Bromfietsmonteur

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Bromfietsmonteur is een beroep dat vaak gecombineerd wordt met een fietsenwinkel. De fietsenmaker verkoopt en onderhoud naast fietsen ook brommers. Net zo als fietsen zijn brommers behoorlijk populair bij de mensen om verschillende redenen zoals flexibiliteit en het feit dat het een relatief goedkoop vervoersmiddel is. In het verleden waren er veel schakelbrommers maar tegenwoordig zijn automaten zoals scooters geliefder. De laatste jaren zijn de eisen fors verscherpt met betrekking tot het besturen van een brommer omdat er veel te veel ongelukken voorkwamen met brommers.

In Nederland mag een brommer maximaal een motorinhoud hebben van 50cc en een snelheid  van maximaal 45 kilometer per uur. In tegenstelling tot een snorfiets is op een brommer het dragen van een goedgekeurde helm verplicht. Het is verplicht in Nederland om een rijbewijs te hebben wanneer iemand een brommer wenst te besturen. Wanneer iemand geen gewoon rijbewijs bezit dan zal men eerst een theoretisch gedeelte moeten afleggen en vervolgens een praktijkexamen. Wanneer men voor beide onderdelen geslaagd is kan met het bromfietscertificaat krijgen.

Zündap

De Zündap brommer is een Duits merk en was in Nederland erg populair in de jaren 70 en 80. De fabriek maakte niet alleen brommers maar ook motors, auto's en tanks. De naam Zündap is een samenstelling uit verschillende namen en betekent Zünder und Apparatenbau GmbH Nürnberg. Oorspronkelijk is de fabriek opgericht voor het maken van ontstekingsmechanismen voor bommen in het jaar 1917. Na de eerste wereldoorlog is men in het jaar 1921 begonnen met het maken van brommers.

Puch

In Nederland kennen de meeste mensen het merk Puch. Deze brommer was populair vanaf de jaren 60. Er zijn verschillende soorten Puch brommers naar Nederland gehaald maar de bekendste is toch wel de Puch Maxi. Deze automaat was erg populair onder jongeren en een echte doe het zelf brommer. Er waren veel bezitters die probeerden om de brommer op te voeren met grotere cilinders en door het plaatsen van grotere carburateurs of uitlaten.

Kreidler

De Kreidler brommer is ook een Duits merk dat in Nederland erg populair was onder brommer rijders. Oorspronkelijk is het bedrijf in het jaar 1888 opgericht voor het produceren van telegraafdraad. In het jaar 1950 is pas begonnen met het maken van 50cc brommers. In 1957 is voor het eerste de bekende Kreidler Florett bromfiets op de markt gekomen die in Nederland ook erg populair was.

Tweewielertechniek:

Opleidingen tot bromfietsmonteur

Wie als bromfietsmonteur wil gaan werken kan het beste eerst de opleiding fietsenmaker op Mbo-niveau twee volgen en afronden, waarna er diverse vervolgopleidingen mogelijk zijn zoals de opleiding eerste fietstechnicus, de opleiding motortechnicus en de opleiding scootertechnicus. De opleiding scootertechnicus is ook een Mbo-opleiding op niveau twee, en zal doorgaans twee jaar in beslag nemen. Tijdens de opleiding zal je regelmatig stage lopen onder begeleiding van een leermeester. De stagebegeleider zal regelmatig de voortgang bespreken met je. Tijdens de opleiding leer je zelfstandig problemen vast te stellen en deze op te lossen aan brommers c.q. scooters. De vakken die je krijgt tijdens de opleiding zijn onder meer Nederlands, autotechniek, ICT en beroepshouding.

Bedrijven waar een bromfietsmonteur werkzaam kan zijn

Als bromfietsmaker werk je doorgaans voor een fietsenwinkel waar ook brommers en scooters gerepareerd en verkocht worden. Daarnaast kan je ook werkzaam zijn in een motorwinkel, mits je de vervolgopleiding motortechnicus gevold hebt. Als zelfstandig ondernemer komt dit beroep voor zover wij weten niet voor.

Competenties bromfietsmonteur

Als bromfietsmonteur is het belangrijk dat je klantvriendelijk bent en volgens de gemaakte afspraken werkt. Daarnaast is het natuurlijk belangrijk dat je een brede kennis bezit van de brommer en scooterbranche, en bekend bent met alle technieken en mogelijkheden, zodat je ook in staat bent klanten op een goede manier te adviseren. Communicatieve vaardigheden spelen dan ook een belangrijke rol als bromfietsmonteur. Daarnaast moet je commercieel ingesteld zijn.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als bromfietsmonteur

Het vinden van werk als specifiek bromfietsmonteur zal niet makkelijk zijn. Er zijn wel grote fietsenmakers die ook brommers en scooters verkopen en personeel aannemen, maar dat zijn er over het algemeen niet veel. Er zijn redelijk veel fietsenmakers die als zelfstandig ondernemer beginnen, alle werkzaamheden zelfstandig uitvoeren en geen personeel aannemen. Natuurlijk kan je als bromfietsmonteur ook je eigen bedrijf starten wanneer je voldoende kennis en ervaring hebt opgedaan. Echter is het alleen repareren van brommers en scooters in de meeste gevallen niet voldoende om een bedrijf te kunnen draaien. Dus zal je ook moeten verkopen. De verkoop kan bijvoorbeeld gecombineerd worden met de verkoop van fietsen.

Arbeidsvoorwaarden en salaris bromfietsmonteur

De arbeidsvoorwaarden als bromfietsmonteur zijn sterk afhankelijk van je werkgever. Als bromfietsmonteur in loondienst kan je salaris erg verschillen per werkgever. Een bromfietsmonteur in loondienst zal doorgaans tussen de 1400 en 2200 euro bruto per maand verdienen afhankelijk van leeftijd, opleiding en verantwoordelijkheden. Een zelfstandig werkende bromfietsmonteur in zijn eigen fietsenwinkel c.q. scooterwinkel  kan natuurlijk meer verdienen, maar dan zijn de inkomsten wel sterk afhankelijk van je opdrachten en verkopen. Onder de fietsenwinkels c.q. scooterwinkels is behoorlijk veel concurrentie. Lang niet alle winkels overleven het.

Mijnzzp.nl