Klerk

Informatie over het beroep, opleidingen, competenties, arbeidsmarkt en meer...

Team Mijnzzp

Inhoudsopgave
Beroep klerk
Klerk in verschillende functies
Taken als klerk:
Administratief medewerker:
Bedrijfsadministrateur:
Opleidingen tot klerk
Bedrijven waar een klerk werkzaam kan zijn
Competenties klerk
Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als klerk
Arbeidsvoorwaarden en salaris klerk
Eigen bedrijf starten als Klerk
Boekhoudprogramma vergelijken Klerk

Beroep klerk

Een klerk is werkzaam op een kantoor om administratieve werkzaamheden uit te voeren. Er zijn ook klerken die een meer specifieke functie uitvoeren, zoals een waterklerk. In dit beroep is er sprake van een combinatie van verschillende werkzaamheden, waarvan een deel betrekking heeft op administratieve taken. Dit is een functie die vooral bestaat uit het toezicht houden op laden en lossen, net als het inklaren en uitklaren van scheepsladingen. Het beroep van klerk is wat dat betreft vooral gericht op de administratieve afhandeling van zaken en dan vooral op kantoor. Een andere specifieke uitvoering van het beroep is in de functie van notarisklerk die op een notariskantoor administratieve werkzaamheden verricht. Een van de taken van een klerk is om de correspondentie af te handelen. Dat betekent dat een deel van de tijd aan het schrijven wordt besteed. Ook telefonisch contact met klanten behoort tot de werkzaamheden net als het persoonlijk ontvangen van klanten. Een klerk heeft op een kantoor dan ook een belangrijke functie en een verbindende rol in de vertegenwoordiging van het bedrijf. Het is ook mogelijk dat een klerk zich bezighoudt met het bijhouden van de boekhouding op kantoor. In dat geval is er sprake van verantwoordelijkheid van onder meer het invoeren van factoren en het inboeken van uitgaven. Het hangt dan ook van de werkomgeving af welke specifieke werkzaamheden een klerk op kantoor verricht. Zo zijn de werkzaamheden anders op een notariskantoor dan in deze functie binnen een exportbedrijf. De benaming klerk komt niet heel veel meer voor in vacatures. Een meer moderne benaming voor klerk is dan ook kantoormedewerker of administratief medewerker. Ook in deze functies is er sprake van een variatie aan administratieve werkzaamheden.

Klerk in verschillende functies

Een klerk kan dus op meerdere manieren werkzaam zijn en veelal op een kantoor binnen de administratie. Een notarisklerk werkt op een notariskantoor en houdt zich bezig met het controleren van overeenkomsten en akten. Ook raadpleegt deze klerk registers en behoort het tot de taak om conceptakten op te stellen. Daarnaast verzorgt de notarisklerk de correspondentie net als het telefonisch contact met cliënten van het kantoor. Overigens werkt niet iedere klerk op kantoor. Een waterklerk is juist heel actief buiten het kantoor, zoals met het toezien op het laden en lossen. In dat kader is een waterklerk eerder aan te merken als een veldwerker. Op kantoor is de klerk een administratief medewerker en dat kan onder meer in de backoffice zijn als backoffice medewerker. Bij het doen van de boekhouding is er weer sprake van het vervullen van de functie van een boekhouder. Indien er sprake is van meer algemene administratieve werkzaamheden en regelzaken is er ook een link te leggen met het beroep van secretaresse.

Taken als klerk:

  • Administratie bijhouden
  • Correspondentie verzorgen
  • Telefonisch contact onderhouden
  • Afspraken maken
  • Klanten ontvangen
  • Gegevens controleren
  • Informatie raadplegen

Administratief medewerker:

Bedrijfsadministrateur:

Opleidingen tot klerk

De te volgen opleiding is vooral van de specifieke uitvoering van werkzaamheden als klerk afhankelijk. Doorgaans volstaat het om een administratieve opleiding te hebben. Bijvoorbeeld in de vorm van de mbo-opleiding bedrijfsadministratief medewerker. Als je wilt werken als notarisklerk is er een andere opleiding nodig. In dat geval is het gewenst om een opleiding op minimaal hbo-niveau te hebben gevolgd. Zo is het voor de functie van waterklerk mogelijk om een mbo-opleiding tot logistiek medewerker te volgen. Of een opleiding in de maritieme richting. Als klerk kun je wellicht ook werkzaam zijn als zzp'er. In dat geval is het verstandig om gebruik te maken van een eenvoudige digitale boekhouding.

Bedrijven waar een klerk werkzaam kan zijn

Er zijn allerlei soorten bedrijven waar een klerk aan het werk kan zijn, zoals op een kantoor in de breedste zin van het woord. Dat betekent onder meer dat een klerk kan werken in een hotel dat onderdeel is van een hotelketen. Of bij een fabrikant op kantoor net als bij middenstanders die een kantoor hebben. Vooral als de functie van klerk te zien is als administratief medewerker is er sprake van veel diversiteit in soorten bedrijven. Zo is het onder meer mogelijk om bij een expediteur te werken, net als op een van de vele notariskantoren.

Competenties klerk

De competenties die een klerk nodig heeft, zijn onder meer afhankelijk van de uit te voeren werkzaamheden. In de administratie is het uiteraard van belang om heel secuur en nauwkeurig te werken. Dat geldt voor alle bedrijven waar een klerk werkzaam is en dus ook op een notariskantoor of bij een scheepsrederij. Ten aanzien van het contact met cliënten geldt dat het belangrijk is om over communicatieve vaardigheden te beschikken. Bijvoorbeeld over uitstekende schriftelijke communicatievaardigheden met betrekking tot het voeren van correspondentie. Zo geldt dat mondelinge communicatieve vaardigheden van belang zijn om klanten telefonisch of persoonlijk te woord te staan. Overige competenties die belangrijk zijn voor het beroep zijn onder meer het kunnen plannen en organiseren. Daar kan een controlerend aspect aan worden toegevoegd.

Arbeidsmarktperspectief en doorgroeimogelijkheden als klerk

Binnen de administratie van bedrijven is er altijd werk voor administratieve medewerkers. In die zin is perspectief op de arbeidsmarkt voor de klerk gunstig te noemen. Het is bij het zoeken naar banen in deze functie wel aan te raden om de benaming wat breder te trekken. Of een wat meer specifieke benaming te gebruiken. Ten aanzien van het doorgroeien als klerk zijn er afhankelijk van de werkomgeving mogelijkheden om afdelingsmanager te worden. Of om als backoffice klerk-medewerker door te groeien naar de functie van backoffice manager.

Arbeidsvoorwaarden en salaris klerk

Het salaris van een klerk bevindt zich doorgaans tussen het niveau van 2.000 euro en 2.600 euro bruto. Het inkomen is daarbij van ervaring en opleiding afhankelijk, net als van het bedrijf waarvoor de klerk werkzaam is. Indien er sprake is van een functie op hbo-niveau ligt, komt het salaris uit boven het hoogst genoemde niveau. Bij de toepassing van een cao liggen de overige arbeidsvoorwaarden vast voor de klerk. Het is bij het in dienst gaan bij een bedrijf uiteraard wel een optie om over het salaris en overige arbeidsvoorwaarden te onderhandelen. Vooral als er sprake is van een ruime ervaring in een dergelijke functie en een hoger opleidingsniveau.

Eigen bedrijf starten als Klerk

Als startende zzp'er is het, na de inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK), ook belangrijk om na te denken over de juiste verzekeringen. Afhankelijk van het type bedrijf en werkzaamheden kunnen verschillende belangrijke verzekeringen relevant zijn als Klerk, waaronder:

Boekhoudprogramma vergelijken Klerk

Gebruik een online boekhoudprogramma voor uw adminstratie. Mijnzzp.nl helpt u als Klerk bij het maken van een keuze uit de verschillende programma's.

Klik hier om boekhoudsoftware te vergelijken voor een Klerk.

Mijnzzp.nl