Team Mijnzzp

Reclamebord

Google advertenties kunnen een juiste investering zijn wanneer je snel online zichtbaarheid wilt voor jouw producten en/ of diensten. Bovendien kunnen Google advertenties ook waardevol zijn om de juiste klanten naar jouw website te halen. Met SEA (Search Engine Advertising), ook wel zoekmachine adverteren genoemd, toon je jouw advertenties aan diegenen welke gericht op zoek zijn naar jouw producten en/ of dienste.

Wat houdt adverteren op Google nu precies in?

Adverteren via een zoekmachine is een vorm van reclame maken, waarbij je jouw producten, diensten en website met behulp van betaalde advertenties in de resultaten van diverse online zoekmachines promoot. Omdat Google de wereldwijd meest gebruikte en populairste zoekmachine is, gaat het in dit artikel over adverteren op Google (Google Adwords).

Wanneer men via Google informatie opzoekt, toont Google boven en rechts naast de zoekresultaten relevante advertenties op basis van de zoekwoorden die zijn gebruikt. Wanneer men op jouw advertentie klikt, komt men op jouw website of landingspagina terecht. Als adverteerder betaal je enkel en alleen wanneer er daadwerkelijk op jouw advertentie geklikt wordt. Het is dus van belang dat je jouw advertentie opmaakt rondom de juiste zoekwoorden. Hoe beter je jouw advertentie afstemt op het publiek dat jij als doel hebt gesteld, hoe lager de advertentie kosten en hoe hoger je resultaten zullen zijn.

De voordelen van adverteren op Google:

90 procent van alle internetgebruikers wereldwijd, maken gebruik van Google. Google biedt dus een enorm groot mogelijk bereik voor jouw advertenties. Het Google netwerk bestaat uit twee onderdelen, namelijk; het Google zoeknetwerk en het Google display netwerk. Tot het Google zoeknetwerk behoren onder andere google.com, google.be, google.nl, google.fr, etc. Ook andere Google sites zoals Google Shopping en Google Maps behoren tot het Google zoeknetwerk. Googlesites zoals YouTube, Gmail, Blogger en andere duizenden partnersites op het internet, behoren tot het Google display netwerk.

Door te adverteren via Google, toon je advertenties aan mensen die actief op zoek zijn naar jouw informatie, producten of diensten. Deze mensen staan dichter bij een eventuele aankoop dan bijv. Instagram of Facebook gebruikers. Dit omdat Instagram- en Facebook- gebruikers jouw advertenties voorbij zien komen terwijl zij niet op zoek zijn naar een product of dienst waar jij voor adverteert.

Tevens biedt Google de mogelijkheid tot dynamische zoekadvertenties aan. Dit houdt in dat zoekadvertenties automatisch getoond worden bij relevante zoekopdrachten op basis van de inhoud van jouw website. Google doet dat het `moeilijkere `werk (optimaliseren en actualiseren van je advertenties) voor jou. Het is echter niet aan te raden om enkel gebruik te maken van deze dynamische zoekadvertenties. Het is raadzaam om goede handmatig geoptimaliseerde advertenties te maken. Deze behalen vrijwel altijd beter resultaat dan de zogenaamde dynamische advertenties.

Ook kun je via het adverteren op Google gebruik maken van remarketing. Dat wil zeggen dat je jouw advertentie toont aan mensen die al eerder interesse hebben getoond in jouw product of dienst. Je kunt dit doen via Google Search en het Google display netwerk. Hierdoor zorg je ervoor dat je de aandacht blijft trekken van mensen die wellicht overwegen om een aankoop bij jou te doen. Google is dus een enorm krachtig platform waarop je kunt adverteren en biedt je tal van opties om jouw advertenties en uitgaven te optimaliseren. Zo kun je bijvoorbeeld Google Adwords en Google Analytics koppelen. Hierdoor kun je gemakkelijk het aantal bezoekers en het aantal aankopen meten en hierop eventueel jouw website en/ of advertenties optimaliseren.

De nadelen van het adverteren op Google

Google Adwords is geen eenvoudig platform om advertenties in op te stellen en te beheren. Hiervoor is wel enige oefening nodig. Wanneer je niet goed weet hoe het werkt en wat je doet kun je ook onnodig veel geld verspillen aan de door jou gemaakte advertenties.

In tegenstelling tot bijv. Facebook is het via Google lastiger om mensen te bereiken die jouw producten niet kennen en hier ook niet actief naar zoeken. Aan de hand van persoonlijke facebookprofielen van gebruikers weet Facebook wie je bent, waar je woont, wat je interesses zijn etc. Google weet voornamelijk alleen waar mensen naar op zoek zijn.

Wanneer is adverteren op Google interessant?

Adverteren via Google is ideaal om mensen te bereiken die weten wat ze zoeken, die actief op zoek zijn naar jouw informatie en eventuele oplossingen en die een de intentie hebben om daadwerkelijk iets te kopen. Deze mensen bereik je dan op het juiste moment met de juiste informatie over mogelijke producten en/ of diensten. Dit maakt dat de zichtbaarheid, naamsbekendheid, verkoop en groei van jouw bedrijf gestimuleerd wordt. Wanneer je dus over de juiste kennis en vaardigheden beschikt is het zeker zinvol om het adverteren op Google te overwegen.

Mijnzzp.nl