Team Mijnzzp

Windmolen

Ondernemers doen er goed aan om zich te verdiepen in duurzaamheid. De trend van duurzaam ondernemen zet zich namelijk onveranderd voort in 2022. Ook voor starters met een eigen bedrijf is het belangrijk om vanaf het begin rekening te houden met deze trend. Een van de ontwikkelingen die zich op dit gebied voordoet, is dat duurzaam ondernemen op allerlei gebieden een belangrijk aspect is. Bijvoorbeeld als het gaat om de financiering van je bedrijf. Investeerders hechten steeds meer belang aan het thema duurzaamheid en kijken daar dus ook naar als je financiering nodig hebt.

Inhoudsopgave
Maak het verschil
Maak het product traceerbaar

Maak het verschil

Het is belangrijk om de trend van duurzaam ondernemen te volgen om niet buiten de boot te vallen. Dat hoeft niet te betekenen dat je het hele bedrijf anders moet inrichten of andere ingrijpende maatregelen hoeft door te voeren. Er is namelijk op meerdere manieren het verschil te maken. Het is bijvoorbeeld mogelijk om meer rekening te houden met het milieu. Dat kan op allerlei manieren, zoals in het klein door een eigen mok te gebruiken in plaats van wegwerpbekers of in het groot door milieubelastend verpakkingsmateriaal te vervangen door duurzaam verpakkingsmateriaal. Zo kan je ook het verschil maken in sociaal opzicht met sociaal ondernemerschap.

Maak het product traceerbaar

Ben je een ondernemer die zich richt op de verkoop van producten? In dat geval is het belangrijk om mee te gaan met de trend door de focus te leggen op de traceerbaarheid. Op deze manier neem je consumenten mee in de reis van het product met de herkomst als beginpunt. Door transparant te zijn, voorzie je potentiële klanten in meer kennis en laat je zien hoe jij je als ondernemer bezighoudt met bijvoorbeeld duurzame productie.

Daar valt extra betrokkenheid mee te creëren door de consumenten in een beeldend verhaal de reis te laten beleven en er niet alleen een droge opsomming van te maken. Tot slot is het in het kader van duurzaam ondernemen van belang om te laten zien dat je als bedrijf een missie hebt. Daar zijn consumenten en zakelijke partners gevoelig voor.

Lees ook: Starten met sociaal ondernemen

Mijnzzp.nl