Als ondernemer kun je voor de situatie komen te staan waarbij het verstandig is om een boekhouder of accountant in te schakelen. Ook kan het gebruiken van een accountant verplicht zijn. Maar wanneer is dat precies? Afhankelijk van de situatie waarin je verkeert, kan een boekhouder of accountant verschillende rollen aannemen. In dit artikel lees je wanneer het verstandig is om een boekhouder of accountant in te schakelen.
Inhoudsopgave:
- Boekhouder en accountant kleine ondernemers
- Wanneer dan wel een boekhouder of accountant inschakelen?
- Complexe boekhouding
- Wanneer is een accountant nodig?
- Netto-omzet hoger dan 12 miljoen euro per jaar
- Is het slim om geen gebruik te maken van een boekhouder als zzp'er?
- Btw-aangifte en boekhouden
- Aangifte inkomstenbelasting doen
- Besparen op de boekhoudkosten
Boekhouder en accountant kleine ondernemers
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: als kleine ondernemer is het niet verplicht om gebruik te maken van een boekhouder of accountant. De meeste zzp'ers kunnen prima zelf hun boekhouding bijhouden door middel van online boekhouden. Er is ook geen verplichting vanuit de Belastingdienst om gebruik te maken van een boekhouder of accountant. De Belastingdienst is wel voorstander van online boekhouden. Een boekhouder of accountant zijn in het kort omschreven beide verantwoordelijk voor het bijhouden en controleren van financiële transacties.
Wanneer dan wel een boekhouder of accountant inschakelen?
Ondernemers die steeds verder groeien, komen vroeg of laat in een situatie terecht waarin het verstandig is om hulp in te schakelen. Wanneer je als ondernemer steeds meer tijd kwijt bent aan de boekhouding en je hierdoor minder tijd hebt voor je corebusiness, is het verstandig om hulp in te schakelen. Een boekhouder of accountant kan je hierbij helpen.
Een andere reden waarom sommige ondernemers ervoor kiezen om een boekhouder of accountant in te schakelen, is omdat zij zichzelf niet vertrouwen met de boekhouding. Als je een hekel hebt aan cijfers en je vindt het lastig om hiermee om te gaan, is het verstandig om hulp in te schakelen. Het is ook mogelijk om alleen bepaalde werkzaamheden uit te besteden, zoals het controleren van de boekhouding of het invullen van de aangifte inkomstenbelasting.
Complexe boekhouding
Wanneer er sprake is van een complexe boekhouding of wanneer je internationaal gaat ondernemen, is het verstandig om hulp in te schakelen. In deze gevallen is het namelijk lastig om alles zelf in te regelen of om hier kennis van te hebben. Een boekhouder of accountant kan je dan helpen met advies en ondersteuning. Accountants kunnen net zo als boekhouders ook gebruikmaken van online boekhouden. De overige administratieve taken zoals het opstellen en versturen van nota's kun je gewoon zelf doen.
Wanneer is een accountant nodig?
De meeste zzp'ers hebben geen accountant nodig. Dit is voor grotere ondernemers meestal wel het geval. Grote ondernemers zijn verplicht om een goedgekeurde accountantsverklaring bij de jaarrekening te voegen. Ook moet er sprake zijn van een jaarverslag. Het is in dat geval een accountant-administratieconsulent (AA-accountant) die verantwoordelijk is voor het opmaken en controleren van de jaarrekening. Daarnaast kan een ook accountant wenselijk zijn in bepaalde situaties.
De administratieve taken van een accountant gaan verder dan het alleen controleren van de administratie. Een accountant is ook verantwoordelijk voor het opstellen van de accountantsverklaring. Een accountantsverklaring is de goedkeuring met betrekking tot het jaarverslag en de jaarrekening. Accountant betreft overigens een beschermde titel. Voor zzp'ers zijn deze verplichtingen niet van toepassing. Een zzp'er heeft voldoende aan de balans inclusief resultatenrekening.
In de praktijk zijn het alleen grote bedrijven en bv's die een accountant nodig hebben. Kleine ondernemers hebben eigenlijk nooit een accountant nodig. Wel kan het gebruiken van een accountant wenselijk zijn in bepaalde situaties. Denk bijvoorbeeld aan ondernemers die grote transacties doen of aan ondernemers die samenwerking met partners of financiële instellingen.
Netto-omzet hoger dan 12 miljoen euro per jaar
Wanneer de netto-omzet meer dan 12 miljoen euro per jaar bedraagt, is een accountant verplicht. Dit is ook het geval wanneer je meer dan 50 medewerkers in dienst hebt. Wanneer er sprake is van een balanstotaal van meer dan zes miljoen, is een accountant nodig.
Is het slim om geen gebruik te maken van een boekhouder als zzp'er?
Er zijn veel zzp'ers die zelfstandig de boekhouding bijhouden. Wanneer je denkt dat je dit kan, is er niks mis mee. Het is echter wel verstandig om hulp in te schakelen wanneer je er niet uitkomt. Wacht hier dus niet te lang mee, want dit kan problemen opleveren met de Belastingdienst. Ook is het belangrijk om alle fiscale regelingen op de juiste manier toe te passen. Wanneer je hier niet genoeg kennis van hebt, is het ook verstandig om hulp in te schakelen.
Btw-aangifte en boekhouden
Er zijn zzp'ers die nog steeds de btw-aangifte laten verzorgen door de boekhouder of administratiekantoor. Als zzp'er kun je ook gewoon zelf de btw-aangifte doen. Wel is het voor de btw-aangifte makkelijk om gebruik te maken van een boekhoudpakket. De software zal dan de btw-aangifte voor je berekenen. De aangifte btw doe je daarna met een druk op de knop. Ook de overige administratieve taken kun je prima zelfstandig uitvoeren. Een boekhouder of accountant heb je als zzp'er tegenwoordig eigenlijk niet meer nodig.
Aangifte inkomstenbelasting doen
De aangifte inkomstenbelasting kun je tegenwoordig met steeds meer boekhoudprogramma's verzorgen. Hiervoor moet je wel eerst de winst- en verliesrekening opstellen voor je onderneming. In de praktijk laten veel zzp'ers de aangifte inkomstenbelasting verzorgen door een boekhouder. Het is in ieder geval niet verplicht om hiervoor gebruik te maken van een boekhouder of accountant.
‘‘Kortom, er zijn verschillende redenen waarom het verstandig is om een boekhouder of accountant in te schakelen. Dit is afhankelijk van de situatie waarin je verkeert.’’
Wat zijn de voordelen van uitbesteden:
- Het bespaart meestal veel tijd.
- Je kunt advies inwinnen van een expert.
- Je staat er niet alleen voor.
- Er worden geen fouten gemaakt.
Wat zijn de nadelen van uitbesteden:
- Het is een stuk kostbaarder.
- Je moet eerst een goede boekhouder of accountant zoeken.
- De kosten kunnen soms fors oplopen (extra advies).
- Je hebt zelf minder inzicht in de financiële situatie.
Besparen op de boekhoudkosten
Besparen op de boekhoudkosten is eigenlijk alleen mogelijk door het zelf bijhouden van de boekhouding. Maak in dat geval wel gebruik van een online boekhoudpakket. Een online boekhoudpakket is een stuk voordeliger dan het inschakelen van een boekhouder of accountant. Het is als zzp'er niet verplicht om gebruik te maken van een boekhouder of accountant.
Als zzp'er kun je gewoon zelf de administratieve taken uitvoeren. De administratieve taken van kleine ondernemers zijn niet bijzonder moeilijk. Wel moet je beschikking over basiskennis boekhouden. De jaarrekeningen opstellen kun je met een goed boekhoudprogramma zelfstandig. De software helpt ook bij het voorkomen van fouten in de boekhouding. Ook is het mogelijk om gebruik te maken van een app. Hiermee kun je bijvoorbeeld rekeningen inscannen en uploaden naar de boekhouding. Ook kun je verschillende handige koppelingen maken.
Ondernemers zijn dus niet verplicht om gebruik te maken van een boekhouder.
Grote ondernemers kunnen wel verplicht zijn om gebruik te maken van een accountant. Dit is afhankelijk van de omzet, de totale balans en de rechtsvorm.
Mijnzzp.nl