Team Mijnzzp

Online marketing

Als online ondernemer krijg je vroeg of laat meestal ook te maken met online marketing. Er zijn natuurlijk talloze manieren van online marketing, maar hoe begin je eigenlijk met online marketing? Om op de juiste manier te starten, is het van belang om eerst je doelgroep te onderzoeken en een marketingplan voor jezelf op te stellen. In dit artikel geven we verschillende tips om op de juiste manier te starten met online marketing.

Inhoudsopgave
Start met het onderzoeken van je doelgroep
Online marketing en budget
Manieren van online marketing
SEO en online marketing
Leer van ervaren online marketeers
Is het opstellen van een marketingplan moeilijk?
Werken aan naamsbekendheid en betrokkenheid

Start met het onderzoeken van je doelgroep

Wanneer je voor het eerst een dienst of product gaat aanbieden, is het nodig om eerst je doelgroep te onderzoeken. Denk bijvoorbeeld aan het onderzoeken van de online aanwezigheid (wie, wat, waar). Zonder een doelgroepanalyse is het namelijk niet mogelijk om gericht te werk te gaan. Hiervoor kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van het SMART-principe

De onderzoeksmethode die je hanteert, hoeft niet per se uitgebreid te zijn, maar het is wel belangrijk om de doelgroep op een brede manier te onderzoeken. Onderzoek bijvoorbeeld ook directe concurrenten en analyseer hoe zij precies inspelen op de doelgroep. Het is in ieder geval van belang om voor jezelf een plan van aanpak te maken.

Online marketing en budget

Afhankelijk van het beschikbare budget kun je verschillende vormen van online marketing inzetten. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van Google Ads of het toepassen van artikelmarketing. Vanzelfsprekend beschikt niet iedere startende ondernemer over de financiële middelen om gebruik te maken van betaalde opties. Desondanks is het over het algemeen verstandig om zowel van betaalde als onbetaalde mogelijkheden gebruik te maken.

Wanneer je gebruik gaat maken van betaalde advertenties, is het overigens wel belangrijk om verschillende advertenties aan te maken. Hierdoor kun je de prestaties van verschillende advertenties vergelijken en voor jezelf beoordelen welke advertentie het beste presteert.

Manieren van online marketing

De meeste startende ondernemers zetten vooral in op sociale media, wat een effectieve methode kan zijn om aan online marketing te werken. Het is in dat geval echter belangrijk om vol te houden, omdat het opbouwen van een succesvol kanaal over het algemeen niet eenvoudig is. Ook hierbij blijft het belangrijk om je vooral te richten op de juiste kanalen. Een andere mogelijkheid is het starten van een eigen blog op je website. Door regelmatig nieuwe content te creëren, is het mogelijk om steeds meer bezoekers aan te trekken vanuit verschillende zoekmachines. Ook kan het verstandig zijn om voor jezelf een eigen YouTube-kanaal aan te maken. Door blogs te combineren met video's vergroot je de kans op bezoekers die je website bezoeken.

SEO en online marketing

Wanneer je voor jezelf gaat bloggen met als doel meer organische bezoekers aan te trekken, is het belangrijk om voor mensen te schrijven en niet alleen voor zoekmachines. Google heeft al verschillende keren aangegeven dat ze het E-A-T principe hanteren. Dit houdt in dat Google de content beoordeelt aan de hand van expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Er moet dus sprake zijn van nuttige content in de ogen van Google.

Leer van ervaren online marketeers

Het is slim om gebruik te maken van de kennis van ervaren online ondernemers. Er zijn veel nuttige video's en blogs te vinden die gaan over online marketing. Hiermee kun je voor jezelf voordeel behalen en wellicht vervelende valkuilen voorkomen. Daarnaast is het ook waardevol om deel te nemen aan online community's en forums waar online marketeers samenkomen om ervaringen uit te wisselen. Het delen van kennis en het stellen van vragen aan degenen die al succes hebben behaald in de online marketingwereld kan erg nuttig zijn.

Is het opstellen van een marketingplan moeilijk?

Het opstellen van een marketingplan kan veel werk zijn, maar dit hangt af van jezelf en de doelstellingen. Je kunt bijvoorbeeld ook beginnen met een relatief eenvoudig marketingplan en dit later verder uitwerken naarmate je meer inzicht krijgt in je markt en doelgroep. Het is hoe dan ook nodig om op zijn minst na te denken over het verdienmodel, de marketingdoelstellingen, de marketingmix en een concrete planning. Bovendien kan het raadzaam zijn om regelmatig het marketingplan te evalueren en aan te passen op basis van nieuwe inzichten en ontwikkelingen.

Werken aan naamsbekendheid en betrokkenheid

Succesvolle online marketing draait voor een groot deel om het vergroten van de online naamsbekendheid, wat het beste kan worden bereikt door het vergroten van de online betrokkenheid. Dit betekent dat je ervoor moet zorgen dat je opvalt tussen andere bedrijven die online actief zijn. Het is dus van belang om je eigen succesformule en strategie te bedenken die helpt bij de branding van je merk of naam. Om dit te bereiken, is het noodzakelijk om online goed zichtbaar te zijn voor je doelgroep.

Mijnzzp.nl