Van de redactie

Avatar van Team Mijnzzp

Het schrijven van webteksten die scoren is over het algemeen niet heel makkelijk, maar het is zeker niet onmogelijk. Steeds meer bedrijven zien in dat het schrijven van relevante webteksten een goede bijdrage levert aan marketing en naamsbekendheid. De grotere ondernemingen publiceren dan ook regelmatig uiteenlopende artikelen, zodat ze beter gewonden worden via het internet. Eén van de grootste frustraties voor ondernemers is het schrijven van webteksten die nauwelijks gevonden en dus weinig gelezen worden. Wie zelf wetsteksten wil gaan schrijven zal dan ook over een lange adem moeten beschikken voordat de teksten goed gevonden worden door de diverse zoekmachines. Professionele webtekstschrijvers noemt men ook wel copywriters.

Professionele copywriters houden zich ook bezig met SEO copywriting. SEO copywriting is het optimaliseren van de content met betrekking tot de teksten, zodat deze beter gevonden worden door de diverse zoekmachines. SEO copywriting is meer dan het alleen benoemen van zoekwoorden in de webteksten. SEO copywriters voeren eerst een onderzoek uit met betrekking tot relevante zoekwoorden, zodat hun webteksten beter geïndexeerd worden. SEO copywriting is dan ook een belangrijk onderdeel voor webtekstschrijvers om hun webteksten te laten scoren.

Webteksten die scoren scoren niet alleen omdat ze goed of relevant geschreven zijn, maar ook omdat ze op de juiste website geplaatst worden. Website-eigenaren die regelmatig bloggen zullen eerder bezoekers aantrekken dan andere websites. Wanneer je pas gestart bent met het schrijven van webteksten is het belangrijk om door te zetten en niet meteen op te geven wanneer er weinig of geen bezoekers zijn. Het aantrekken van bezoekers door het schrijven van webteksten zal meestal een langere periode in beslag nemen.

Waar moet een webtekst over gaan

Waar een webtekst precies over moet gaan zal per website verschillen. Over het algemeen scoren relevante actuele webteksten goed. Relevante webteksten kunnen bijvoorbeeld gaan over actualiteiten zoals nieuwsonderwerpen. Zoekmachines zijn dol op actueel nieuws en zullen deze over het algemeen eerder tonen dan webteksten over oude onderwerpen. Dit betekent niet dat er niet over andere onderwerpen geschreven kan worden, omdat deze ook interessant kunnen zijn voor de juiste doelgroep.

Contentmarketing

Contentmarketing is vandaag de dag hot, en steeds meer bedrijven houden zich ermee bezig. Alleen goede unieke webteksten maken een echte kans om te scoren, wanneer het op vindbaarheid aan komt. Het leren schrijven van goede unieke webteksten is niet onmogelijk, maar zal wel om de nodige ervaring en doorzettingsvermogen vragen. Of webteksten gevonden worden is niet alleen afhankelijk van de tekst maar ook van de opbouw van de tekst en de lengte van de tekst. Daarnaast moet de webtekst op de juiste website geplaatst worden en speelt SEO ook een belangrijke rol. Contentmarketing is niks anders dan het schrijven van relevante teksten met als belangrijkste doel het aantrekken van bezoekers. Contentmarketing speelt een steeds belangrijkere rol voor bedrijven, die op een andere manier bezoekers willen aantrekken dan het alleen maken van reclame. Een groot voordeel van contentmarketing is dat de webteksten over een langere periode gevonden kunnen worden.