Dieselmonteur

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een dieselmonteur is gespecialiseerd in dieselmotoren. Een ander woord voor dieselmotor is ook wel “luchtcomprimerende motor”. Als dieselmonteur ben je over het algemeen werkzaam voor een onderhouds- en revisiebedrijf, wat betrekking kan hebben op verschillende branches. In de meeste gevallen zal een dieselmonteur te maken hebben met scheeps- en industriemotoren, dit ondanks dat dieselmotoren in de auto-industrie toegepast worden. Dieselmotoren binnen de scheepssector en de industrie kunnen zeer groot en complex zijn en zijn niet zomaar te vergelijken met reguliere automotoren. Als dieselmonteur ben je een allround vakman of vakvrouw op het gebied van dieselmotoren, inclusief de elektronica die hierbij komt kijken. Het werken aan dieselmotoren betreft gespecialiseerde werkzaamheden, omdat dieselmotoren zeer complex kunnen zijn. Denk bijvoorbeeld aan de grote scheepsmotoren, die toegepast worden in zeeschepen. Dit soort dieselmotors kunnen makkelijk een lengte halen van tien meter of meer. Ook binnenvaartschepen, zeilboten en andere luxe boten worden bijna allemaal voorzien van een dieselmotor. Dit is mede het geval, omdat de dieselmotor een hoger rendement heeft dan een benzinemotor. Met het oogpunt op milieu is er de laatste jaren veel verbeterd op het gebied van dieselmotoren. Tegenwoordig worden alle auto's met een dieselmotor voorzien van een roetfilter. De roetfilter vangt de roetdeeltjes op en verbrandt deze. De dieselmotoren die in schepen ingebouwd worden hebben te maken met andere eisen. Binnen schepen gaat de aandacht veel meer uit naar de beperking van de uitstoot van zwaveloxiden en stikstofoxiden. Het beroep dieselmonteur moet verder wel vrij algemeen gezien worden, omdat een dieselmonteur op verschillende manieren te maken kan hebben met dieselmotors. Zoals eerder omschreven kan het werken aan dieselmotors van auto's niet zomaar vergeleken worden met het werken aan grote scheepsmotoren en/of industriemotoren.

Dieselmotoren komen niet alleen in schepen voor maar ook in auto's, treinen, graafmachines en grote generators. Als dieselmonteur kan het dan ook voorkomen dat je op locatie werkzaam bent, omdat de werkzaamheden in lang niet alle gevallen zomaar uitgevoerd kunnen worden binnen een werkplaats. Een dieselmonteur werkt dan ook veel zelfstandig, en is vaak met een servicebus op pad om onderhoud en reparaties uit te voeren op locatie. In dat opzicht kan een dieselmonteur in sommige gevallen ook aangemerkt worden als monteur mobiele werktuigen. Als er groot onderhoud uitgevoerd moet worden aan dieselmotoren zal dit in de meeste gevallen wel binnen een werkplaats gedaan worden. Denk bijvoorbeeld aan een grote revisie waarbij dieselmotoren compleet uit elkaar gehaald worden. Dit soort werkzaamheden kunnen over het algemeen niet op locatie uitgevoerd worden. Als een dieselmonteur te maken heeft met grote scheepsmotoren kan ook de benaming scheepswerktuigkundige van toepassing zijn. Een scheepswerktuigkundige is verantwoordelijk voor verschillende werkzaamheden binnen de machinekamer van een schip. Een scheepswerktuigkundige kan over het algemeen wel aangemerkt worden als onderhoudstechnicus maar niet als allround dieselmonteur.

Dieselmotoren zijn zeer geliefd binnen de industrie en de scheepsvaartsector, omdat dieselmotoren zeer betrouwbaar zijn. Het mag niet voorkomen dat een kapitein onderweg op zee te maken krijgt met storingen of uitvallende motoren. Dit is dan meteen de belangrijkste redenen dat grotere rederijen gebruik maken van scheepswerktuigkundigen. Het zijn de scheepswerktuigkundigen, die tijdens de vaart er op toezien dat de dieselmotoren werken, zoals ze behoren te werken. Zoals eerder omschreven zijn scheepswerktuigkundige op een brede manier gespecialiseerd binnen de techniek en hebben scheepswerktuigkundige kennis van dieselmotoren. De dieselmotoren die gebruikt worden binnen de grote scheepvaart functioneren anders dan de dieselmotoren die toegepast worden binnen voertuigen. Scheepsmotoren werken op stookolie dat voor de injectie in de dieselmotor verhit moet worden. De reden hiervoor is, omdat stookolie veel dikker is dan reguliere diesel.

Wat doet een dieselmonteur allemaal:

  • Het garanderen van de bedrijfszekerheid
  • Het inregelen van dieselmotoren
  • Het rapporteren van bevindingen
  • Het uitvoeren van metingen
  • Het uitvoeren van preventief onderhoud
  • Het uitvoeren van revisies en reparaties

Beroep dieselmonteur:

Engineer monteur motoren:

Opleidingen tot dieselmonteur

Wie een carrière ambieert als dieselmonteur kan het beste kiezen voor de Mbo-opleiding eerste verbrandingsmotortechnicus op niveau drie. De Mbo-opleiding eerste verbrandingsmotortechnicus zal over het algemeen minimaal drie jaar in beslag nemen, afhankelijk van de vooropleidingen. Zoals eerder omschreven moet het beroep dieselmonteur wel vrij algemeen gezien worden, omdat dieselmonteur in de praktijk op verschillende manieren werkzaam kunnen zijn. Als je als dieselmonteur wil werken met grote scheepsmotoren kan ook een andere technische opleiding van toepassing zijn. In dat geval kan de Mbo-opleiding scheepswerktuigkundige alle schepen van toepassing zijn op niveau vier. Ook de boekhouding is belangrijk als ondernemer.

Bedrijven waar een dieselmonteur werkzaam kan zijn

Een dieselmonteur kan voor verschillende bedrijven werkzaam zijn, afhankelijk van de specifieke werkzaamheden. In de meeste gevallen zal een dieselmonteur werkzaam zijn voor een gespecialiseerd onderhouds- en revisiebedrijf. Het is ook denkbaar dat een dieselmonteur aangemerkt kan worden als bedrijfswagenmonteur. In dat geval zal de dieselmonteur veel te maken hebben met vrachtwagens. Daarnaast kan een dieselmonteur in sommige gevallen aangemerkt worden als automonteur. Een dieselmonteur kan ook werkzaam zijn als ondernemer.

Competenties dieselmonteur

Als dieselmonteur ben je een onderhoudsspecialist met een uitgebreide kennis van dieseltechniek. Naast het kunnen onderhouden van dieselmotoren ben je zelfstandig in staat om een dieselmotor te reviseren als dat nodig mocht zijn, of zoek je storingen op aan de motor. Een dieselmonteur moet dan ook aangemerkt kunnen worden als diagnosetechnicus. In het algemeen moet een dieselmonteur ook aangemerkt kunnen worden als allround monteur en technicus. Omdat een dieselmonteur met verschillende opdrachtgevers en collega's te maken heeft kan communicatie aangemerkt worden als belangrijke competentie. Algemeen belangrijke woorden zijn vakkennis, bijscholing, zelfstandigheid, samenwerken, plannen, organiseren en flexibiliteit. In sommige gevallen moet een dieselmonteur ook aangemerkt kunnen worden als niet destructief onderzoeker.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als dieselmonteur

Het arbeidsmarktperspectief van een dieselmonteur is over het algemeen goed te noemen als je beschikt over de juiste opleidingen. Dit is het geval, omdat je als dieselmonteur op verschillende manieren werkzaam kan zijn. De doorgroeimogelijkheden van een dieselmonteur kunnen gezien worden in het verkrijgen van een leidinggevende functie. Denk bijvoorbeeld aan de functie chef werkplaats. De doorgroeimogelijkheden van een dieselmonteur kunnen wel verschillen per werkgever en zijn afhankelijk van het opleidingsniveau en je eigen competenties.

Arbeidsvoorwaarden en salaris dieselmonteur

Er zijn geen arbeidsvoorwaarden aan te geven voor het beroep dieselmonteur, omdat de arbeidsvoorwaarden te verschillend zullen zijn per werkgever. Zo zal een dieselmonteur die alleen in een werkplaats werkt andere arbeidsvoorwaarden hebben dan een dieselmonteur die voor zijn werk veel moet reizen. Een dieselmonteur in loondienst verdient doorgaans tussen de 2000 en 3000 euro bruto per maand, afhankelijk van zijn leeftijd, opleiding en verantwoordelijkheden. Een dieselmonteur die op een schip mee vaart om onderhoud uit te voeren zal doorgaans meer verdienen, omdat je dan meestal lang van huis bent.

Mijnzzp.nl