Fietsenmaker

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een fietsenmaker is een vakman of vakvrouw die zich heeft gespecialiseerd in het onderhouden en repareren van verschillende soorten fietsen van verschillende merken. Daarnaast kan een fietsenmaker meestal gezien worden als een verkoper van nieuwe en tweedehands fietsen. Ook het verkopen van losse fietsaccessoires behoort over het algemeen tot de werkzaamheden van een fietsenmaker. Een fiets die regelmatig gebruikt wordt is net zoals een auto soms toe aan een goede onderhoudsbeurt. Het beroep fietsenmaker is binnen Nederland redelijk populair, omdat er nu eenmaal veel mensen gebruik maken van een fiets. De laatste jaren is het beroep fietsenmaker wel steeds meer aan het veranderen, omdat steeds meer mensen kiezen voor een duurdere elektrische fiets. Elektrische fietsen hebben net zoals reguliere fietsen regelmatig onderhoud nodig, wat om specifieke kennis vraagt. Het beroep fietsenmaker is dan ook aan het veranderen, omdat moderne fietsen steeds complexer worden. Een fietsenmaker weet over het algemeen precies waar hij op moet letten, en zal onderdelen die versleten zijn vervangen en de fiets insmeren waar nodig. Omdat de fietsen van tegenwoordig steeds complexer worden is het vaak handiger om ze naar een fietsenmaker te brengen. In Nederland is de fiets erg populair als vervoersmiddel. Dit betreft niet alleen recreatieverkeer maar ook woon- werkverkeer. Naar schatting heeft 85 procent van de Nederlanders een of meerdere fietsen tot zijn beschikking. Nederland heeft dan ook de grootste fietsdichtheid ter wereld met 23 miljoen fietsen tegenover 17 miljoen inwoners. Over het algemeen moet een fietsenmaker gezien worden als een allround monteur, die zelfstandig alle voorkomende werkzaamheden kan uitvoeren aan fietsen.

De laatste jaren is vooral de elektrische fiets zeer populair te noemen, omdat er steeds meer elektrische fietsen verkocht worden. Vooral elektrische fietsen die voorzien zijn van een middenmotor als hulpmotor zijn zeer populair. In het verleden was een fiets met hulpmotor echt iets voor oudere mensen, die wat meer moeiten hadden met fietsen. Tegenwoordig is de fiets met hulpmotor ook populair onder de jongere generatie. Dit komt mede doordat er nieuwe technieken ontwikkeld zijn, die het steeds minder opvallend maken dat een fiets voorzien is van een hulpmotor. Dit zijn dan vaak de fietsen die voorzien zijn van een accu onder de drager van de fiets. Deze accu kan ingeschakeld worden, zodat het trappen ineens een stuk minder zwaar wordt. Deze zogenaamde E-bikes worden steeds populairder, mede doordat de prijs aan het zakken is en de accu's steeds beter worden. De eerste E-bikes konden in de maximale stand maar 25 kilometer ondersteuning bieden, terwijl de nieuwe E-bikes dit nu al 100 kilometer kunnen en, in de normale stand, wel 150 kilometer ondersteuning kunnen bieden aan de fietser. Ook is de techniek van de E-bikes nu veel beter dan bij de eerste fietsen. Zo zit de accu en motor nu meestal laag in de fiets, wat de fiets niet meer topzwaar maakt. De E-bikes zijn doorgaans nog wel een stuk zwaarder dan normale fietsen, en hebben daarom een beperkt gewicht wat ze kunnen dragen. Ook is het nodig de banden zwaarder op te pompen dan bij een normale fiets. Bij een E-bike moeten de banden tot wel vier bar opgepompt worden.

Populariteit fietsen

Dat de fiets zo populair is in Nederland komt mede doordat de afstanden die fietsers in ons land moeten afleggen over het algemeen niet heel groot zijn, en doordat ons land relatief vlak is. Vooral in stedelijke gebieden is de fiets dan ook een prima vervoersmiddel ten opzichte van de auto. Ook het parkeren van een fiets levert over het algemeen minder problemen op dan met de auto. Een andere groot voordeel van de fiets is dat mensen automatisch meer gaan bewegen, wat goed is voor de conditie. Door de opkomst van de elektrische fiets is het tegenwoordig ook veel makkelijker geworden om grotere afstanden af te kunnen leggen met de fiets.

Beroep fietsenmaker

Fietsenmaker is een beroep wat vaak samen gaat met het onderhouden en repareren van brommers. De meeste brommers die tegenwoordig verkocht worden zijn zogenaamde scooters. Ook bij scooters staan de ontwikkelingen niet stil. Er komen steeds meer elektrische scooters op de markt. Doordat de moderne fietsen en brommers zo complex zijn geworden is het onderhoud specialisten werk geworden. Een goede elektrische fiets kost momenteel ongeveer 2000 euro. Wie een elektrische fiets wil gaan aanschaffen doet er goed aan diverse merken uit te testen. Er zijn veel verschillende soorten fietsen te krijgen met allemaal verschillende mogelijkheden, zoals directe of indirecte trapondersteuning. Ook is het belangrijk om te weten of je lange of korte afstanden gaat rijden, omdat er verschillende soorten accu's te verkrijgen zijn.

Film over een fietsenmaker:

Opleidingen tot fietsenmaker

Wie als fietsenmaker wil gaan werken kan het beste de Mbo-opleiding eerste fietstechnicus op niveau drie volgen. De opleiding tot fietstechnicus duurt over het algemeen twee jaar. Tijdens de opleiding zal je regelmatig stage lopen maar ook op school onderwijs krijgen. Tijdens de opleiding krijg je vakken als autotechniek, fietstechniek, Nederlands, ICT en natuurlijk leer je het zelfstandig geven van onderhoudsbeurten aan tweewielers. Tijdens de praktijkstage zal je doorgaans onder toezicht staan van een leermeester, en zal je stagebegeleider je regelmatig bezoeken om de voorgang te bespreken. In de meeste gevallen zal er een intakegesprek gehouden worden voordat je deel mag nemen aan de opleiding. Na de opleiding kan je nog verder leren voor bijvoorbeeld motortechnicus of scootertechnicus. De opleiding tot eerste fietstechnicus is een opleiding op Mbo-niveau drie, duurt over het algemeen drie jaar, en gaat een stuk verder dan de opleiding fietstechnicus op niveau twee. Tijdens deze opleiding leer je onder meer het zelfstandig stellen van diagnoses, en analyseer je complexe werkzaamheden. Maar ook voorraadbeheer en verkooptechnieken komen tijdens de opleiding aan bod. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Ook de boekhouding is belangrijk als ondernemer.

Bedrijven waar een fietsenmaker werkzaam kan zijn

Een fietsenmaker is over het algemeen werkzaam binnen een fietsenwinkel. Daarnaast kan een fietsmaker werkzaam zijn als ondernemer. Er zijn tegenwoordig relatief gezien veel zelfstandig werkende fietsenmakers, die beschikken over een eigen fietsenwinkel. In dat geval kan een fietsenmaker in veel gevallen ook gezien worden als middenstander, omdat de fietsenmaker ook gebruikte en nieuwe fietsen en fietsaccessoires zal verkopen. Ook is het ook denkbaar dat een fietsenmaker bromfietsen verkoopt. Hoe een fietsenmaker precies zal werken kan wel per fietsenmaker verschillen.

Competenties fietsenmaker

De belangrijkste competentie van een fietsenmaker is dat een fietsenmaker gezien kan worden als allround monteur en technicus, die zelfstandig alle voorkomende werkzaamheden kan uitvoeren. Vanzelfsprekend moet een fietsenmaker ook over veel vakinhoudelijke kennis beschikken over fietstechniek. Omdat een fietsenmaker met elektrische fietsen te maken krijgt is het ook belangrijk dat een fietsenmaker gezien kan worden diagnosetechnicus. Dit is belangrijk, omdat het verhelpen van sommige storingen aan elektrische fietsen lastig is, omdat de oorzaak niet zomaar gevonden kan worden. Omdat een fietsenmaker veel met verschillende klanten te maken krijgt kan ook communicatie aangemerkt worden als belangrijke competentie. Als je als fietsenmaker werkzaam bent als ondernemer moet je ook kunnen onderhandelen en over een commerciële instelling beschikken. Algemeen belangrijke woorden zijn passie, energie, klantvriendelijkheid, service, kwaliteit, zelfstandigheid, kennis, bijscholing, plannen, organiseren en adviseren.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als fietsenmaker

Het arbeidsmarktperspectief als fietsenmaker in loondienst is over het algemeen niet heel groot meer te noemen. Er is veel behoefte aan goede fietsenmakers, echter werken wel steeds meer fietsenmakers als ondernemer en niet meer in loondienst. Dit neemt niet weg dat een fietsenmaker ook gewoon in loondienst werkzaam kan zijn voor een fietsenwinkel. Dit zijn dan over het algemeen wel de grotere fietsenwinkels. Daarnaast is het zo dat lang niet alle fietsenmakers fulltime werkzaam zijn als fietsenmaker. Er zijn als fietsenmaker over het algemeen geen echte doorgroeimogelijkheden, anders dan het starten van een eigen fietsenwinkel. De mogelijke doorgroeimogelijkheden als fietsenmaker zijn ook afhankelijk van het opleidingsniveau en je eigen competenties. Het is denkbaar dat een goede fietsenmaker ook gezien kan worden als filiaalmanager of bijvoorbeeld als franchisenemer voor bepaalde fietsmerken.

Arbeidsvoorwaarden en salaris fietsenmaker

De arbeidsvoorwaarden als fietsenmaker zijn sterk afhankelijk van je werkgever. Als fietsenmaker in loondienst kan je salaris erg verschillen per werkgever. Een fietsenmaker in loondienst zal doorgaans tussen de 1700 en 2500 euro bruto per maand verdienen afhankelijk van leeftijd, opleiding en verantwoordelijkheden. Een zelfstandig werkende fietsenmaker in zijn eigen fietsenwinkel kan natuurlijk meer verdienen, maar dan zijn de inkomsten wel sterk afhankelijk van je opdrachten en verkopen. Onder de fietsenwinkels is behoorlijk veel concurrentie, en lang niet alle fietsenwinkels overleven het.

Mijnzzp.nl