Team Mijnzzp

Onderscheiden als zzp-er

Je hebt een bedrijf in een bepaalde branche en bent niet de enige die daarin actief is. Daarom is het belangrijk jezelf te onderscheiden. Dit kan bijvoorbeeld omdat je een unieke service biedt of op het gebied van producten het onderscheid maakt. Onderscheidend vermogen kan ook betrekking hebben op een combinatie van unieke kenmerken. Bijvoorbeeld een lage prijs hanteren in combinatie met een uitmuntende klantenservice. Je troeft je concurrenten hierdoor af, zodat er meer klanten naar jouw bedrijf komen. Het is zelfs mogelijk om met het centraal stellen van het onderscheidend vermogen je bedrijf een leidersrol in de marktpositie te geven.

Inhoudsopgave
Nieuwe klanten aantrekken
Hogere prijzen
Start met een analyse

Nieuwe klanten aantrekken

Naast dat bestaande klanten graag naar je bedrijf terugkomen vanwege het onderscheidend vermogen, trek je daarmee ook nieuwe klanten aan. Consumenten zijn steeds kritischer en nemen steeds meer moeite om bedrijven met elkaar te vergelijken. Door je te onderscheiden met unieke kenmerken val je eerder op bij nieuwe klanten. Dit heeft als voordeel dat als je de nieuwe klant eenmaal binnen hebt je ook mag verwachten dat deze klant blijft. Uiteraard is het dan wel aan jou om het onderscheidend vermogen in de praktijk waar te maken.

Hogere prijzen

Het kost natuurlijk tijd om onderscheidend vermogen in de praktijk tot uiting te laten komen en een klantenkring op te bouwen. Als je eenmaal de goede weg bent ingeslagen, is er nog een voordeel van toepassing. Het onderscheidende vermogen wordt dan namelijk door klanten gezien als waardevol en uniek. In dat geval is de consument bereid om ook meer voor je product of dienst te betalen. Je kan daarom met hogere prijzen gaan rekenen.

Start met een analyse

Je vindt het misschien lastig om te benoemen wat het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf is. Daarom is het aan te raden om eerst een analyse te maken. Kijk bijvoorbeeld naar de markt en betrek je concurrenten erin om te zien waarin jouw bedrijf zich onderscheidt. Of maak van de analyse gebruik om je te richten op het ontwikkelen van onderscheidend vermogen. Bijvoorbeeld door de focus te leggen op wat een concurrent biedt en wat jij daarin met jouw bedrijf kan verbeteren.

Mijnzzp.nl