Bromfietsmonteur

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Avatar van Team Mijnzzp

Een bromfietsmonteur of scootertechnicus is een techneut die zich heeft gespecialiseerd in het onderhouden en repareren van bromfietsen en scooters. Bromfietsen en scooters zijn er in diverse soorten en types, die net zo als andere voertuigen regelmatig onderhouden moeten worden. Het is mogelijk dat een bromfietsmonteur ook een fietsenmaker is, maar dit hoeft niet altijd het geval te zijn. De werkzaamheden van een bromfietsmonteur bestaan over het algemeen uit het verkopen van brommers en/snorfietsen en het onderhouden van brommers en/of snorfietsen. Een andere benaming voor een bromfietsmonteur kan tegenwoordig ook zijn scootertechnicus. Het is de bromfietsmonteur die precies weet welk onderhoud als uitgevoerd moet worden aan bromfietsen en snorfietsen. Brommers en snorfietsen zijn relatief gezien complexe voertuigen, die regelmatig goed onderhouden moeten worden om optimaal te blijven functioneren. Het werken aan bromfietsen en/of scooters betreft technische werkzaamheden, waardoor het belangrijk is dat een bromfietsmonteur beschikt over de juiste opleidingen. Als bromfietsmonteur heb je over het algemeen te maken met het onderhouden en repareren van verbrandingsmotoren, elektromotoren, versnellingsbakken, startmechanisme en remsystemen. Daarnaast zal een bromfietsmonteur regelmatig banden verwisselen. Ook elektronica speelt over het algemeen een belangrijke rol bij het werk van een bromfietsmonteur. Daarnaast is een bromfietsmonteur verantwoordelijk voor algemenen demontage- en montage werkzaamheden van losse onderdelen. De specifieke werkzaamheden als bromfietsmonteur kunnen verschillen per bromfietsmonteur, omdat een bromfietsmonteur ook verantwoordelijk kan zijn voor meerdere werkzaamheden, zoals verkoopwerkzaamheden.

Bromfietsmonteur is een beroep dat vaak gecombineerd wordt met een fietsenwinkel. De fietsenmaker verkoopt en onderhoudt naast fietsen dan brommers. Net zoals fietsen zijn brommers behoorlijk populair bij mensen om verschillende redenen, zoals de flexibiliteit en het belangrijke feit dat een bromfiets relatief gezien een goedkoop vervoersmiddel is. In het verleden waren er veel schakelbrommers maar tegenwoordig zijn automaten, zoals scooters, geliefder. De laatste jaren zijn de eisen fors verscherpt met betrekking tot het besturen van een brommer, omdat er veel te veel ongelukken voorkwamen met brommers. In Nederland mag een brommer maximaal een motorinhoud hebben van 50cc en een snelheid halen van maximaal 45 kilometer per uur. In tegenstelling tot een snorfiets is op een brommer het dragen van een goedgekeurde helm verplicht. Het is verplicht in Nederland om een rijbewijs te hebben als iemand een brommer wil besturen. Als iemand geen gewoon rijbewijs bezit zal men eerst het bromfietscertificaat moeten behalen om op een bromfiets te mogen rijden. Deze maatregel is in het verleden ingevoerd, omdat er teveel ongelukken gebeurden met bromfietsen. Dit komt vooral doordat het in veel gevallen jongeren betreft, die nog niet beschikken over veel rijervaring en verkeerskennis.

Het beroep bromfietsmonteur is een mooi beroep, omdat je veel met techniek te maken hebt. Daarnaast is het beroep bromfietsmonteur aan te merken als een verantwoordelijk beroep, omdat een bromfietsmonteur verantwoordelijk is voor het op een goede manier onderhouden en repareren van bromfietsen, zodat mensen op een veilige manier gebruik kunnen maken van hun bromfiets. Een goede bromfietsmonteur werkt dan ook volgens de fabrieksopgave, waardoor brommers op een goede manier onderhouden worden. Brommers en scooters zijn motorvoertuigen, die relatief gezien complex kunnen zijn. Als bromfietsmonteur zal je over het algemeen ook gezien kunnen worden als adviseur, omdat een bromfietsmonteur over het algemeen ook te maken heeft met advieswerkzaamheden met betrekking tot nieuwe onderdelen en accessoires.

Zündap

De Zündap brommer is een Duits merk en was in Nederland erg populair in de jaren 70 en 80. De fabriek maakte niet alleen brommers maar ook motors, auto's en tanks. De naam Zündap is een samenstelling uit verschillende namen en betekent Zünder und Apparatenbau GmbH Nürnberg. Oorspronkelijk is de fabriek opgericht voor het maken van ontstekingsmechanismen voor bommen in het jaar 1917. Na de eerste wereldoorlog is men in het jaar 1921 begonnen met het maken van brommers.

Puch

In Nederland kennen de meeste mensen het merk Puch. Deze brommer was populair vanaf de jaren 60. Er zijn verschillende soorten Puch brommers naar Nederland gehaald maar de bekendste is toch wel de Puch Maxi. Deze automaat was erg populair onder jongeren en een echte doe het zelf brommer. Er waren veel bezitters die probeerden om de brommer op te voeren met grotere cilinders en door het plaatsen van grotere carburateurs of uitlaten.

Kreidler

De Kreidler brommer is ook een Duits merk dat in Nederland erg populair was onder brommer rijders. Oorspronkelijk is het bedrijf in het jaar 1888 opgericht voor het produceren van telegraafdraad. In het jaar 1950 is pas begonnen met het maken van 50cc brommers. In 1957 is voor het eerste de bekende Kreidler Florett bromfiets op de markt gekomen die in Nederland ook erg populair was.

Tweewielertechniek:

Opleidingen tot bromfietsmonteur

Wie als bromfietsmonteur wil gaan werken kan het beste eerst de opleiding fietsenmaker op Mbo-niveau twee volgen en afronden, waarna er diverse vervolgopleidingen mogelijk zijn zoals de opleiding eerste fietstechnicus, de opleiding motortechnicus en de opleiding scootertechnicus. De opleiding scootertechnicus is ook een Mbo-opleiding op niveau twee, en zal doorgaans twee jaar in beslag nemen. Tijdens de opleiding zal je regelmatig stage lopen onder begeleiding van een leermeester. De stagebegeleider zal regelmatig de voortgang bespreken met je. Tijdens de opleiding leer je zelfstandig problemen vast te stellen en deze op te lossen aan brommers c.q. scooters. De vakken die je krijgt tijdens de opleiding zijn onder meer Nederlands, autotechniek, ICT en beroepshouding. Daarnaast zijn er ook genoeg externe opleidingsinstituten te vinden waar je een opleiding kan volgen. Ook de boekhouding is belangrijk als ondernemer.

Bedrijven waar een bromfietsmonteur werkzaam kan zijn

Een bromfietsmonteur is over het algemeen werkzaam voor een gespecialiseerde bromfietswinkel of is werkzaam voor een fietsenwinkel, waarbinnen ook bromfietsen verkocht en onderhouden worden. Daarnaast is het denkbaar dat een bromfietsmonteur werkzaam is als ondernemer binnen een eigen bromfietswinkel en/of fietsenwinkel. Het beroep bromfietsmonteur kan in de praktijk op verschillende manieren voorkomen.

Competenties bromfietsmonteur

De belangrijkste competentie van een bromfietsmonteur is dat een bromfietsmonteur aangemerkt kan worden als allround monteur en technicus. Daarnaast kan communicatie aangemerkt worden als belangrijke competentie, omdat een bromfietsmonteur over het algemeen ook verantwoordelijk is voor advieswerkzaamheden en wellicht verkoopwerkzaamheden. Als een bromfietsmonteur werkzaam is als ondernemer kan ook een commerciële instelling aangemerkt worden als belangrijke competentie. In dat geval kan ook het kunnen onderhandelen aangemerkt worden als belangrijke competentie. Algemeen belangrijke woorden als bromfietsmonteur zijn vakmanschap, techniek, bijscholing, zelfstandigheid, inzicht, controleren, verantwoordelijkheidsgevoel, plannen en organiseren.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als bromfietsmonteur

Het arbeidsmarktperspectief voor een bromfietsmonteur is over het algemeen redelijk goed te noemen, als je beschikt over de juiste opleidingen. Wel is het zo dat het vinden van werk als bromfietsmonteur een langere periode in beslag kan nemen, omdat er relatief gezien niet veel bromfietswinkels zijn. Daarnaast worden de beroepen bromfietsmonteur en fietsenmakers in de praktijk in veel gevallen gecombineerd. Met andere woorden kan een fietsenmaker ook gezien worden als bromfietsmonteur. De doorgroeimogelijkheden als bromfietsmonteur moeten gezien worden in het eventueel ook verkoper van brommers en fietsen. Daarnaast is het denkbaar dat een bromfietsmonteur zal doorleren voor het beroep motormonteur. Het werken aan motoren heeft veel raakvlakken met het werken aan brommers. Een andere doorgroeimogelijkheid als bromfietsmonteur is het starten van een eigen bromfietswinkel en/of fietsenwinkel.

Arbeidsvoorwaarden en salaris bromfietsmonteur

De arbeidsvoorwaarden als bromfietsmonteur zijn sterk afhankelijk van je werkgever. Als bromfietsmonteur in loondienst kan je salaris erg verschillen per werkgever. Een bromfietsmonteur in loondienst zal doorgaans tussen de 1700 en 2500 euro bruto per maand verdienen afhankelijk van leeftijd, opleiding en verantwoordelijkheden. Een zelfstandig werkende bromfietsmonteur in zijn eigen fietsenwinkel c.q. scooterwinkel  kan natuurlijk meer verdienen, maar dan zijn de inkomsten wel sterk afhankelijk van je opdrachten en verkopen. Onder de fietsenwinkels c.q. scooterwinkels is behoorlijk veel concurrentie. Lang niet alle winkels overleven het.

Mijnzzp.nl