Reisbureau medewerker

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Team Mijnzzp

Een reisbureau medewerker voert binnen een reisbureau of in dienst van een touroperator werkzaamheden uit die gericht zijn op het verkopen van reizen. Dat is zowel online mogelijk als in een fysieke vestiging. Met betrekking tot het verkopen van reizen en volledig verzorgde vakanties zijn er verschillende taken te onderscheiden. Het is bijvoorbeeld een belangrijke taak van een reisbureau medewerker om de wensen van klanten te inventariseren. Bij wensen valt er te denken aan de bestemming net als aan het soort accommodatie en het type vervoer. Ook voorkeuren met betrekking tot het budget, reisperiode, reisduur en eventuele excursies vallen onder de inventarisatie van het wensenpakket. Op basis van de inventarisatie kan de reisbureau medewerker een passend advies geven. In het verlengde daarvan krijgt de klant concrete reisvoorstellen aangeboden. Naast de inventariserende en adviserende taak om tot een verkoop te komen, is er ook sprake van het boeken van de reis. De gewenste vakantie dient in de administratie te worden opgenomen, waarbij er feitelijk sprake is van een reservering van de reis. De reisbureau medewerker controleert daarvoor eerst de beschikbaarheid in de gewenste reisperiode. Na het doorvoeren van de reservering verstrekt de medewerker van het reisbureau een bevestiging van de boeking aan de klant. Indien er extra wensen zijn, houdt de reisbureau medewerker daar eveneens rekening mee. Bijvoorbeeld met het reserveren van aanvullende tickets, zoals voor een binnenlandse vlucht of boottickets net als kaarten voor excursies. De reisbureau medewerker is zowel voor als tijdens en na de boeking het aanspreekpunt voor de klant. Verder valt het onderhouden van contacten met externe partijen ook onder de werkzaamheden.

Een reisbureau medewerker kan dus verantwoordelijk zijn voor verschillende werkzaamheden. In de meeste gevallen kan een reisbureau medewerker aangemerkt worden als reisadviseur van een touroperator. Bij het onderhouden van contacten valt er onder meer te denken aan contact met vertegenwoordigers van accommodaties. Bijvoorbeeld met hoteliers en met pensionhouders. Een reisbureau medewerker heeft ook een adviserende en informerende taak op het gebied van reisverzekeringen. Deze taak is te vergelijken met die van een assurantieadviseur. De werkzaamheden zijn gericht op de verkoop van reizen en in dat kader is een link te leggen met de functie van sales medewerker. Of met de functie van commercieel medewerker of klantenservice medewerker. Een reisbureau medewerker is verkoopgericht en dient daarbij bepaalde verkoopdoelen te halen. Dat is onder meer mogelijk door marketingstrategieën te ontwikkelen als online marketeer.

Naast de ontwikkeling van de strategie ligt het promoten van de reisproducten in het verlengde daarvan. Bijvoorbeeld door speciale aanbiedingen te promoten of reclame te maken voor vakanties op specifieke bestemmingen. Er zijn nog een aantal praktische zaken die tot de werkzaamheden van een reisbureau medewerker behoren. Bijvoorbeeld het printen en verzenden van de reisbescheiden aan klanten. Dat geldt eveneens voor het bijhouden van het reserveringssysteem en het doorvoeren van bijvoorbeeld annuleringen. Indien er problemen zijn treedt de reisbureau medewerker op als vraagbaak en biedt waar nodig ondersteuning. Verder zijn er ook nog andere werkzaamheden die mogelijk tot het takenpakket van de reisbureau medewerker behoren. Bijvoorbeeld het schoonmaken van het reisbureau of het bijhouden van de website van het reisbureau.

Advies en informatie geven

Op het gebied van het geven van advies en informatie zijn er verschillende onderwerpen te onderscheiden. Bij het reizen naar bepaalde landen geldt er bijvoorbeeld een vaccinatieadvies. De reisbureau medewerker voorziet de reizigers van advies over de benodigde vaccinaties en waar deze beschikbaar zijn. Naast regels omtrent vaccinaties zijn er ook landen die regels hanteren ten aanzien van visa. Er is op dat gebied eveneens sprake van een adviserende en informerende taak met betrekking tot het aanvragen van een visum. Verder informeert de reisbureau medewerker bij vluchten naar het buitenland bijvoorbeeld over het toegestane bagagegewicht.

Wat doet een reisbureau medewerker:

  • Reizen verkopen
  • Inventariseren van wensen
  • Reisadvies geven
  • Reisvoorstellen presenteren
  • Reservering doorvoeren
  • Boeking bevestigen
  • Reisbescheiden verstrekken
  • Aanspreekpunt zijn
  • Contact onderhouden met derden
  • Reserveringssysteem bijhouden
  • Ontwikkelen marketingplan
  • Aanbiedingen promoten
  • Informatie en advies geven
  • Reisbureau netjes houden

Opleiding toerisme:

Werken bij een reisbureau:

OPLEIDINGEN TOT REISBUREAU MEDEWERKER

Om als reisbureau medewerker aan de slag te gaan, voldoet doorgaans een mbo-opleiding in de richting van toerisme. Bijvoorbeeld heel specifiek de mbo-opleiding reisadviseur. Een mbo-opleiding tot reisleider kan ook een basis zijn voor het vervullen van de functie. Bij het online werkzaam zijn als reisbureau medewerker is een ICT opleiding eveneens geschikt. Mbo meestal voldoende zoals de Mbo-opleiding reisadviseur. Er zijn verder ook hbo-opleidingen in de richting van toerisme. Uiteraard is het daarmee eveneens mogelijk om als reisbureau medewerker te gaan werken. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen.

BEDRIJVEN WAAR EEN REISBUREAU MEDEWERKER WERKT

Je werkt als reisbureau medewerker doorgaans voor een reisbureau of voor een touroperator. Tegenwoordig zijn touroperators vooral online actief, omdat klanten zelfstandig via internet op zoek gaan naar reizen. Bovendien zijn er allerlei internetondernemers actief die online vakanties aanbieden en verkopen. De fysieke reisbureaus zijn echter nog niet helemaal verdwenen. Wat dat betreft zijn er dus opties om als reisbureaumedewerker op locatie te werken voor een reisbureau of touroperator en klanten te ontvangen.

COMPETENTIES REISBUREAU MEDEWERKER

Er zijn meerdere competenties waarover een reisbureau medewerker dient te beschikken. Het gaat om een verkopende functie, zodat commerciële eigenschappen natuurlijk uitstekend van pas komen. Communicatie vormt een belangrijk onderdeel van de werkzaamheden en deze vaardigheid dient dan ook aanwezig te zijn. Zo is het ook belangrijk om goed te kunnen luisteren. De verkoop begint namelijk bij de inventarisatie van de wensen van de klant. In dat kader is het eveneens van belang om een servicegerichte instelling te hebben. Werk je op locatie en ontvang je klanten dan is een representatief voorkomen belangrijk. Verder dien je sociaal vaardig te zijn en accuraat en efficiënt te handelen. Op het gebied van communicatie zijn niet alleen de mondelinge vaardigheden van belang. Ook de schriftelijke vaardigheden spelen een belangrijke rol. Verder is het doorgaans nodig om niet alleen de Nederlandse taal, maar ook de Engelse taal zowel mondeling als schriftelijk te beheersen.

ARBEIDSMARKTPERSPECTIEF EN DOORGROEIMOGELIJKHEDEN ALS REISBUREAU MEDEWERKER

Het arbeidsmarktperspectief laat een wisselend beeld zien als het gaat om de invulling van de functie van reisbureau medewerker. Het perspectief op de arbeidsmarkt is gunstiger voor wat betreft de online invulling van de functie. Dat heeft ermee te maken dat er steeds meer fysieke reisbureaus verdwijnen. Op het gebied van ontwikkeling en doorgroeien, zijn er meerdere opties beschikbaar. Het is bijvoorbeeld mogelijk om reisprogrammeur te worden. In dat geval ben je verantwoordelijk voor het samenstellen van pakketreizen en reisproducten. In het verlengde daarvan is het weer mogelijk om je verder te ontwikkelen tot inkoopmanager. Een en ander is daarbij wel afhankelijk van het opleidingsniveau. Daarnaast is het bij sommige reisbureau's mogelijk om door te groeien tot regiomanager.

ARBEIDSVOORWAARDEN EN SALARIS REISBUREAU MEDEWERKER

Het salaris van een reisbureau medewerker ligt tussen de 2.000 euro en 2.800 euro bruto per maand. Het inkomen hangt onder meer af van de exacte invulling van de functie en uitvoering van de werkzaamheden. Je hebt bijvoorbeeld als reisbureau medewerker op een fysieke locatie meer verantwoordelijkheid en ander klantcontact. Daar staat een hogere beloning tegenover dan wanneer je uitsluitend telefonisch reserveringen aanneemt als online reisbureau medewerker. Er zijn touroperators en reisbureaus die de mogelijkheid bieden om als reisbureau medewerker van een bonusregeling te profiteren. In dat geval is het mogelijk dat de verdiensten verder oplopen. Voor wat betreft de overige arbeidsvoorwaarden geldt dat de reisbureaus en touroperators zich beroepen op de cao reisbranche. Daarin zijn onder meer voorwaarden opgenomen aangaande het aantal vakantiedagen, salarisniveau en andere praktische zaken. Bijvoorbeeld ook over overwerk net als over eventuele toeslagen, werktijden en over het pensioen.

Mijnzzp.nl