Bij het starten van een eigen onderneming komt er veel op je af. Begin met de markt te onderzoeken en ga na of klanten op zoek zijn naar wat je wilt verkopen. Stel jezelf de volgende vragen: wat is mijn passie, waar ben ik goed in, wat zijn mijn doelstellingen en wie kan mij eventueel helpen om een bedrijf te beginnen? Als je deze vragen beantwoord hebt, dan maak je een lijst van je middelen en beslis je welke weg voor je de beste is.
Wat houdt het "starten" van een bedrijf in?
Een start-up is het proces van het opstarten van een nieuwe onderneming of organisatie, zoals een klein bedrijf. Ondernemers staan gewoonlijk voor grote uitdagingen om hun onderneming te financieren en duurzame concurrentievoordelen te creëren ten opzichte van grotere gevestigde concurrenten en bedrijven. Het proces houdt vaak in dat je ook een ondernemingsplan moet maken. Ook het regelen van de boekhouding is belangrijk. Het is overigens belangrijk om de opstartkosten in de boekhouding op te nemen.
Wat is een ondernemingsplan en waarom heb je er een nodig?
Een ondernemingsplan is een formeel document dat de missie, de visie, de waarden, de strategie en de financiële vooruitzichten van het bedrijf documenteert. Bedrijfsplannen zijn meestal nodig voor startende ondernemingen die afhankelijk zijn van financiering. Het is niet alleen maar papierwerk om in te vullen - het is een gelegenheid om een visie op je bedrijf te ontwikkelen voordat je ermee begint. Het laten maken van een ondernemingsplan is niet verplicht, maar meestal wel raadzaam.
Hoe maak je een bedrijfsplan?
Een bedrijfsplan is een document waarin de stappen worden uiteengezet die je zult moeten ondernemen om je bedrijfsidee te voltooien. Bedrijfsplannen zijn om vele redenen nodig, maar vooral omdat dit helpt om een idee te verduidelijken voordat je tijd en geld investeert in de ontwikkeling ervan.
Om een bedrijfsplan te schrijven, is het belangrijk dat je de volgende vragen beantwoordt:
- wat zijn de doelstellingen van mijn bedrijf;
- wat zijn de strategieën die ik zal gebruiken om die doelstellingen te bereiken;
- wat zijn mijn middelen en beperkingen;
- wat is mijn strategie om belemmeringen voor groei te overwinnen;
- wat zijn mijn sterke en minder sterke punten;
- wanneer en hoe zal ik weten wanneer het tijd is om opnieuw te evalueren of van koers te veranderen.
Waarom je je doelgroep en concurrentie moet kennen
Het is belangrijk om je doelmarkt en concurrentie te kennen. Als je weet aan wie je je producten probeert te verkopen en wie je concurrenten zijn, zullen andere ondernemerstaken, zoals het ontwerpen van nieuwe producten en de prijsstrategie, gemakkelijker worden. Het onderzoeken van je doelgroep en concurrenten is dan ook belangrijk.
Wat is het verschil tussen een eenmanszaak en een maatschap
Een eenmanszaak is een bedrijf dat eigendom is van één persoon, zonder enig juridisch onderscheid met zijn persoonlijke bezittingen en vermogen. Het is ook de meest voorkomende vorm van bedrijfseigendom wereldwijd. De eigenaar van een eenmanszaak heeft de volledige controle over het bedrijf en alle besluitvorming.
In een maatschap zijn er twee of meer personen betrokken bij de leiding van het bedrijf. Een maatschap staat bekend als een "joint venture" en heeft potentiële belastingvoordelen voor beide partners. Een maatschap is complexer dan een eenmanszaak, omdat er een zakelijke overeenkomst is tussen de partners.
Hoe belangrijk is het om een exit-strategie te hebben
Een ander belangrijk ding om over na te denken is wat er zou kunnen gebeuren als het misgaat. Voordat je een bedrijf begint, moet je een plan maken voor hoe je uit het bedrijf stapt, voor het geval het mis gaat.
Starten als zzp: wat moet je allemaal regelen?
Lees ook ons artikel: Wat is een zzp'er?
Mijnzzp.nl