Team Mijnzzp

Public relations bedrijf

Het is bij de start van een nieuw bedrijf niet zo dat de media allemaal berichten over de lancering. Dat gebeurt alleen als er sprake is van echte nieuwswaarde door bijvoorbeeld een startup die met een innovatief product komt. Als kapper om de hoek, restaurant in de wijk of lokale timmerman die een bedrijf begint, dien je zelf voor de promotie te zorgen. Het is altijd handig dat er in de media berichten over de lancering van je bedrijf komen en daar zijn een aantal public relation tactieken op los te laten.

Inhoudsopgave
Time het moment
Kies zorgvuldig nieuwskanalen
Geef een interview

Time het moment

Een perfecte timing wanneer je het nieuws over de start van je bedrijf naar buiten brengt, is van groot belang. Doe dat niet ver van tevoren als je nog niet echt gestart bent met je onderneming, want als er dan klanten komen, kunnen deze nog geen gebruikmaken van je diensten. Het bericht over de lancering van je bedrijf verdwijnt dan namelijk al snel in de vergetelheid. Zorg dus voor een goede timing en kijk ook of er externe factoren zijn waarop in te spelen valt. Denk maar aan bepaalde feestdagen of aan dagen als Valentijnsdag of aan het aanbreken van een seizoen.

Kies zorgvuldig nieuwskanalen

Het is natuurlijk mogelijk om de lancering van je bedrijf via nieuwsmedia aan het grote publiek bekend te maken. Dat trekt de aandacht, maar er zijn ook andere manieren om de aandacht te trekken. Denk bijvoorbeeld maar aan het posten van berichten op social media en aan je eigen website. Zo is het ook mogelijk om de lancering van je bedrijf op een originele manier bekend te maken tijdens een event.

Geef een interview

Er zijn op lokaal niveau natuurlijk altijd media die op zoek zijn naar nieuws. Denk maar aan het lokale wijkkrantje of aan media die de hele plaats van nieuws voorzien. Een aan te raden public relation tactiek is om te laten weten dat je een bedrijf lanceert en bereid bent om een interview te geven. Potentiële klanten zijn altijd benieuwd naar de gezichten achter een bedrijf, en dat vergroot ook nog eens de betrokkenheid en biedt meer kans op de gunfactor.

Lees ook: Signature story: vertel je verhaal en versterk je merk

Mijnzzp.nl