Team Mijnzzp

Hypotheek en jaarstukken

Wil je als zelfstandig ondernemer een hypotheek aanvragen? Dan is de kans groot dat je jaarstukken nodig hebt. Niet alle banken nemen genoegen met een winst- en verliesrekening. Een andere benaming voor de winst- en verliesrekening is ook wel de resultatenrekening. De meeste banken vragen ook om de aangifte inkomstenbelasting van de afgelopen jaren. Daarnaast kan het nodig zijn om andere relevante financiële informatie te verstrekken.

Inhoudsopgave
Wat is een jaarrekening eigenlijk?
Officiële jaarstukken nodig voor een hypotheek?
Zelf maken van de jaarrekening
Hoe maak je een jaarrekening?
Welke documenten moet je precies aanleveren voor een hypotheek?
Snel de jaarrekeningen nodig?
Welke documenten moet je aanleveren:
Hypotheekbedrag berekenen

Wat is een jaarrekening eigenlijk?

Een jaarrekening is een overzicht van alle inkomsten en uitgaven van een bedrijf of organisatie gedurende een boekjaar. Het boekjaar is in principe hetzelfde als het kalenderjaar, maar soms kan er binnen een bedrijf ook een ander boekjaar gehanteerd worden. Op de jaarrekening staan alle baten en lasten verantwoord die gepaard gaan met het uitoefenen van de onderneming.

De meeste kleine ondernemers (zzp, freelancer, vof, maatschap) zijn niet verplicht om een jaarrekening te laten maken. Een winst- en verliesrekening is voor de Belastingdienst voldoende. Een jaarrekening is alleen verplicht voor ondernemingen die aan bepaalde criteria voldoen, zoals een bepaald aantal werknemers of een omzet boven een bepaald bedrag. Kleine ondernemers mogen ook enkelvoudig boekhouden toepassen. Grote bedrijven zijn meestal verplicht om gebruik te maken van dubbel boekhouden.

Officiële jaarstukken nodig voor een hypotheek?

Voor het aanvragen van een hypotheek worden er soms officiële jaarstukken gevraagd. Een bank zal namelijk willen weten of je bedrijf echt winstgevend is, en of je voldoende inkomsten hebt om de hypotheek te kunnen betalen. Het is dus belangrijk dat je jaarstukken kloppen en een goed beeld geven van de financiële situatie van je bedrijf. In veel gevallen zul je de jaarstukken door een boekhouder moeten laten opstellen. Daarnaast kan het in sommige gevallen verplicht zijn om de jaarstukken te laten voorzien van een accountantsverklaring.

Zelf maken van de jaarrekening

Het zelf maken van een jaarrekening is mogelijk, maar het is belangrijk om je te realiseren dat sommige kredietverstrekkers dit niet zullen accepteren. Als je toch besluit om de jaarrekening zelf te maken, is het belangrijk dat je weet wat er allemaal opgenomen moet worden. Daarnaast is het ook belangrijk om aan te geven hoe je tot de cijfers op de resultatenrekening bent gekomen.

Hoe maak je een jaarrekening?

De meest eenvoudige manier om een jaarrekening te maken is door gebruik te maken van een online boekhoudprogramma. Hiermee hoef je niet alle cijfers handmatig in te voeren en kun je gemakkelijk de resultatenrekening en balans opstellen. Als je niet over de nodige kennis en ervaring beschikt om zelf een jaarrekening op te stellen, is het aan te raden om een boekhouder in te schakelen.

Welke documenten moet je precies aanleveren voor een hypotheek?

Dit kan echt verschillen per kredietverstrekker. Er zijn kredietverstrekkers die alleen de resultatenrekening vragen, maar er zijn ook kredietverstrekkers die een volledige jaarrekening met toelichting en verantwoording verlangen. Het is daarom belangrijk om van tevoren goed na te gaan welke documenten de kredietverstrekker precies nodig heeft. In sommige gevallen is het overleggen van de aangifte inkomstenbelasting ook voldoende. Dit kan per ondernemer en situatie verschillen.

Snel de jaarrekeningen nodig?

Er zijn ondernemers die tegen het probleem aanlopen dat ze de jaarrekening nog niet hebben opgesteld, maar toch snel een hypotheek nodig hebben. In dat geval zal het heel lastig worden om de hypotheek te verkrijgen. Er zijn niet veel boekhouders die binnen enkele dagen de jaarstukken kunnen opstellen. Het is daarom belangrijk om van tevoren goed na te denken over het al dan niet aanvragen van een hypotheek.

Welke documenten moet je aanleveren:

  • Balans en winst- en verliesberekening;
  • Eventuele officiële jaarstukken (boekhouder of accountant);
  • Een prognose wanneer je niet beschikt over jaarstukken;
  • Belastingaangiftes en belastingaanslagen.

Hypotheekbedrag berekenen

Zie ook onze pagina: maximale hypotheek berekenen als zzp'er.

Boekhouding doenHet verkrijgen van een hypotheek als zzp'er kan lastig zijn. Het is daarom belangrijk om de boekhouding goed op orde te hebben.

De meeste zzp'ers maken tegenwoordig gebruik van online boekhouden.

Mijnzzp.nl