Van de redactie

Avatar van Team Mijnzzp

Kantoorgebouw

De kosten van het starten van een eigen bedrijf zijn zeer uiteenlopend en afhankelijk van verschillende factoren. Wil je een besloten vennootschap of stichting oprichten dan moet je bijvoorbeeld ook rekening houden met opstellen van een oprichtingsakte. Hiervoor moet je naar een notaris. Daarnaast kan het belangrijk zijn om een ondernemingsplan te laten maken wanneer je externe financiering behoeft. Lees onderstaande tekst en kom alles te weten over de diverse kosten van het starten van een bedrijf.

Welke kosten komen kijken bij het opstarten van een bedrijf

Wanneer je een bedrijf gaat starten zijn er altijd standaardkosten. Dit zijn de kosten die voor elke onderneming gelden. Er zijn diverse manieren waarop je voor jezelf kunt werken. Zo kun je een organisatie starten, een bv, of kun je aan de slag gaan als zzp ondernemer. Wanneer je een bedrijf start zijn er vaak veel kosten die je kunt aftrekken van de belasting. Hierdoor kun je flink wat geld besparen. Wanneer je thuis aan de slag gaat als zzp’er geldt dit echter in de meeste gevallen niet.

Over het algemeen zijn deze kosten de kosten voor de KvK inschrijving, de notariskosten, kantoorkosten, eventuele boekhoudkosten of accountskosten wanneer je dit wil laten uitbesteden, kosten voor verzekeringen en oudedagsvoorziening, vervoerskosten en eventuele kosten voor gereedschap en inventaris, ICT service, marketing. Ten slotte komen er nog vaak financieringskosten bij en kun je eventuele bedrijfsmiddelen fiscaal afschrijven.

Kvk kosten

Wanneer je een onderneming start is het noodzakelijk om je in te schrijven bij het handelsregister van het Kvk, de Kamer van Koophandel en een inschrijfvergoeding te betalen. Dit is slechts eenmalig en komt neer op een bedrag van 50 euro.

Er is geen jaarlijkse bijdragen en er zijn geen andere kosten voor het registreren bij de KvK.

Notariskosten

Een notaris regelt het opstellen van een hypotheekakte en de daarbij horende overdrachtsakte. Dit is van belang bij het oprichten van een besloten vennootschap (bv) of een stichting.

De kosten voor de notaris worden vrij berekend, waardoor elke notaris zijn eigen tarief kan berekenen. De kosten hiervoor zijn dan ook sterk uiteenlopend en liggen over het algemeen tussen de 200 en 1000 euro.

Kantoorkosten

In de meeste gevallen kiezen ondernemers voor het huren van een bedrijfspand. Hiervoor zijn uiteraard huurkosten aan verbonden en kosten zoals softwarelicenties, telefoonkosten, schoonmaakkosten en andere bijbehorende kosten. De kosten verschillen sterk per regio en kunnen met name in steden en populaire gebieden flink oplopen.

Maandelijkse telefoonkosten kunnen vaak flink oplopen. Zeker wanneer je geregeld naar het buitenland moet bellen. Gelukkig zijn deze kosten aftrekbaar wanneer je een zakelijk abonnement afsluit. Ook zijn andere kantoorkosten vaak aftrekbaar, zoals de huur van je bedrijfspand en de kosten voor de energie.

Werk je vanuit huis als zelfstandige ondernemer? Houdt er dan rekening mee dat hier dan ook enkele kosten bij komen kijken, zoals de aanschaf van een goede printer, extra koffiekosten, energiekosten en wellicht de aanschaf van een goede bureaustoel.

Boekhoudkosten of accountantskosten

Als ondernemer moet je belasting betalen en jaarlijks btw-aangifte doen. Hiervoor met je nauwkeurig bijhouden wat je hebt uitgegeven en wat de behaalde winst is. Als beginnende ondernemer kun je dit vaak eenvoudig en kosteloos zelf online regelen.

Wanneer je een goedlopende ondernemer bent, is het vaak aan te raden om de hulp van een boekhouder of accountant in te schakelen. Hiermee bespaar je flink wat tijd en moeite uit en zorg je ervoor dat al jouw werkzaamheden keurige geregeld en geregistreerd worden. Uiteraard kun je ook op deze kosten besparen door zelf de werkzaamheden op je te nemen.

Verzekeringen en oudedagsvoorziening

Een eigen bedrijf runnen betekend ook dat je moet zorgen voor verzekeringen en oudedagsvoorziening. Hierbij kun je denken aan een arbeidsongeschiktheidsverzekering en een aansprakelijkheidsverzekering. Je kunt zelf bepalen hoeveel pensioen je wilt opbouwen en hoeveel je hier maandelijks aan wil afdragen. De kosten hiervoor zijn dan ook uiteenlopend en verschillen per verzekering en per onderneming.

Ook als zzp’er zijn deze kosten van belang. Wanneer je tijdelijk zonder werk komt te zitten, zoals door ziekte, kun je met een verzekering rekenen op een bedrag om op terug te vallen. Voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering betaal je vaak minder dan je denkt. Zo kun je rekenen op ongeveer 1 euro per declarabel uur. De hoogte hiervoor hangt echter samen met jouw leeftijd en met welk bedrag je jezelf wilt verzekeren.

Vervoerskosten

Wanneer je vaak op locatie moet zijn, zoals voor bezorging of wanneer je klanten bezoekt, is het als onderneming handig om een auto of bedrijfswagen aan te schaffen of te leasen. Vaak kiezen ondernemingen ervoor om een auto te leasen omdat ze hiermee goedkoper uit zijn. Dit wordt vaak berekend in de vorm van een maandelijks bedrag.

Houdt er rekening mee dat wanneer je met de auto naar je werk gaat en dit voertuig staat geregistreerd op de naam van je bedrijf, je de btw over je zakelijke autokosten kunt terugvragen. Wanneer je een auto gebruikt dat geregistreerd staat als privébezit, mogen de kosten voor de zakelijke kilometers worden afgetrokken van de inkomstenbelasting.

Gereedschap en inventaris

Uiteraard kan gereedschap en inventaris niet ontbreken wanneer je een bedrijf gaat oprichten. Zo hebt je bepaalde meubels nodig, computers, een koffiemachine en tal van andere kantoorartikelen. Met name voor bedrijven in de bouw of constructie kunnen materialen zoals grote machines of hoogwaardig gereedschap flink wat geld kosten. De kosten voor dit soort investeringen moeten dan ook niet onderschat worden. Zorg ervoor dat je de kosten voor al het benodigde gereedschap en inventaris zorgvuldig in kaart brengt en bereken hiervoor ook de afschrijfkosten.

Naast het aanschaffen van deze producten, is het aan te raden om je gereedschap en inventaris af te dekken van eventuele risico's. Hierdoor ben je beschermt in het geval van brand, waterschade of diefstal. Hoe hoog de verzekering hiervoor is hangt vaak samen met de totale waarde. Ook kun je een verzekering afsluiten voor het verlies aan kostbare productietijd, zoals wanneer een belangrijke machine tijdelijk kapot is en gerepareerd moet worden.

ICT kosten

Er zijn diverse bijkomende ICT kosten waar je als ondernemer te maken mee krijgt. ICT kosten zijn kosten die te maken hebben met het onder andere het onderhouden van computers en het regelen van website en webshop werkzaamheden.

Als bedrijf wil je uiteraard dat je goed vindbaar bent op het internet en dat klanten eenvoudig jouw website of webshop kunnen bezichtigen. Wanneer je een nieuw bedrijf begint is het dan ook aan te raden om jouw websitewerkzaamheden uit handen te geven aan een professional zodat jouw website zo professioneel mogelijk voor de dag komt. De kosten hiervoor liggen vaak rond de 700 tot 1200 euro.

Een professioneel ICT bedrijf kan je helpen met het creëren van een website, webdesign en met het onderhouden van je website. Zo zorgt het bedrijf (of zelfstandige ondernemer) ervoor dat je website foutloos werkt en zo snel mogelijk laadt. Ook kan een ICT’er ervoor zorgen dat er regelmatig updates worden uitgevoerd en dat oude data verwijderd wordt. Hierdoor blijft je website optimaal functioneren.

Marketing en communicatiekosten

Een uitgebreid marketing- en communicatieplan mag uiteraard niet ontbreken bij een beginnende onderneming. Klanten zijn namelijk nog niet bekend met jouw product of dienst en het is dan ook van uiterst belang om diverse marketing en communicatiestrategieën uit te voeren. Dit kan in de vorm van betaalde advertenties die je zelf kunt laten plaatsen, of door het inschakelen van een professioneel marketingbureau.

Tegenwoordig zijn er veel gratis en goedkope opties, zoals online marketing (social media marketing, email marketing). Echter is het van belang dat je hiervoor wel de juiste kennis hebt zodat je weet hoe je jouw doelgroep het best kunt bereiken en benaderen.

Wanneer je de hulp inschakelt van een professional, bijvoorbeeld door een eenmalig marketing- en communicatieplan op te laten stellen, of door een full-time marketing- en communicatiemedewerker aan te nemen, kunnen de kosten uiteraard flink oplopen. De kosten voor marketing- en communicatieactiviteiten zijn sterk afhankelijk van jouw marketingbudget, type onderneming en situatie. Vergeet echter niet, met de juiste investeringen in marketingactiviteiten, kun je gemakkelijker een betere winst behalen en de investering er snel mee terugverdienen.

Financieringskosten

Een beginnende ondernemer is in de meeste gevallen afhankelijk van een financiering. Om aan financiering te komen kun je bij banken of investeerders om een lening vragen. Wanneer je hiervoor in aanmerking wilt komen is het vaak van belang om een ondernemingsplan te presenteren. De bank of lening verstrekker wil namelijk zien of jouw bedrijf winstgevend gaat zijn en zich onderscheid van andere zaken.

Je kun ervoor kiezen om dit zelf maken of om dit te laten doen door een professional. Zonder een ondernemersplan is het in de meeste gevallen niet mogelijk om in aanmerking te komen voor bedrijfsfinanciering en kun je wellicht nog proberen een financiering te regelen bij bekende of bij een familielid.

Afschrijvingen

Gelukkig mag je als ondernemer veel bedrijfsmiddelen fiscaal afschrijven en zakelijke kosten aftrekken van de belasting. Dit zijn kosten voor producten en diensten die je nodig hebt op jouw dienst te kunnen verlenen. Je verdeelt de kosten als het waren over de periode dat ze meegaan.

Om een product af te schrijven zijn er enkele voorwaarde aan verbonden. Zo moet het product meer dan €450 exclusief btw kosten en langer dan een jaar meekunnen. Weet je niet goed hoe dit in zijn werk gaat? Vraag dan om hulp van je boekhouder. De boekhouder heeft de gemaakte investeringen vaak keurig verwerkt in de winst- en verliesrekening en heeft hierdoor een goed zicht op wat afgeschreven kan worden.

Hoeveel geld moet je minimaal hebben?

Hoeveel geld je exact moet hebben voor het starten van een onderneming is zeer uiteenlopend en afhankelijk van de situatie. Wanneer je wilt starten is het aan te raden om enig startkapitaal te bezitten om zaken zoals het opstellen van een ondernemingsplan te kunnen financieren of het betalen van de eerste paar maanden aan huur. Zorg dat je minimaal rond de 10.000 en 20.000 euro aan startkapitaal bezit om eventuele kosten zelf te kunnen dekken.

Iedereen kan in principe een bedrijf starten. Voorheen was het van belang om minimaal 18.000 euro aan startkapitaal te bezitten. Echter, sinds de invoering van de flex bv regeling is dit afgeschaft en hoef je in principe nog maar € 50 euro te bezitten voor de inschrijving bij de KvK. Hierdoor wordt het opstarten van een onderneming een stuk gemakkelijker en kan vrijwel iedereen, met de juiste plannen, zelf een onderneming beginnen.

Bereidt jouw plannen zorgvuldig voor en ga professioneel te werk. Zodra je als onderneming winst maakt, of beschikt over een goede financiering, kun je beginnen met het terugverdienen van jouw zelf ingelegde startkapitaal. Houdt er rekening mee dat de eerste maanden (of in sommige gevallen zelfs jaren) erg lastig zijn en de hoeveelheid winst beperkt blijft. Weest realistische en gedreven en zorg altijd voor een zo nauwkeurig mogelijk ondernemingsplan.

Lees ook ons artikel: 10 Tips om een succesvolle zzp-er te worden.

Mijnzzp.nl