Team Mijnzzp

Marketingplan opstellen

Het opstellen van een marketingplan helpt je als ondernemer om je producten of diensten onder de aandacht van je doelgroep te krijgen. Er zijn verschillende doelen mogelijk als je een marketingplan opstelt, zoals het vergroten van de naamsbekendheid. Ook het laten toenemen van de omzet of winst kan een doelstelling zijn, net als toename van het marktaandeel. Bepaal eerst de doelstelling om aan de hand daarvan een marketingplan te maken.

Inhoudsopgave
Start met een analyse
Bepaal je doelgroep
Stel de marketingstrategie vast
Maak een actieplan

Start met een analyse

Het maken van een marketingplan begint met een analyse van je bedrijf met daarin zowel de zwakke als de sterke punten. Je kan van een SWOT-analyse gebruikmaken door ook de kansen en bedreigingen voor je onderneming erin mee te nemen. Het is ook handig om een interne en externe analyse te maken. De interne analyse biedt inzicht in de wijze waarop je onderneming in de branche actief is en welke middelen daarvoor nodig zijn. De externe analyse richt zich op de actuele marktsituatie en te verwachten ontwikkelingen.

Bepaal je doelgroep

Om een marketingplan te laten slagen, is het belangrijk om inzicht te krijgen in je doelgroep. Daarom is het aan te raden om eerst uitgebreid onderzoek te doen naar je doelgroep. Noteer alles wat je weet, zoals leeftijd, regio, interesses en andere aspecten die voor jouw bedrijf belangrijk zijn. In het verlengde daarvan bepaal je hoe jij wilt dat je doelgroep en je concurrentie jouw bedrijf ziet.

Stel de marketingstrategie vast

Het verkregen inzicht is een leidraad om het marketingplan verder vorm te geven met de ontwikkelingen van een marketingstrategie. De bekende P’s, zoals product, prijs, plaats en promotie spelen hierbij een rol. Dit zijn namelijk de middelen die je gebruikt om het plan uit te voeren. Beschrijf het product en bepaal hoe de distributie ervan plaatsvindt, waarbij je ook de prijs bepaalt en bedenkt hoe je de promotie vorm geeft.

Maak een actieplan

Een marketingplan heeft doorgaans betrekking op de lange termijn en het is dan ook belangrijk om daar een actieplan voor te maken. Het actieplan biedt mogelijkheden om de lange termijnstrategie op te delen in kortere perioden, zoals actiepunten per kwartaal. Dit onderdeel van het marketingplan is te zien als een soort draaiboek.

Mijnzzp.nl