Dieselmonteur

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een dieselmonteur is een specialist op het gebied van dieselmotoren. Een ander woord voor een dieselmotor is ook wel “luchtcomprimerende motor”. Het principe van de dieselmotor is ontdekt in 1892 door Rudolf Diesel en in 1897 is door Maschinenfabrik Augsburg de eerste dieselmotor afgenomen. Als dieselmonteur ben je over het algemeen werkzaam voor een onderhouds- en servicebedrijf, wat betrekking kan hebben op verschillende branches. Meestal heeft het beroep dieselmonteur echter betrekking op scheeps- en industriemotoren, dit ondanks dat dieselmotoren ook in de auto-industrie toegepast worden. Dieselmotoren binnen de scheepsindustrie en de industrie zelf kunnen groot en complex zijn en zijn niet zomaar te vergelijken met automotoren. Als dieselmonteur ben je een allround vakman of vakvrouw op het gebied van dieselmotoren, inclusief de elektronica die daar bij hoort.

In de jaren 70 heeft de dieselmotor zoals we die nu kennen zijn intrede gedaan in de auto-industrie. Dit waren de eerste dieselmotors die stil genoeg waren om in een auto ingebouwd te worden. Daarvoor was het niet mogelijk om de dieselmotors in te bouwen mede omdat dieselmotors alleen op een vast toerental konden draaien. Pas toen Robert Bosch de inspuitpomp ontwikkelde was dit mogelijk. Tegenwoordig zijn dieselmotoren erg populair en komen we ze steeds vaker tegen.

Schepen hebben over het algemeen de grootste dieselmotoren. Deze motoren kunnen wel tot 15 meter hoog zijn en draaien met ongeveer 75 omwentelingen per minuut. Ook in zeilboten en andere luxe boten worden bijna alleen dieselmotoren ingebouwd. Dit is mede omdat een dieselmotor een hoger rendement heeft dan een benzinemotor.

Met het oogpunt op milieu is er de laatste jaren veel verbeterd op het gebied van dieselmotoren. Tegenwoordig worden alle auto's met een dieselmotor voorzien van een roetfilter. De roetfilter vangt de roetdeeltjes op en verbrand deze. De dieselmotoren die in zeeschepen ingebouwd zijn hebben hun eigen eisen en zijn anders als die van een personenauto. In zeeschepen gaat de aandacht meer uit naar de uitstoot van zwaveloxiden en stikstofoxiden.

Dieselmotoren komen niet alleen in schepen voor maar ook in treinen, graafmachines en grote generators. Een dieselmonteur werkt veel zelfstandig, en is vaak met zijn servicebus op pad om onderhoud en reparaties uit te voeren op locatie. In de scheepvaart komen overal dieselmotoren voor, die betrouwbaar moeten zijn. Om er voor te zorgen dat motoren altijd onder goede omstandigheden blijven draaien zorgt de dieselmonteur voor onderhoud en een juiste afstelling van de motor. Maar ook een revisie van een motor is geen probleem voor de dieselmonteur. Groter onderhoud wordt over het algemeen alleen bij de werkplaats gedaan, omdat daar de juiste gereedschappen en materialen aanwezig zijn.

Beroep dieselmonteur:

Engineer monteur motoren:

Opleidingen tot dieselmonteur

Er zijn voldoende opleidingsmogelijkheden voor het beroep dieselmonteur zoals de Mbo-opleiding eerste verbrandingsmotortechnicus. Deze opleiding zal ongeveer drie jaar in beslag nemen, afhankelijk van je vooropleidingen. Schepen, treinen en generators maken allemaal gebruik van dieselmotors, die doorgaans erg groot zijn en zeer regelmatig onderhoud nodig hebben. Bij zeeschepen kan het zelfs nodig zijn dat een dieselmonteur aan boord is tijdens de reis, om de motoren te onderhouden. Daarnaast kan je als dieselmonteur ook motoren reviseren als dat nodig mocht zijn. Als dieselmonteur kan het ook voorkomen dat je in het buitenland je werkzaamheden moet uitvoeren bij problemen.

Bedrijven waar een dieselmonteur werkzaam kan zijn

Als dieselmonteur werk je doorgaans voor een onderhoudsbedrijf, rederij of treinmaatschappij. Maar er zijn waarschijnlijk meer bedrijven die een dieselmonteur in dienst hebben, denk hierbij bijvoorbeeld aan mijnbedrijven, met grote vrachtwagens die draaien op dieselmotors.

Competenties dieselmonteur

Als dieselmonteur ben je een onderhoudsspecialist met een uitgebreide kennis van dieseltechniek. Naast het kunnen onderhouden van dieselmotors ben je ook zelfstandig in staat om een dieselmotor te reviseren als dat nodig mocht zijn, of zoek je storingen op aan de motor. Afhankelijk van je werkgever kan het zijn dat je voor je werkzaamheden moet reizen.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als dieselmonteur

Als goed opgeleide dieselmonteur is er zeker voldoende werk te vinden. Er zijn veel bedrijven te bedenken die maar al te graag een dieselmonteur met de juiste papieren aan willen nemen. Het doorgroeien als dieselmonteur is meestal wel lastig, omdat daar je werk te specifiek voor is. Wel kan je jezelf nog verder specialiseren zodat je nog meer allround ingezet kan worden binnen een bedrijf.

Arbeidsvoorwaarden en salaris dieselmonteur

Er zijn geen arbeidsvoorwaarden aan te geven voor het beroep dieselmonteur, omdat de arbeidsvoorwaarden te verschillend zullen zijn per werkgever. Zo zal een dieselmonteur die alleen in een werkplaats werkt andere arbeidsvoorwaarden hebben dan een dieselmonteur die voor zijn werk veel moet reizen. Een dieselmonteur in loondienst verdient doorgaans tussen de 1600 en 2600 euro bruto per maand, afhankelijk van zijn leeftijd, opleiding en verantwoordelijkheden. Een dieselmonteur die op een schip mee vaart om onderhoud uit te voeren zal doorgaans meer verdienen, omdat je dan meestal lang van huis bent.

Mijnzzp.nl