Team Mijnzzp

Webshop vullen met artikelen

Linkbuilding is het aanmaken, beheren, aanvragen en verwijderen van links om op deze manier invloed uit te oefenen op de positie die jij als ondernemer hebt binnen de verschillende zoekmachines. Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie waarmee je ervoor kunt zorgen dat je een hogere score in de verschillende zoekmachines zoals Google behaalt. Een hogere score in Google draagt bij aan het verhogen van je rendement. Dit omdat wanneer je linkbuilding op een juiste manier gebruikt, je jouw doelgroep beter kunt bereiken waardoor het aantal (potentiële) klanten toe zal nemen en je hierdoor uiteindelijk meer omzet zal maken.

Waarom is linkbuilding dan goed voor de positie die jij behaalt in Google?

Linkbuilding zorgt ervoor dat je online beter zichtbaar bent dan je eventuele concurrenten. Stel je bent interieurtimmerman en je woont in een klein dorp waar nog twee andere interieur timmermannen wonen. Jullie zijn al jaren concurrenten van elkaar, maar het grootste gedeelte van de inwoners schakelen altijd jou in of verwijzen door naar jou wanneer iemand aan hen vraagt of zij nog een goede interieurtimmerman kennen. Met behulp van linkbuilding gebeurt er eigenlijk exact hetzelfde, alleen dan online.

Laptop met websiteWanneer er meerdere relevante websites doorverwijzen naar jouw website, neemt de bekendheid van je website en jou als ondernemer toe waardoor je bereik groter wordt. Hierdoor creëer je tevens meer vertrouwen bij (potentiële) klanten, wat belangrijk is wanneer het gaat om het kopen van producten of diensten die jij aanbiedt. Wanneer je linkbuilding wil gaan gebruiker om als ondernemer beter zichtbaar te worden in Google, zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.

Linkbuilding: hier moet je rekening mee houden

Wanneer je linkbuilding niet op de juiste manier gebruikt, zorg je er niet voor dat je beter zichtbaar bent in de verschillende zoekmachines zoals Google, maar zorg je er juist voor dat je online zichtbaarheid ontzettend slecht is. Om goede resultaten te boeken met betrekking tot linkbuilding moet je het volgende doen:

Zorg voor een natuurlijk linkprofiel: voor een natuurlijk linkprofiel is het belangrijk dat je de content die jij publiceert, verspreidt en dus niet alles in één keer plaatst. Het is beter om elke dag content te verspreiden dan tweemaal per week een grote hoeveelheid content. Tevens is het belangrijk dat er voldoende variatie is met betrekking tot het linkprofiel en dat er verschillende domeinen zijn die verwijzen naar jouw website.

Zorg voor social media links: maak gebruik van de verschillende sociale mediakanalen zoals Facebook, Twitter en LinkedIn om ‘no-follow links’ te verkrijgen. ‘No-follow links’ zijn links op een bepaalde pagina waaraan geen waarde hangt. Google gebruikt deze links niet en deze links hebben dan ook geen impact op de positie die jij hebt in Google. Wel dragen deze links bij aan een natuurlijk linkprofiel. Dit zijn eveneens ‘no-follow links’ die bijdragen aan een natuurlijk linkprofiel. Daarnaast is het belangrijk dat je niet enkel de link naar jouw website plaatst maar dat je eveneens waardevolle informatie deelt.

KettingGebruik waardevolle links: let erop dat je enkel waardevolle links gebruikt. Dit wil zeggen dat je ervoor moet zorgen dat je links krijgt van websites die een bepaalde connectie hebben met jouw website. Een link van een voedingscoach is waardevol wanneer jij als ondernemer actief bent in de voedingsbranche, maar niet wanneer jij werkzaam bent als accountant en een website hebt die vooral gaat over administratie en boekhouding.

Deel je kennis door reacties te plaatsen: zorg ervoor dat je actief bent op diverse forums, blogsites en sites die nieuwsartikelen plaatsen en plaats reacties met daarin een link naar jouw website. Wel is het belangrijk dat je niet alleen de link plaatst, maar dat je eveneens waardevolle informatie deelt in deze reacties. Bijvoorbeeld door antwoord te geven op verschillende vragen die betrekking hebben op jouw expertise.

Schrijf interessante blogs: schrijf blogs die interessant voor je website zijn zodat jouw doelgroep jouw website als inspiratiebron gaat gebruiken. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan artikelen over allerlei trend en ontwikkelingen die betrekking hebben op de producten en/of diensten die jij aanbiedt en die antwoord geven op veel voorkomende vragen. Een bekende tactiek is om blogs te schrijven die gebaseerd zijn op goed scorende artikelen van andere websites.

SaleStel gratis weggevers beschikbaar: een andere linkbuilding tactiek is het beschikbaar stellen van online weggevers zoals een whitepaper. Door een nuttige whitepaper te schrijven die jouw doelgroep graag wil downloaden en deze beschikbaar te stellen als bron, wordt dit door Google gezien als een externe link die ervoor zorgt dat je beter zichtbaar wordt in Google.

Schrijf externe blogs: ook het schrijven van gastblogs op externe websites vanuit hetzelfde vakgebied als waarin jij zelf als ondernemer werkzaam bent, draagt bij aan linkbuilding. Wel is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat de gastblogs die jij schrijft waardevol en relevant zijn voor de websites waarop deze blogs geplaatst worden.

Meld jezelf aan op allerlei verschillende startpagina’s: jezelf aanmelden op startpagina’s die betrekking hebben op jouw vakgebied is eveneens waardevol met betrekking tot linkbuilding. Wel is het belangrijk dat de onderwerpen op deze startpagina’s ook daadwerkelijk betrekking hebben op het vakgebied waarbinnen jij als ondernemer werkzaam bent. Je hebt als interieurtimmerman immers niets aan het aanmelden op een startpagina over akkerbouw.

Vraag om links op de website van een klant: wanneer je samenwerkt met een klant die een eigen website heeft, kun je vragen of deze klant content wil plaatsen op zijn of haar website met daarin een link naar jouw website. Wel is het belangrijk dat de website van deze klant gerelateerd is aan diensten of producten die jij zelf verkoopt.

Volg de nieuwste trends binnen jouw branche: het is belangrijk om de nieuwste ontwikkelen en trends te volgen die binnen jouw vakgebied van toepassing zijn. Aan de hand van deze ontwikkelingen en trends kun je allerlei waardevolle content creëren. Wanneer jij ervoor zorgt dat je één van de eersten bent die schrijft over deze nieuwste ontwikkelingen en trends, is er een grote kans dat deze content goed gevonden en gedeeld wordt.

Let op de posities van de links: het is belangrijk dat je de links in de content die jij plaatst op de juiste plaats worden weergegeven. Het is beter om een link te plaatsen in de eerste alinea van een blog, en deze niet te plaatsen in de laatste zin van de laatste alinea. Het is belangrijk dat je ervoor zorg dat je de links die je in je content wil plaatsen niet verstopt.

Zorg voor waardevolle content: om te zorgen dat je voldoende successen behaalt door linkbuilding te gebruiken is het belangrijk dat je waardevolle en relevante content creëert. Daarbij is het belangrijk dat je in het schrijven van de content oog hebt voor de facetten van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Wanneer je dit namelijk niet doet, zal je met behulp van linkbuilding niet het gewenste resultaat behalen en is alles dus voor niets geweest.

Online marketingplan bedenkenLinkbuilding is dus veelomvattend. Alle facetten die linkbuilding kent hebben betrekking op het beter zichtbaar zijn in de verschillende zoekmachines zoals Google. Linkbuilding kun je zelf doen, maar je kunt dit ook uitbesteden. Het schrijven van waardevolle content, het plaatsen van reacties, etc. nemen immers best wat tijd in beslag. Toch is het voor vrijwel elke ondernemer waardevol om te starten met linkbuilding. Dit omdat dit uiteindelijk, wanneer je dit op de juiste manier doet, zal leiden tot een hoger rendement en dus ook meer omzet.

Het doel van linkbuilding?

Het doel van linkbuilding is om de autoriteit, zichtbaarheid en rangschikking van een website in de verschillende zoekmachines te verbeteren. Linkbuilding is een strategie binnen zoekmachineoptimalisatie (SEO) waarbij de focus ligt op het verkrijgen van hoogwaardige en relevante backlinks naar jouw website vanaf andere websites. Een backlink is simpelweg een link die vanaf een andere website naar jouw website verwijst. De reden achter het belang van linkbuilding ligt in hoe zoekmachines zoals Google websites beoordelen en rangschikken. Google beschouwt backlinks als een indicatie van de waarde en relevantie van een website. Met andere woorden, als veel kwalitatieve websites naar jouw site linken, kan dit worden opgevat als een teken dat jouw inhoud waardevol en betrouwbaar is. Er zijn verschillende manieren om linkbuilding in te zetten om de zoekresultaten te verbeteren van jouw website.

Hoe werkt linkbuilding?

Er zijn meerdere manieren om een goede linkbuilding strategie in te zetten. Hierbij is het wel belangrijk om goed naar de kwaliteit van de backlinks te kijken. Enkele voorbeelden van een linkbuilding strategie zijn:

  • Het ruilen van backlinks.
  • Het toepassen van artikelmarketing.
  • Het schrijven waardevolle blogs.

De zoekresultaten verbeteren door middel van een linkbuilding strategie

SEO verbeterenHet is mogelijk om hoger in de zoekresultaten te komen te staan van de belangrijkste zoekmachines door het inzetten van een linkbuilding strategie. Wel is het extreem belangrijk om alleen gebruik te maken van waardevolle websites die beschikken over autoriteit. Met andere woorden moeten de backlinks naar jouw site beschikking over voldoende online autoriteit. De autoriteit van de gelinkte website moet goed zijn wil je goede resultaten behalen.

Linkbuilding van verschillende servers

Het heeft geen zin om verschillende backlinks binnen te halen van hetzelfde IP-adres of server. Dit is een veel gemaakt fout wanneer we het hebben over linkbuilding. De verwijzende backlinks moeten beschikken over diversiteit en het is onlogisch dat je meerdere backlinks krijgt van een bepaalde server of IP-adres. Zoekmachines zullen dit herkennen als onnatuurlijke links. Dit kan de zoekresultaten negatief beïnvloeden voor jouw website. Google heeft al meerder keren aangegeven dat deze vorm van linkbuilding niet gewenst is.

Lees ook ons artikel: Wat is een goede Domain Rating?

Mijnzzp.nl