Scheepswerktuigkundige

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een scheepswerktuigkundige is een technicus die verantwoordelijk is voor de machinekamer van schepen, inclusief de technische installaties aan boord van het schip, die zich meestal bevinden in de machinekamer. Denk hierbij aan de elektriciteitsvoorziening van het schip, aan de verwarming van het schip, aan de drinkwatervoorziening van het schip, aan de airconditioning van het schip en aan de motoren van het schip. Als scheepswerktuigkundige ben je dus een allround technisch specialist, die verantwoordelijk is voor de machinekamer. Als het om een groot zeeschip gaat kunnen er ook meerdere medewerkers werkzaam zijn in de machinekamer, die onder de verantwoordelijkheid vallen van de scheepswerktuigkundige. Als scheepswerktuigkundige ben je in de meeste gevallen de leidinggevende van meerdere medewerkers, afhankelijk van de grootte van het schip. Als het om kleinere machinekamers gaat is het mogelijk dat de scheepswerktuigkundige alleen werkzaam is. Een scheepswerktuigkundige is een technisch officier aan boord van schepen. Vanzelfsprekend is het beroep scheepswerktuigkundige aan te merken als belangrijke beroep, omdat de scheepswerktuigkundige erop toe zal zien dat alles binnen de machinekamer functioneert zoals dit behoort te functioneren. Een scheepswerktuigkundige kan ook verantwoordelijk zijn voor begeleiden en laten uitvoeren van groot onderhoud. In de meeste gevallen zal de scheepswerktuigkundige ook verantwoordelijk zijn voor het uitvoeren van proefvaarten, waarbij alle verschillende systemen getest worden. Het beroep scheepswerktuigkundige komt in de praktijk voor op Mbo-niveau en op Hbo-niveau. De verantwoordelijkheden die een scheepswerktuigkundige precies heeft zijn meestal afhankelijk van het opleidingsniveau. De verantwoordelijkheden kunnen ook per schip verschillen.

Als scheepswerktuigkundige heb je dus een baan met grote verantwoordelijkheden, omdat de machinekamer van levensbelang is voor schepen. Dit heeft niet alleen betrekking op de werking van de motoren, omdat eigenlijk alle systemen binnen een machinekamer belangrijk zijn. Als scheepswerktuigkundige zie je er op toe dat alle systemen werken zoals ze behoren te werken. Dit kan ook inhouden dat je preventief onderhoud uitvoert als dit nodig mocht zijn om storingen te voorkomen. De meeste zeeschepen zijn voorzien van één of meerdere dieselmotoren die één of meerdere schroeven aandrijven. De motoren die tegenwoordig in de zeeschepen ingebouwd worden zijn over het algemeen indrukwekkend groot te noemen. Zonder deze grote motoren is het niet mogelijk om het schip voort te bewegen. De meeste schepen maken gebruik van open schroeven, straalbuisschroeven of boegschroeven.

Werken als scheepswerktuigkundige

Het beroep scheepswerktuigkundige komt in de praktijk op verschillende manieren voor, omdat er ook verschillende soorten schepen bestaan. Als het om zeeschepen gaat zal een scheepswerktuigkundige meestal een soort van manager zijn die andere medewerkers aanstuurt, zonder dat de scheepswerktuigkundige zelf sleutelt aan machines of installaties. Als een scheepswerktuigkundige werkzaam is op kleinere schepen, zoals op een binnenvaartschip, kan dit wel het geval zijn. De grootte van het schip zal over het algemeen bepalen hoe de functie precies ingekleed wordt. Als een scheepswerktuigkundige beschikt over een Hbo-opleiding kan ook de algemene term ingenieur of werktuigbouwkundige van toepassing zijn. Een scheepswerktuigkundige, die beschikt over een Hbo-opleiding kan in veel gevallen ook aangemerkt worden als technisch officier, net zo als de stuurman en de kapitein aan boord van zeeschepen aangemerkt kunnen worden als maritiem officier. Zoals eerder omschreven moeten de verantwoordelijkheden van een scheepswerktuigkundige aan boord van grote zeeschepen niet onderschat worden, omdat een scheepswerktuigkundige te maken krijgt met zeer grote machinekamers en complexe installaties.

Beroep Scheepswerktuigkunde:

Stage als werktuigkundige:

Opleidingen tot scheepswerktuigkundige

Om als scheepswerktuigkundige te kunnen werken kan het beste de Mbo-opleiding scheepswerktuigkundige alle schepen gekozen worden. Deze Mbo-opleiding op niveau vier duurt doorgaans tussen drie en de vier jaar, afhankelijk van je vooropleidingen. Tijdens de opleiding leer je het zelfstandig uitvoeren van technische onderhoudswerkzaamheden en het aansturen van andere mensen die op een schip werkzaam kunnen zijn, zoals matrozen. Maar vooral zal er veel aandacht zijn voor het uitvoeren van de onderhoudswerkzaamheden aan alle machines en installaties aan boord, zoals de motoren, koelinstallaties en andere installaties. Zoals eerder omschreven kan het beroep scheepswerktuigkundige in de praktijk ook voorkomen op Hbo-niveau. In dat geval kan de Hbo-opleiding werktuigbouwkundige aangemerkt worden als geschikte opleiding. Ook de boekhouding is belangrijk als ondernemer.

Bedrijven waar een scheepswerktuigkundige werkzaam kan zijn

Over het algemeen zal een scheepswerktuigkundige werkzaam zijn voor een rederij als er sprake is van grote zeeschepen. Daarnaast kan een scheepswerktuigkundige te maken krijgen met binnenvaartschepen. In de meeste gevallen zal een scheepswerktuigkundige niet fulltime werkzaam zijn aan boord van binnenvaartscheppen, omdat dit in de meeste gevallen niet nodig is. In dat geval kan een scheepswerktuigkundige ook werkzaam zijn voor een onderhoudsbedrijf en/of revisiebedrijf. Aan boord van grote zeeschepen kan de functie scheepswerktuigkundige wel gezien worden als fulltime functie.

Competenties scheepswerktuigkundige

De belangrijkste competentie van een scheepswerktuigkundige is de algemene kennis van techniek, omdat het vakgebied daarom grotendeels draait. Met andere woorden moet een scheepswerktuigkundige aangemerkt kunnen worden als allround monteur en technicus, die over een brede vakkennis zal beschikken. Een andere belangrijke competentie is dat je als scheepswerktuigkundige aangemerkt kan worden als diagnosetechnicus. Een diagnosetechnicus moet zelfstandig de meest complexe storingen kunnen opsporen en verhelpen. Omdat een scheepswerktuigkundige in de meeste gevallen te maken heeft met diverse collega's en eventuele leidinggevenden kan communicatie aangemerkt worden als belangrijke competentie. Algemeen belangrijke woorden zijn nauwkeurigheid, samenwerken, verantwoordelijkheidsgevoel, stressbestendigheid, overleggen, controleren, veiligheid en bijscholing.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als scheepswerktuigkundige

He arbeidsmarktperspectief van een scheepswerktuigkundige is over het algemeen redelijk goed te noemen, als je beschikt over de juiste opleidingen. Wel moet het beroep scheepswerktuigkundige gezien worden als beroep waarbinnen ervaring en kennis belangrijk zijn. Met andere woorden kan niet iedere scheepswerktuigkundige zomaar aangemerkt worden als operationeel manager. De doorgroeimogelijkheden van een scheepswerktuigkundige moeten gezien worden in het verkrijgen van meer verantwoordelijkheden van een manager. Als je als scheepswerktuigkundige werkzaam bent op de wal kan ook de functie chef-werkplaats gezien worden als het doorgroeien binnen je carrière.

Arbeidsvoorwaarden en salaris scheepswerktuigkundige

Als scheepswerktuigkundige zijn je arbeidsvoorwaarden verschillend per werkgever en dus lastig aan te geven. Wel is het zo dat je als scheepswerktuigkundige lang van huis kunt zijn, zoals wanneer je mee vaart op de grote zeeschepen, die doorgaans enkel maanden van huis zullen zijn. Als scheepswerktuigkundige verdien je in loondienst meestal tussen de 2500 en 3500 euro bruto per maand, afhankelijk van je verantwoordelijkheden, opleiding en leeftijd. Het salaris kan wel erg verschillen per werkgever, omdat bijvoorbeeld de binnenvaart een stuk minder zal betalen dan de grote zeevaart.

Mijnzzp.nl