Cascobouwer (scheeps- en jachtbouw)

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een cascobouwer is een scheeps- en/of jachtbouwer die casco bouwt. Binnen de scheepsbouw en de jachtbouw komt cascobouw redelijk vaak voor. Vooral binnen de jachtbouw is er vaak sprake van cascobouw, omdat jachtschepen meestal luxer afgewerkt worden dan scheepsbouwschepen. De scheepsbouw en jachtbouw lijken veel op elkaar maar zijn niet gelijk, omdat binnen de scheepsbouw veel gewerkt wordt met staal en binnen de jachtbouw meestal gewerkt wordt met aluminium en/of polyester. Het beroep cascobouwer kan dus verschillen per soort schip, omdat er met andere materialen gewerkt wordt. Het ontwerpen en bouwen van schepen is specialistenwerk dat is voorbehouden aan de juiste specialisten. In de meeste gevallen zal een casobouwer regelmatig met de opdrachtgever overleggen voordat er een uiteindelijk ontwerp op tafel zal liggen. Het uiteindelijk bouwen van een schip zal afhankelijk van het soort schip meerdere maanden in beslag nemen tot soms wel enkele jaren. Het bouwen van grote schepen, zoals vrachtschepen of passagiersschepen neemt veel meer tijd in beslag dan het bouwen van een jacht. Het beroep cascobouwer moet verder wel vrij algemeen gezien worden, omdat verschillende vaklieden aangemerkt kunnen worden als cascobouwer. Een cascobouwer van schepen hoeft bijvoorbeeld geen lasser te zijn, omdat een cascobouwer ook verantwoordelijk is voor het opbouwen van het schip. Cascobouw heeft niet alleen betrekking op de romp van een schip. Het heeft betrekking op alle metalen of aluminium onderdelen van een schip of jacht. Denk hierbij ook aan de vloeren, die van metaal of aluminium opgebouwd worden, of aan de verschillende binnenruimtes. Cascobouw heeft meestal betrekking op jachtbouw, maar dit kan per schip verschillen. Er kunnen verschillende redenen zijn waarom een bepaalde opdrachtgever casco wil bouwen. Denk bijvoorbeeld aan kostenbesparingen, eigen expertise of aan hoge kwaliteitseisen van de opdrachtgever.

Vooral jachten worden tegenwoordig in veel gevallen luxe afgewerkt, waardoor een opdrachtgever er voor kan kiezen om de beste bedrijven per onderdeel in te schakelen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de beste interieurtimmerlieden, de beste schilders en aan de beste inbouwspecialisten. Zoals eerder omschreven is het afwerkingsniveau binnen de jachtbouw vele malen hoger dan binnen de scheepsbouw. Dit is niet zo gek, omdat scheepsbouwschepen voor een heel ander doel gemaakt worden. Scheepsbouwschepen moeten functioneel zijn en veel goederen kunnen vervoeren. Scheepsbouwschepen moeten ook netjes afwerkt worden, maar wel op een lager niveau dan jachtschepen. Zoals eerder omschreven kunnen er meestal verschillende vaklieden aangemerkt worden als cascobouwer. Denk bijvoorbeeld ook aan lassers en aan verschillende metaalbewerkers. In de meeste gevallen moet de verschillende cascobouwers aangemerkt worden als allround arbeiders, die ingezet kunnen worden voor verschillende werkzaamheden.

Zoals eerder omschreven kan een cascobouwer verantwoordelijk zijn voor het casco bouwen van binnenvaartschepen, zeeschepen of voor het casco bouwen van jachten. Afhankelijk van het soort schip zullen de werkzaamheden inhoudelijk verschillen, omdat schepen en jachten opgebouwd worden met verschillende materialen. Binnen de scheepsbouw zal er voornamelijk gewerkt worden met metaal. In dat opzicht kan een cascobouwer binnen de scheepsbouw meestal ook aangemerkt worden als plaatwerker. Een jachtbouwer zal veel minder te maken hebben met metaal. Een jachtbouwer maakt juist veel meer gebruik van complexe mallen om een romp te kunnen maken. In algemene zin kan een cascobouwer ook aangemerkt worden als carrosseriebouwer. In de meeste gevallen zal een cascobouwer niet verantwoordelijk zijn voor het installeren van alle technische installaties of verantwoordelijk zijn voor het afwerken van het schip of jacht. Dit soort werkzaamheden worden vaak uitgevoerd door andere bedrijven.

Diverse werkzaamheden van een cascobouwer zijn:

  • Het ontwerpen van schepen en/of jachten
  • Het maken van bruikbare werktekeningen
  • Het samenstellen van losse onderdelen
  • Het opbouwen van schepen en/of jachten
  • Het casco opleveren van schepen en/of jachten

Cascobouwer jachtbouw:

Opleidingen tot cascobouwer (scheeps- en jachtbouw)

Als cascobouwer ben je werkzaam als metaalarbeider kan je bijvoorbeeld kiezen voor de Mbo-opleiding Allround lasser, de Mbo-opleiding Allround Constructiewerker of de Mbo-opleiding Allround plaatwerker. Welke opleiding het beste past is persoonlijk en afhankelijk van je eigen wensen. Een opleiding binnen de metaal is zeker aan te raden. Zoals eerder omschreven kunnen er veel verschillende vaklieden aangemerkt worden als cascobouwer, omdat het ontwerpen en opbouwen van schepen en/of jachten een samenspel is van verschillende vaklieden. Een geheel andere opleiding behoort dan ook te mogelijkheden. Het beroep cascobouwer kan bijvoorbeeld ook betrekking hebben op een ingenieur, die verantwoordelijk is voor het ontwerpen van schepen en/of jachten. Ook de boekhouding is belangrijk als ondernemer.

Bedrijven waar een cascobouwer (scheeps- en jachtbouw) werkzaam kan zijn

In de meeste gevallen zal een cascobouwer werkzaam zijn voor een scheepsbouwer. Daarnaast is het denkbaar dat een cascobouwer aangemerkt kan worden als ondernemer. Zoals eerder omschreven moet het beroep cascobouwer heel ruim gezien worden, omdat verschillende vaklieden aangemerkt kunnen worden als cascobouwer.

Competenties cascobouwer (scheeps- en jachtbouw)

De belangrijkste competentie als cascobouwer is je vakinhoudelijke kennis. Denk aan het kunnen lezen van werktekeningen, zodat alle constructies volgens de richtlijnen opgebouwd worden. Maar ook maatvoering en dus het secuur kunnen werken zijn belangrijk. Daarnaast bouw je schepen nooit alleen, dus zullen je communicatieve vaardigheden goed moeten zijn. In algemene zin zal een cascobouwer ook aangemerkt moeten kunnen worden als allround monteur en technicus. Ook veiligheid in het algemeen is een belangrijke competentie, omdat het opbouwen van schepen en/of jachten aangemerkt kan worden als potentieel gevaarlijke arbeid. Algemeen belangrijke woorden zijn samenwerken, inzicht, verantwoordelijkheidsgevoel, energie, passie, motivatie, plannen en organiseren. Als je werkzaam bent als ondernemer kan ook het netwerken aangemerkt worden als belangrijke competentie.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als cascobouwer (scheeps- en jachtbouw)

Het arbeidsmarktperspectief als cascobouwer binnen de scheeps- en jachtbouw is over het algemeen goed te noemen, mits je over de juiste opleidingen beschikt. Werkervaring en de juiste mentaliteit spelen binnen dit beroep een grote rol als het aankomt op het vinden van een baan. De doorgroeimogelijkheden als cascobouwer zijn geheel afhankelijk van het opleidingsniveau, competenties en je eigen doorzettingsvermogen. Binnen dit beroep is het niet automatisch mogelijk om door te groeien naar een andere functie als je niet beschikt over andere opleidingen. Wel is het denkbaar dat een cascobouwer afhankelijk van de functie kan doorgroeien tot ploegbaas of chef werkplaats.

Arbeidsvoorwaarden en salaris cascobouwer (scheeps- en jachtbouw)

Als cascobouwer val je meestal onder de metaal en techniek cao, waarbinnen de arbeidsvoorwaarden geregeld zijn afhankelijk van de werkgever. Een cascobouwer zal doorgaans een salaris verdienen tussen de 2500 en 3000 euro bruto per maand, afhankelijk van leeftijd, opleidingen en verdere verantwoordelijkheden.

Mijnzzp.nl