Team Mijnzzp

Timmerwerk

Wil je graag een eigen bedrijf beginnen als zzp timmerman? Dat is niet zo gek, want het is een vakgebied waar veel vraag naar is. Het is niet voor niets dat al veel timmerlieden gekozen hebben voor het zelfstandig ondernemerschap. Maar waar moet je nu eigenlijk allemaal aan denken als je een bedrijf gaat beginnen? Het is belangrijk om vanaf de start een aantal dingen goed geregeld te hebben, zodat je niet voor onaangename verrassingen komt te staan. Denk bijvoorbeeld aan het afsluiten van de juiste verzekeringen en aan het op de juiste manier organiseren van de boekhouding.

Inhoudsopgave
Bedrijf starten als timmerman
Opstartkosten bijhouden nieuw bedrijf
Bedrijfsbus kopen of leasen?
Doe onderzoek binnen je vakgebied

Bedrijf starten als timmerman

Het is geen geheim dat er veel vraag is naar goede vakmensen binnen de bouwsector. Het opzetten van een eigen bedrijf als timmerman is dan ook een interessante optie. Maar welke stappen moet je nemen om ervoor te zorgen dat je bedrijf succesvol wordt? Het is belangrijk om je eerst goed te verdiepen in de markt en in het vakgebied. Doe je dat niet, dan loop je het risico dat je bedrijf snel weer van de kaart is.

Daarnaast moet je ook nadenken over hoe je jouw bedrijf gaat organiseren. Denk bijvoorbeeld aan het afsluiten van de juiste verzekeringen, het inrichten van een professionele werkplaats, het aanschaffen van een eigen werkbus en aan het eventueel inschakelen van een boekhouder. Vooral het afsluiten van de juiste verzekeringen is cruciaal, want als je ondernemer bent, ben je zelf verantwoordelijk voor het afdekken van risico's. Dit is al helemaal belangrijk wanneer je ook van plan bent om constructiewerkzaamheden te gaan uitvoeren. Als timmerman is het verstandig om minimaal een aansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Daarnaast is het verstandig om een AOV-verzekering af te sluiten als timmerman.

Opstartkosten bijhouden nieuw bedrijf

Als je een nieuw bedrijf gaat beginnen, is het belangrijk om de opstartkosten goed in de gaten te houden. Er zijn namelijk een aantal kosten die je vooraf moet maken, zoals het aanschaffen van gereedschap en werkkleding. Deze kosten mag je gewoon opvoeren in je boekhouding als bedrijfskosten. Daarnaast moet je ook rekening houden met de kosten die je maakt voor het inschakelen van een boekhouder wanneer je niet zelf de boekhouding gaat bijhouden. Overigens kun je de boekhouding als zzp timmerman ook gewoon zelf bijhouden met speciale boekhoudsoftware, maar dit is niet verplicht.

Bedrijfsbus kopen of leasen?

Wanneer je een bedrijf als timmerman gaat beginnen, is het aanschaffen van een bedrijfsbus eigenlijk onontkoombaar. Een bedrijfsbus is nodig om je gereedschap en werkmaterialen mee te kunnen vervoeren en om naar de verschillende werklocaties te kunnen rijden. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om een tweedehands bus te kopen, maar dit is niet aan te raden. Als je bedenkt dat je hiermee dagelijks rond gaat toeren, is het verstandiger om te investeren in een nieuwe bus.

Een andere optie is om de bus te leasen, dit kan soms voordeliger uitpakken. Het grote voordeel van leasen is dat je geen grote som geld in één keer hoeft te investeren en dat je de bus na afloop van het leasecontract weer terug kunt geven. Het kopen of leasen van een bedrijfswagen is verder een persoonlijke keuze, maar welke optie je ook kiest, zorg ervoor dat je kiest voor een betrouwbare bedrijfswagen.

Doe onderzoek binnen je vakgebied

Vraag eens aan andere zzp'ers binnen de bouwsector naar advies en doe ook zeker je eigen onderzoek. Er zijn namelijk genoeg mensen die je kunnen helpen met het opzetten van een bedrijf. Zo kun je bijvoorbeeld terecht bij de KvK, maar ook bij speciale ondernemersloketten. Het is belangrijk om op een brede manier advies in te winnen, want alleen zo weet je zeker dat je een goede start maakt met je bedrijf.

Als je aan het onderzoeken bent of het opzetten van een eigen bedrijf iets voor jou is, dan kun je ook altijd een bedrijfsplan opstellen. In een bedrijfsplan beschrijf je precies wat je wilt gaan doen en hoe je dat gaat aanpakken. Een bedrijfsplan is niet alleen handig voor jezelf, maar ook voor anderen. Zo kun je het bijvoorbeeld gebruiken om de opstartkosten te financieren. Ook maak je het met een bedrijfsplan veel makkelijker om je te houden aan je eigen doelstellingen. Denk bijvoorbeeld aan het behalen van een bepaalde omzet binnen een bepaalde tijd.

Lees ook: AOV voor zzp-ers in de bouw: informatie

Mijnzzp.nl