschillende soorten kranen, afhankelijk van de goederen. De bekende zeecontainers worden verplaatst door middel van containerliften, die containers kunnen oppakken, transporteren en neerzetten op de plek van bestemming. Dit kan een tijdelijke opslagplek zijn of de containers worden meteen op een vrachtwagen of trein gezet voor verder vervoer. De bekende zeecontainers die de kraanmachinist lost hebben een standaard afmeting, waardoor ze gemakkelijk te lossen en te vervoeren zijn. Tegenwoordig worden deze werkzaamheden ook wel uitgevoerd door geautomatiseerde kranen, maar de kraanmachinist is nog steeds onmisbaar. Als kraanmachinist heb je een baan met grote verantwoordelijkheid, omdat de goederen meestal kostbaar zijn en omdat schepen snel gelost of geladen moeten worden door de kraanmachinist. Als zeeschepen en binnenvaartschepen onnodig lang stil liggen kost dit de rederij onnodig veel geld. Omdat zeecontainers een standaard afmeting hebben zijn er ook standaard trailers, die de zeecontainers kunnen vervoeren. De vrachtwagenchauffeurs krijgen na aankomst in de haven de zeecontainers op de trailer gezet waarna de vrachtwagenchauffeur naar zijn bestemming kan rijden. Ook treinen kunnen op deze manier zeecontainers vervoeren. Het beladen van vrachtwagens en treinwagons zal binnen grotere havens uitgevoerd worden door heftruckchauffeurs, die over een speciale grote container-heftruck beschikken. Als kraanmachinist binnen een havengebied hoef je niet te maken te hebben met zeecontainers, omdat er ook andere bedrijven zijn die gebruik maken van topkranen en containerkranen. Denk bijvoorbeeld ook aan de betonindustrie en aan de zand en grind handel, die in meeste gevallen sterk afhankelijk zijn van kranen en kraanmachinisten.

Het beroep kraanmachinist is een baan die soms met grote druk gepaard gaat, zoals als een groot containerschip de haven binnenkomt varen en snel gelost moet worden. Ieder uur dat een containerschip of andere soorten schip aangemeerd ligt kost de rederij geld. Daarnaast heeft de kraanmachinist verantwoordelijk werk, omdat ondanks de druk er geen ongelukken mogen gebeuren. Ook mag het niet voorkomen dat er verkeerde containers gelost of geladen worden. Als kraanmachinist heb je ook te maken met verschillende zeecontainers, die op de juiste manier geladen moeten worden. Denk bijvoorbeeld aan zeecontainers met gevaarlijke goederen en aan gekoelde zeecontainers, die op een bepaalde locatie neergezet moeten worden. Gekoelde zeecontainers moeten bijvoorbeeld aan dek staan, zodat matrozen tijdens de vaart de gekoelde zeecontainers kunnen controleren. Binnen de grotere havens zijn de terminals vierentwintig uur per dag geopend, zodat een schip meteen gelost kan worden. Dit betekent dat de kraanmachinist ook regelmatig in de nacht zal moet werken. Als kraanmachinist kan je te maken krijgen met grote zeeschepen en met binnenvaartschepen.

Als kraanmachinist binnen een havengebied kan je op verschillende manieren werkzaam zijn, omdat niet alle kraanmachinisten werkzaam zijn op de zogenaamde containerliften. Zoals eerder omschreven kan een kraanmachinist ook werkzaam zijn op een zogenaamde container-heftruck. Dit zijn speciale heftrucks, die ook grote zeecontainers kunnen vervoeren. Het zijn de container-heftruckchauffeurs, die verantwoordelijk zijn voor het beladen van vrachtwagentrailers en treinwagons. Als container-heftruckchauffeur heb je dus ook te maken met vrachtchauffeurs en rangeerders. Daarnaast is het denkbaar dat je als kraanmachinist te maken hebt met een hijsbegeleider afhankelijk van de soort werkzaamheden. Het is niet zo dat alle kraanmachinisten automatisch te maken hebben met zeecontainers, omdat er overal langs het water bedrijven te vinden zijn, die gebruik maken van kranen. Dit zijn vaak bedrijven, die veel gebruik maken van binnenvaartschippers om werkmaterialen en/of grondstoffen aan te voeren of juist af te voeren. Dit zijn vaak bedrijven, die te maken hebben met voedingstoffen, zoals graan en handelsbedrijven, die zich richten op de civiele branche. Denk hierbij aan grondstoffen voor de wegenbouw, de betonindustrie en aan de grind en zandhandel.

Diverse werkzaamheden kraanmachinist zijn:

  • Het lossen en laden van zeeschepen
  • Het lossen en laden van binnenvaartschepen
  • Het uitvoeren van regulier klein onderhoud
  • Het eventueel samenwerken met de hijsbegeleider
  • Het werken volgens het hijsplan (welke container waar)

Beroep kraanmachinist (haven):

Werk in een haven:

Opleidingen tot kraanmachinist (haven)

Als toekomstig kraanmachinist in een haven zijn er diverse opleidingsmogelijkheden die gevold kunnen worden. Als kraanmachinist kunnen verschillende richtingen gekozen worden, zoals machinist voor een mobiele kraan, grondverzetmachine, autolaadkraan, mobiele torenkraan of een vaste torenkraan. De meeste opleidingen duren twee jaar, waarin verschillende keren stage gelopen zal worden. Als machinist heb je tegenwoordig het vakbekwaamheidscertificaat TCVT (Stichting Toezicht Certificatie Verticaal Transport) nodig om een kraan te mogen bedienen. Als kraanmachinist in een haven kan je allerlei goederen verplaatsen, zoals stukgoedlading, containers, droge bulklading en natte bulklading. Ook de boekhouding is belangrijk als ondernemer.

Bedrijven waar een kraanmachinist (haven) werkzaam kan zijn

Een kraanmachinist binnen een haven zal over het algemeen werkzaam zijn voor een havenbedrijf. Een havenbedrijf kan ook aangemerkt worden als expediteur. Een meer algemene benaming voor kraanmachinisten binnen een haven kan ook zijn havenarbeider. Het is denkbaar dat een kraanmachinist binnen een haven ook aangemerkt kan worden als heftruckchauffeur. Zoals eerder omschreven hoeft een kraanmachinist binnen een haven niet automatisch te maken hebben met zeecontainers. Een kraanmachinist kan ook werkzaam zijn voor handelsbedrijven, die zich bevinden langs vaarwater. Als een kraanmachinist werkzaam is op mobiele kranen is de benaming kraanmachinist bouw meestal van toepassing.

Competenties kraanmachinist (haven)

De belangrijkste competentie van een kraanmachinist binnen een havengebied is de veiligheid, omdat kranen potentieel gevaarlijk machines kunnen zijn. Met andere woorden mag van een kraanmachinist een sterk professionele werkhouding verwacht worden. Ook communicatie kan aangemerkt worden als belangrijke competentie, omdat goede communicatie ook alles te maken heeft met de veiligheid. Daarnaast moet een kraanmachinist aangemerkt kunnen worden als technicus en als onderhoudsman, omdat je als kraanmachinist in de meeste gevallen verantwoordelijk bent voor het uitvoeren van regulier klein onderhoud. Algemeen belangrijke woorden zijn passie, energie, flexibiliteit, doorzettingsvermogen, motivatie, nauwkeurigheid, verantwoordelijkheidsgevoel en stressbestendigheid.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als kraanmachinist (haven)

Het arbeidsmarktperspectief van een kraanmachinist binnen een haven is over het algemeen redelijk goed te noemen. Ondanks dat het vervoeren van containers in steeds meer gevallen gedaan wordt door geautomatiseerde kranen is het beroep kraanmachinist binnen havens nog niet uitgestorven. Wel moet het beroep kraanmachinist aangemerkt worden als populair beroep, waardoor er sprake is van veel concurrentie als er een mogelijke vacature vrijkomt. Havens zijn nog steeds sterk afhankelijk van goede kraanmachinisten, omdat de werkzaamheden over het algemeen vierentwintig uur per dag doorgaan. Er zijn als kraanmachinist over het algemeen geen echte doorgroeimogelijkheden. Wel is het denkbaar dat een ervaren kraanmachinist kan doorgroeien tot shiftleader.

Arbeidsvoorwaarden en salaris kraanmachinist (haven)

De specifieke arbeidsvoorwaarden als kraanmachinist in een haven zijn lastig aan te geven, omdat dit per werkgever kan verschillen. Wel is het zo dat je regelmatig in zogenaamde ploegendiensten zal werken en je werktijden dus onregelmatig zullen zijn. Een kraanmachinist in een haven heeft doorgaans een salaris tussen 2000 en 3500 euro bruto per maand. Dat kan oplopen wanneer er veel tijdens de avond of nacht gewerkt wordt.

Mijnzzp.nl