Team Mijnzzp

Bedrijf starten

Het starten van een bedrijf kost hoe dan ook geld. De ene startende ondernemer zal daarbij meer kwijt zijn dan een ander. Het is onder meer afhankelijk welk type bedrijf je start en welke werkzaamheden je gaat verrichten met welke kosten je allemaal rekening dient te houden. Begin je een winkel of een webshop dan is het doorgaans nodig om een voorraad met artikelen in te slaan. Dat zijn kosten waar je als dienstverlenende ondernemer bijvoorbeeld niet mee te maken hebt. Naast het verschil in deze kosten zijn er ook een aantal bijkomende kosten die startende ondernemers wel eens vergeten. Toch is het slim om ook daar rekening mee te houden.

Bijkomende kosten voor verzekeringen

Ben je een startende ondernemer dan is het zeker van belang om goed te kijken naar welke verzekeringen er voor jouw bedrijf belangrijk zijn. De premies voor de verzekeringen zijn in dat geval als bijkomende kosten te beschouwen. Denk maar aan de premie voor een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering of voor een beroepsaansprakelijkheidsverzekering. Zo zijn er ook verzekeringspremies om rekening mee te houden als je een kantoor of bedrijfsruimte hebt en de inboedel wilt verzekeren. Extra verzekeringen zijn af te sluiten om andere risico’s af te dekken, zoals de optie om een zakelijke rechtsbijstandsverzekering af te sluiten. Je hebt als startende ondernemer overigens het recht om de premies van deze verzekeringen in de boekhouding op te nemen als zakelijke uitgaven.

Bijkomende kosten voor de boekhouding

Een administratie is voor elke ondernemer verplicht, want je dient aan te kunnen tonen waar de inkomsten en uitgaven betrekking op hebben. De kosten voor de boekhouding zijn in dat geval als bijkomende kosten te zien. De populairste manier onder startende ondernemers is de boekhouding zelf bij te houden met behulp van een online boekhoudprogramma. De kosten hiervan zijn beperkt en het is gemakkelijk om met boekhoudsoftware alles zelf bij te houden. Wil je geen tijd besteden aan de boekhouding dan kan je natuurlijk een boekhouder inhuren, maar dan ben je meer kosten kwijt dan wanneer je het zelf doet. Houd dus ook rekening met de kosten voor de boekhouding als bijkomende kosten voor startende ondernemers. Ook voor de aangifte inkomstenbelasting of salarisadministratie kan het raadzaam om gebruik te maken van een boekhouder.

Aandachtspunten startende ondernemers

Bij het oprichten van een eigen onderneming gaan de kosten verder dan de inschrijfkosten van de Kamer van Koophandel. Als zelfstandig ondernemer heb je ook zeker te maken met zakelijke verzekeringen en een zakelijke administratie. Ook is het voor jezelf belangrijk dat je beschikt over voldoende startkapitaal. Zeker in het begin is het belangrijk om alle vaste kosten te kunnen voldoen. Het is wel raadzaam om de vaste kosten in het begin laag te houden. De meeste ondernemers denken in het begin ook niet aan hun pensioen. Het pensioen is voor de meeste ondernemers met een eenmanszaak geen populair onderwerp. Vanzelfsprekend mogen de bedrijfskosten geen invloed hebben op het levensonderhoud.

Financiële gevolgen starter

Als startende zzp'er is het erg belangrijk om goed na te denken over de financiële gevolgen. Na de inschrijving bij de Kamer van Koophandel sta je er als zelfstandig ondernemer alleen voor. Het benutten van de eigen middelen is voor de meeste zzp'ers mogelijk tot een bepaalde hoogte. Het binnenhalen van voldoende opdrachten is daarom belangrijk. Ook ben je zelf verantwoordelijk voor de administratie en belasting. Er zijn redelijk veel starters die het oprichten van een eigen bedrijf onderschatten. Bij het opstarten van een eigen bedrijf komen in de meeste gevallen onverwachte kosten kijken.

Zorg daarom voor voldoende werkkapitaal of voor een externe financiering. Als ondernemer heb je geen recht op een uitkering. De overheid heeft wel verschillende regelingen in het leven geroepen om het voor starters makkelijker te maken om een eigen bedrijf te starten. Maak dan ook zeker gebruik van de verschillende regelingen die er zijn. Een goede boekhouder of accountant kan je hiermee zeker helpen. In de meeste gevallen hebben starters geen accountant nodig, echter kan dit per ondernemer verschillen.

Opstartkosten eigen bedrijf

Bij het opstarten van een onderneming krijg je meestal te maken met een flinke kostenpost. Als startende zzp'er is het belangrijk om alle facturen en bonnetjes netjes bij te houden in de administratie. De Belastingdienst ziet de gemaakte kosten als oprichtingskosten. De oprichtingskosten zijn meestal fiscaal aftrekbaar. Denk bijvoorbeeld aan het inrichten van de werkplek of aan andere zaken die te maken hebben met de core business. Ook wanneer je werkplek thuis is, zijn er verschillende voordelen te behalen.

Lang niet alle zzp'ers maken gebruik van een bedrijfspand. Bij het thuiswerken kan het wel belangrijk zijn om de gemeente in te lichten. Dit is weer afhankelijk van de bedrijfsactiviteiten. Ook mag je in veel gevallen het zakelijk deel van de energiekosten aftrekken. Voor het aftrekken van de energiekosten moet je wel een berekening maken. De aftrek moet je weer opgeven bij de belastingaangifte. Ook een eigen ingang kan in sommige gevallen extra voordeel opleveren. Ook mag je de zakelijke telefoongesprekken volledig aftrekken als kostenpost. Vanzelfsprekend heeft dit ook betrekking op apparatuur dat je voor het ondernemen nodig hebt.

Starten als zzp: wat moet je allemaal regelen?

Bedrijf starten en startkapitaal

Een bedrijf starten hoeft zeker geen duizenden euro's te kosten, echter moet je wel rekening houden met onvoorziene kosten. Daarnaast moet je rekening houden met een tegenvallende omzet. Hierdoor ben je als zzp'er in een betere positie om eventuele tegenvallers op te vangen. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van andere ondernemers die het ook niet meteen lukt om hun product of dienst te verkopen. Vooral het online verkopen van producten is tegenwoordig niet eenvoudig meer. Voor het online verkopen van producten zul je eerst een sterke webshop moeten maken. Wanneer je wil investeren in een webwinkel, dan is het belangrijk om een realistisch bedrijfsplan te maken.

Voorbeelden van bedrijfskosten:

  • Verzekeringen;
  • Pensioen;
  • Boekhoudkosten;
  • Huur werkplek of bedrijfspand;
  • Abonnementen (mobiel, internet en lease);
  • Het inschrijven bij de KvK;
  • Advieskosten;
  • Besloten vennootschap of stichting (kan je alleen via de notaris oprichten).

BoekhoudingStartende zzp'ers hebben in bijna alle gevallen te maken met verschillende opstartkosten.

Het is belangrijk om ook rekening te houden met bijkomende kosten. Dit kan bijvoorbeeld een verzekering betreffen maar ook een noodzakelijke investering.

Mijnzzp.nl