Team Mijnzzp

Garagehouder

Het is voor een groot aantal ondernemers belangrijk om een vaste klantenkring op te bouwen. Denk maar aan een schilder die vaste klanten krijgt voor het onderhoud van woningen. Of aan internetbedrijven die aan het werk zijn voor andere bedrijven. Het opbouwen van een vaste klantenkring heeft veel voordelen. De klanten komen namelijk bij je terug om werkzaamheden uit te laten voeren. Dat betekent dat je na verloop van tijd steeds minder tijd aan acquisitie hoeft te besteden. Als ondernemer is het erg belangrijk om een vaste klantenkring op te bouwen. Er zijn een aantal tips die helpen bij het opbouwen van een vast klantenbestand.

Inhoudsopgave
Snel reageren
Kom afspraken na
Uitstekende service bieden
Denk mee met de klant

Snel reageren

Particulieren en bedrijven die een beroep op je willen doen, vinden het prettig als zij snel een reactie krijgen. Het maakt niet uit of dat telefonisch of per mail is. Door snel te reageren, laat je weten dat je interesse hebt in de opdracht. Duurt het te lang voordat je reageert dan bestaat de kans dat de potentiële klant verder gaat zoeken. Je toont door snel met een reactie te komen een welwillende houding. Lukt het je niet om op een bepaald moment een uitgebreide reactie te geven, laat dan weten er later op terug te komen en geef daarbij een termijn.

Kom afspraken na

Klanten waarderen het als je een bedrijf bent dat afspraken nakomt. Het komt nog altijd voor dat er een afspraak is gemaakt en dat bedrijven de klant laten zitten. Die klant heeft er wellicht vrij voor genomen of andere activiteiten voor laten liggen. Als je afspraken nakomt, is dat een teken van betrouwbaarheid.

Uitstekende service bieden

Het kan altijd een keer voorkomen dat werkzaamheden net niet helemaal perfect zijn uitgevoerd. Een schilder kan bijvoorbeeld de service geven opnieuw langs te komen als blijkt dat er onvolkomenheden zijn. Bijvoorbeeld als een schilderklus is uitgevoerd en het onverwacht is gaan regenen. In dat geval kan het zijn dat er wat werk overgedaan moet worden. Dit is een uitstekende service en zorgt ervoor dat je de volgende keer ook de opdracht krijgt.

Denk mee met de klant

Door mee te denken met de klant laat je weten de expertise in huis te hebben. Dat is een aspect dat klanten altijd waarderen. Je zet jezelf daarmee neer als een autoriteit op je vakgebied. Het is als ondernemer belangrijk om te denken in oplossingen. Hiermee kun je klanten echt helpen en hierdoor bouw je ook een vaste klantenkring op.

Lees ook ons artikel: Hoe komen zzp-ers aan opdrachten?

Mijnzzp.nl