Huismeester

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een huismeester is een toezichthouder die werkzaam is binnen een wooncomplex, zoals een verzorgingshuis of flatgebouw. In de meeste gevallen beschikt een huismeester over een eigen kantoor binnen het wooncomplex en een werkplaats. De meeste huismeesters zijn niet alleen verantwoordelijk voor administratieve werkzaamheden. Denk bijvoorbeeld ook aan het zelfstandig verhelpen van kleine storingen. Afhankelijk van het complex kan een huismeester de hele week aanwezig zijn of alleen op vaste dagen. Een huismeester is meestal aanwezig om toezicht te houden op en rond het complex en om de bewoners de mogelijkheid te geven om op een korte manier te communiceren bij mogelijke vragen en/of klachten. De meeste huismeesters kennen de bewoners en weten precies wat er allemaal speelt in en rond het gebouw. Bij een flatgebouw ziet een huismeester er bijvoorbeeld op toe dat er geen zwerfafval ligt, en inspecteert de huismeester alle algemene ruimtes. Ook houdt een huismeester toezicht op de algemene veiligheid. Dit kan bijvoorbeeld inhouden dat een huismeester kapotte lampen zal vervangen of andere veiligheidsmaatregelen neemt, zoals het ophangen van nieuwe brandblussers of het maken van de noodverlichting. Vanzelfsprekend kunnen de werkzaamheden van een huismeester per complex verschillen, omdat er ook sprake is van meerdere collega's, die allemaal specifieke werkzaamheden uitvoeren. Een huismeester is over het algemeen verantwoordelijk voor verschillende werkzaamheden, die in alle gevallen wel te maken hebben met servicewerkzaamheden en veiligheidswerkzaamheden voor de bewoners. Huismeesters maken het mogelijk dat simpele storingen en andere gebreken op een snelle en effectieve manier verholpen worden. Een huismeester zal de betreffende problemen vaststellen en proberen op te lossen. Als de problemen te groot zijn zal de huismeester een gespecialiseerd bedrijf inschakelen om het probleem te verhelpen.

Een huismeester is dus een allround medewerker, die verantwoordelijk is voor verschillende werkzaamheden. In de meeste gevallen kan een huismeester aangemerkt worden als klusjesman, facilitair medewerker, toezichthouder en als technicus. Een groot voordeel van de aanwezigheid van een huismeester is dat de bewoners niet meteen de verhuurder hoeven te bellen bij problemen, en dat er toezicht is op een complex, wat bewoners een veilig gevoel geeft. Over het algemeen zal een huismeester alleen de kleinere simpelere klusjes uitvoeren. Vaak hebben huismeesters ook spreekuren tijdens vaste tijden. Tijdens deze spreekuren kunnen bewoners hun problemen bespreken met de huismeester. De problemen kunnen per persoon verschillen, zoals klachten over de woning, leefruimte of eventuele huurproblemen. Het is niet de bedoeling dat een huismeester de hele dag druk is met het oplossen van klusjes voor bewoners. Voor de dagelijkse klusjes, zoals het schoonmaken van de algemene ruimtes, zijn meestal vaste bedrijven aangesteld. De taak van een huismeester moet eerder gezien worden als het oplossen van kleine problemen en het houden van toezicht. Bij kleine complexen kan het zijn dat de huismeester er alleen is op bepaalde dagen. In dat geval kan een huismeester ook werkzaam zijn als vastgoedbeheerder van meerdere gebouwen.

Wat doet een huismeester allemaal

Een huismeester is in de kern verantwoordelijk voor het oplossen van kleine problemen, die het complex aangaan. In de meeste gevallen is een huismeester ook verantwoordelijk voor administratieve werkzaamheden. Denk hierbij aan het zelfstandig rapporteren van mogelijke problemen aan de werkgever. Sommige problemen of adviezen kunnen snel aangepakt worden, en andere problemen hebben een bredere aanpak nodig voordat een oplossing doorgevoerd kan worden. Een huismeester moet stevig in zijn schoenen staan, omdat het kan voorkomen dat bewoners zich niet aan de spelregels houden. Zo kan het zijn dat een bewoner rotzooi plaatst in de algemene ruimte, wat brandgevaar kan opleveren. Het is de huismeester, die bewoners zal aanspreken op dit soort overtredingen. Vanzelfsprekend kunnen de werkzaamheden per huismeester verschillen, omdat een huismeester ook werkzaam kan zijn binnen een kantoorgebouw. In de meeste gevallen moet een huismeester gezien worden als allround medewerker. Denk bijvoorbeeld ook aan het onderhouden van het plantsoen, het houden van toezicht op de parkeerplekken en aan het begeleiden van onderhoudsbedrijven. Denk hierbij aan installateurs die jaarlijks onderhoud uitvoeren, of aan liftmonteurs.

Werkzaamheden van een huismeester:

  • Het verhelpen van kleine storingen
  • Het houden van spreekuren
  • Het houden van toezicht
  • Het begeleiden van externe bedrijven
  • Het uitvoeren van algemene beheerswerkzaamheden
  • Het optreden bij calamiteiten
  • Het regelmatig controleren van algemene ruimtes

Werkzaamheden huismeester:

Opleidingen tot huismeester

Er zijn geen specifieke schoolopleidingen voor het beroep huismeester. Wel worden er op diverse plekken trainingen en cursussen aangeboden voor de functie huismeester. Over het algemeen is het niet nodig dat een huismeester over een specifieke opleiding beschikt. Als huismeester is het in de meeste gevallen belangrijker dat je beschikt over technische kennis. Wel is het belangrijk dat een huismeester beschikt over goede communicatieve vaardigheden, omdat je meestal met verschillende bewoners te maken krijgt. Een cursus gericht op gesprekstechnieken is in de meestal gevallen raadzaam. Daarnaast kan het zijn dat de opdrachtgever een cursus EHBO of bedrijfshulpverlening zal aanbieden. Ook de boekhouding is belangrijk als ondernemer.

Bedrijven waar een huismeester werkzaam kan zijn

Een huismeester kan voor verschillende vastgoedeigenaren werkzaam zijn. Denk bijvoorbeeld aan zorginstellingen, woningstichtingen, kantooreigenaren en aan particuliere eigenaren van een flatgebouw. Daarnaast kan een huismeester werkzaam zijn voor hotels en voor scholen. In dat geval is wel eerder de benaming conciërge van toepassing. Zoals eerder omschreven zijn lang niet alle huismeesters fulltime werkzaam.

Competenties huismeester

De belangrijkste competentie van een huismeester is dat je aangemerkt kan worden als allround medewerker. Daarnaast moet een huismeester aangemerkt kunnen worden als monteur en technicus, die zelfstandig kleine problemen kan verhelpen. Ook goede communicatieve vaardigheden mogen als huismeester niet ontbreken. Algemeen belangrijke woorden zijn luisteren, inzicht, aanwezigheid, controleren, plannen, organiseren, motivatie, zelfstandigheid, conflictbeheersing, adviseren, proactief, begeleiden en sociaal.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als huismeester

Het arbeidsmarktperspectief van een huismeester is over het algemeen redelijk goed te noemen. Wel betreft het een functie, waarbinnen kennis en ervaring belangrijk zijn. Met andere woorden kan niet iedereen zomaar werkzaam zijn als huismeester. De doorgroeimogelijkheden van een huismeester moeten gezien worden in het verkrijgen van meer verantwoordelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan de functie hoofd technische dienst. Ook het werkzaam zijn als fulltime huismeester kan aangemerkt worden als het doorgroeien binnen je carrière.

Arbeidsvoorwaarden en salaris huismeester

De arbeidsvoorwaarden van een huismeester kunnen nogal verschillen per bedrijf of instelling. Bij veel bedrijven is het zo dat de functie van  huismeester voor een beperkt aantal uren per week is, en dus meestal geen fulltime baan is. Een huismeester met een volledige werkweek zal ongeveer tussen de 2000 en 2500 euro bruto per maand verdienen, afhankelijk van zijn leeftijd en verantwoordelijkheden.

Mijnzzp.nl