Team Mijnzzp

Klant

Heb je werk verricht voor een particuliere klant dan volgt op een gegeven moment de rekening. De meeste klanten houden zich wel aan de betaaltermijn, maar er zijn ook mensen die de betaling het liefst zo ver mogelijk voor zich uitstellen. Zo is er eveneens een groep die helemaal niet van plan lijkt te betalen, maar wat doe je dan? Volg in dat geval het onderstaande stappenplan om je onbetaalde factuur toch te innen.

Herinnering sturen

Het is als zzp'er van belang om je boekhouding strak onder controle te houden. Dat is namelijk de manier om snel te handelen als een betaling uitblijft. Daar hoort het versturen van facturen natuurlijk ook bij. Dat doe je dan ook direct nadat de opdracht voor de klant is afgerond. Als dan de betaaltermijn vervalt, stuur je direct een herinnering met het verzoek de onbetaalde factuur te voldoen.

Aanzegging incassokosten

Betaalt de klant ondanks het geheugensteuntje niet? In dat geval stuur je de zogenoemde veertiendagenbrief met aanzegging van incassokosten (sommatie incassokosten). Eventueel stuur je daarna nog een sommatiebrief en daarin neem je als laatste een hele korte betalingstermijn op. Vermeld ook in de brief dat bij het uitblijven van betaling een gerechtelijke procedure wordt gestart. Het is belangrijk om alle stappen te doorlopen.

Gerechtelijke procedure

De gerechtelijke procedure wil je natuurlijk het liefst voorkomen, maar soms is het niet anders als de klant nog steeds niet betaalt. Je kan zelf een dagvaarding opstellen en deze door een gerechtsdeurwaarder laten betekenen of je besteedt de hele invordering uit. Het is namelijk wel lastig om als leek precies te weten wat er in een dagvaarding moet komen te staan. Er komt een inhoudelijke procedure als de klant reageert op de dagvaarding en anders volgt er een verstekvonnis bij de rechter.

Kosten uitbrengen dagvaarding

Houd er wel rekening mee dat er kosten zijn verbonden aan het uitbrengen van een dagvaarding en inschakelen van een gerechtsdeurwaarder. Bij een inhoudelijke zitting is het bovendien mogelijk dat de kosten verder oplopen. Is het vonnis uiteindelijk in jouw voordeel, dan kan een gerechtsdeurwaarder voorzien in het betekenen van het vonnis en tot executie ervan over te gaan. Vanzelfsprekend is het veel slimmer om te voorkomen dat deze maatregelen nodig zijn.

WebshopDe meeste ondernemers krijgen wel een keer te maken met een klant die de factuur niet voldoet.

Het beheren van de debiteuren kan het beste gedaan worden door middel van online boekhouden. Dit kan zeker helpen bij het voorkomen van niet betalende klanten.

Lees ook ons artikel: Onbetaalde facturen? Maak gebruik van no cure no pay incasso

Mijnzzp.nl