Signmaker

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een signmaker is een vakman of vakvrouw die zich heeft gespecialiseerd in visuele communicatie, zoals het maken van lichtbakken, grote reclamespandoeken, autobelettering en reclameborden. Het beroep signmaker is dan ook zeer breed te noemen en komt eigenlijk neer op alle vormen van visuele reclame, zoals we die allemaal dagelijks kunnen zien. Als signmaker moet je over de benodigde creativiteit beschikken en werk je met veel verschillende soorten machines en materialen zoals printers, frezen, plotters, computers, folie en plaatmateriaal. Daarnaast werken de meeste signmakers met verlichting, vaak toegepast in lichtbakken. Ook het plaatsen van de reclameborden, lichtbakken en andere soorten reclame-uitingen behoort tot de verantwoordelijkheden van een signmaker. Signmaker is een behoorlijk populair beroep, waarbinnen veel creatieve mensen werkzaam zijn. In het kort kunnen we de werkzaamheden van een signmaker het beste omschrijven als het maken van ontwerpen, het uitwerken van digitale voorbewerkingen en het bieden van verschillende printapparatuur. Ook is een signmaker in de meeste meeste gevallen verantwoordelijk voor montagewerkzaamheden. Als signmaker ben je dus een allround vakman of vakvrouw die niet alleen achter de computer werkzaam is. Een signmaker is over het algemeen ook veel met de handen werkzaam om de verschillende drukwerken toe te passen. Het beplakken van verschillende voorwerpen voor opdrachtgevers zal als signmaker ook veel op locatie gedaan worden, waardoor een signmaker niet de hele dag op kantoor werkzaam zal zijn. Het beroep  signmaker is een mooi en ook veelzijdig beroep waarbinnen creativiteit en vakmanschap niet los van elkaar gezien kunnen worden.

Als signmaker hoeft niet perse voor gespecialiseerde signbedrijven werkzaam te zijn, omdat er ook andere soorten bedrijven zijn die gebruik maken van signmakers. Denk bijvoorbeeld aan standbouwbedrijven of aan reclamebureaus die ook visuele communicatie kunnen toepassen. Daarnaast bestaan er gespecialiseerde signmakers die bepaalde diensten uitvoeren binnen het vakgebied, zoals het beletteren van bedrijfsauto's, of die juist gespecialiseerd zijn in het maken en plaatsen van lichtbakken. Maar denk ook aan signmakers die zich wellicht gespecialiseerd hebben als relatiegeschenken bedrijf. Het werkgebied en vakgebied van een signmaker is dan ook groot te noemen en heeft niet alleen betrekking op het werken met folie. Binnen Nederland is de zakelijke markt en de retailsector in het algemeen een grote afzetmarkt voor signmakers. Bijna alle bedrijven hebben behoefte aan reclame-uitingen, zoals winkels, kantoren en restaurants. Deze reclame-uitingen zijn bedoeld om de naamsbekendheid te vergroten en de verkoop te stimuleren. Reclame-uitingen maken dan ook een belangrijk onderdeel uit van de marketingstrategie van bijna alle bedrijven.

De werkzaamheden als signmaker zijn breed te noemen, omdat een signmaker verantwoordelijk is voor veel verschillende reclame-uitingen. Denk bijvoorbeeld aan het beplakken van een etalageruit van een winkel, het maken van vlaggenmasten of aan het maken van spandoeken die gebruikt kunnen worden voor een beursvoorstelling. Als signmaker ben je dus ook aan te merken als een belangrijke buitendienstmedewerker, die iedere dag op verschillende locaties werkzaam is.

Beroep Signmaker:

Opleidingen tot signmaker

Wie een carrière ambieert als signmaker kan het beste de Mbo-opleiding Allround Signmaker volgen van ongeveer drie jaar. Tijdens deze opleiding leer je onder andere het digitaal voorbereiden van opdrachten, het maken van sign-produckten en het monteren van signmateriaal en is veel aandacht voor ontwerpen. Tegenwoordig zal er tijdens deze opleiding ook veel aandacht besteed worden aan algemene bedrijfsvoering en ondernemersvaardigheden, omdat redelijk veel signmakers vroeg of laat hun eigen bedrijf wensen te starten. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Ook de boekhouding is belangrijk als ondernemer.

Bedrijven waar een signmaker werkzaam kan zijn

Als signmaker ben je over het algemeen werkzaam voor een signbedrijf of ander soort grafisch bedrijf binnen de grafische sector. Het beroep signmaker is een breed beroep, waardoor je werkzaam kan zijn voor verschillende soorten bedrijven die ook verschillende diensten kunnen aanbieden. Daarnaast zijn er redelijk veel signmakers werkzaam als ondernemer. Ook kan een signmaker andere diensten aanbieden.

Competenties signmaker

Als signmaker is het belangrijk dat je over voldoende creativiteit beschikt, omdat je steeds weer nieuwe ontwerpen zal moeten bedenken en maken. Daarnaast heb je als signmaker veel met klanten te maken, waardoor je over goede communicatieve vaardigheden moet beschikken. Andere belangrijke woorden als signmaker zijn flexibiliteit, resultaatgericht, klantgerichtheid en presteren. Wanneer je werkzaam bent als zelfstandig ondernemer is het natuurlijk belangrijk dat je over een commerciële instelling beschikt en dat je een netwerker bent.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als signmaker

Het arbeidsmarktperspectief als signmaker is over het algemeen zeer goed te noemen als je beschikt over de juiste opleidingen. Er is veel vraag naar goede signmakers, mede omdat de afzetmarkt voor signbedrijven erg groot is. Daarnaast kan je als signmaker heel goed je eigen bedrijf starten. Wel is het zo dat er inmiddels heel veel bedrijven actief zijn als signmaker, die het lang niet allemaal redden. De doorgroeimogelijkheden als signmaker zijn over het algemeen wel beperkt. Natuurlijk kan het starten van je eigen bedrijf ook gezien worden als het doorgroeien binnen je carrière.

Arbeidsvoorwaarden en salaris signmaker

Een signmaker valt onder de Sign CAO, waarin alle arbeidsvoorwaarden geregeld zijn. Als zelfstandig ondernemer bepaal je natuurlijk je eigen arbeidsvoorwaarden. Een signmaker in loondienst verdient doorgaans een salaris tussen de 1700 en 2500 euro bruto per maand, afhankelijk van leeftijd, opleiding en verantwoordelijkheden. Als zelfstandig ondernemer in de reclamebranche zijn je inkomsten niet zomaar aan te geven, omdat dit sterk zal afhangen van je opdrachten en kosten, zoals de huur van een werkruimte. De concurrentie onder signmakers is overigens behoorlijk, waardoor het belangrijk is je te onderscheiden van andere bedrijven, bijvoorbeeld door het voeren van het Sign-keurmerk.

Mijnzzp.nl