Beletteraar

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een beletteraar is een signmaker die over het algemeen werkzaam is voor een beleteringsbedrijf of signmakersbedrijf. In het kort kunnen we de werkzaamheden van een beletteraar het beste omschrijven als het voorzien van verschillende ondergronden van belettering. Deze belettering kan bijvoorbeeld aangebracht worden op reclameborden, ruiten, bedrijfsauto's en op gevels van gebouwen. Deze vorm van belettering is een effectieve en veelal niet al te dure manier om reclame te maken voor bedrijven. Overal zijn wel auto's, bussen en vrachtwagens te vinden die rondrijden met belettering, omdat belettering op bedrijfswagen een goede manier is om herkenbaar te zijn. Daarnaast fungeert de belettering als mobiele reclame voor bedrijven. Het beletteren van bedrijfswagens of andere voorwerpen is dus een effectieve manier van reclame maken. De meeste beletteraars kunnen ook andere diensten aanbieden, zoals het bedrukken van spandoeken of kleding, afhankelijk van het soort signmakersbedrijf. Daarnaast kan een beletteraar in veel gevallen ook stickers maken, zoals van bedrijfslogo's. Deze stickers kunnen ook weer op verschillende manieren toegepast worden, zoals voor het eventueel merken van bedrijfsgereedschap of om op installaties te plakken. Het beletteren van verschillende voorwerpen zoals autobelettering is aan te merken als gespecialiseerde werkzaamheden die overgelaten moeten worden aan de juiste vakmensen. Een beletteraar is over het algemeen ook weer gespecialiseerd in het verdonkeren van autoruiten, en kan in veel gevallen ook voertuigen wrappen. Voertuigen wrappen heeft weer betrekking op het bekleden van voertuigen door middel van een speciale folie waardoor voertuigen een geheel andere uitstraling krijgen.

Een bedrijfsauto die is voorzien van reclame door middel van belettering is dan ook goede manier manier van reclame maken die weinig kost voor de ondernemer. Een andere manier van reclame maken kan bijvoorbeeld het reclame maken zijn op een billboard lang een snelweg. Deze manier van reclame maken zal veel meer geld kosten maar levert vaak wel veel meer naamsbekendheid op. Vanwege de kosten is deze manier van reclame maken vaak niet voor iedereen weggelegd. De mogelijkheden op belettering zijn tegenwoordig zeer uitgebreid te noemen. Zo is het tegenwoordig zelfs mogelijk om auto's in zijn geheel te voorzien van stickers zodat een auto niet eerst gespoten hoeft te worden en deze toch herkenbaar is op de weg. Er zijn ook veel kwaliteitsverschillen op het gebied van belettering. Het is namelijk niet nodig dat alle belettering even lang mee gaat. Zo moet de belettering op een bedrijfsauto vaak langer mee gaan dan op een reclamebord. De kwaliteit die gekozen wordt is dan ook vaak direct van invloed op de prijs.

Beletteraar worden

Om een goede beletteraar te worden is er vaak veel ervaring nodig omdat het vaak simpel lijkt maar niet altijd zo is. Zo is het beplakken van een auto een hele kunst met al zijn bochten, naden en sprongen in de carrosserie. Ook het voorkomen van luchtbellen in de belettering is vaak een hele opgave. Om in een reclame of beletteringsbedrijf aan het werk te kunnen komen zal er een opleiding gevolgd moeten worden als signmaker die onderverdeeld is in verschillende niveaus. Tijdens deze opleiding leert men alle onderdelen die men tegen kan komen zoals het digitaal voorbereiden van reclame en de daadwerkelijke belettering zelf. Ook zal er veel aandacht besteed worden aan de verschillende soorten folies die er zijn en ondergronden waar deze op geplakt kunnen worden.

Reclamemateriaal

Er zijn veel bedrijven te vinden die een ondernemer van reclame kunnen voorzien, van groot tot klein. De meeste bedrijven hebben vele soort producten om reclame mee te kunnen maken, zoals billboards, vlaggen, spandoeken, visitekaartjes en reclame materiaal zoals aanstekers en pennen. Ook bedrijven die aan belettering doen hebben vaak veel meer in hun assortiment dan belettering alleen. De meeste bedrijven kunnen dan ook helpen bij het totaalplaatje als het om reclamemateriaal gaat voor de ondernemer. De laatste jaren zijn er steeds meer goede manieren om reclame te maken dan alleen belettering. Zo bestaan er tegenwoordig ook magneetstickers om tijdelijk een voertuig van reclame te kunnen voorzien.

Logo en huisstijl

Ook voor het ontwerpen van een logo of huisstijl kunnen dit soort bedrijven u helpen. Het ontwerpen van een goed logo of huisstijl is vaak nog niet zo makkelijk. Een goed ontwerp is erg belangrijk, het reclamebureau heeft hier vaak een specialistische afdeling voor die de wensen van een ondernemer vaak prima kunnen omvormen tot een ontwerp. In de meeste gevallen zal de ontwerper drie ideeën bedenken en deze doornemen met klant. Wanneer er een ontwerp gekozen is dan kunnen de drukkers aan het werk om alles klaar te maken en de belettering op de bedrijfsauto's te plakken.

Film over een beletteraar:

Opleidingen tot beletteraar

Om in de belettering te kunnen werken kan het beste de Mbo-opleiding Allround Signmaker gevold worden. Signmaker is de Engelse benaming voor belettering. De opleiding medewerker Signmaker is een tweejarige opleiding. De opleiding Allround Signmaker duurt drie jaar. Om toegelaten te worden tot de opleiding zal er in de meeste gevallen een intakegesprek gehouden worden. Tijdens de opleiding leer je onder meer belettering maken met behulp van plotters, snijden en vrezen. Maar ook het opbrengen van folie door het gebruik van verschillende technieken behoort tot de opleiding. Tijdens de opleiding zal je regelmatig stage lopen onder toezicht van een stagebegeleider en leermeester. Naast belettering leer je meestal ook reclamespandoeken maken en monteren. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Ook de boekhouding is belangrijk als ondernemer.

Bedrijven waar een beletteraar werkzaam kan zijn

Als beletteraar werk je over het algemeen voor een beletteringsbedrijf of ander soort reclamebedrijf binnen de grafische sector. Daarnaast is het als beletteraar prima mogelijk om als ondernemer werkzaam te zijn binnen je eigen beletteringsbedrijf. Er zijn veel verschillende beletteringsbedrijven actief binnen de grafische sector, wat lang niet allemaal grote bedrijven zijn. Als een bedrijf op een allround manier werkzaam is binnen de grafische sector kan ook weer de benaming signmakersbedrijf van toepassing zijn. Er bestaan verder geen echte verschillen tussen beletteringsbedrijven en signmakersbedrijven, anders dan dat een beletteringsbedrijf wellicht geen andere werkzaamheden uitvoert dan belettering.

Competenties beletteraar

De belangrijkste competentie van een beletteraar is de vakinhoudelijke kennis van de grafische sector. Daarnaast is het als beletteraar erg belangrijk dat je beschikt over de juiste technieken om belettering op de juiste manier te kunnen aanbrengen. Als je als beletteraar ook verantwoordelijk bent voor het ontwerpen en uitwerken van ontwerpen is het ook belangrijk dat je beschikt over de benodigde creativiteit. In dat geval is ook communicatie aan te merken als belangrijke competentie, omdat je regelmatig zal overleggen met opdrachtgevers. Als je als beletteraar werkzaam bent als ondernemer moet je ook over een commerciële instelling beschikken. Ook het kunnen netwerken kan aangemerkt worden als belangrijke competentie. Algemeen belangrijke woorden zijn passie, energie, adviseren, doorzettingsvermogen, samenwerken, secuur, verantwoordelijkheidsgevoel, plannen en organiseren.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als beletteraar

Als goed opgeleide beletteraar zal het vinden van werk in de meeste gevallen geen probleem zijn. Er zijn veel bedrijven actief binnen de grafische sector die werken met belettering. Dit soort bedrijven zit over het algemeen te springen om goede vakmensen. In de meeste gevallen kan een leerling signmaker vanuit de stageperiode automatisch doorstromen naar een vast dienstverband. De doorgroeimogelijkheden als beletteraar kunnen gezien worden in het mogen beletteren van bijzondere voertuigen, zoals raceauto's. Ook is het prima mogelijk om als zelfstandig ondernemer te starten, mits je voldoende ervaring opgedaan hebt.

Arbeidsvoorwaarden en salaris beletteraar

Een beletteraar valt onder het Sign CAO, waarin alle arbeidsvoorwaarden geregeld zijn. Als zelfstandig ondernemer bepaal je natuurlijk je eigen arbeidsvoorwaarden. Een beletteraar in loondienst verdient doorgaans een salaris tussen de 1700 en 2500 euro bruto per maand, afhankelijk van leeftijd, opleiding en verantwoordelijkheden. Als zelfstandig ondernemer in de reclamebranche zijn je inkomsten natuurlijk niet zomaar aan te geven, omdat dit sterk zal afhangen van je opdrachten en kosten, zoals de huur van een werkruimte. De concurrentie onder beletteringsbedrijven is overigens behoorlijk, waardoor het belangrijk is je te onderscheiden van andere bedrijven, bijvoorbeeld door het voeren van het Sign-keurmerk.

Mijnzzp.nl