Housekeeper

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een housekeeper is verantwoordelijk voor verschillende werkzaamheden, die te maken hebben met het schoonmaken van hotelkamers. Housekeeper is een moderne benaming voor kamermeisje of schoonmaakster. Als housekeeper ben je dus een facilitair medewerker binnen de afdeling housekeeping van een hotel. De belangrijkste taak van een housekeeper is het schoonmaken van hotelkamers nadat hotelgasten vertrokken zijn. Andere belangrijke werkzaamheden van een housekeeper zijn het tussentijds verschonen van beddengoed en het vervangen van handdoeken, die gebruikt zijn door hotelgasten. De housekeeper zorgt er dus voor dat alle hotelkamers schoongemaakt worden. Dit kan nodig zijn op verschillende tijdstippen, zoals bij de aankomst van gasten, gedurende het verblijf van gasten of na het vertrek van de gasten. De housekeeper is naast de schoonmaakwerkzaamheden meestal verantwoordelijk voor het verzorgen van schoon beddengoed, nieuwe handdoeken en eventuele planten op een hotelkamer. Naast het schoonmaken van de hotelkamers kan een housekeeper verantwoordelijk zijn voor het schoonmaken van andere ruimtes, zoals de lobby, de gangen of het hotel restaurant. Een housekeeper is dan ook een allround medewerker, die ingezet kan worden voor verschillende werkzaamheden. De werkzaamheden van een housekeeper zijn erg belangrijk voor hotels, omdat het belangrijk is dat de hotelkamers en andere ruimtes goed onderhouden en schoongemaakt worden. Vertrekkende hotelgasten laten regelmatig rotzooi achter, wat opgeruimd moet worden. Ook moeten de hotelkamers schoongemaakt worden, zodat nieuwe gasten de hotelkamer kunnen betrekken. Ook het netjes schoonmaken van de badkamer en toilet zijn erg belangrijk voor de eerste indruk van de nieuwe hotelgasten. Ook het vullen van de zeepjes en minibar kan tot de taken behoren van de housekeeper.

Een housekeeper kan dus ook gezien worden als kamermeisje en facilitair medewerker. Een belangrijke aanvulling hierop is dat een housekeeper ook verantwoordelijk is voor het schoonmaken van andere ruimtes. Een kamermeisje is over het algemeen alleen verantwoordelijk voor het schoonmaken van hotelkamers. Daarnaast is een housekeeper in veel gevallen in dienst van het betreffende hotel. Een kamermeisje kan ook werkzaam zijn via een uitzendorganisatie. Als housekeeper zal je dan ook in de meeste gevallen voor de grotere hotels werkzaam zijn, die beschikken over een eigen afdeling housekeeping. Als housekeeper ben je verantwoordelijk voor schoonmaakwerkzaamheden. Een andere belangrijke taak als housekeeper is het melden van mogelijke gebreken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het controleren van de verlichting op de hotelkamers of aan het melden van mogelijke andere gebreken, zoals loszittende kitnaden. Dit soort gebreken zal de housekeeper doorgeven aan de facilitair manager, die vervolgens een conciërge of onderhoudsman kan inschakelen om de gebreken te verhelpen. Dit soort meldingen is belangrijk, omdat het vroegtijdig signaleren van gebreken voor een belangrijk deel bijdraagt tot de uiteindelijke beleving van hotelgasten. Het zijn de housekeepers die in veel gevallen als eerste mogelijke gebreken kunnen constateren.

Werken in de housekeeping

Zoals eerder omschreven moeten de werkzaamheden van een housekeeper over het algemeen breder gezien worden dan alleen het schoonmaken van hotelkamers. Het is ook prima denkbaar dat een housekeeper verantwoordelijk is voor het wassen van handdoeken en beddengoed en het strijken van wasgoed. Dit kan wel verschillen per hotel, omdat een hotel ook gebruik kan maken van externe bedrijven die verantwoordelijk zijn voor het wassen en strijken van wasgoed. Andere werkzaamheden die over het algemeen ook toebehoren tot de werkzaamheden van de housekeeper is het wassen en zemen van ruiten. In dat opzicht kan een housekeeper dus ook gezien worden als glazenwasser.

Schoonmaker hotel:

Opleidingen tot housekeeper

Er zijn geen specifieke opleidingen te volgen tot housekeeper. Over het algemeen worden de werkzaamheden van een housekeeper intern aangeleerd door ervaren collega's, die gezien kunnen worden als leermeester. Voor het beroep housekeeper is het verder ook niet echt belangrijk dat je beschikt over een erkende opleiding, omdat eigenlijk iedereen kan werken als housekeeper. Als housekeeper is het wel belangrijk dat je bekend raakt met alle hygiëneregels, omdat hygiëne binnen hotel erg belangrijk is. Het is ook prima denkbaar dat nieuwe housekeepers een externe cursus moeten doorlopen, die in meeste gevallen door de werkgever aangeboden wordt. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Ook de boekhouding is belangrijk als ondernemer.

Bedrijven waar een housekeeper werkzaam kan zijn

Een housekeeper is over het algemeen in loondienst werkzaam voor een hotel. Dit betreft over het algemeen de grotere hotels, die beschikken over een eigen afdeling housekeeping. Omdat een housekeeper ook gezien kan worden als schoonmaakster is het goed denkbaar dat de housekeeper ook op andere manieren werkzaam kan zijn. Het is ook denkbaar dat een housekeeper werkzaam is binnen een pension. In het algemeen is het wel zo dat een housekeeper werkzaam is voor een hotel.

Competenties housekeeper

De belangrijkste competentie van een housekeeper is allround inzetbaarheid, omdat een housekeeper over het algemeen ingezet kan worden voor uiteenlopende werkzaamheden, die met schoonmaken te maken hebben. Daarnaast moet een housekeeper over een dienstbare instelling beschikken, omdat de housekeeper regelmatig te maken heeft met hotelgasten. In dat opzicht kan ook communicatie aangemerkt worden als belangrijke competentie. Andere belangrijke competenties van een housekeeper zijn energie en presteren. Energie is belangrijk, omdat het werken als housekeeper soms veel kan vragen. Denk bijvoorbeeld aan de wisseldagen als er veel gasten vertrekken en aankomen. Op dit soort dagen kan het heel hard werken zijn als housekeeper. Het presteren heeft vooral betrekking op het iedere keer willen leveren van een topprestatie. Als housekeeper kan dus ook stressbestendigheid en motivatie aangemerkt worden als belangrijke competentie. Algemeen belangrijke woorden als housekeeper zijn structuur, samenwerken, overleggen, zelfstandigheid, hygiëne, controleren, secuur, verantwoordelijkheidsgevoel en inzicht.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als housekeeper

Als medewerker in de housekeeping is er voldoende housekeeping werk en zzp opdrachten te vinden. Wel zijn het over het algemeen alleen de grotere hotels die beschikken over een eigen afdeling housekeeping. Omdat het werken als housekeeper gezien kan worden als ongeschoolde arbeid kan er wel sprake zijn van veel concurrentie als er een vacature beschikbaar komt. De doorgroeimogelijkheden van een housekeeper moeten gezien worden in het verkrijgen van meer verantwoordelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan de functie kwaliteitsinspecteur schoonmaak. Als kwaliteitsinspecteur schoonmaak ben je verantwoordelijk voor het inspecteren van alle schoonmaakwerkzaamheden. De doorgroeimogelijkheden van een housekeeper zijn wel afhankelijk van de soort werkgever, het opleidingsniveau en je eigen competenties.

Arbeidsvoorwaarden en salaris housekeeper

Als housekeeper zal je doorgaans onder de CAO Schoonmaak of de CAO Horeca vallen, waarbinnen de arbeidsvoorwaarden geregeld zijn afhankelijk van de werkgever. Een medewerker in de housekeeping verdient afhankelijk van de leeftijd tussen de 1700 en 2000 euro bruto per maand. Het salaris is wel sterk afhankelijk van de werkuren. Lang niet alle housekeepers zijn fulltime werkzaam als housekeeper, waardoor het salaris ook geheel anders kan uitvallen. Het bijvoorbeeld prima denkbaar dat een housekeeper alleen op de drukkere werkdagen werkzaam is, zoals in het weekend.

Mijnzzp.nl