Team Mijnzzp

Nieuwbouwwijk

Ga je ondernemen, dan is een goed financieel en fiscaal inzicht belangrijk. Door als zzp’er slim met je financiën en met de mogelijke belastingvoordelen om te gaan, zorg je dat je minder belasting betaalt. Wie wordt daar niet blij van? Al voordat je als zzp’er ingeschreven staat, kun je hier al je voordeel mee doen. In veel gevallen mag je je opstartkosten of aanloopkosten fiscaal aftrekken. Lees hier meer over de voordelen van het goed bijhouden van je opstartkosten als zzp’er.

Inhoudsopgave
Opstartkosten, wat wordt hiermee bedoeld?
Welke aanloopkosten zijn nog meer relevant?
Bewaar alle bonnetjes en facturen
Wanneer heb je hier profijt van?
Vergeet ook je urenregistratie niet!

Opstartkosten, wat wordt hiermee bedoeld?

Met opstartkosten of aanloopkosten bedoelen we zakelijke kosten, die je nog voor je registratie bij de Kamer van Koophandel, hebt gemaakt. Het hangt natuurlijk van jouw soort onderneming af om wat voor kosten het precies gaat. Toch zijn er veel kosten die je hiertoe mag rekenen. Misschien heb je marketingonderzoek naar jouw doelgroep en branche gedaan? Of heb je professioneel advies ingeschakeld voor de opzet van je bedrijf? Denk hierbij onder meer aan juridische kosten en aan notariskosten. Deze zijn mogelijk later fiscaal aftrekbaar.

Welke aanloopkosten zijn nog meer relevant?

Er zijn nog andere kosten, die relevant zijn als aanloopkosten. De volgende startkosten leveren mogelijk fiscaal voordeel op:

  • Creëren van een website;
  • Ontwikkelen van een app;
  • Laptop, telefoon, printer, enz.;
  • Zakelijke magazines en boeken;
  • Drukwerk;
  • Reiskosten;
  • Telefoonkosten;
  • Studiekosten.

Bewaar alle bonnetjes en facturen

Om van fiscaal voordeel te genieten m.b.t. je opstartkosten, moet je kunnen bewijzen dat je deze kosten echt gemaakt hebt. Dat doe je door alle bonnetjes en facturen voor de betreffende diensten en producten te bewaren. Het beste is daarom dat je in de aanloopfase van je onderneming van al je aankopen de bonnen bewaart. Archiveer ze op een logische manier, zodat je alles gemakkelijk kan terugvinden. Op een later tijdstip kun je uitzoeken welke kosten aftrekbaar zijn. Er zijn bijvoorbeeld ook zakelijke kosten, die je deels mag aftrekken, zoals een lunch met een klant. Alle kleine beetjes helpen en kunnen samen tot een groot belastingvoordeel leiden!

Wanneer heb je hier profijt van?

Door alle bonnen en facturen in de aanloopfase te bewaren, kun je deze gemakkelijk raadplegen bij de eerste aangifte van je omzetbelasting en bij de aangifte van je inkomstenbelasting. Zo mag je in veel gevallen de btw op de facturen van je opstartkosten terugvragen. Je moet daarvoor ondertussen wel ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel. Bovendien moet je eveneens door de Belastingdienst aangezien worden als ondernemer voor de btw. Je mag in dit geval de btw van de facturen van je opstartkosten opgeven als voorbelasting en zo de betaalde btw terugvorderen.

Goed voorbereid starten als zzp'er:

Vergeet ook je urenregistratie niet!

Een ander belangrijk aandachtspunt in de opstartfase, is je uren bijhouden. Je kunt als beginnende zzp’er namelijk een beroep doen op de startersaftrek. Je mag dan je zelfstandigenaftrek verhogen met een bepaald bedrag. Daardoor wordt je winst lager en betaal je dus minder inkomstenbelasting. Hiervoor moet je aan het urencriterium voldoen. Oftewel, je moet per jaar minimaal 1225 uur aan je onderneming besteden. Ook de uren in de opstartfase voor je inschrijving bij de Kamer van Koophandel tellen mee.

Administratie en boekhoudingAls startende ondernemer heb je in de meeste gevallen te maken met verschillende opstartkosten.

In veel gevallen mag je deze kosten in de boekhouding opnemen. Bewaar daarom alle facturen en bonnetjes goed.

Lees ook ons artikel: Startende ondernemer: Houd rekening met bijkomende kosten

Mijnzzp.nl