Team Mijnzzp

Blogger

Iedere ondernemer wil graag zijn of haar doelgroep – op wat voor een manier dan ook – kunnen bereiken. Tegenwoordig wordt er door een groot aantal mensen dagelijks ontzettend veel gebruikgemaakt van het internet en dat percentage zal de komende jaren alleen maar stijgen. Juist hierom is het zo belangrijk voor jou, als ondernemer, dat je online ook goed vindbaar bent voor de doelgroep die je wilt bereiken. Een zeer effectieve manier om dit doel te bereiken is door middel van het schrijven van een passend artikel. Het schrijven van een artikel zorgt, vooral wanneer je dit op de juiste manier onder de aandacht weet te brengen bij de desbetreffende doelgroep, voor extra exposure. Verscheidene handige tips om dit voor elkaar te krijgen lees je in dit artikel.

Het delen van je artikel op social media.

Wereldwijd maken miljoenen mensen gebruik van social media. Op deze platformen kan je met de juiste aanpak eigenlijk iedere doelgroep bereiken. Op sommige grote platformen zoals Facebook, is het gebruikelijk dat een bericht wordt gedeeld. Hierdoor wordt het bereik enorm vergroot. Houd er wel altijd rekening mee dat de meeste gebruikers niet per sé op zoek zijn naar een commercieel gericht bericht en er dus vaak overheen scrollen. Om dit probleem te verminderen is het dus ontzettend belangrijk dat je bericht of artikel er direct tussenuit springt waardoor men niet kan wachten om door te klikken naar jouw website!

Gastblog platform gebruiken om je artikel te plaatsen.

Veel ondernemers en marketeers laten hun artikel tegenwoordig plaatsen op een passende website. Een website met autoriteit die wellicht een hogere positie in de zoekmachines heeft. De beheerders van de website met autoriteit zullen hier meestal wel een vergoeding voor vragen, maar daar krijg je een hoop voor terug.

Wanneer deze methode wordt toegepast, spreken we van linkbuilding. Je hebt er vast wel eens iets over gehoord. Het is online een veelgebruikte term voor ondernemers. Linkbuilding is het generen van links vanaf externe websites naar een specifieke website, in dit geval jouw website. Die links worden backlinks genoemd. Hoe meer backlinks je hebt, hoe populairder je website wordt. Dit heeft te maken met het feit dat de backlinks die leiden naar jouw website voor zoekmachines namelijk een soort aanbeveling zijn. Hoe meer aanbevelingen, des te relevanter en waardevoller je website is in de ogen van de zoekmachines. Het is vanzelfsprekend dat het gebruik van linkbuilding essentieel is voor je positie in zoekmachines zoals Google.

Betalen voor het plaatsen van je artikel.

Ben jij een ondernemer met commerciële intenties? Dan is het vaak helpend om te betalen voor het plaatsen van je artikel. Hierdoor verhoog je de vindbaarheid met extra bezoekers als gevolg. Dit is tegenwoordig een veelgebruikte methode. Door te betalen voor het plaatsen van je artikel, verhoog je de vindbaarheid voor een langere periode. Dit is een groot voordeel ten opzichte van Google Ads.

Zoeken naar een passende weblog.

Wat is een weblog?

Een weblog is een samenvoeging van de woorden: ‘web’ en ‘loggen’. Oorspronkelijk was dan ook bedoeld als online dagboek. Tegenwoordig bestaat een weblog vaak uit een op zichzelf staande website of een klein gedeelte van een grotere site, waarop regelmatig artikelen geplaatst worden. Deze artikelen worden veelal gepubliceerd in chronologische volgorde zodat er een soort van digitaal logboek ontstaat.

Nu we allen op de hoogte zijn van de definitie van een weblog, is het belangrijk om te weten dat er verschillende weblogs bestaan. Het is dus van belang dat je weet welke weblog je voor je artikel moet selecteren. Het is logisch dat een artikel gericht op de zakelijke markt, op een ander weblog geplaatst dient te worden dan een artikel die juist op de particulieren gericht is.

Daarnaast is het uitzoeken van het bezoekersaantal van de desbetreffende weblog zeker niet onbelangrijk. Wanneer je je artikel op een weblog plaatst met veel bezoekers, zullen er logischerwijs ook meer bezoekers verder surfen naar jouw website. Houd er rekening mee dat het bezoekersaantal van een weblog direct invloed heeft op de prijs die je betaalt voor het plaatsen van het artikel.

Zorg voor een uniek en aantrekkelijk artikel.

De laatste tip, maar zeker niet minder belangrijk. Het is wellicht zelfs de belangrijkste tip die in deze lijst zit. Veel webmasters willen het artikel namelijk onder geen enkele voorwaarde plaatsen wanneer het artikel niet uniek blijkt. Hoewel het meer dan logisch klinkt, blijkt uit de praktijk dat dit echt niet altijd zo gemakkelijk is. Hieronder geef ik je enkele tips.

  • Zorg ervoor dat de inhoud uniek is.

Het is jouw artikel. Je wil bezoekers doorverwijzen naar jouw website en naar jouw onderneming. Maak er dan ook jouw tekst van en schrijf deze in jouw woorden. Niemand zit te wachten op een tekst die (gedeeltelijk) gekopieerd is van een ander artikel. Zo ben je één van de duizenden terwijl het de bedoeling is dat jouw artikel er tussen uit springt. Men zal er dan bewust voor kiezen om jouw website te bezoeken en dat is exact wat jij wilt bereiken!

  • Correctheid van de spelling en grammatica.

We zijn er allen van op de hoogte dat de Nederlandse taal, vooral qua spelling en grammatica, één van de lastigste talen ter wereld is. Toch is het zeer belangrijk om bij het schrijven van een tekst te zorgen voor de juistheid van deze aspecten. Wanneer een tekst vol zit met spel- en grammaticafouten, leest het helemaal niet meer lekker weg en is de kans heel groot dat er weg geklikt wordt.

  • Opbouw en lengte van de tekst.

De opbouw en de lengte van je artikel zijn ontzettend belangrijke aspecten. Het is belangrijk dat je rekening houdt met de doelgroep voor wie je schrijft. Veelal valt een té lange tekst niet in de smaak. Vooral als het te langdradig is. De tekst lekker vlot opbouwen en kort maar krachtig duidelijk maken waar je voor staat of wat je kwijt wilt. Je moet de lezers blijven interesseren. Ze moeten niet afhaken na een aantal zinnen of alinea's. Wanneer je ze het gehele artikel hebt kunnen blijven boeien zullen ze eerder op de doorverwijzing naar je website klikken waar ze alle informatie te zien krijgen.

  • Gebruik van passende afbeeldingen.

Tot slot maakt, het gebruik van scherpe afbeelding die passen bij de geschreven tekst, het artikel helemaal af. Een tekst zonder afbeeldingen maar alleen een lap tekst, spreekt natuurlijk ook veel minder aan. Zorg voor een goede verhouding tussen tekst en afbeeldingen.

Extra tip: wat je absoluut niet moet doen.

Na een aantal uitstekende tips te hebben benoemd, waarvan ik met zekerheid durf te zeggen dat deze – na toepassing – een positieve invloed zullen hebben op de online vindbaarheid van je artikel en dus ook de onderneming, is het nu tijd voor het benoemen van een extra tip over hoe het absoluut niet werkt. Het is een veelvoorkomende fout: het misbruiken van persberichten.

Maar wat wordt hier nou eigenlijk exact mee bedoeld? Ik leg het je haarfijn uit.

Het plaatsen van een persbericht is vaak volledig gratis, mits het daadwerkelijk een persbericht betreft. Er zijn ondernemers onder ons die kiezen voor de goedkoopste aanpak om een artikel te kunnen plaatsen. Zij kiezen er dan voor om hun zelfgeschreven, commercieel gerichte artikel te maskeren als persbericht en deze zo te publiceren. De meeste webmasters zijn hier allicht van op de hoogte. Zij plaatsen dan ook geen persberichten die eigenlijk geen persberichten betreffen.

Naast het feit dat het plaatsen van een commercieel bericht verdoezeld als persbericht gratis is, wordt er wellicht ook gedacht dat het meer bezoekers zal trekken aangezien veel mensen natuurlijk vlugger beslissen om op een persbericht te klikken en door te lezen dan een commercieel gericht bericht. Echter, het kom helaas zo vaak voor dat er op deze manier misbruik wordt gemaakt van persberichten, dat hierdoor de SEO-waarde van deze persbericht-blogs minder waardevol zijn dan weblogs van de redactie. Het is dus not done om je commercieel gericht artikel te maskeren als persbericht.

Lees ook ons artikel: hoe schrijf je de juiste content voor jouw website?

Mijnzzp.nl