Team Mijnzzp

Online btw betalen

De btw-aangifte voor ondernemers staat aan het einde van elk kwartaal klaar in het ondernemersportaal: Mijn Belastingdienst Zakelijk. Het is vrij eenvoudig om de btw-aangifte zelf online te doen als je in het betreffende kwartaal alles netjes hebt bijgehouden. Een online boekhoudprogramma heeft daarbij als voordeel, dat de gegevens een op een zijn over te nemen in de btw-aangifte voor ondernemers. Er zijn zelfs boekhoudpakketten die het mogelijk maken om vanuit de boekhoudsoftware de btw-aangifte rechtstreeks door te sturen naar de Belastingdienst.

Inhoudsopgave
Btw aangifte: ondernemer voor de btw
Aangifte doen met omzetbelastingnummer
Aangifte per kwartaal
Tijdvak koppelen aan kwartaal
Stappenplan btw-aangifte zelf online doen
1. Mijn Belastingdienst Zakelijk
2. Inloggen met DigiD
3. Btw bedragen overnemen uit je boekhoudprogramma
4. Bevestigen en verzenden
5. Btw betalen of terugontvangen
6. Btw betalen met iDEAL
Boete bij te late aangifte of te laat betalen

Btw aangifte: ondernemer voor de btw

Je hoeft alleen de aangifte te doen als je door de Belastingdienst bent aangemerkt als ondernemer voor de btw. Dit is op vrijwel alle ondernemers, zoals zzp'ers van toepassing, maar er zijn wel een paar uitzonderingen op de regel. Je brengt als ondernemer bij het uitreiken van facturen btw in rekening aan je klanten. Andersom betaal je btw als ondernemer als je bijvoorbeeld goederen voor je bedrijf inkoopt. Ontvangen btw dien je af te dragen en te betalen btw komt voor vooraftrek in aanmerking. De uitkomst bepaalt of je btw moet betalen of dat je geld terugkrijgt van de Belastingdienst.

Aangifte doen met omzetbelastingnummer

Na je inschrijving in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel krijg je van de Belastingdienst een omzetbelastingnummer en btw-id. Het laatstgenoemde nummer vermeld je op de facturen net als op je website en uitgebrachte offertes. Daar vermeld je uiteraard ook het van toepassing zijnde btw-percentage bij. De btw-aangifte doe je niet met het btw-id, maar met het omzetbelastingnummer. Dit nummer is bij zzp'ers gelijk aan het BSN met erachter de toevoeging B gevolgd door 2 cijfers (vaak 01).

Aangifte per kwartaal

Het is voor de meeste ondernemers in Nederland gebruikelijk om de aangifte per kwartaal te doen. Je krijgt na de start van je bedrijf overigens van de Belastingdienst bericht over welke periode je de btw-aangifte moet doen. Je hebt na afloop van een kwartaal een maand de tijd om de aangifte voor de btw te doen. Dit betekent dat je over het eerste kwartaal van een jaar (januari, februari, maart) tot en met eind de april de mogelijkheid hebt om de btw-aangifte in te dienen.

Tijdvak koppelen aan kwartaal

Het is bij het eenvoudig zelf online btw-aangifte doen belangrijk om de btw aan het betreffende tijdvak te koppelen. Een factuur die je op 30 maart verstuurt, valt binnen het eerste tijdvak. Ook al komt de betaling pas eind april binnen. Bij het verwerken van de facturen in een boekhoudprogramma wijst het systeem de btw toe aan het juiste tijdvak. Door deze constructie komt het voor dat je al btw moet betalen, terwijl de facturen nog niet zijn voldaan. Je kan hiermee rekening houden door de btw-aangifte pas te doen als de uiterste aangiftedatum in zicht komt.

Stappenplan btw-aangifte zelf online doen

Het is misschien spannend om de eerste keer zelf online de btw-aangifte te doen, maar het is gemakkelijker dan je denkt. Bekijk onderstaand stappenplan maar eens.

1. Mijn Belastingdienst Zakelijk

Het komt voor dat je als startende ondernemer de allereerste btw-aangifte op papier moet doen. Daar krijg je dan van de Belastingdienst bericht van. Alle volgende keren ga je voor het doen van de online btw-aangifte naar Mijn Belastingdienst Zakelijk. Dit is de digitale omgeving voor ondernemers.

2. Inloggen met DigiD

Je logt in met je DigiD en krijgt dan een overzicht te zien met de openstaande btw-aangifte. Deze selecteer je om vervolgens je naam en telefoonnummer nog even op te geven en daarna de btw-bedragen in te vullen.

3. Btw bedragen overnemen uit je boekhoudprogramma

Heb je alle in- en uitgaande facturen netjes bijgehouden in je boekhoudprogramma dan staan alle btw-bedragen voor je klaar. De boekhoudsoftware houdt automatisch alle boekingen bij die betrekking hebben op de btw. Je ziet dan ook al, voordat je de btw-aangifte doet of je moet betalen of geld terugontvangt. De btw-bedragen zijn rechtstreeks per vraag over te nemen in de online btw-aangifte. Dit heeft als voordeel dat je niet zo snel een foutje maakt. Controleer altijd wel even of je de bedragen in de juiste vakjes plaatst.

4. Bevestigen en verzenden

Nadat je alle gegevens online hebt ingevuld in de btw-aangifte dien je deze nog te bevestigen. Daarna is het pas mogelijk om de aangifte te versturen. Je krijgt ook nog de gelegenheid om de btw-aangifte op te slaan en te downloaden. Na bevestiging en ontvangst van de aangifte ontvang je daar per e-mail bericht van.

5. Btw betalen of terugontvangen

Heb je veel investeringen of inkopen gedaan dan bestaat de kans dat je btw terugontvangt. Daar hoef je verder niets voor te doen, want de Belastingdienst draagt zorgt voor de uitbetaling. Blijkt uit de btw-aangifte dat je een bedrag moet afdragen dan dien je dat zelf over te maken. Je krijgt hier dus geen aparte aanslag voor. Doe je zaken met het buitenland, dan kan er sprake zijn van btw verleggen. In het buitenland kan er sprake zijn van andere regelgeving.

6. Btw betalen met iDEAL

Na het doen van de btw-aangifte en met betalen als uitkomst heb je de mogelijkheid om de afdracht te doen via iDEAL. Er staat namelijk een betaallink klaar. Deze optie is beschikbaar als je via Mijn Belastingdienst Zakelijk de aangifte voltooid hebt. Daarbij dien je rekening te houden met de betaaltermijn. Bovendien mag de btw-afdracht niet uitkomen boven 50.000 euro en moet je natuurlijk genoeg saldo op je zakelijke rekening hebben staan. Na de uiterste betaaldatum van de btw is de link nog een paar dagen te zien.

Boete bij te late aangifte of te laat betalen

Btw berekenenHet is als ondernemer belangrijk om de btw-aangifte serieus te nemen. Je bent verplicht om tijdig aangifte te doen en om tijdig te betalen. Bij ontvangst van een te late aangifte is er sprake van aangifteverzuim en bij te laat betalen van betaalverzuim. Het is mogelijk dat je een boete krijgt of een verzuimmededeling en een naheffingsaanslag. Er gelden verschillende regels voor betaalverzuim en voor aangifteverzuim. De gevolgen hiervan zijn beter te voorkomen door op tijd de btw-aangifte voor ondernemers zelf eenvoudig online te doen.

Mijnzzp.nl