Team Mijnzzp

Bouwbedrijf starten

Er zijn binnen de bouwsector redelijk veel mensen die vroeg of laat hun eigen bouwbedrijf starten. Dit geldt in het bijzonder voor startende zzp'ers die een eigen bouwbedrijf willen oprichten. Dit zijn meestal ervaren bouwvakkers die zelfstandig opereren en veel ervaring hebben met allerlei soorten projecten. Een bouwbedrijf opstarten is niet zo moeilijk, maar het vraagt wel om een goed stappenplan. Er zijn inmiddels veel zzp'ers werkzaam met een eigen bouwbedrijf. Afhankelijk van de werkzaamheden kun je kiezen uit verschillende rechtsvormen voor het starten van een eigen bouwbedrijf. Om een bedrijf te kunnen starten heb je met verschillende regels te maken. Hoe kun je beginnen? Lees hier wat er allemaal nodig is om aan de slag te gaan!

BouwAls zelfstandig ondernemer een bouwbedrijf opstarten is vandaag de dag niet moeilijk meer. Wel is het geen overbodige luxe om je goed te laten voorlichten. Je kunt bijvoorbeeld bij de kamer van koophandel informatie opvragen, maar je kunt eventueel ook een boekhouder inschakelen voor advies. Als zelfstandig ondernemer heb je geen sociale zekerheid meer en daarom is het belangrijk om je goed te laten informeren over jouw bedrijf. Ook krijg je als zelfstandig ondernemer te maken met boekhouding. Het bijhouden van de boekhouding kan het beste gedaan worden door middel van online boekhouden. Na het inschrijven bij de kamer van koophandel ontvang je van de Belastingdienst je btw-nummer. Het btw-nummer heb je net zo als het KvK-nummer nodig om de eerste facturen te kunnen versturen.

Inhoudsopgave
Startende ondernemers
Bouwbedrijf inschrijven
Btw-nummer
Btw-nummer controleren
Zakelijke rekening open
Btw-aangifte doen
Boekhouding regelen bouwbedrijf
Ondernemingsplan maken
Financiële middelen bouwbedrijf starten
Juiste verzekeringen afsluiten voor je bouwbedrijf
Verzekeringen in de bouw zijn geen overbodige luxe
Welke verzekeringen heb je nodig binnen de bouw?
Eigen bouwbedrijf starten
Opdrachten krijgen als zelfstandig ondernemer

Startende ondernemers

De meeste starters binnen de bouwsector bieden verschillende diensten aan. Dit is logisch, omdat er veel verschillende soorten projecten worden uitgevoerd. Er zijn bijvoorbeeld ondernemers die alleen opdrachten voor kleinere werken aannemen en andere bedrijven doen alles van a tot z. Het is dus verstandig om eerst te bepalen wat voor soort projecten jij gaat doen en welke klussen je aanneemt.

OverlegDit heeft invloed op de inrichting van jouw bedrijf. De bedrijfsactiviteiten zijn ook van invloed op de inschrijving bij de KvK. Startende zzp'ers kunnen bijvoorbeeld alleen timmerwerk uitvoeren, maar ook een bouwbedrijf starten dat allround is. Als timmerman heb je natuurlijk met andere werkzaamheden te maken dan een stukadoor.

Bouwbedrijf inschrijven

  • Bij de inschrijving moet je rekening houden met de rechtsvorm. De rechtsvorm bepaalt namelijk ook de persoonlijke aansprakelijkheid en is dus ook onder andere bepalend voor het risico van je onderneming. Er zijn verschillende rechtsvormen waaruit gekozen kan worden, zoals de eenmanszaak, vennootschap onder firma of de besloten vennootschap. Kijk goed welke rechtsvorm het beste bij jouw situatie past en schrijf dan pas je bedrijf in. Als je een eigen bedrijf gaat starten is het goed om na te denken welke risico's je loopt op aansprakelijkheid. Voordat je je bedrijf inschrijft moet je dus de rechtsvorm voor jezelf bepalen. De Kamer van Koophandel kan hier meer over vertellen. Vanzelfsprekend moet je ook een goede bedrijfsnaam bedenken.

Btw-nummer

  • Na het inschrijven bij de kamer van koophandel krijg je automatisch een btw-nummer van de Belastingdienst. Dit nummer moet je gebruiken op alle facturen die je uitschrijft en is nodig voor de btw-aangifte. Tegenwoordig spreekt de Belastingdienst niet meer van een btw-nummer, maar van een btw-ID. Wanneer je een eigen bedrijf start, ontvang je een btw-ID van de Belastingdienst. Als zzp'er kun je zelf ook andere ondernemers inhuren voor werkzaamheden.

Btw-nummer controleren

Zorg ervoor dat je het btw-nummer controleert wanneer je facturen binnen krijgt. Binnen de bouw zijn veel zelfstandig ondernemers werkzaam en niet alle zelfstandig ondernemers binnen de bouw hebben de zaken op orde. Het is daarom zo belangrijk om het btw-nummer te controleren. Alle btw-ondernemers hebben een uniek btw-nummer.

Boekhouding online doenHet btw-nummer kun je controleren in het VIES systeem. Binnen de VIES database zijn alle officiële btw-ondernemers binnen de Europese Unie opgenomen. Het is geen overbodige luxe om de btw-gegevens te controleren. Vooral binnen de bouw is dit extra belangrijk. Een aannemer zal dit bijvoorbeeld ook doen bij nieuwe bouwbedrijven.

Zakelijke rekening open

  • Zorg ook voor een eigen zakelijke rekening, zodat je hier de inkomsten op kunt laten storten. De zakelijke rekening van je eigen bedrijf is belangrijk, omdat hiermee alle financiële transacties inzichtelijk zijn. Zorg er ook voor dat je de zakelijke rekening van je bedrijf niet verward met de privé-uitgaven. Het komt beste vaak voor dat een startende ondernemer de zakelijke rekening niet op de juiste manier gebruikt. Dit kan boekhoudkundige al snel complex worden. Zorg er dus voor dat je de zakelijke rekening alleen gebruikt voor de onderneming.

Btw-aangifte doen

  • Wanneer je een eigen bedrijf opricht, moet je natuurlijk ook btw in rekening brengen, betalen en afdragen. Elke kwartaal is het verplicht om de btw-aangifte in te dienen bij de Belastingdienst. Door middel van boekhoudsoftware kun je de aangifte voor de btw eenvoudig opmaken en indienen bij de Belastingdienst. Wanneer je geen omzetbelasting hebt ontvangen, betekent dit niet dat je geen aangifte hoeft te doen. Om problemen te voorkomen met de Belastingdienst is het verstandig om de aangifte goed te controleren voordat je deze indient. Denk bijvoorbeeld aan het verwarren van exclusief btw en inclusief btw. Binnen de bouwsector kun je ook te maken krijgen met de verleggingsregeling. De in rekening gebrachte omzetbelasting moet je natuurlijk ook op de facturen vermelden.

Btw berekenen

Boekhouding regelen bouwbedrijf

De meeste ondernemers vinden het lastig om hun eigen boekhouding bij te houden. Deze kan worden uitbesteed aan een administratiekantoor, boekhouder of je kunt gebruikmaken van software zoals Exact. De meeste startende ondernemers kiezen tegenwoordig voor een online boekhoudprogramma. Hierdoor is het bijhouden van de complete administratie en de boekhouding veel eenvoudiger. Binnen de bouw zijn er voldoende geschikte boekhoudprogramma's te vinden.

BoekhoudingEen goed boekhoudprogramma is bijvoorbeeld e-boekhouden. E-boekhouden.nl is voor de zelfstandig ondernemer de eerste 15 maanden gratis te gebruiken. Hierdoor blijven de vaste kosten bij de start van je eigen bedrijf laag. De administratie goed regelen is belangrijk om problemen met de Belastingdienst te voorkomen. Vanzelfsprekend kun je ook overwegen om de complete administratie uit te besteden. Dit is wel een stuk kostbaarder dan het zelf bijhouden. Bij het starten van je bouwbedrijf moet je hierover wel goed nadenken.

Ondernemingsplan maken

  • Als startende ondernemer is het verstandig om een ondernemingsplan te maken. In dit plan staat precies beschreven wat je bedrijf gaat doen, de verwachte omzet, wie de concurrenten zijn en hoe je dat gaat doen. Het is ook belangrijk om hierin aan te geven hoe je de financiering van je bedrijf wilt gaan aanpakken. Een goed ondernemingsplan helpt je om te groeien en het overzicht te houden over je eigen bedrijf. Een ondernemingsplan maken is niet verplicht, echter kan een goed bedrijfsplan enorm helpen bij de start van je eigen bedrijf. Binnen het ondernemingsplan staat alles duidelijk omschreven volgens een stappenplan. Het stappenplan maakt ondernemerschap bij de start makkelijker. Een bedrijfsplan kan ook aangemerkt worden als financieel plan.

Financiële middelen bouwbedrijf starten

  • Afhankelijk van de onderneming kun je als zzp'er ook behoefte hebben aan investeerders voor de financiën. In dat geval zul je een businessplan (ondernemingsplan) moeten opstellen. Binnen het plan maak je een duidelijke splitsing van welke financiële middelen je precies nodig hebt. Is dit bijvoorbeeld voor een nieuwe bedrijfsbus, machines, werkplaatsinrichting of voor de inrichting van de bedrijfsbus. Afhankelijk van de financieringsbehoefte kan het verstandig zijn om eerst de boekhoudkundige rentabiliteit te bepalen. Het berekenen van de boekhoudkundige rentabiliteit kan met onze gratis rekentool. Hiermee kun je bepalen wat het uiteindelijke rendement gaat worden van je eenmanszaak.

GBR berekenen

Juiste verzekeringen afsluiten voor je bouwbedrijf

  • Als zzp'er is het belangrijk om over de verzekeringen na te denken. Heb je een bouwbedrijf, dan is het in ieder geval verstandig om na te denken over een aansprakelijkheidsverzekering. Deze verzekering dekt schade die jij of je bedrijf toebrengt aan anderen. Wanneer jij als zzp'er schade veroorzaakt bij particulieren, wordt deze schade gedekt door de verzekering. Het afsluiten van een verzekering tegen aansprakelijkheid is binnen de bouw wel echt belangrijk. Dit ook omdat aansprakelijkheid ernstige financiële gevolgen kan hebben. Wanneer iemand je aansprakelijkheid stelt, dan moet je direct actie ondernemen.

Verzekeringen in de bouw zijn geen overbodige luxe

  • Als zelfstandig ondernemer is het ook belangrijk om een verzekering af te sluiten tegen arbeidsongeschiktheid. Je zult niet de eerste zzp'er zijn die ziek of arbeidsongeschikt raakt door een ongeval. Dit kan ernstige financiële gevolgen hebben voor je bedrijf en jezelf. Daarom is het verstandig om een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten. Deze verzekering dekt bijna alle kosten die gemaakt worden door ziekte en arbeidsongeschiktheid. Binnen de bouw komen relatief veel ongevallen voor en deze ongevallen zijn relatief vaak ernstig.

Welke verzekeringen heb je nodig binnen de bouw?

  • Starters binnen de bouw doen er verstandig aan om goed naar alle mogelijke verzekeringen te kijken. De beste verzekeringen kunnen ook afhankelijk zijn van de diensten die je aanbiedt. Een belangrijke verzekering is bijvoorbeeld een CAR-verzekering. Ook kan een diefstalverzekering belangrijk zijn. Er zijn veel zzp'ers die gebruikmaken van kostbaar gereedschap.

Eigen bouwbedrijf starten

  • Voor de start van je eenmanszaak moet je dus verschillende belangrijke zaken regelen. Een van die belangrijke punten is ook het bedenken van een pakkende bedrijfsnaam voor je eenmanszaak. Als zelfstandig ondernemer heb je een aantal dingen die je voor jezelf moet bepalen. Wil je zelf alles doen, zoals veel zzp'ers doen binnen de bouw, of zou je een aantal werkzaamheden uit willen besteden? Het is in dat geval belangrijk om te kijken naar de mogelijkheden voor personeel. Ben je van plan om meerdere medewerkers in dienst te nemen, of ga je het allemaal zelf doen? Wanneer je gebruikmaakt van personeel is het wel belangrijk om naar aanvullende verzekeringen te kijken.

Opdrachten krijgen als zelfstandig ondernemer

Voor een startende ondernemer binnen de bouw is het belangrijk om voldoende opdrachten te krijgen. Voor de start is het wellicht lastig om een opdrachtgever aan je te binden, daarom kan het verstandig zijn om eerst reclame te maken voor je onderneming. Je kunt al een aantal zaken regelen om meer naamsbekendheid op te bouwen, zoals het laten maken van een goede website of het ontwerpen van flyers. Ook kan je ervoor kiezen om deel te nemen aan beurzen binnen de bouwsector om te netwerken. Op deze manier kom je in contact met veel potentiële opdrachtgevers. Een bedrijf starten is meer dan het inschrijving van je onderneming. Zorg dus ook voor online marketing en het onderscheiden van je bedrijf van andere bouwers.

Straat met kantoorgebouwenDe meeste ondernemers binnen de bouwwereld hebben voldoende opdrachten. Er zijn ook steeds meer zzp'ers die eigen opdrachten aannemen.

Zorg er wel voor dat je beschikt over de juiste verzekeringen om mogelijke problemen te voorkomen.

Lees ook ons artikel: Je eigen klusbedrijf beginnen doe je zo

Mijnzzp.nl